vraag over raspberry en Home assistant op sd kaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Hi,
.
Ik heb sinds kort een raspberry en heb daar HA op gezet. Het instellen lukt aardig. Omdat ik mijn LSC apparaten (tuya dus) en sonoff schakelaars niet gekoppeld krijg, wil ik een methode proberen die ik op youtube heb gezien.

Er wordt daar gezegd dat ik een bepaalde map in de HA map moet zetten. Als ik de SD kaart uit de raspberry haal en in een cardreader plaats op een andere computer, dan krijg ik de melding dat de kaart niet te lezen is en wordt voorgesteld om te formateren. Ik krijg dus niet de kans om in een systeem te komen.

Iemand een idee of dat zo hoort?

als ik een beeldscherm op de raspberry aansluit en opnieuw opstart, dan krijg ik een prompt te zien waar ik wat kan typen. Dat is volgens mij niet de omgeving waar ik moet zijn maar ik ben een beginner op dit gebied.

Ik heb Tuya al geprobeerd als integratie te in te stellen. Echter, op de Tuya IOT omgeving krijg ik mijn apparaten niet te zien die ik in de app heb ingesteld. Als dat al niet gaat, zal het koppelen met HA ook niet lukken.

Ook daar zou ik graag wat tips krijgen, hoe nu verder.

Alvast dank voor reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chebbie62
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-08-2024
Hoi Sander,

Naar welk formaat is de SD kaart geformatteerd? Ik heb dit een keer met MacOS meegemaakt. Ik heb toen de partionering naar FAT32 aangepast en toen werkte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-04 16:45
Hee Sander,

Misschien is hat handig dat je de video waar e het over hebt ook even met ons deelt? Dan kunnen we namelijk meekijken met wat er precies bedoeld wordt.

Wanneer je de SD-kaart in de PC probeert te openen werkt dat inderdaad niet. Ik weet niet precies hoe het technisch zit, maar Home Assistant werkt op een heel ander besturingssysteem (vergelijkbaar met Linux geloof ik?). En daardoor is de bestandsindeling en de partities heel anders opgedeeld. Als het goed is zie je ook maar 1 kleine partitie, welke echt maar een fractie is van de hele capaciteit van de SD. Het veel grotere verborgen deel wordt zeg maar niet herkend/gezien door b.v. Windows. En in de partitie wat je wel ziet vind je alleen wat boot gerelateerde zaken terug als ik me niet vergis.

Afhankelijk van wat er in die video bedoeld wordt heb je 2 mogelijkheden tot het maken van mapjes. Je kunt b.v. mapjes maken in de "configurator", daar waar je *.yaml bestandjes e.d. ook te vinden zijn. Maar hier een mapje maken is meer om de boel te ordenen. Dus verwacht niet dat ze dit bedoelen.

De andere mogelijkheid is in het "draaiende" besturingssysteem van HA zelf te benaderen via SSH of SAMBA. En ik denk dat SAMBA het makkelijkste gaat zijn.
Maar daarvoor moet je eerst de SAMBA add-on op HA installeren en configureren. Wanneer HA dan actief is, kun je via b.v. Windows met SAMBA "inloggen" op het bestandssysteem van HA. Daar vind je dan b.v. ook de backup folder.

btw. niet de partitie gaan aanpassen, want dan kan HA er niets meer mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-05 12:01
Raspberry Pi werkt op Linux. Je Raspbian OS en Home Assistant staan op de Linux partitie op de SD-kaart. Daar kun je met een Windows PC niet op kijken, want Windows begrijpt geen Linux partities. Daar zijn de volgende oplossingen voor:
  1. Je installeert een driver op je Windows zodat hij ook Linux partities kan lezen
  2. Je prikt een usb-stick (met daarop de gewenste bestanden) in je Raspberry Pi terwijl die draait, mount deze en kopieert de bestanden
  3. Je gebruikt SFTP om in te loggen vanaf je Windows machine op je Raspberry Pi en FTP't de bestanden over
  4. Je haalt de bestanden rechtstreeks binnen op je Pi met een curl commando
  5. Je installeert zoals in de post hierboven Samba en maakt van je Pi een server die Windows begrijpt
Het is jouw keuze, maar ik zou voor optie 2 of 3 gaan, die zijn relatief het makkelijkst. Optie 3 heeft als voordeel dat je weet hoe het werkt als je later weer bij de bestanden op je Pi moet.

Als je je met dit soort dingen bezig gaat houden, kan het geen kwaad om een tutorial te volgen zodat je in ieder geval wat basiskennis hebt over Linux. Het is handig om wat te weten over de bestandsstructuur, users en toegangsrechten, files executable maken etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 06:56

Brazza

Byte me!

Sonoff heeft SonoffLAN deze is met HACS erg makkelijk te installeren. Ook zou je via samba plugin in HA deze kunnen mounten met windows. Dan is het inderdaad makkelijk een mapje plaatsen.

Wel moet je met Sonoff een extra account aanmaken en je sensoren hiermee delen. Anders krijg je problemen.

[ Voor 45% gewijzigd door Brazza op 02-10-2022 04:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:08
Als je een Home Assistant op een SD-kaart zet om te rommelen en dingen te proberen is het prima.

Maar als je hem daadwerkelijk ‘in productie’ wilt gebruiken, raad ik je aan om een externe harde schijf aan je Raspberry Pi te koppelen. Home Assistant staat erom bekend dat ie door de vele reads/writes, niet echt geschikt is om op een SD-kaart te draaien en je SD-kaart snel verslijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Kun je niet met ssh in je raspberry?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
g1n0 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:20:
Kun je niet met ssh in je raspberry?
Volgens mij wel, echter nooit gebruikt. Gebruik zelf alleen SAMBA, en heb vervolgens een koppeling in "Deze PC" in Windows naar de HA share.

Kunt er zo altijd makkelijk en snel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
Dank allen voor de reacties. ik ga er nog induiken of ik zo uit kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
Rockel83 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 16:09:
[...]

Volgens mij wel, echter nooit gebruikt. Gebruik zelf alleen SAMBA, en heb vervolgens een koppeling in "Deze PC" in Windows naar de HA share.

Kunt er zo altijd makkelijk en snel bij.
Ik ga inderdaad samba installeren en zo toegang krijgen tot HA en de bestanden. Eerst even een harde schijf regelen want wat Sito zegt, heb ik wel vaker gelezen. Is een USB stick ook voldoende of moet het echt een ssd harde schijf zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppertje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 15:56

Toppertje

www.davideografie.nl

sander666 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Ik ga inderdaad samba installeren en zo toegang krijgen tot HA en de bestanden. Eerst even een harde schijf regelen want wat Sito zegt, heb ik wel vaker gelezen. Is een USB stick ook voldoende of moet het echt een ssd harde schijf zijn?
Ook een USB stick gaat na verloop van tijd defect is mijn ervaring. met een SSD heb ik in ieder geval nog geen problemen gehad. ik heb gewoon een goedkope SSD via Amazon gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maussert
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:26
Sito schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 07:45:
Als je een Home Assistant op een SD-kaart zet om te rommelen en dingen te proberen is het prima.

Maar als je hem daadwerkelijk ‘in productie’ wilt gebruiken, raad ik je aan om een externe harde schijf aan je Raspberry Pi te koppelen. Home Assistant staat erom bekend dat ie door de vele reads/writes, niet echt geschikt is om op een SD-kaart te draaien en je SD-kaart snel verslijt.
Dit kan ik beamen. Ik draai geen HA, maar Domoticz en ook op een Pi. Op een gegeven moment is de SD kaart gewoon gaar, met data corruptie als gevolgd. Opnieuw installeren heeft dan ook geen zin meer.

Ik heb toen een externe SSD gekocht en daar boot ik rechtstreeks van. Het is niet alleen véél sneller, het is ook nog eens veel stabieler. Ik draai nu al bijna 3 jaar zonder problemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
Dag Maussert,

Een ssd is vaak heel groot en dus te groot. Voldoet een usb van 32 gb of 64gb ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-05 21:59
Nee, een USB sticks hebben hetzelfde probleem als SD kaarten. Ze zijn er niet op gebouwd om heel vaak data te lezen/schrijven. Na een beperkt aantal schrijfcycles gaan ze gewoon kapot.

Voor mij home assistent bak had ik destijds een SSD van 32 Gb weten te fixen. Hij staat overigens nu te koop maar als je al een Pi hebt misschien een beetje te laat... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
nou, hier blijkt maar weer uit dat ik een newbie ben, op dit gebied. Ik het een Pi4 en daar zit 4 gb op. ik hoef dus helemaal geen extern geheugen te hebben, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:11

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die 4GB is je werkgeheugen, niet je opslag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
dan begrijp ik de opmerking van Ivolve niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
sander666 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

Ach in principe kun je om me te beginnen wel even vooruit met een SD-kaartje. Heb HA nu ook al jaren op een SD-kaartje draaiende gehad.
Maar hou wel in de gaten dat je geregeld backups maakt en naar je PC schrijft (een backup is anders nog steeds weg wanneer je SD-kaart "vastloopt"of corrupt raakt).

Als je op een later moment er een SSD aan hangt, kun je gewoon HA er weer op installeren en de backup bij het initialisatie scherm laden. Binnen een paar minuten heb je HA dan weer draaien als voor de overstap.

Let wel dat het niet alleen de SSD is, maar dat je ook nog een compitabele SATA naar USB kabel moet hebben. En die schijnen nog wel eens niet comitabel met de Raspberry Pi te willen zijn.

Een SSD heb je op Amazon al voor €15. Zo'n kabeltje is dan €7. Heb zelf zo'n kabeltje via Aliexpres besteld voor de helft van de prijs. En die werkt overigens prima op de PI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander666
Oke Rockel83, dank ga ik ook doen. Ik begin liever met de juiste uitgangspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockel83
sander666 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 15:11:
dan begrijp ik de opmerking van Ivolve niet...
Die 4GB is je werkgeheugen (RAM). Dat zit simpel uitgelegd tussen je opslag en de processor in om taken van de processor te verwerken die vervolgens b.v. weer uitgevoerd kunnen worden of worden weg geschreven naar je opslag.

Je opslag is dus een ander soort "geheugen", een vast geheugen zeg maar. Zoals je SD-kaart, USB-stick, of SSD. Hier kunnen zaken dus "blijvend" naar weggeschreven worden.

RAM kun je verder ook niets meer mee doen op een Raspberry, dat zit op de print gesoldeerd. Bij b.v. een PC of laptop kun je de dit vaak nog upgraden of vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander666
duidelijk, dank je!
Pagina: 1