Hallo,
Ik ben al veel wijzer geworden van dit forum. Inmiddels ben ik een aantal offertes verder en zou ik graag 3 offertes voor willen leggen. Ik kom er niet helemaal uit.
Offerte 1 en 2 zijn van dezelfde installateur, met als verschil de omvormer (SMA of solaredge). Legplan is in beide gevallen gelijk en te zien op foto 1
Voor offerte 3 heb ik nog geen offerte/legplan/advies gekregen (krijg ik hopelijk volgende week). Ik heb wel een offerte van de buurman en mijn offerte zal ook zoiets moeten worden qua prijs. Interessante partij!
Offerte 4: Dan foto 2: Dit is een legplan van offerte 4. Graag jullie advies over het legplan
. Dan kan ik dit meenemen voor offerte 3 als de adviseur komende week langskomt.
Vragen:
- Waar ik zelf niet uit kom is wat de beste manier voor plaatsing van de panelen is.
Bij offerte 1 worden de panelen op het platte dak west op het zuiden gericht. De panelen op het platte dak aan de noordzijde worden oost/west geplaatst (als "dakjes" tegen elkaar aan)
Bij foto 2 (offerte 4) worden de panelen op het platte dak west op het westen gericht.
Ik weet eigenlijk niet hoe de panelen op het platte dak aan de noordzijde worden gelegd. Het valt me op dat op offertes nooit de legrichting wordt vermeld. De opbrengst is wel bekend, zie info offertes.
Hoe kom ik er achter wat de beste legrichting is?
Sunnydesign heb ik geprobeerd, maar lukte me niet
.
Dus mijn vraag, wat is een beter legplan, foto 1 of 2?
- Dan de omvormer. Op basis van de info van tweakers en offerte 4 was ik voorstander van SMA shadowfix. Mijn voorkeur gaat uit naar een installatie zonder optimizers/micro omvormers. Ik begrijp dat hoe meer "toevoegingen" meer kans op storingen. Ik vind het moeilijk om te bepalen of optimizers een goede keus is. Qua prijs maakt het niet uit bij offerte 1 en 2.
Maar ik heb van jullie tweakers geleerd, hoe lager de Watt/p prijs hoe beter en dan is offerte 3 erg interessant. Alleen deze heeft Goodwe ipv SMA.
Dus ik zie door de bomen het bos niet meer.
Kunnen jullie me helpen? Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.
Heel veel dank alvast!
Hartelijke groet,
Hoppiezon:fill(white):strip_exif()/f/image/y5zsWUkXuDT9NbNwJ3ANqCdZ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/UyCYvBkYQ0cqy2yoFTAffd1X.png?f=user_large)
Noordzijde:
In de zomer staat de dakrand aan de noordzijde volledig in de zon van 1130-19u. Een rij achter deze panelen kan niet ivm schaduw van het schuine dak (de punt veroorzaakt schaduw).
1 Canadian solar 14x 405 Wp Opbrengst 4600 SMA STP 5.0 € 8.000,00
2 Canadian solar 14x 405 Wp Opbrengst 4600 Solar Edge HD Wave 5000H + optimizers € 8.200,00
3 Qcells 15 x 390Wp Opbrengst 4738 Goodwe 5000-DT € 6.800,00
4 Sunpower 15x 415Wp Opbrengst 4.669 SMA STP 5.0 € 11.908,00
...
Ik ben al veel wijzer geworden van dit forum. Inmiddels ben ik een aantal offertes verder en zou ik graag 3 offertes voor willen leggen. Ik kom er niet helemaal uit.
Offerte 1 en 2 zijn van dezelfde installateur, met als verschil de omvormer (SMA of solaredge). Legplan is in beide gevallen gelijk en te zien op foto 1
Voor offerte 3 heb ik nog geen offerte/legplan/advies gekregen (krijg ik hopelijk volgende week). Ik heb wel een offerte van de buurman en mijn offerte zal ook zoiets moeten worden qua prijs. Interessante partij!
Offerte 4: Dan foto 2: Dit is een legplan van offerte 4. Graag jullie advies over het legplan
Vragen:
- Waar ik zelf niet uit kom is wat de beste manier voor plaatsing van de panelen is.
Bij offerte 1 worden de panelen op het platte dak west op het zuiden gericht. De panelen op het platte dak aan de noordzijde worden oost/west geplaatst (als "dakjes" tegen elkaar aan)
Bij foto 2 (offerte 4) worden de panelen op het platte dak west op het westen gericht.
Ik weet eigenlijk niet hoe de panelen op het platte dak aan de noordzijde worden gelegd. Het valt me op dat op offertes nooit de legrichting wordt vermeld. De opbrengst is wel bekend, zie info offertes.
Hoe kom ik er achter wat de beste legrichting is?
Sunnydesign heb ik geprobeerd, maar lukte me niet

Dus mijn vraag, wat is een beter legplan, foto 1 of 2?
- Dan de omvormer. Op basis van de info van tweakers en offerte 4 was ik voorstander van SMA shadowfix. Mijn voorkeur gaat uit naar een installatie zonder optimizers/micro omvormers. Ik begrijp dat hoe meer "toevoegingen" meer kans op storingen. Ik vind het moeilijk om te bepalen of optimizers een goede keus is. Qua prijs maakt het niet uit bij offerte 1 en 2.
Maar ik heb van jullie tweakers geleerd, hoe lager de Watt/p prijs hoe beter en dan is offerte 3 erg interessant. Alleen deze heeft Goodwe ipv SMA.
Dus ik zie door de bomen het bos niet meer.
Kunnen jullie me helpen? Als er meer info nodig is, hoor ik het graag.
Heel veel dank alvast!
Hartelijke groet,
Hoppiezon
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/y5zsWUkXuDT9NbNwJ3ANqCdZ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/UyCYvBkYQ0cqy2yoFTAffd1X.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak aan nok is helaas even geen optie ivm gemetselde nokvorsten. Daarom voor nu gekozen voor plat dak.Schaduw
Westzijde: In de zomer staat de zon vanaf 1130u halverwege het platte dak. Dus de rij zonnepanelen aan de dakrand in de zon en de rij daarachter in de schaduw. Het volledige platte dak in de zon vanaf circa 1230- 16u.Noordzijde:
In de zomer staat de dakrand aan de noordzijde volledig in de zon van 1130-19u. Een rij achter deze panelen kan niet ivm schaduw van het schuine dak (de punt veroorzaakt schaduw).
Jaarverbruik
3200 KwhHuidige elektriciteitsaansluiting
1 fase en wil ik omzetten naar 3 fasen voor de installatie van zonnepanelen.Budget en doel
Wie gaat het project uitvoeren
Lokale installateursBijhouden van data
Wel leuk, maar hoeft niet top of the bill.Reeds verkregen offertes
Prijzen zijn excl.1 Canadian solar 14x 405 Wp Opbrengst 4600 SMA STP 5.0 € 8.000,00
2 Canadian solar 14x 405 Wp Opbrengst 4600 Solar Edge HD Wave 5000H + optimizers € 8.200,00
3 Qcells 15 x 390Wp Opbrengst 4738 Goodwe 5000-DT € 6.800,00
4 Sunpower 15x 415Wp Opbrengst 4.669 SMA STP 5.0 € 11.908,00
Regio
Regio west brabant / Breda...