Situatie:
Huis jaren 70, hoog gasverbruik en weinig isolatie.
CV ketel is paar jaar terug vervangen door Remeha Calenta Ace 40c.
Afgifte warmte alleen door radiatoren
Thermostaat is niet vervangen, is nog een oude draaiknop aan/uit thermostaat.
Aanvoerwarmte CV is (sinds kort) begrensd tot 70 graden
Ik heb zitten zoeken wat nu het voordeel zou zijn qua besparing als deze thermostaat vervangen wordt door een modulerende regelaar bijv. de eTwist of de iSense.
In een ouder topic heb ik de volgende uitleg gevonden van @Gasschuif
Waar zit nu de besparing als de thermostaat wordt vervangen door een modulerende regelaar?
Is dat omdat de kleine tijdsperiode dat de ketel volgas naar de 70 graden gaat komt te vervallen? Gaan moderne ketels zoals de Calenta Ace inderdaad meteen naar de max temperatuur met een aan/uit of zijn die ketels ook slimmer geworden en hogen ze de temperatuur langzaam op?
Zijn er nog nadelen aan het vervangen van de thermostaat? Het huis is zoals gezegd niet bijzonder geisoleerd en erg snel weer koud.
En ja, isolatie isolatie isolatie is belangrijk maar dat vergt wat meer onderzoek
Huis jaren 70, hoog gasverbruik en weinig isolatie.
CV ketel is paar jaar terug vervangen door Remeha Calenta Ace 40c.
Afgifte warmte alleen door radiatoren
Thermostaat is niet vervangen, is nog een oude draaiknop aan/uit thermostaat.
Aanvoerwarmte CV is (sinds kort) begrensd tot 70 graden
Ik heb zitten zoeken wat nu het voordeel zou zijn qua besparing als deze thermostaat vervangen wordt door een modulerende regelaar bijv. de eTwist of de iSense.
In een ouder topic heb ik de volgende uitleg gevonden van @Gasschuif
In de huidige situatie moduleert de ketel dus op Delta T neem ik aan.Gasschuif schreef op vrijdag 7 december 2012 @ 00:54:
Laten we nu es een ding afspreken op het forum.
Voor het aansturen van en CV ketel: aan/uit=digitaal = THERMOSTAAT (contact open dicht)
De kenmerken zijn: volgas tot setpoint ketel, daarna uit of modulatie op de ketel temperatuur regelaar.
Voor al het andere is temperatuur REGELAAR = analoog= is setpoint naar de ketel de juist benaming.
Dan hebben we een temperatuur regelaar. (onder andere OT protocol) zoals honeywell modulation
Ik ben regeltechnicus, al die "thermostaat" verhalen zijn voor mij een Babylonische spraak verwarring
De kenmerken van een regeling zijn:
a: een setpoint (gewenste waarde)
b: gemeten proceswaarde (lees aanvoertemperatuur)
c: uitgang regelwaarde=toerental ventilator van de CV ketel ( tussen 20-100 % Y signaal)
Deze waarde wordt bepaald door het verschil tussen gemeten en gewenste aanvoer tempeatuur regelaar.
Bovenstaande geeft duidelijk weer hoe het proces in elkaar steekt.
De P actie van de CV ketels reageert op de afwijking tussen gemeten en gewenst (is ongeveer 5 K)
De I actie reageert op de afwijking tussen gemeten en gewenst en gaat het uitgangs signaal tijdsafhankelijk verhogen of verlagen.( in te stellen in minuten of seconden)
De D actie reageert op de snelheid van de verandering tussen gemeten en gewenst, staat bijna altijd op 0= niet actief.
Waar zit nu de besparing als de thermostaat wordt vervangen door een modulerende regelaar?
Is dat omdat de kleine tijdsperiode dat de ketel volgas naar de 70 graden gaat komt te vervallen? Gaan moderne ketels zoals de Calenta Ace inderdaad meteen naar de max temperatuur met een aan/uit of zijn die ketels ook slimmer geworden en hogen ze de temperatuur langzaam op?
Zijn er nog nadelen aan het vervangen van de thermostaat? Het huis is zoals gezegd niet bijzonder geisoleerd en erg snel weer koud.
En ja, isolatie isolatie isolatie is belangrijk maar dat vergt wat meer onderzoek