Voor- en nadelen modulerende thermostaatregelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Situatie:

Huis jaren 70, hoog gasverbruik en weinig isolatie.
CV ketel is paar jaar terug vervangen door Remeha Calenta Ace 40c.
Afgifte warmte alleen door radiatoren
Thermostaat is niet vervangen, is nog een oude draaiknop aan/uit thermostaat.
Aanvoerwarmte CV is (sinds kort) begrensd tot 70 graden

Ik heb zitten zoeken wat nu het voordeel zou zijn qua besparing als deze thermostaat vervangen wordt door een modulerende regelaar bijv. de eTwist of de iSense.

In een ouder topic heb ik de volgende uitleg gevonden van @Gasschuif
Gasschuif schreef op vrijdag 7 december 2012 @ 00:54:
Laten we nu es een ding afspreken op het forum.

Voor het aansturen van en CV ketel: aan/uit=digitaal = THERMOSTAAT (contact open dicht)
De kenmerken zijn: volgas tot setpoint ketel, daarna uit of modulatie op de ketel temperatuur regelaar.

Voor al het andere is temperatuur REGELAAR = analoog= is setpoint naar de ketel de juist benaming.
Dan hebben we een temperatuur regelaar. (onder andere OT protocol) zoals honeywell modulation

Ik ben regeltechnicus, al die "thermostaat" verhalen zijn voor mij een Babylonische spraak verwarring
De kenmerken van een regeling zijn:

a: een setpoint (gewenste waarde)
b: gemeten proceswaarde (lees aanvoertemperatuur)
c: uitgang regelwaarde=toerental ventilator van de CV ketel ( tussen 20-100 % Y signaal)
Deze waarde wordt bepaald door het verschil tussen gemeten en gewenste aanvoer tempeatuur regelaar.

Bovenstaande geeft duidelijk weer hoe het proces in elkaar steekt.

De P actie van de CV ketels reageert op de afwijking tussen gemeten en gewenst (is ongeveer 5 K)
De I actie reageert op de afwijking tussen gemeten en gewenst en gaat het uitgangs signaal tijdsafhankelijk verhogen of verlagen.( in te stellen in minuten of seconden)
De D actie reageert op de snelheid van de verandering tussen gemeten en gewenst, staat bijna altijd op 0= niet actief.
In de huidige situatie moduleert de ketel dus op Delta T neem ik aan.

Waar zit nu de besparing als de thermostaat wordt vervangen door een modulerende regelaar?

Is dat omdat de kleine tijdsperiode dat de ketel volgas naar de 70 graden gaat komt te vervallen? Gaan moderne ketels zoals de Calenta Ace inderdaad meteen naar de max temperatuur met een aan/uit of zijn die ketels ook slimmer geworden en hogen ze de temperatuur langzaam op?

Zijn er nog nadelen aan het vervangen van de thermostaat? Het huis is zoals gezegd niet bijzonder geisoleerd en erg snel weer koud.

En ja, isolatie isolatie isolatie is belangrijk maar dat vergt wat meer onderzoek :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:33
Bij een groot verschil tussen ingestelde waarde en en daadwerkelijke temperatuur in de woonkamer of ruimte waar de thermostaat zal een modulerende thermostaat ook langzaam het cv water naar de max brengen wat je hebt ingesteld op de ketel of in thermostaat, tenzij de temperatuurstijging vrij snel gaat, dan gaat ie al gauw afremmen. Bij een aan/uit regeling gebeurd dit niet.

Echter zal de thermostaat bij bijna bereiken ingestelde ruimte temperatuur terug moduleren en daarbij een watertemperatuur proberen te handhaven die precies genoeg is om het warmteverlies van de ruimte op te heffen en zo continu op een laag pitje door te stoken. Voordeel hiervan is dat je ketel op de laagst mogelijke watertemperatuur draait en daardoor meer condenseert (is beter rendement)

Wat de besparing zal zijn durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:56

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Wolly schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:53:
Situatie:

Huis jaren 70, hoog gasverbruik en weinig isolatie.
CV ketel is paar jaar terug vervangen door Remeha Calenta Ace 40c.
Afgifte warmte alleen door radiatoren
Thermostaat is niet vervangen, is nog een oude draaiknop aan/uit thermostaat.
Aanvoerwarmte CV is (sinds kort) begrensd tot 70 graden

Ik heb zitten zoeken wat nu het voordeel zou zijn qua besparing als deze thermostaat vervangen wordt door een modulerende regelaar bijv. de eTwist of de iSense.

In een ouder topic heb ik de volgende uitleg gevonden van @Gasschuif

[...]

In de huidige situatie moduleert de ketel dus op Delta T neem ik aan.

Waar zit nu de besparing als de thermostaat wordt vervangen door een modulerende regelaar?

Is dat omdat de kleine tijdsperiode dat de ketel volgas naar de 70 graden gaat komt te vervallen? Gaan moderne ketels zoals de Calenta Ace inderdaad meteen naar de max temperatuur met een aan/uit of zijn die ketels ook slimmer geworden en hogen ze de temperatuur langzaam op?

Zijn er nog nadelen aan het vervangen van de thermostaat? Het huis is zoals gezegd niet bijzonder geisoleerd en erg snel weer koud.

En ja, isolatie isolatie isolatie is belangrijk maar dat vergt wat meer onderzoek :+
Het ketel rendement stijgt bij een lagere aanvoer temperatuur. De genoemde 70 C is nog steeds hoog naar mijn idee, probeer dat verder omlaag te verstellen door steeds er een paar graadjes af te snoepen. Liefst onder de 55 of liefst nog iets lager. C. Daar ligt je grootste besparing. Een ketel in deellast geeft ook een hoger rendement, wellicht kun je in het ketel menu de maximum capaciteit ook wat lager afstellen van nu 100 % toerental naar b.v. 70 % als maximum. Aanwarmen duurt dan wel ietsje langer natuurlijk. Voordeel van een moderne thermostaat kan zijn een buitenlucht sensor aanbrengen en een stooklijn instellen, zodat het setpoint stijgt bij lagere bl temp.
Afhankelijk van je ketel moet je de buitenlucht sensor op de ketel aansluiten , maar kan wellicht ook op de thermostaat, moet je even uitzoeken. Ben hier al 7 jaar zonder gasaansluiting met mijn WP dus ben een beetje uit de materie...

Isolatie is een no brainer natuurlijk, wat er niet uitgaat hoeft er ook niet in, ik zou hier snel actie op ondernemen, bespaart veel meer!

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Je kunt stellen dat er een bepaalde hoeveelheid energie nodig is om je huis op temperatuur te houden. Dat kan door een aan-uit-ketel die af en toe 100% brandt of een modulerende ketel die continue zachtjes brandt.

Een modulerende ketel zal zuiniger zijn zoals Gasschuif aangeeft maar geeft vooral meer comfort: de ruimte temperatuur is gelijkmatiger en dat wordt als prettig ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:28
Het is heel simpel. Hoe lager de temperatuur van je cv-water, hoe hoger het rendement van je cv-ketel. Begin met het lager zetten dan die 70 graden. Kijk eens (op een koude dag) hoe laag je kunt gaan om je huis toch nog warm te houden. Als je het water op 50 graden zet, dan komt het water met minder dan 40 graden terug in de ketel en dat is perfect voor je condensatie (en dus voor je rendement). Als je huis dan afkoelt terwijl de ketel permanent brandt, dan zit je te laag, maar meestal zijn cv-systemen flink overgedimensioneerd, zeker als je huis na de bouw nog beter geisoleerd is.

Een modulerende thermostaat zal daarbij helpen, maar waarschijnlijk niet zoveel. Als je cv-water al minder hoog staat, dan wordt de winst van een modulerende thermostaat steeds lager. Maar je wint wel aan comfort. Want een modulerende thermostaat zal inderdaad geen water van 70 graden gaan vragen als er maar 1 graad hoeft te worden opgewarmd. Het gevolg is dat je ketel langer blijft draaien, maar op een lagere stand. Daardoor krijg je minder temperatuurschommelingen in huis, de meeste mensen vinden dat comfortabel.

Uiteindelijk bespaar je daardoor misschien ook wel gas, want als je temperatuur zakt tot 18 graden terwijl je 19 hebt ingesteld (bij een niet-modulerende thermostaat) dan heb je het misschien al koud en zul je de neiging hebben om de thermostaat toch maar een graadje hoger te zetten. Als het constant 19 graden blijft, dan heb je die neiging niet.