Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-08 10:54

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Mijn vraag
Hoe zet ik eenvoudig een VPN-verbinding naar mijn Fritzbox 7590?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik wil vanuit Windows 10 naar mijn Fritzbox 7590 een VPN verbinding opzetten. Vanuit Android lukt dat perfect, maar in Windows 10 wil het niet lukken. Ik heb ook de tools van AVM geprobeerd, maar die vereisen 24972398 stappen waarvan de ene helft bijna werkt, en de andere helft niet relevant is. Dat werkt dus totaal niet, ik zie dit dus als "geen optie". VPN hoort ook gewoon met de ingebouwde client van Windows te werken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ok, dus de Fritzbox zou goed geconfigureerd moeten zijn, het werkt immers vanuit Android, en verder kun je maar heel weinig configureren.

In Windows kies ik dan bij VPN type voor "L2TP/IPsec with pre-shared key" en die key copypaste ik dan daaronder. Ik heb de karakters geteld, er zit dus geen spatie voor of achter. Vervolgens een username en password en dat zou het moeten zijn.

Als ik dan probeer te verbinden, dan krijg ik na een hele tijd deze error:
The L2TP connection attempt failed because the security layer encountered a processing error during initial negotiations with the remote computer
Heel behulpzaam. In het event log komt ik uit op error 789.

Ik heb uiteraard gezocht, en kom generieke oplossingen tegen, zoals je VPN netwerkadapter "resetten" - welke dan? Dat zeggen ze er niet bij. En die twee services herstarten. Ja dat helpt natuurlijk niet want die waren al gestart.

Op de vraag of dit een bedrijfscomputer is: niet relevant. Ik weet dat ik gewoon VPN verbindingen kan opzetten (bewezen door andere VPN diensten die prima werken), en ik weet dat het netwerk dat gewoon doorlaat (bewezen door voorgaande, en dat het met Android werkt). Op een prive-laptop werkt het op exact dezelfde manier trouwens ook niet.

日本!🎌

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:45

KL643

beeldaandemuur

Via deze info is mij het gelukt (Shrew Soft Client installeren)

https://en.avm.de/service...nnection-to-the-fritzbox/

Via standaard VPN van Windows kreeg ik het ook niet voor elkaar. Andere optie is om via Beta Lab de nieuwste (beta) software te installeren en dan kan je eenvoudig via Wireguard een VPN connectie opzetten.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik kreeg die software niet aan de praat. Het is nodeloos ingewikkeld en complex, en het voelt aan alsof het 30 jaar geleden geschreven is. Bovendien heb ik op Android ook geen soepzooi aan software nodig...

Is er ergens een guide te vinden die wél werkt en *exact* laat zien wtf je nou moet doen en waar je in godsnaam op moet klikken? Het is te gek voor woorden dat software dat nodig heeft in 2022, maar het zij zo... De guide van AVM zelf klopt van geen kanten.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:09
Ik gebruik ook de Shrew Soft Client (v2.2.2) om vanaf Windows 10 een VPN verbinding op te zetten naar mijn Fritzbox.
Achter de link van @KL643 staat volgens mij een redelijk goede beschrijving hoe je de client moet instellen.

Mocht het nog niet werken zou je dit even moeten proberen. http://www.ruudborst.nl/s...ks-traffic-on-windows-10/

Met de standaard ingebouwde VPN-client van Windows gaat het in ieder geval niet werken.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04:45

KL643

beeldaandemuur

En ik verwacht OS 7.5 binnen niet afzienbare tijd. Die heeft Wireguard ingebouwd en dan wordt het een stuk simpeler.

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBnl
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-08 15:32
De nieuwe fritzos is vrij gekomen en deze heb ik vandaag geïnstalleerd.
Daar zit wireguard in voor VPN.
Ik heb deze geprobeerd op een Android tel en Windows 10 laptop en werkt goed.
Ik zou zeggen probeer dat eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 18:46
Om in Windows met een L2TP VPN verbinding te maken moet er een registersleutel toegevoegd worden:
Locatie: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\PolicyAgent
Type: DWORD
Naam: AssumeUDPEncapsulationContextOnSendRule
Waarde: 2

Vergeet niet na het toevoegen van de registersleutel de computer en/of laptop opnieuw op te starten.

De Pre-Shared Key dient vervolgens ook toegevoegd te worden in de beveiligingsinstellingen van de netwerkadapter van de L2TP VPN in het configuratiescherm. Probeer voor de zekerheid ook de protocol: MS-CHAP v2 toe te staan als het zonder deze protocol niet werkt.

Hier is meer info te vinden over de registersleutel:
https://learn.microsoft.c...erver-behind-nat-t-device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
JBnl schreef op donderdag 8 december 2022 @ 13:41:
De nieuwe fritzos is vrij gekomen en deze heb ik vandaag geïnstalleerd.
Daar zit wireguard in voor VPN.
Ik heb deze geprobeerd op een Android tel en Windows 10 laptop en werkt goed.
Ik zou zeggen probeer dat eens.
Ik zie het ja, die ga ik eens proberen. Blijkbaar was het nooit zo populair om vanuit Windows te VPN'en naar je Fritzbox... Anders hadden ze het wel wat soepeler werkend gemaakt :)
dennisje7 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 14:34:
Om in Windows met een L2TP VPN verbinding te maken moet er een registersleutel toegevoegd worden:
Heb je dat toevallig ook kunnen verifiëren? Of is dit puur theoretisch?

[ Voor 22% gewijzigd door _Thanatos_ op 19-12-2022 16:20 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 18:46
_Thanatos_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:19:
Heb je dat toevallig ook kunnen verifiëren? Of is dit puur theoretisch?
Zonder is het mij nog nooit gelukt om een L2TP verbinding tot stand te brengen in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:02

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:18

nelizmastr

Goed wies kapot

dennisje7 schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:52:
[...]

Zonder is het mij nog nooit gelukt om een L2TP verbinding tot stand te brengen in Windows.
Op zich logisch omdat de cliënt feitelijk altijd achter NAT zit en waarde 2 het enige scenario is waarin de client überhaupt genoemd wordt in de Microsoft documentatie.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1