Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53
Ik ben me aan het verdiepen in mogelijkheden om iets meer zekerheid te krijgen in m'n eigen stroomvoorziening. Met als doel
- minder afhankelijk te zijn van het net
- eigen zonnestroom beter te benutten
- bij stroomuitval eigen zonnestroom te gebruiken
Situatie
- 24 PV panelen (dit jaar tot nut toe 8.500KWh productie)
- warmtepomp kantoor (verbruik 800KWh) Propaan backup
- airco in huis (verbruik 300KWh)
- propaan als het echt koud is, en koken.
- houtkachel en veel hout in voorraad (altijd..)
- 4.700 KWh privéverbruik

= 4.700 persoonlijk / 365dgn = 13KWh/dag verbruik incl. WP.

Stel zonder WP dan 8Kwh / dag = 4Kwh om een nacht door te komen en dan overdag de zonnepanelen voor direct verbruik en de accu te laden.

Dec. en Jan. heb ik 130Kwh zon opbrengst, dat is 4,3Kwh / dag. Dus 2 maanden kom ik in dit rekenkundige model niet uit voor het bare minimum. De andere maanden genoeg tot overschot.
Even rekenen
In theorie; als salderen komt te vervallen; kan ik max 4,3KWh x 365 dgn = 1.569KWh eigen gebruik pakken.
Ons huidige verschil (Tarief 0,33 -Vergoeding 0,11) is 0,22 Dus 1.569,-*0,22 = €345,- besparing / jaarbasis.
De investering die ik zie nu €3.533,00 dus de terugverdientijd is dan simpel gezegd 10 jaar.

Stel verschil gaat naar (0,81-0,11)=0,70 * 1.569 = 1.098,30
Het model is dan 3.533/1.098 = 3,2 jaar.
We hebben voldoende zonnepanelen. En salderen lijkt vanaf 2025 echt minder te worden.
Dan is het nu aanleggen economisch niet interessant, maar vooral het gevoel dat je safe zit is dan nu het verhaal denk ik.

Hoe kijk jij naar deze onderbouwing; klopt de gedachtelijn of sla ik de plank helemaal is?

Eh; en dat aggregaat heeft brandstof nodig uit een pompstation die op electra werkt.. en zelf brandstof vers op voorraad houden lijkt me een hele uitdaging :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrzMl3SwM5mvBKWpwyZiKmCUTTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnZuxTm6dyBQuitmIeZj8mes.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.offgridcentru...eopslag-back-up-systemen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:14

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik kan (behalve het vinkje met vermelding) nergens opmaken dat deze set off-grid kan. Daarnaast is 3,5kWh met een 2400W omvormer niet echt interessant in mijn opinie, daar kan je niet veel mee als off-grid oplossing. In verhouding is de tesla power wall dan goedkoper.

Verder zijn er al heel wat topics over thuis accu's langs gekomen, de algemene conclusie is dat het qua kosten verre van interessant is, zelfs met gedeeltelijke afbouw van saldering.

Oh en ik zou ook geen lithium accus in huis willen hebben met een dergelijke capaciteit, als daar wat fout gaat..

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 01-10-2022 17:06 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:46
Welk probleem wil je nu oplossen? Dit komt echt 5 keer per week voorbij en meestal zijn het topics die gaan over "ja maar wat als de stroom uitvalt en salderen vervalt en en ..."

1. hoe vaak valt de stroom bij jullie uit en hoe erg is dat? We hebben 1 van de beste stroomnetten in de wereld, dus meestal op individueel niveau onnodig en ook nog eens onduurzaam om daar proberen op in te spelen

2. salderen gaat vanaf 2025 afgebouwd worden maar pas vanaf 2031 is het weg. Dus wacht gewoon een paar jaartjes zodat duidelijk wordt wat de uitwerking nou echt is.

Even wat gemiddelde getallen: meeste mensen hebben circa 30% eigen verbruik van zonnestroom, dus 70% gaat het net in. Als je dan je best doet met een accu kun je vaak tot rond de 60% komen. Dat is in een wereld waarin salderen niet meer kan best een leuke uitkomst maar daar zijn we nog lang niet.

edit:
opmerking op je rekenwerk. Je gaat niet 365 dagen per jaar die accu kunnen vullen dus je kunt niet gewoon 4,3 kWh * 365 doen. Ik durf de stelling wel aan dat je max 200 dagen per jaar dit kunt doen, dus je opbrengst kan ongeveer door de helft. je gaf zelf al aan dat je in december en januari sowieso niet genoeg hebt maar in de maanden daaromheen is het ook veel grilliger dan jij nu voorstelt. Dus er is een week met weinig zon en dan weer 4 dagen met veel zon etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 01-10-2022 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:53
Dat dit vaker langs komt niet zo bewust van.
Rekenkundig is het inderdaad nu niet verantwoord, dat wordt steeds duidelijker.
NL heeft een goed net, nou wil het dat we letterlijk aan het eind zitten (wonen buitenaf) wat de stabiliteit niet ten goede komt. (eerder was het zelfs zo gek dat als de voerfabriek meerdere lijnen startte hier de lamp bijna uit ging ..)
Punt opbrengst grilligheid kun je lastig op calculeren ja.