Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 07-03 09:17
Ben onder de indruk van de grote hoeveelheid informatie over energiebesparing.
Als beginnend “cv tuner” zou ik graag advies willen vragen over hoe ik op een simpele manier temperatuurdata op verschillende toe- en afvoerleidingen in het cv circuit zou kunnen loggen om naderhand op mijn Mac desktop te kunnen analyseren.

Misschien komen de wat meer advanced apparaten zoals met een Raspberry Pi aan de orde maar voorlopig hoop ik dat het wat eenvoudiger kan. Ik heb de chinese loggers met USB of SD opslag van zo’n 35€ inkl sensor gezien. Dan zou je de data van elke logger kunnen uitlezen en bewerken. Handiger zou zijn als meerdere temperatuursensoren hun data naar een centraal punt sturen.

Heeft iemand suggesties of een verwijzing naar een topic daarover? Ik heb wel op het forum gezocht maar er is zo veel info dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Alvast bedankt voor feedback, Peter.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Odroid C4, Home assistant met grafana en influxdb, Wemos d1 mini met DS18b20's en DHT22.

Beetje kansloos om iedere keer een sd kaartje uit te gaan lezen terwijl het automatisch kan.

https://snapshots.raintan...XDdz9qJND3hdPIKG6AB9LLYlT

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Ik ben een beetje benieuwd Peter wat je wilt doen met deze analyses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
MarkS90 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 11:06:
Ik ben een beetje benieuwd Peter wat je wilt doen met deze analyses.
We zijn nu aan het kijken naar het gedrag van onze weersafhankelijke Cenvax regeling. Daarbij komen we per toeval op rare effecten, die ik meer structureel wil onderzoeken. Bijvoorbeeld als het Cenvax programma op nachtverlaging stond en de kamertemperatuur 's nachts boven de nachttemperatuur bleef, kwamen we er bij toeval achter dat de ketel toch 's nachts had gestookt. Ook: de aanvoer temperatuur wijkt soms af van wat ik verwacht, ik wil ziet wanneer dat gebeurt om dat te kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
Is de ketel niet toevallig aangegaan vanwege het warme water? Ketels hebben een instelling om warm water daadwerkelijk warm te houden. Die instelling kun je terugvinden in de handleiding van je ketel en zet die instelling dan op "eco".

Kan het zijn dat die cenvax met aan-uit werkt en niet modulerend? In dat geval schakelt de regelaar altijd met een hysterese van enkele graden. Als het cv-water 50 graden moet worden schakelt de cenvax in bij 45 graden en schakelt weer uit bij 55.

Welk type cenvax gaat het vover en welke ketel? Foto misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
MarkS90 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:44:
Kan het zijn dat die cenvax met aan-uit werkt en niet modulerend?
Aan/uit inderdaad dus hysterese-effect zou heel goed kunnen. Het is een Cenvax VAG 4000 (FS171+VS161).
Inderdaad waren we er ook al achter gekomen dat in comfort stand de warmetewisselaar warm wordt gehouden, wat ongeveer 0,5m3 gas per dag scheelde tov comfort "uit". Thnx voor de tip.
De temperatuur-logging gaat hopelijk nog meer zichtbaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
Heeft iemand ervaring met deze:
"testo 115i - Zangenthermometer mit Smartphone-Bedienung"?
Het lijkt erop alsof je de leidingtemperatuur-data hiermee naar je smartphone kan sturen en vandaaruit exporteren naar hun gratis data analyse app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
Als de warmwater-instelling de oorzaak is dan is monitoring misschien minder belangrijk geworden.

Wat voor ketel hangt er aan de muur? Er zijn modellen waar rechtstreeks een buitenvoeler aangesloten kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
MarkS90 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:37:
Wat voor ketel hangt er aan de muur? Er zijn modellen waar rechtstreeks een buitenvoeler aangesloten kan worden.
Intergas Kombi Kompact 36/30 met een modulerende WTH kamerthermostaat op een afsluitklep voor de vloerverwarming beneden. Boven zijn radiatoren die gevoed worden met de watertemperatuur die door de Cenvax geregeld wordt.
Ik vrees dat we een beetje off-topic aan het driften zijn maar bedankt voor het meedenken.
Het gaat mij om temperatuur-datalogging op leidingen met relatief eenvoudige middelen. We gaan systematisch een behoorlijk aantal wijzigingen doen en de effecten daarvan op het energieverbruik onderzoeken. Het is de bedoeling om in ieder geval een historisch overzicht van de leidingtemperaturen op verschillende plekken te hebben zodat ik dat tegen het logboek van systeemwijzigingen aan kan houden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
Helder. Hou ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrpkr
Heb gekozen voor een Japanse T&D TR71A datalogger. Slaat tot 30.000 temperatuurdata op voor elk van de 2 temperatuursondes, daarna overwrite oude data of stop meting (instelbaar). Je kunt via internet de gegevens automatisch laten uploaden naar hun gratis datalogging app in de cloud om grafieken te maken. Ik doe dat via WiFi. Meetinterval en upload-interval via het apparaat of via de cloud instelbaar.
Testo zou een 2e mogelijkheid zijn geweest maar die waren iets duurder.
Het is wel niet zo sophisticated als de zelfbouw systemen hier op het forum maar de overweging is dat ik geen tijd kwijt wil zijn aan programmeren en debuggen. Heb dat al genoeg gedaan in mijn leven :-)
Totzover werkt het goed en 0.3 graden Celcius nauwkeurigheid is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-05 21:00

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

pkrpkr schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:36:
[...]

Heb gekozen voor een Japanse T&D TR71A datalogger. Slaat tot 30.000 temperatuurdata op voor elk van de 2 temperatuursondes, daarna overwrite oude data of stop meting (instelbaar). Je kunt via internet de gegevens automatisch laten uploaden naar hun gratis datalogging app in de cloud om grafieken te maken. Ik doe dat via WiFi. Meetinterval en upload-interval via het apparaat of via de cloud instelbaar.
Testo zou een 2e mogelijkheid zijn geweest maar die waren iets duurder.
Het is wel niet zo sophisticated als de zelfbouw systemen hier op het forum maar de overweging is dat ik geen tijd kwijt wil zijn aan programmeren en debuggen. Heb dat al genoeg gedaan in mijn leven :-)
Totzover werkt het goed en 0.3 graden Celcius nauwkeurigheid is voor mij voldoende.
Heb je er al iets mee kunnen bereiken? Ik heb sinds kort een warmtepomp en zou ook graag temperaturen loggen zonder te hoeven programmeren. Hoeveel was je er aan kwijt?

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

AUijtdehaag schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:03:
Odroid C4, Home assistant met grafana en influxdb, Wemos d1 mini met DS18b20's en DHT22.

Beetje kansloos om iedere keer een sd kaartje uit te gaan lezen terwijl het automatisch kan.

https://snapshots.raintan...XDdz9qJND3hdPIKG6AB9LLYlT
Ziet er mooi uit, alleen is je omschrijven me nog iets te kryptisch als ik de losse onderdele google. Heb je ergens meer informatie staan over hoe dit aan elkaar te klussen en werkend te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
ursusMaritimus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:07:
[...]

Ziet er mooi uit, alleen is je omschrijven me nog iets te kryptisch als ik de losse onderdele google. Heb je ergens meer informatie staan over hoe dit aan elkaar te klussen en werkend te krijgen?
AUijtdehaag in "huis domotica welk systeem."
sossolutions verkoopt ze ook

HASSIO Image erop met de emmc usb writer en balena etcher
https://www.home-assistant.io/installation/odroid/

Zie verder de youtube videos van smarthomejunkie voor influxdb, grafana, hacs
Een esp (esp32 of wemos d1 mini) kan je al vrij gemakkelijk een dht22 of meerdere ds18b20 aan meubelen
https://esp32io.com/tutor...mperature-humidity-sensor
Via node-red (in HA) kan je dan ook weer versturen naar de influxdb database, welke je uitleest met grafana (ook in HA)

En programmeren met esphome (vanuit home assistant)
https://esphome.io/components/sensor/dht.html
https://esphome.io/compon...as.html?highlight=ds18b20

Onlangs een passief gekoelde minisforum GK50 gekocht op amazon.de voor 211 euro incl 128 Gb ssd
Op de nvm ssd zet je dan ook een HA image (intel x86) (heb ik via een laptop gedaan met balena etcher)
Dan heb je meteen bluetooth erbij
ik zie ze alleen niet meer erbij staan.
Antonio di in "Het grote zuinige server topic - deel 3"

Welke warmtepomp heb je? ESPaltherma
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTAYnVq2mr9ajNmh8qUwHjpz5RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3wBNZQvHeviHBK7GlGFEvPk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-11-2022 20:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pkrpkr
ursusMaritimus schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 23:00:
[...]
Heb je er al iets mee kunnen bereiken? Ik heb sinds kort een warmtepomp en zou ook graag temperaturen loggen zonder te hoeven programmeren. Hoeveel was je er aan kwijt?
Ja, alhoewel 2 temperaturen eigenlijk te weinig was, dus heb er een 2e bijgekocht. Niet goedkoop (210€) maar je bent snel aan de gang.
Heb wel een al in elkaar gesoldeerde OpenTherm gateway erbij gekocht bij Nodo-Shop om te kunnen begrijpen hoe de thermostaat en de ketel samen regelen en dat was nogal verhelderend om de temperatuurpatronen te kunnen verklaren. Ik gebruik de OTGW alleen als monitor met een laptop via Ethernet. Dat is voor mij voldoende en werkte meteen zonder te hoeven programmeren.
Bijgaand een plaatje van de dataloggers. Aanvoer- en retourtemperatuur ketel, kamertemperatuur, buitentemperatuur. Je kunt in- en uitzoomen, data downloaden, etc.
PS deze dataloggers werken oa via WiFi. Er zijn ook goedkopere dataloggers van dezelfde leverancier maar via low energy Bluetooth en een app op je telefoon vond ik dat niet zo lekker werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pq4Yb4E3W-EvhP02ubK9sJJEtUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i0f2iBSFLjdam6JHRn5VfZDo.png?f=fotoalbum_large

• ursusMaritimus

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Zo, die ketel heeft er zin in 's morgens! Dank voor de feedback.

Ik neig naar HA op Odroid als eerste investering ipv 3x een 1 fase HomeEnergy kWh meter.

Pagina: 1