Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-11 18:52
Wellicht breng ik hier een nogal uniek verhaal.
Ik had reeds een zonneboiler en een L/W warmtepomp voor onze jacuzzi. Ik merkte dat buiten die zomer de zonneboiler er vooral voor de sier ligt en dan het cop 1 elektrisch element ligt te kachelen voor de sww behoeften. De was/vaat machines + keukenboiler hebben ook een hotfill optie om het overschot aan warm water in de zomer te verbruiken en elektriciteit te besparen. Tegelijk staat de warmtepomp er werkloos bij. Buiten de zomer gebruiken we de jacuzzi immers niet, dit vinden we onverantwoord naar energiegebruik en warmteverlies toe, des te meer in deze tijden.

Anyhow de oplossing is redelijk simpel. Warmtewissellaar aan de boiler want er is geen vrije spiraal, 2 pompjes en lande dikke buis naar de warmtepomp. Ik had een simpel schema uitgewerkt waarbij middels elektrische kogelkranen en een raspberry pi de circuits gescheiden kunnen worden van elkaar (jacuzzi/boiler) en er water in/uit het circuit kan. (zie plaatje onderaan) Alles is uitgevoerd in druk PVC verlijmd volgens de richtlijnen. Op papier is get allemaal bestand tegen 10 bar druk.

Als we de jacuzzi verwarmen is er amper sprake van druk in de leidingen, het draait immers in open cyclus want het bad ledigt druk naar de atmosfeer. Als de boiler verwarmt wordt met de warmtepomp is allemaal dit afgesloten door de kogelkranen en zitten we in gesloten cyclus. Het probleem, water zet natuurlijk uit bij temperatuurstijging en een vloeistof is niet comprimeerbaar. Om dit op te vangen is er een drukvat en een overdrukventiel dat bij 4 bar opent. Je zou denken dat dit voldoende is om een leidingbreuk te voorkomen. Toch niet! Telkens na een random hoeveelheid weken ontwikkelt er zich wel een lek tussen de warmtewissellaar en de kogelkranen voor de warmtepomp... Het gaat ondertussen naar het frustrerende toe |:(

Het is duidelijk dat de fysica niet meewerkt. Wat is de beste oplossing voor mijn leidingen die kapot schieten?
- De boiler verwarming omschakelen naar open cyclus met een open vat ergens (denk lange hoge pijp)?
- De leidingen verstevigen met een degelijker type leiding? (Ik ga nu geen stalen leidingen met flensen leggen maar wellicht kan PE buis voor beregening steviger zijn dan lijmverbindingen)?

Is het dit wel allemaal waard?
In principe als ik de boiler warm krijg boven de 45° aan een COP boven de 1 hebben we winst!
Het systeem heeft al voldoende draaiuren om dit te bevestigen. Volgens de aanwezige sensoren zou dit allemaal aan een COP van gemiddelde 2,5 werken afhankelijk van de temperatuur incl pompen. Bij vriesweer val ik sowieso terug op het elektrisch element van de boiler.

Een plaatje van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMLzGVhb-Iqx21PgC0Oi10YZKLI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GeugMDpIkCmdK89dUtSMfHJ8.png?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het meedenken!