Wat bedoelt iemand met "CV niet aangesloten in een ring"?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:04
Ok, ik zit dus op een wazig forum. En ging over does and dont's bij aansluiten CV.

Iemand schreef ;
als radiatoren geplaatst worden kun je vragen of ze het niet in een ring plaatsen. Dus 2 kanten op met de leidingen en niet met elkaar verbonden.

Ik bedoel dat ze met ring, kring bedoeld. Maar verder, snap er niks van. Doorgevraagd, kreeg ik dit ;
niet alle radiatoren aan elkaar geschakeld. Bij ons gaat het vanuit de ketel naar bv de voorkant van het huis en een andere leiding naar de achterkant. In de erker zou het dan door kunnen lopen weer naar de voorkant maar daar stopt het.Duidelijker kan ik het niet uitleggen helaas.

Aangegeven, maar dat is een normaal CV-systeem, kring bijv naar beneden en kring naar boven bijvoorbeeld.
krijg ik dit ;
maar zit niet opgesloten in een ring....er zit ruimte tussen.

I kprobeerde het nog duidelijk te krijgen, maar ben het dus echt kwijt. Nog tekening geplaats van schema normale cv, maar daar geen antwoord op.

Iemand een idee?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Serie en parallel is wat ze bedoelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Koekstra schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:49:
Serie en parallel is wat ze bedoelen. :)
Ik krijg idd toch net antwoord, gaat idd om serie en parallel. Thnx. Nu nog duidelijk krijgen wat dat met straling te maken heeft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rashnu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06-2023
Soms wordt het ook een enkel pijp systeem genoemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
maartend schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:51:
[...]
Nu nog duidelijk krijgen wat dat met straling te maken heeft.
Niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Dat vind jij, dat vind ik. Geloof me, dat wordt daar anders beleeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
maartend schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:09:
[...]

Dat vind jij, dat vind ik. Geloof me, dat wordt daar anders beleeft
Straling in welke context? Straling komt meestal ter sprake bij zonnepanelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
Het voordeel van serie is dat je de helft van de buizen moet aanleggen. Het nadeel is, dat je niet de radiatoren afzonderlijk kunt regelen. Als je er 1 dicht draait, krijgt geen enkele radiator meer warmte. Dus stook je minder zuinig, omdat je altijd wel een kamer aan het verwarmen bent waar dat niet nodig is.

Maar zo'n seriesysteem is heel ongebruikelijk, je ziet het alleen in behoorlijk oude huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
No Hands schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:47:
[...]

Straling in welke context? Straling komt meestal ter sprake bij zonnepanelen.
Daar heb ik nog geen duidelijkheid over. Hun oude huis was serie en dat voelde niet goed
Schiet mij lek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58

Onbekend

...

Als je een enkel pijp systeem hebt, zitten alle radiatoren achter elkaar. De eerste radiator krijgt dan heet water en deze geeft warmte af. Bij de volgende radiator is de watertemperatuur dan al gezakt en geeft deze radiator minder warmte af. Bij de laatste radiator is het water al flink afgekoeld geeft deze de minste warmte af.

Als je bij de radiator staat, dan voel je de warmte er vanaf komen. Dit is dus stralingswarmte.
De eerste radiator in de kring geeft dus veel stralingswarmte af en de laatste de minste.
Maar als de ruimte op temperatuur is en de CV-ketel slaat af, dan koelen de radiatoren af. Bij de eerste radiator heb je dan een groot warmteverschil en dat wordt vaak als onaangenaam ervaren omdat het ineens koud lijkt te worden omdat je de warmte gewend bent.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het in serie plaatsen van radiatoren heeft best ook voordelen:
Alle radiatoren in een serie stromen even hard. Geen radiatoren die niet genoeg flow krijgen, geen voetventielen afregelen. 1 kraan regelt de ruimte.

En stel je hebt een grotere ruimte met meerdere radiatoren, dan kan je zo kijken naar een verdubbeling van de kosten (onderblok, radiatorkraan & dubbele buizen)
Tegenwoordig is dat meestal geen argument, maar bij de eerste CV installaties was dat echt wel een ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bij een eenpijpssysteem horen (instelbare) 50% voetventielen. Radiatoren zijn gewoon individueel regelbaar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mdraaijer
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:59
Ik kijg de indruk dat hij het heeft over twee leiding delen. Dus niet met 1 leiding door het huis, maar in plaats daarvan de hoofdleiding bij de ketel splitsen. Vanaf daar een leiding linksom en een leiding rechtsom. Maar wat daar zo bijzonder aan is? Ik heb geen idee.

Als ze het nou over een Tichelmann-systeem hadden, zou ik het begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 07:19
teacher schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 00:34:
Bij een eenpijpssysteem horen (instelbare) 50% voetventielen. Radiatoren zijn gewoon individueel regelbaar.
Neen, individueel regelbaar, dan staan ze parallel. Je hebt eigenlijk 2 soorten parallel. Zie hier 3 mogelijke uitvoeringen:

https://vasco.eu/nl-be/bl...lleren-een-woordje-uitleg

Een echte serieschakeling is naar mijn gevoel absoluut te vermijden. Zoals @Onbekend zei, de eerste radiator geeft meer warmte dan de laatste.

[ Voor 6% gewijzigd door D-Three op 01-10-2022 09:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

D-Three schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 07:48:
[...]

Neen, individueel regelbaar, dan staan ze parallel.
Bij een eenpijpssysteem worden zgn 50% voetventielen gebruikt; 50% aanvoer gaat naar de radiator, 50% gaat door naar de pijp. Je moet dus idd de radiatoren aanpassen aan de plaats in de kring: de eerste krijgt volle bak, de laatste het minst.

Radiatoren zijn alsnog individueel regelbaar; je kan gewoon de knop dichtzetten. De flow loopt immers nog door via de voetventielen.

Zie plaatje van de door jou gelinkte site:
Afbeeldingslocatie: https://vasco.eu/sites/default/files/styles/blog_sidebar/public/radiatoren-in-serie-003.png?itok=ucp2UIZk

* teacher woont in een eind-jaren-70-huis-met-eenpijpssysteem. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 01-10-2022 09:21 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 07:19
@teacher Je hebt gelijk! :X Mijn excuses. :)

[ Voor 12% gewijzigd door D-Three op 01-10-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PhilipsFan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:16:
Het voordeel van serie is dat je de helft van de buizen moet aanleggen. Het nadeel is, dat je niet de radiatoren afzonderlijk kunt regelen. Als je er 1 dicht draait, krijgt geen enkele radiator meer warmte. Dus stook je minder zuinig, omdat je altijd wel een kamer aan het verwarmen bent waar dat niet nodig is.

Maar zo'n seriesysteem is heel ongebruikelijk, je ziet het alleen in behoorlijk oude huizen.
Er zijn altijd uitzonderingen. Ik heb een appartement uit 2000, gewoon fatsoenlijk appartement (dus niet de laagste prijsklasse), en ben een tijd bezig geweest voor ik erachter kwam waarom radiator in keuken maar niet warm werd: Hij zit in serie met radiator in de tweede slaapkamer... En daar is zeker geen bypass optie, dus als die uit staat in tweede slaapkamer, staat hij ook uit in de keuken.

Gelukkig is de keuken geheel aan binnenkant van het pand, en is het geheel prima zonder die radiator omdat alles goed geisoleerd is, maar nog steeds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom ga je op het ene forum navragen wat ze op het andere forum misschien zouden kunnen bedoelen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
MikeyMan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:40:
Waarom ga je op het ene forum navragen wat ze op het andere forum misschien zouden kunnen bedoelen? :?
Omdat ze op dat forum geen idee hebben waar ze het over hebben. Is een (plat gezegd) stralings wappie forum.

Blijkbaar heeft iemand hun ooit wijs gemaakt dat serie slecht is ivm straling en parallel niet. Want dat is nl niet gesloten, zit ruimte tussen. Maar als je gewoon info vraagt krijg je dat niet duidelijk.
En ik zelf ook wel mijn CV heb aangelegd, parallel, maar gewoon ook niet alles weet. Dus mogelijk was er iets waar ik over heen keek.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:44

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

maartend schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Omdat ze op dat forum geen idee hebben waar ze het over hebben. Is een (plat gezegd) stralings wappie forum.

Blijkbaar heeft iemand hun ooit wijs gemaakt dat serie slecht is ivm straling en parallel niet. Want dat is nl niet gesloten, zit ruimte tussen. Maar als je gewoon info vraagt krijg je dat niet duidelijk.
En ik zelf ook wel mijn CV heb aangelegd, parallel, maar gewoon ook niet alles weet. Dus mogelijk was er iets waar ik over heen keek.
Ok... Let me rephrase...

Waarom zit je op een forum met stralings wappies je tijd te verdoen? Voor je het weet kom je het konijnenhol niet meer uit :P

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 01-10-2022 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
MikeyMan schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Ok... Let me rephrase...

Waarom zit je op een forum met stralings wappies je tijd te verdoen? :P
Omdat ik graag weet wat mensen bezielt. Zo heb ik ook wel eens een poosje op flat earth gedoe rondgedabberd. Probleem is, meestal word ik er na enige tijd afgedonderd. Er wordt nl een vraag gesteld en dan geef ik gewoon wetenschappelijk onderbouwd antwoord. Tja, dat is soms een probleem.

Voorbeeld van nu net. Hele discussie over die waxinebloempotten. Er zijn mensen die er helemaal van overtuigd zijn dat er meer warmte uit komt dan er in gaat. Nou, dan geef je een half uurtje natuurkunde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:34
maartend schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Omdat ik graag weet wat mensen bezielt. Zo heb ik ook wel eens een poosje op flat earth gedoe rondgedabberd. Probleem is, meestal word ik er na enige tijd afgedonderd. Er wordt nl een vraag gesteld en dan geef ik gewoon wetenschappelijk onderbouwd antwoord. Tja, dat is soms een probleem.

Voorbeeld van nu net. Hele discussie over die waxinebloempotten. Er zijn mensen die er helemaal van overtuigd zijn dat er meer warmte uit komt dan er in gaat. Nou, dan geef je een half uurtje natuurkunde.
Interessant, bron? :+

(link van het betreffende forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Nee hoor, een goede ring systeem heeft naast de radiator een bypass. Eigenlijk staat de radiator parrerel op de warmingsbuis waar een kleine restrictie in zit.

Door middel van thermostaat kranen zijn de radiatoren mooi regelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Het nadeel is, dat je niet de radiatoren afzonderlijk kunt regelen. Als je er 1 dicht draait, krijgt geen enkele radiator meer warmte.
Dat is niet waar, gebruikelijk zit daar gewoon een doorstroom/bypass ventiel bij de aan/af voer.
Ook niet waar, heb een huis uit deze eeuw met dit systeem, sterker nog, de hele wijk en aangrenzende wijk (>2200 huizen) heeft dit systeem in zijn huis.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap