Ik ben me aan het verdiepen in mogelijkheden om iets meer zekerheid te krijgen in m'n eigen stroomvoorziening. Met als doel
- minder afhankelijk te zijn van het net
- eigen zonnestroom beter te benutten
- bij stroomuitval eigen zonnestroom te gebruiken
- warmtepomp kantoor (verbruik 800KWh) Propaan backup
- airco in huis (verbruik 300KWh)
- propaan als het echt koud is, en koken.
- houtkachel en veel hout in voorraad (altijd..)
- 4.700 KWh privéverbruik
= 4.700 persoonlijk / 365dgn = 13KWh/dag verbruik incl. WP.
Stel zonder WP dan 8Kwh / dag = 4Kwh om een nacht door te komen en dan overdag de zonnepanelen voor direct verbruik en de accu te laden.
Dec. en Jan. heb ik 130Kwh zon opbrengst, dat is 4,3Kwh / dag. Dus 2 maanden kom ik in dit rekenkundige model niet uit voor het bare minimum. De andere maanden genoeg tot overschot.
Ons huidige verschil (Tarief 0,33 -Vergoeding 0,11) is 0,22 Dus 1.569,-*0,22 = €345,- besparing / jaarbasis.
De investering die ik zie nu €3.533,00 dus de terugverdientijd is dan simpel gezegd 10 jaar.
Stel verschil gaat naar (0,81-0,11)=0,70 * 1.569 = 1.098,30
Het model is dan 3.533/1.098 = 3,2 jaar.
We hebben voldoende zonnepanelen. En salderen lijkt vanaf 2025 echt minder te worden.
Dan is het nu aanleggen economisch niet interessant, maar vooral het gevoel dat je safe zit is dan nu het verhaal denk ik.
Eh; en dat aggregaat heeft brandstof nodig uit een pompstation die op electra werkt.. en zelf brandstof vers op voorraad houden lijkt me een hele uitdaging
:strip_exif()/f/image/YnZuxTm6dyBQuitmIeZj8mes.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.offgridcentru...eopslag-back-up-systemen/
- minder afhankelijk te zijn van het net
- eigen zonnestroom beter te benutten
- bij stroomuitval eigen zonnestroom te gebruiken
Situatie
- 24 PV panelen (dit jaar tot nut toe 8.500KWh productie)- warmtepomp kantoor (verbruik 800KWh) Propaan backup
- airco in huis (verbruik 300KWh)
- propaan als het echt koud is, en koken.
- houtkachel en veel hout in voorraad (altijd..)
- 4.700 KWh privéverbruik
= 4.700 persoonlijk / 365dgn = 13KWh/dag verbruik incl. WP.
Stel zonder WP dan 8Kwh / dag = 4Kwh om een nacht door te komen en dan overdag de zonnepanelen voor direct verbruik en de accu te laden.
Dec. en Jan. heb ik 130Kwh zon opbrengst, dat is 4,3Kwh / dag. Dus 2 maanden kom ik in dit rekenkundige model niet uit voor het bare minimum. De andere maanden genoeg tot overschot.
Even rekenen
In theorie; als salderen komt te vervallen; kan ik max 4,3KWh x 365 dgn = 1.569KWh eigen gebruik pakken.Ons huidige verschil (Tarief 0,33 -Vergoeding 0,11) is 0,22 Dus 1.569,-*0,22 = €345,- besparing / jaarbasis.
De investering die ik zie nu €3.533,00 dus de terugverdientijd is dan simpel gezegd 10 jaar.
Stel verschil gaat naar (0,81-0,11)=0,70 * 1.569 = 1.098,30
Het model is dan 3.533/1.098 = 3,2 jaar.
We hebben voldoende zonnepanelen. En salderen lijkt vanaf 2025 echt minder te worden.
Dan is het nu aanleggen economisch niet interessant, maar vooral het gevoel dat je safe zit is dan nu het verhaal denk ik.
Hoe kijk jij naar deze onderbouwing; klopt de gedachtelijn of sla ik de plank helemaal is?
Eh; en dat aggregaat heeft brandstof nodig uit een pompstation die op electra werkt.. en zelf brandstof vers op voorraad houden lijkt me een hele uitdaging
:strip_exif()/f/image/YnZuxTm6dyBQuitmIeZj8mes.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.offgridcentru...eopslag-back-up-systemen/