Asus Prime Z690-A / Kingston FURY 16 GB DDR5-5600 Kit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-12-2022
Hallo allen,

Vandaag met mijn nieuwe build bezig geweest.

Echter ervaar ik problemen mbt mijn ram geheugen.
Het boekje vd mb geeft aan dat ik mijn kit in A2 en B2 moet stoppen. Echter als ik dat doe dan start mijn pc niet op. En gaat het lampje op de MB branden ( oranje ) zie foto.

Wat enkel mogelijk is om mijn pc op te starten is slot 3 en 4 te gebruiken. Alle andere combinaties werken niet.
Bios is inmiddels ook geupdated.
Mijn ram geheugen is momenteel werkzaam met 2800 mhz. 2x 1400 dus. ( staat in de bios )

Iemand tips?

Asus Prime Z690-A / Kingston FURY 16 GB DDR5-5600 Kit gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Ht36e3EFr3xQU93783Ke5mfw4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCkpdIb4vyyHbSvWWrlkgJsS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Maikzors op 30-09-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:12
Module zit niet volledig in het B2 slot gedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
Uszka schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:13:
Module zit niet volledig in het B2 slot gedrukt.
Daarna wel gedaan.. zelfde probleem:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb je de support memory qvl list gechecked
https://www.asus.com/support/FAQ/1043883

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Wat voor CPU koeler heb je? Heb je de mogelijkheid deze harder of minder hard aan te draaien op de CPU?

Je zal niet de eerste zijn waarbij RAM kanalen uitvallen omdat er te veel of te weinig druk op de LGA wordt uitgeoefend. Experimenteer daar eens mee?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
Blaat schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:07:
Wat voor CPU koeler heb je? Heb je de mogelijkheid deze harder of minder hard aan te draaien op de CPU?

Je zal niet de eerste zijn waarbij RAM kanalen uitvallen omdat er te veel of te weinig druk op de LGA wordt uitgeoefend. Experimenteer daar eens mee?
Goedemorgen!

Ik heb de Corsair H1151 Pro.

De computer had ik weg gebracht naar een ICT winkel. Die heeft alles opnieuw gechecked ( gisteren 30 Sept ) maar die weten het ook niet..! dus ik ga ervan uit dat dat wel oke is mbt cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
Nee nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
Zojuist mijn ram geheugen (KF556C40BBAK2-16) gechecked op de site, staan er wel tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Kan je ook niet booten met 1 stick in slot A-1 of 1 stick in A-2?
Als dat ook niet kan is het kanaal niet werkzaam. Ik zou de socket pins eens grondig inspecteren op afwijkingen, mocht dat er goed uitzien en na herinstallatie van de cpu het nog steeds niet werkt dan kan het moederbord het euvel zijn of de interne memory controller in de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
bierschuit schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:42:
Kan je ook niet booten met 1 stick in slot A-1 of 1 stick in A-2?
Als dat ook niet kan is het kanaal niet werkzaam. Ik zou de socket pins eens grondig inspecteren op afwijkingen, mocht dat er goed uitzien en na herinstallatie van de cpu het nog steeds niet werkt dan kan het moederbord het euvel zijn of de interne memory controller in de CPU.
Bedankt. Morgen werk aan de winkel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Naast wat al genoemd is:

• controleer of de labeling (Ax, Bx) in de handleiding wel overeenkomt met de labeling op het moederbord zelf. Soms is dat niet zo en is de volgorde anders.

• DDR5 is nieuw en de documentatie klopt misschien niet.

• plaatsing. In de handleiding op pagina 2-6 wordt uitgelegd hoe de DIMM geplaatst moet worden: eerst de klem naar buiten bewegen, bij plaatsen zal de klem vanzelf in de inkeping van de DIMM gaan zitten. Of in ieder geval rechter gaan staan, op de juiste hoogte (2e inkeping). Niets forceren: als het niet lukt de DIMM er weer uithalen en opnieuw proberen van voren af aan.

• draai de DIMM's om in A2 en B2 (2 combinaties).

• check of de pinnen voor de cpu in de socket nog allemaal netjes rechtop staan. Dat kan door een scherpe hoge resolutie foto te maken en die te inspecteren (post hem hier). Dit is wat @Blaat noemde. Om verbuiging te voorkomen, laat de cpu niet vallen op de pinnen en houd de processor recht.

In aanvulling op @bierschuit: ik zou verwachten dat A2 of A1 of A1 & A2 ook werkt, de laatste net als B1 & B2 "single channel". Als A2 of A1 op zichzelf niet werken is die helft mogelijk defect. Mogelijke oorzaken daarvan zijn al genoemd door @bierschuit en @Blaat.

• Single channel is de helft van de geadverteerde snelheid van 5600 MT/s. 5600 is maximale snelheid aangegeven in de QVL, maar wel bij 1,25V met timings 40-40-40-80 (XMP vermoedelijk). Controleer of de spanning hoog genoeg is in de BIOS voor deze timings. De normale SPD/JEDEC spanning is 1,1V.

Je kan met CPU-Z de SPD en XMP tabellen bekijken. Misschien kan dat ook in de BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
mrmrmr schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:09:
Naast wat al genoemd is:

• controleer of de labeling (Ax, Bx) in de handleiding wel overeenkomt met de labeling op het moederbord zelf. Soms is dat niet zo en is de volgorde anders.

• plaatsing. In de handleiding op pagina 2-6 wordt uitgelegd hoe de DIMM geplaatst moet worden: eerst de klem naar buiten bewegen, bij plaatsen zal de klem vanzelf in de inkeping van de DIMM gaan zitten. Of in ieder geval rechter gaan staan, op de juiste hoogte (2e inkeping). Niets forceren: als het niet lukt de DIMM er weer uithalen en opnieuw proberen van voren af aan.

• check of de pinnen voor de cpu in de socket nog allemaal netjes rechtop staan. Dat kan door een scherpe hoge resolutie foto te maken en die te inspecteren (post hem hier). Dit is wat @Blaat noemde. Om verbuiging te voorkomen, laat de cpu niet vallen op de pinnen en houd de processor recht.

In aanvulling op @bierschuit: ik zou verwachten dat A2 of A1 of A1 & A2 ook werkt, de laatste net als B1 & B2 "single channel". Als A2 of A1 op zichzelf niet werken is die helft mogelijk defect. Mogelijke oorzaken daarvan zijn al genoemd door @bierschuit en @Blaat.

• Single channel is de helft van de geadverteerde snelheid van 5600 MT/s. 5600 is maximale snelheid aangegeven in de QVL, maar wel bij 1,25V met timings 40-40-40-80 (XMP vermoedelijk). Controleer of de spanning hoog genoeg is in de BIOS voor deze timings. De normale SPD/JEDEC spanning is 1,1V.

Je kan met CPU-Z de SPD en XMP tabellen bekijken. Misschien kan dat ook in de BIOS.
Thx voor dit uitgebreide bericht. Dit alles ga ik morgen vroeg controleren! Laat zsm wat weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
mrmrmr schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:09:
Naast wat al genoemd is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/puao9WMx9bwBr6Py_9FrKprDTqQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOHuxNI0MArYWp3RRqxaZBTQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Maikzors op 03-10-2022 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Maikzors Ik zie geen tekst in je bericht, ik weet niet bij welke test deze memtest screenshot hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
mrmrmr schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 18:44:
@Maikzors Ik zie geen tekst in je bericht, ik weet niet bij welke test deze memtest screenshot hoort.
Cpu en ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas van der Heide
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-01 21:34
En is je probleem nu opgelost en wat was nu de reden van de problematiek.

Ik heb hetzelfde bord gekocht en 2x 16GB van Corsiar CMT32GX5M2B5600C36(Ver4.43.02 en heb exact hetzelfde probleem. Bord blijft hangen op de gele lamp.

Geheugen komt overeen met de listing van de specificaties van Asus https://www.asus.com/us/m...90-a/helpdesk_qvl_memory/

Bord start niet op met 1 modu le en A2 en ook niet met twee in a2 en B2.

Cooler is Cooler Master Hyper 212 Black Edition R2 en die is volgens spec aangedraaid

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikzors
Klaas van der Heide schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:34:
En is je probleem nu opgelost en wat was nu de reden van de problematiek.

Ik heb hetzelfde bord gekocht en 2x 16GB van Corsiar CMT32GX5M2B5600C36(Ver4.43.02 en heb exact hetzelfde probleem. Bord blijft hangen op de gele lamp.

Geheugen komt overeen met de listing van de specificaties van Asus https://www.asus.com/us/m...90-a/helpdesk_qvl_memory/

Bord start niet op met 1 modu le en A2 en ook niet met twee in a2 en B2.

Cooler is Cooler Master Hyper 212 Black Edition R2 en die is volgens spec aangedraaid
Hoi Hoi,

Bij mij was het probleem de CPU. DOA. je verwacht het niet... maar is echt zo. hagel nieuw en toch defect.
Pagina: 1