Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F T
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-03 12:28
(Ik weet niet of een apart topic goed is of dat ik in het Check je SMART topic moest posten.)

Mijn vraag:
Sinds 2015 heb ik een nieuwe WD Red NAS 3TB op de plank liggen die in dat jaar 1 keer is geïnstalleerd in een NAS. De NAS installeren lukte destijds niet en dus weer terug in de doos gedaan.
Dit jaar heb ik een nieuwe NAS gekocht en de HDD hierin ingebouwd. Hij was gedetecteerd, maar niet bruikbaar.
Daarna de HDD in de PC geprobeerd en hij is gedetecteerd, maar niet te formatteren.
Vreemd genoeg is de SMART status wel normaal.

Is deze HDD nog te redden? Uiteraard is de garantie allang verlopen.
Zijn er bepaalde software om deze HDD nog te resetten/rescuen of iets dergelijks?

Of is het gewoon een verloren zaak...?
Zie SMART status onderaan. Is het normaal?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Windows 10 (en formatteertool), CrystalDiskInfo, NAS software

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- HDD gebruiken in oude en nieuwe NAS, gedetecteerd, niet bruikbaar
- In PC inbouwen, gedetecteerd, niet bruikbaar.
Snel formatteren > Niet kunnen afronden
Formatteren > Voor 6+ uur laten formatteren, ook zonder succes/afronding
PC denkt lang na/loopt vast als ik de HDD locatie probeer te openen.

SMART:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7ihtlY9llxg2HMLnP4pNbZ6oRs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4kqiQLFKnowEzlf7XB1vyPou.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Zie SMART status onderaan. Is het normaal?
Ziet er niet vreemd of alarmerend uit, tenzij seek errors een dingetje is. Anyway, ik zou dat ding niet meer vertrouwen en hem vervangen door schijf met even aantal TB.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:28

nhanssen

QVL is non-tweakers

Je kan hem eens een low level format geven. LLFTool
Gratis variant doet 50MB/s, betaald geen limiet. Persoonlijk denk ik dat er niks mis mee is gezien de SMART waardes.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Kan je de disk via diskpart eens een clean geven?

cmd->diskpart->list disk, even de disk opzoeken en dan select disk (nummer van de disk) en dan een clean?

Hierna kun je in schijfbeheer de disk opnieuw formatteren.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:14

PD2JK

ouwe meuk is leuk

De 'seek error rate' (07) is wel hoog, omgerekend naar decimal staat de waarde op 1111.
Dus 1111 keer kon de leeskop de juiste track niet in één keer vinden? Misschien kan iemand anders hier iets zinnigs over zeggen.
Niet alle waarden hoeven meteen iets significants te betekenen en kun je dus negeren.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$