Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppiezon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-05 20:37
Hallo,
Ik ben al veel wijzer geworden van dit forum. Inmiddels ben ik een aantal offertes verder en zou ik graag 3 offertes voor willen leggen. Ik kom er niet helemaal uit.
Offerte 1 en 2 zijn van dezelfde installateur, met als verschil de omvormer (SMA of solaredge). Legplan is in beide gevallen gelijk en te zien op foto 1

Voor offerte 3 heb ik nog geen offerte/legplan/advies gekregen (krijg ik hopelijk volgende week). Ik heb wel een offerte van de buurman en mijn offerte zal ook zoiets moeten worden qua prijs. Interessante partij!

Offerte 4: Dan foto 2: Dit is een legplan van offerte 4. Graag jullie advies over het legplan _/-\o_ . Dan kan ik dit meenemen voor offerte 3 als de adviseur komende week langskomt.

Vragen:
- Waar ik zelf niet uit kom is wat de beste manier voor plaatsing van de panelen is.
Bij offerte 1 worden de panelen op het platte dak west op het zuiden gericht. De panelen op het platte dak aan de noordzijde worden oost/west geplaatst (als "dakjes" tegen elkaar aan)

Bij foto 2 (offerte 4) worden de panelen op het platte dak west op het westen gericht.
Ik weet eigenlijk niet hoe de panelen op het platte dak aan de noordzijde worden gelegd. Het valt me op dat op offertes nooit de legrichting wordt vermeld. De opbrengst is wel bekend, zie info offertes.

Hoe kom ik er achter wat de beste legrichting is?
Sunnydesign heb ik geprobeerd, maar lukte me niet 8)7 .
Dus mijn vraag, wat is een beter legplan, foto 1 of 2?

- Dan de omvormer. Op basis van de info van tweakers en offerte 4 was ik voorstander van SMA shadowfix. Mijn voorkeur gaat uit naar een installatie zonder optimizers/micro omvormers. Ik begrijp dat hoe meer "toevoegingen" meer kans op storingen. Ik vind het moeilijk om te bepalen of optimizers een goede keus is. Qua prijs maakt het niet uit bij offerte 1 en 2.

Maar ik heb van jullie tweakers geleerd, hoe lager de Watt/p prijs hoe beter en dan is offerte 3 erg interessant. Alleen deze heeft Goodwe ipv SMA.

Dus ik zie door de bomen het bos niet meer. :?

Kunnen jullie me helpen? Als er meer info nodig is, hoor ik het graag. >:)

Heel veel dank alvast!

Hartelijke groet,

Hoppiezon
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_z05pb4tOVqM-Begt_RDg48J94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y5zsWUkXuDT9NbNwJ3ANqCdZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGaqG3y45LeOlZz1ffte80EvTcE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UyCYvBkYQ0cqy2yoFTAffd1X.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak aan nok is helaas even geen optie ivm gemetselde nokvorsten. Daarom voor nu gekozen voor plat dak.
Schaduw
Westzijde: In de zomer staat de zon vanaf 1130u halverwege het platte dak. Dus de rij zonnepanelen aan de dakrand in de zon en de rij daarachter in de schaduw. Het volledige platte dak in de zon vanaf circa 1230- 16u.

Noordzijde:
In de zomer staat de dakrand aan de noordzijde volledig in de zon van 1130-19u. Een rij achter deze panelen kan niet ivm schaduw van het schuine dak (de punt veroorzaakt schaduw).
Jaarverbruik
3200 Kwh
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 fase en wil ik omzetten naar 3 fasen voor de installatie van zonnepanelen.
Budget en doel
Wie gaat het project uitvoeren
Lokale installateurs
Bijhouden van data
Wel leuk, maar hoeft niet top of the bill.
Reeds verkregen offertes
Prijzen zijn excl.

1 Canadian solar 14x 405 Wp Opbrengst 4600 SMA STP 5.0 € 8.000,00
2 Canadian solar 14x 405 Wp Opbrengst 4600 Solar Edge HD Wave 5000H + optimizers € 8.200,00
3 Qcells 15 x 390Wp Opbrengst 4738 Goodwe 5000-DT € 6.800,00
4 Sunpower 15x 415Wp Opbrengst 4.669 SMA STP 5.0 € 11.908,00
Regio
Regio west brabant / Breda
...

Beste antwoord (via Hoppiezon op 27-10-2022 19:50)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:33
@Hoppiezon lees de topic staat van het SolarEdge topic even, dat staat heel veel in uitgelegd.

Omvormer efficiëntie verlies >2% past bij 3 fase omvormer, niet bij 1 fase. Controleer dus wat je hebt gedaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Welk legplan het beste is durf ik niet te zeggen: daarvoor moet je ze beide in de zelfde software (laten) simuleren met de woning accuraat getekend.
Dat het je in Sunny design niet gelukt is verbaast me niet echt, ik vind het geen fijn programma. Probeer eens met solaredge designer, bij deze ben je eventjes zelf-installateur voor de registratie.

3 fase string omvormers zijn geen heel gelukkige keuze. Mppt bereik vanaf 200V voor zowel de goodwe als de sma, ofwel minder meer dan 6-7 panelen in de zon nodig voor werkend schaduw beheer op de rest.

Maar offerte 1 en 2 zijn niet echt laag in prijs €1,42/Wp SMA

Bij vrijwel gelijke prijs zou ik ondanks alle extra apparatuur voor solaredge kiezen. Mits het samengaat met het legplan ;)
Designer zal dat duidelijk moeten maken.

De solaredge offerte is overigens een 1 fase model. De normale 3 fase omvormers van solaredge zijn niet geschikt hier. De SE5K voor korte strings is erg duur, maar kan wel.

Wil je echt geen solaredge dan doe je er verstandig aan met 2 stuks Enkelfase string omvormer te werken, elk op een fase, maar met sma is dat meer materiaalkosten dan solaredge.

Zijn de dakkapellen sterk genoeg?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppiezon
Dank!
Ik ga de solaredge designer proberen zodat ik kan zien hoe dat uitwerkt met solar edge (offerte 2).
Dus schaduwbeheer werkt pas goed met veel schaduw en ik heb mogelijk teveel zon. Weer iets geleerd.

Dakkapellen zijn niet sterk genoeg.
Ik denk wel nog na om aan de noordoostzijde het platte dak te verlengen (carport).
Daar is de zon beter en dan kan ik denk ik beter een aantal panelen naar de carport verplaatsen of uitbreiden.
Ik ga proberen om dit in solaredge designer te zetten. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hoppiezon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 21:10:
Dank!
Ik ga de solaredge designer proberen zodat ik kan zien hoe dat uitwerkt met solar edge (offerte 2).
Dus schaduwbeheer werkt pas goed met veel schaduw en ik heb mogelijk teveel zon. Weer iets geleerd.
Eh wat? Je moet voldoende panelen in de zon overhouden om de string in gang te houden. Waar lees je dat je genoeg panelen in de schaduw moet hebben?

@Ronald kan je deze zin eens ondertitelen?
3 fase string omvormers zijn geen heel gelukkige keuze. Mppt bereik vanaf 200V voor zowel de goodwe als de sma, ofwel minder dan 6-7 panelen in de zon nodig voor werkend schaduw beheer op de rest.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@JvS kak iPhone keyboard

Meer!

[edit] en gefixt: @Hoppiezon even opletten, er was een kwalijke fout in mijn tekst terecht gekomen, excuses

[ Voor 61% gewijzigd door Ronald op 30-09-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppiezon
@Ronald @JvS Ik heb het in de Solaredge designer gezet. Kunnen jullie misschien helpen met het begrijpen van de uitkomsten?

Als iemand anders het weet is dat ook zeer welkom :) Dank!

Ik wist niet welke Omvormer en optimizers ik moest selecteren.
Ik heb nu ingevuld: Omvormer SE5000 en Optimizer S500B
Icm Qcells (390) panelen. Behoeft dit nog aanpassing?

Ik heb de 2 legplannen uitgewerkt die ik eerder noemde. Om ze goed te kunnen vergelijken heb ik legplan 1 uitgebreid van 14 naar 15 panelen.

Legplan 1 / zie foto 1: 15 panelen
6xpanelen op het platte dak west, op het zuiden gericht. De 9x panelen op het platte dak aan de noordzijde worden oost/west geplaatst (als "dakjes" tegen elkaar aan).

SIMULATIERESULTATEN
Geïnstalleerd DC Vermogen: 5,85 kWp
Maximaal Te Behalen AC Vermogen 5,00 kW
Jaarlijkse Energieproductie 4,86 MWh
Maximaal DC Vermogen 5,39 kW
DC/AC Oversizing 108 %
Maximaal AC Vermogen 5,00 kW
Prestatieverhouding 80 %
Prestatie-Index 831 kWh/kWp

Legplan 2 / zie foto 2: Totaal 15 panelen
7x panelen op het platte dak west, op het westen gericht. De 8x panelen op het platte dak aan de noordzijde worden oost/west geplaatst (als "dakjes" tegen elkaar aan). Totaal 15 panelen.

SIMULATIERESULTATEN
Geïnstalleerd DC Vermogen 5,85 kWp
Maximaal Te Behalen AC Vermogen 5,00 kW
Jaarlijkse Energieproductie 4,58 MWh
Maximaal DC Vermogen 4,99 kW
DC/AC Oversizing 100%
Maximaal AC Vermogen 5,00kW
Prestatieverhouding 83%
Prestatie-Index 783 kWh/kWp

BEVINDINGEN:
Legplan 1 levert meer energieproductie op. Dus het lijkt dat deze beter is.
Wat betekent het % prestatieverhouding? Bij legplan 1 is het 80% versus 83% bij legplan 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Deze laat ik aan Ronald. SE is niet mijn vak :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Hoppiezon graag screenshot van opbrengst verlies diagram en uitgeklapt de numerieke simulatie resultaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppiezon
@Ronald

Zie bijgaand. Heb je zo de goede info?

Legplan 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pas0DyPpG8qcb-2tnkqEJosFzt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Om00xsq4q9XwUsrwiYXfE5Aw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOWQk3eLDIDmceQBqmmArF2VNkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UaRzladPtxCzewNQgqjWHSkA.png?f=fotoalbum_large

Legplan 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DdIT_S-ucSW0DnDltYErYtLBZ_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZfLqIlRt5rnIpwzLxNoGVnlW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kCkNTxWM6BNy9D9iOry1AdJrv5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rtE4u0KOAvV1NHoqaiSwEu68.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Hoppiezon op 03-10-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Ik bedoelde het paneel simulatie resultaten, maar op basis van opbrengst verlies diagram zitten we op een nee.

1,7 respectievelijk 1% verlies aan opbrengst door optimizer clipping. Dat is meer dan je moet willen omdat dit een heel gevoelige post is in de simulatie: het wordt erger bij elke schetenlatende mug die minder optimaal is in de praktijk als in de simulatie.

Als ik me niet vergis heb je in legplan 1 een 3 fase omvormer gekozen gezien het omvormer rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppiezon
@Ronald
Ik mis even de aansluiting met de boodschap die je over wilt brengen.

Ik weet niet wat je precies bedoeld met paneel simulatie resultaten. Ik heb het idee dat dit niet in het rapport staat? Waar kan ik dat vinden/hoe ziet het er uit?

Ik heb ook even ondertiteling nodig bij "we zitten op een nee".

Opbrengst factor verlies is 1,7 resp. 1%. Dit is dus slecht, in de zin van ... helemaal niet beginnen aan? Dit is me niet duidelijk: 3 fasen omvormer kan dus niet? Wat is dan het alternatief?

Of bedoel je legplan 1 valt af omdat verlies 1,7% en dan is legplan 2 met 1% verlies beter?

En in antwoord op je vraag over 3fasenomvormer:
Ik heb voor legplan 1 en 2 in de designer ingevuld: Omvormer SE5000 en Optimizer S500B
Ik weet niet of ik nu de goede heb ingevuld.

[ Voor 18% gewijzigd door Hoppiezon op 03-10-2022 21:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Hoppiezon lees de topic staat van het SolarEdge topic even, dat staat heel veel in uitgelegd.

Omvormer efficiëntie verlies >2% past bij 3 fase omvormer, niet bij 1 fase. Controleer dus wat je hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppiezon
Dag,

Ik heb allemaal scenario's doorgerekend met de panelen in verschillende opstellingen in SE designer.
In een tabel heb ik de mogelijkheden icm SolarEdge / Goodwe / SMA op een rij gezet en waar ik een offerte heb de prijs erbij gezet. Ik heb van 2 leveranciers de offertes vergeleken + gegeven adviezen.

Misschien kan Ronald @Ronald nog helpen tav Solar Edge? En iemand anders over Goodwe/SMA over mijn bevindingen? Ik heb er mijn hoofd over gebroken ... Om een knoop door te hakken deze week: advies van jullie is zeer welkom!

Zie bijgaand de vergelijkingstabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FsMnUPWgcdo6yVQp485s3glRoxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ulvpNxY6fGVRfhLLdH3LEQNj.png?f=fotoalbum_large

Opmerkingen bij diverse opties in tabel:
- Ik heb per variant ligging panelen, de beste optie groen gemaakt. Regel 6 en 7 (Combi zuid/west) vallen af, omdat ik dan beter voor 11 panelen ZUID kan kiezen).
- Regel 12: Zie opmerking. Klopt dit advies of niet? Zie foto 1 eerder in topic voor dit legplan.
- Regel 11: Volgens de SE designer kan SE in ieder geval wel één string met een combinatie ZUID+OOST/WEST.
- Regel 15: Zie opmerking. Als het klopt dan is SE een logische keuze boven Goodwe.
- Regel 16/18/19: Zie voor legplan foto 2 eerder in topic (maar dan 14 panelen ipv 15).

Welke optie kiezen voor legrichting?
Regel 11: 14x combi ZUID + OOST/WEST; of
Regel 18: 14 x combi WEST + ZUID; of
Regel 20: 18x OOSTWEST.

Graag advies of meer panelen kopen dan verbruik verstandig is.
Argumenten pro en tegen extra panelen:

+ Bij laten plaatsen is, is extra bijleggen goedkoper dan later bijplaatsen ivm installatiekosten.
+ OOSTWEST ligging is gunstiger bij afschaffing salderingsregeling
+ Maximaal gebruik ruimte plat dak
+ Met huidig laag verbruik, ook voldoende opwek in wintermaanden. Uiteraard nvt als ik warmtepomp aanschaf.

-/- Voordeel saldering te benutten? Energiemaatschappijen salderen nu per maand ipv per jaar en zeggen dat dit kan obv regelgeving. Het is maar de vraag of de minister dit gaat oplossen.
-/- Langere terugverdientijd en hoge investering: 4 panelen extra icm Goodwe circa EUR 2.000 extra / icm Solar edge circa EUR 2.800 extra.
-/- 11x ZUID opstelling of 14x ZUID / OOSTWEST opstelling is effectiever/goedkoper.

Advies 1 of 3 fasenomvormer
Advies uiteraard icm met beste legplan, argumenten voor/tegen 3 fasen (volgens: https://chargeup-noord.nl...mer-voor-uw-zonnepanelen/)
+ dunnere kabels ipv dikkere kabels (4-6mm2) tov 1 fase en minder weerstandsverlies
+ Bij 3 fasen aansluiting en 3 fasenomvormer gebruik je meer zelfopgewekte stroom ipv met 1 fasenomvormer. Dit maakt nu nog niks uit met de verrekening. Maar misschien veranderd dit wel in de toekomst bij einde salderingsregeling?
+ Voorkomt uitschakeling van omvormer als er teveel zonnestroom wordt opgewekt wordt in de wijk/regio.

-/- 1 fase omvormer goedkoper en mogelijk tot max. 5500 KWh
-/- 1 fasen icm overdimensionering zorgt voor clipping en dat voorkomt dat teveel teruggeleverd wordt aan het net en omvormer uitschakeld. Let op, ik ben maar een leek op technisch gebied. Dus ik heb geen idee of ik de informatie zo goed interpreteer! Dus het kan ook dat dit een verkeerde conclusie is van mij.

Ik ben heel benieuwd naar jullie advies en dank alvast! _/-\o_ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SMA kan polystring bij gelijke lengte string, zeker op tegenoverliggende oriëntaties. Let wel op Vmpp bereik voor schaduw management.

Je kunt opbrengst simulaties niet onderling vergelijken. Algoritmische verschillen zijn te groot. Het enige wat he kunt doen is je eigen simulaties om leg plannen onderling te vergelijken.
Solaredge winst is beperkt, zeker bij harde schaduw van nabije objecten. In extreme gevallen denk je misschien aan 10%, maar dat komt echt amper voor. Solaredge kan een oplossing zijn bij meer dan 2 richtingen. Dat is een van de redenen dat ik het heb.
Regel is een beetje als er meer op het dak past levert gaat meer op dan een slimme duurdere omvormer. Zit je maximaal en je tot gaatje: prima, pak solaredge.

Qua bemetering is er geen verschil tussen 1 en 3 fase, ook op 3 fase aansluiting. De som van de fasen wordt in de registers gezet. Wet, anders rechtsongelijkheid. Daardoor supersterk verankerd.

3 fase heeft meestal voordelen bij hoge netspanning. Maar ook hoge eisen aan de string (s)

Met solaredge wil je opbrengst factor verlies 0, of bijna 0 hebben als het echt niet anders kan. Dit is voor mij een zorgen post omdat het de enige verliespost is op panelen in de volle zon gebeurd, dus kleine afwijking in simulatie kan groot effect hebben.

Ik zou denk ik regel 21 doen. Mits je netspanning goed zit. Is die hoog (ik ging onbelast naar 250) overweeg 3 fase se short string, of sma polystring. Opbrengst van se short string is wel lager dan enkelfase, dus je doet het voor de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoppiezon
@Ronald
Als ik je goed begrijp:
- Regel 13: SMA polystring is mogelijk zuid 6x icm oost/west 8x.
- Solaredge kan in extreme gevallen maximaal 10% extra opleveren.
- Solaredge is gunstig bij meerdere leg richtingen.
- opbrengstfactor verlies van 0 is het beste.

Een paar vragen nog:
- Opbrengstfactor verlies van -0,01% en -0,02% verlies vallen dus af, omdat ik betere alternatieven heb?

- Wat bedoel je met "Mits je netspanning goed zit."? Als ik op 1 fase blijf? Ik stap over naar 3 fasen, dus daarmee opgelost?

- Dan je advies:
Regel 21 icm SE 3 fase short string, welke een lagere opbrengst heeft --> deze snap ik.
Welk alternatief bedoel je icm SMA polystring? Ook regel 21 of een andere regel?

Tot slot: Ik heb net in Vattenfall even berekend wat Regel 21(18 panelen) oplevert icm 17 cent x 2.800KWh terugleververgoeding obv huidige energieprijzen. Tov niks terugleveren scheelt dit EUR 2.693 incl. BTW per jaar (EUR 1.837 besparing eigen gebruik elektra en EUR 401 vergoeding terugleveren, excl. BTW).
Uiteraard is dit een momentopname, met de hoge elektraprijs en 100% saldering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Hoppiezon ik heb overwegend niet specifiek gereageerd, je had nogal wat geformuleerd, dus ik heb het beetje samenvattend beantwoord.

3 fase sma is weinig schaduw management met 6 panelen, anders had ik die optie zelf gedaan (zie sig)

Ik ben in elk geval bij met mijn 7kW aan panelen, geen moment spijt van… en ik verbruik zonder WP maar 2100

Pagina: 1