Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepaneel net inverter aan een uitgang van een omvormer

Pagina: 1
Acties:

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:49
Beste,

Heb gezocht op dit forum maar kon geen duidelijk eenduidig antwoord vinden op mijn vraag . Mocht ik het gemist hebben dan graag even een linkje naar dat item en mijn excuus dan.

Vraag: een net inverter van een zonnepaneel installatie schakelt zichzelf uit zodra deze merkt dat het net weg gevallen is. Kan je de inverter weer aan de praat krijgen door bijvoorbeeld 230Volt van een omvormer (aangesloten op een accu) aan te bieden op je eigen huis installatie als deze installatie fysiek is losgekoppeld van het net?

Wat is de minimale spanning die een inverter moet "zien" om zichzelf weer in te schakelen. En wat gebeurd er bijvoorbeeld als je dan "stroom" over zou hebben ? Het kan niet het net op want dat is afgesloten. Wat gebeurt er dan. Of wat als je meer wilt trekken dan dat de inverter op dat moment levert. Wat gebeurt er dan?

Niet dat ik nu behoefte voel om opeens met m'n dure installatie te gaan experimenteren, maar stel dat het straks het licht echt eens uitgaat hier in Nederland dan zou ik toch graag van mn installatie gebruik willen blijven maken als dat kan.

Ja... ik snap dat daar speciale apparatuur voor is om dit te verwezenlijken. Die van Victron bijvoorbeeld. Of een eiland solar accu systeem. Maar daar heb ik even geen geld voor.

Dus is het mogelijk om gewoon je zonnepanelen te blijven gebruiken als je een net gekoppelde inverter hebt en er is geen net meer. Zo ja aan welke voorwaarden moet er dan worden voldaan naast het fysiek afkoppelen van het openbare net?
Ik zou me kunnen voorstellen dat je iets van een dumpload moet hebben die in werking treed bij over capaciteit?

[ Voor 3% gewijzigd door Doggieman op 01-10-2022 12:54 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Op vraag één: In theorie, ja. Maar als het geheel niet precies in balans is zal hij steeds weer uitschakelen omdat hij onder (geheel levert niet genoeg) of boven (geheel wil meer leveren dan gebruik) komt. Ofwel, het is een balanceer act. Naast dat je dan ook echt wel wat zaken wilt beveiligen in de installatie.

Dus het antwoord op vraag twee, nee, niet mogelijk zonder echt te beunen.

• Doggieman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:49
Okay.... duidelijk verhaal. Waarvoor dank. Was ook te mooi om waar te zijn natuurlijk 😂 🤣

Dan zou het dus makkelijker en beter zijn om een string los te koppelen van m'n inverter en deze via een laadregelaar aan te sluiten op een (dik) accu pakket. En dan de 230V uitgang van m'n zuivere sinus omvormer bij wijze van spreken aansluiten op m'n meterkast.

Natuurlijk is de meterkast eerst afgekoppeld van het net en zorg ik er voor dat de omvormer niet word overbelast door alle onnodige groepen uit te schakelen. Dit zou dan redelijk veilig moeten zijn en moeten werken dan toch?

In principe heb je niet eens een heel groot accu pakket nodig dan (zou wel beter zijn natuurlijk) omdat dan de accu werkt als buffer en regelaar. Zie ik dit goed?

Ik snap dat je op een auto accu en een 1200Watt sinus omvormer niet lang een vriezer kunt laten draaien. Maar het gaat er mij nu even om of het in principe werkt.

Want een complete backup installatie met serverrack accu(s) kost een gods vermogen op dit moment. Maar als ik een zware laadregelaar van het juiste voltage op de kop kan tikken en een paar stevige vrachtwagen batterijen paralel zet kom ik natuurlijk een heel eind. Ja... Het is geen LifePO4 en zal niet zo lang mee gaan ook. Je kan ze ook niet te ver ontladen e.d. Allemaal waar.
Maar voor "nood" zou het werken toch? Alles beter dan dat mijn complete vriezer ontdooit. Voor mezelf hoef ik namelijk alleen nog een geschikte laadregelaar te vinden en dan zou ik alles al hebben.

Ps: ben geen doemdenker, maar liever wel voorbereid. De berichten in het nieuws zijn wel erg somber zo de laatste tijd. Better safe then sorry zullen we dan maar zeggen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Doggieman op 01-10-2022 15:02 ]

4900Wp, 3500Wp, 2880Wp en 1665Wp aan PV. Atlantic Explorer V4 WPB, Gree duo split en 2x Mitsubitshi single L/L airco's. Pelletkachel 10 kW als backup verwarming. Als test: PV stroom dump (regelbaar vermogen) in WPB en elec boiler bij overschot.