AM5 Moederborden en support Nvidia NVLink ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkVD59
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-08 17:47
Beste tweakers,

Ik snap niet waarom niet één AM5 moederbord in de pricewatch, support geeft voor Nvidia NVLink, weten jullie waarom dit is, is/wordt dit afgeschaft ?

Ik heb zelf 3 exemplaren Gigabyte 3090 ti met 360mm water koeler aangeschaft en het is wel de bedoeling om er uiteindelijk 2 grafische kaarten te gaan toepassen in een AM5 moederbord met de AMD Ryzen 9 7950X !!

Deze zoek opdracht in de pricewatch geeft geen resultaat:
categorie: Moederborden

alvast bedankt voor jullie reacties,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is dat niet omdat van de 30-series alleen de 3090 SLI ondersteund, games het zo goed als niet meer ondersteunen en de komende 40-series al helemaal geen NVLink/SLI doen? Waarom zou je op nieuwe moederborden een techniek toepassen dat net de laatste stuiptrekking heeft gehad?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkVD59
Mijn voornaamste doel van 2 gpu's, is meer rekenkracht voor renderen met blender in te kunnen zetten :|
Dus niet alleen voor gamen op 4/8k ... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Maar die techniek is dus alleen op de 3090 en de 40-series heeft het niet meer. Hoeveel ga je met 2x 3090 op AM4 of Intel systeem verliezen tov 1x 3090 met een 7950X?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkVD59
Nog gekker is, dat er al wél 6 AM5 moederborden zijn, die AMD Crossfire ondersteunen, moet ik dan concluderen dat ik voor de verkeerde merk gpu heb gekozen ? :D

Dit zijn 6 AM5 moederborden die AMD Crossfire ondersteunen:

categorie: Moederborden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou zeggen probeer het gewoon, meestal werkt het wel maar soms ook niet omdat de driver moeilijk doet.

Ow en nvlink is nog alleen maar voor server gpu's beschikbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Damic op 30-09-2022 21:51 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Volgens deze site: https://www.cgdirector.com/nvlink-vs-sli/

Heb je helemaal geen ondersteuning voor NVLink nodig op een moederbord.
Op zich logisch, want die link is juist tussen de kaarten onderling.

Ook hier wordt aangegeven dat het niet noodzakelijk is: https://www.pugetsystems....station-with-NVLink-2224/

Van die site: Echter blijkt er wel SLI-ondersteuning nodig te zijn, omdat je op Windows in de software SLI moet aanzetten om het te laten werken (waarbij SLI dan weer niet gebruikt wordt, maar de NVLink). Wellicht dat daar een hack op is. Op Linux werkt het in ieder geval out-of-the-box.

De minimum-eisen die aan Crossfire worden gesteld zijn veel lager dan wat voor SLI nodig is. Bij Crossfire kun je een 2e videokaart op een pci-e 4x-verbinding zetten die verbonden is aan de chipset. Gevolg is zeer hoge latency en dramatische framedrops.

Maar het labeltje kun je dus wel op ieder moederbord plakken waar naast het eerste pci-e-slot ook een 2e zit.

Bij SLI zijn de eisen hoger, daar moet minimaal pci-e 8x beschikbaar zijn per kaart. Dat kan op reguliere desktopsystemen dus niet via de chipset, maar alleen via het splitsen van de lanes van de cpu zelf.

Nu is dat laatste duur, zeker bij pci-e 5.0.

En dan moet je dus iets heel duurs op een moederbord maken, dat laten valideren door Nvidea (die daar waarschijnlijk flink geld voor vragen) en dan kunnen alleen mensen met een RTX 3090 (of RTX 2070 Super en hoger en nog oudere kaarten) het kunnen gebruiken.

Tja, dat is kosten-baten niet erg zinvol.

Ik zou eens kijken of er geen hack is, waarbij je geen SLI hoeft te hebben.

In hoeverre het dan goed werkt via een chipset? Geen idee. Maar AM5 heeft weinig borden met 2 pci-e-sloten via de cpu.

[ Voor 46% gewijzigd door White Feather op 30-09-2022 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkVD59
Oké White Feather, bedankt voor de tips, dus er is nog hoop ?
Ik zal Nvidia hierover eens mailen, want voorlopig vind ik het wel erg jammer, dat NVlink, niet meer werkt met AM5 socket moederborden ! :o

[ Voor 21% gewijzigd door DirkVD59 op 01-10-2022 01:28 ]

Pagina: 1