nieuws: Deense windturbinefabrikant maakt windtoren op land met naafhoogte va...
@sabineschults
Ter lering en vermaak, in het Nederlands wordt de term naafhoogte nooit gebruikt. De gebruikte Nederlandse term is 'ashoogte'. In het Engels hub height (dan weet je ook meteen waar de boeren initiatiefnemers van Zeewolde de term hub hoogte vandaan hebben gehaald, zie de link onderaan).
Wat er dus bedoeld wordt met deze laatste alinea van het nieuwsbericht weet ik niet, ofwel de Amerikanen gebruiken cijfers uit 2015 ofzo, of het is lost in translation.
Minder erg is het voor het vermogen van 4 MW, dat is denk ik de norm van 2019-2020 (ook Zeewolde zit dus rond dat vermogen wel). In 2020 is overigens ook die Haliade-X van 12MW gebouwd (wat dus niet het beste voorbeeld is als je zegt dat de norm 4 MW is). Maar dat is een off shore turbine (en nog een prototype ook), en hoort dus überhaupt niet met landturbines vergeleken te worden.
https://windparkzeewolde.nl/feiten-cijfers/
Wat is er trouwens zo speciaal aan deze toren (het woordje 'windtoren' bestaat niet, het is een toren van een windturbine)? Elk jaar brengen de fabrikanten wel een turbine uit met hogere torens of grotere rotordiameters. Maar daar heb ik nooit nieuwsberichten van gezien?
@sabineschults
Ter lering en vermaak, in het Nederlands wordt de term naafhoogte nooit gebruikt. De gebruikte Nederlandse term is 'ashoogte'. In het Engels hub height (dan weet je ook meteen waar de boeren initiatiefnemers van Zeewolde de term hub hoogte vandaan hebben gehaald, zie de link onderaan).
Dat is weer een mooie via via via bronvermelding! En de inhoud is een beetje gek, want ik denk dat er in Nederland in 2021 geen enkele windturbine van 94m of lager is gebouwd, dus hoe de Amerikanen (schijnbaar) bij die 94m als de max komen... Even los van de houten EAZ's enzo natuurlijk. Een ruwe vuistregel is dat de rotordiameter (het getalletjes na de letter van het type, bij de turbine in dit nieuwsbericht dus 172 meter want het is de V172 [en bij Nordex Nxxx en bij Enercon Exxx enzovoorts]) ook ongeveer de ashoogte is, plus of min 20% ofzo. Als voorbeeld dus het windpark van Zeewolde in de link hieronder. Genoeg andere windparken waar je dezelfde cijfers van kan vinden (kijk naar Krammer, Blauw, N33, DMO, MV2, om een paar grotere windparken te noemen van de afgelopen 5 jaar ofzo).Het Amerikaanse ministerie van Energie stelt volgens CNBC dat de naafhoogte sinds 1998 is toegenomen met 66 procent, met een maximum van ongeveer 94 meter in 2021. De windtoren van Vestas is met zijn 199 meter aanzienlijk groter
Wat er dus bedoeld wordt met deze laatste alinea van het nieuwsbericht weet ik niet, ofwel de Amerikanen gebruiken cijfers uit 2015 ofzo, of het is lost in translation.
Minder erg is het voor het vermogen van 4 MW, dat is denk ik de norm van 2019-2020 (ook Zeewolde zit dus rond dat vermogen wel). In 2020 is overigens ook die Haliade-X van 12MW gebouwd (wat dus niet het beste voorbeeld is als je zegt dat de norm 4 MW is). Maar dat is een off shore turbine (en nog een prototype ook), en hoort dus überhaupt niet met landturbines vergeleken te worden.
https://windparkzeewolde.nl/feiten-cijfers/
Wat is er trouwens zo speciaal aan deze toren (het woordje 'windtoren' bestaat niet, het is een toren van een windturbine)? Elk jaar brengen de fabrikanten wel een turbine uit met hogere torens of grotere rotordiameters. Maar daar heb ik nooit nieuwsberichten van gezien?