Excel probleem. Er is onvoldoende geheugen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dax495
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-09-2022
Beste,

Ik heb een excelbestand van 61300 kb.

Dit bestand bestaat uit 5 tabbladen.

Eerste tabblad bestaat uit een lijst van goederen waar er tussen kolom F en kolom R gewone berekeningen gebeuren. Deze lijst bevast zo'n 1000 lijnen.

De 4 andere tabbladen bevaten telkens de WAARDE van het eerste tabblad waar er een link mee gemaakt is.

De werking van het excelbestand gaat heel traag en ik heb enorm veel problemen als in bv een lijn wil toevoegen in het bestand. De koppelingen lukken allemaal maar het opstarten van het bestand als ook erin werken gaat zeer moelijk.

We krijgen regelmatig de boodschap

Er is onvoldoende geheugen om deze actie uit te voeren. Gebruik mindere gegevens of sluit andere toepassingen.

Wat we ook sluiten, niks helpt.

Kan er iemand mijn helpen bij dit probleem en eventuel zeggen wat we hier kunnen doen.

alvast bedankt

Alexander

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De daadwerkelijke grootte van het bestand zal geen 61MB hoeven te zijn. Waarschijnlijk heb je op een van je andere tabbladen (of meerdere/allen) de formules extreem ver doorgetrokken waardoor Excel duizenden regels "leeg" vult, dat neemt dan echter wel afhankelijk van het datatype van het veld ruimte in.

Als je dat oplost zal je document waarschijnlijk kleiner dan 10MB worden.

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 30-09-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke versie van Excel? 32bit of 64bit?
Welk OS?
Etc...

En ja, grote kans dat je inderdaad tegen de limieten van je machine aanloopt; heb je daar ook specs van en eventueel screenshots van Task Manager op het moment dat je de melding krijgt?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dax495
Beste,

Versie is office 16 64 bit

Geheugen heeft 70% aan 1000mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-05 23:05

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

dax495 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:36:
Beste,

Versie is office 16 64 bit

Geheugen heeft 70% aan 1000mb
Ho, wacht, je hebt maar 1GB RAM in die PC?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dax495
@pagani Hoe kan je ergens deze formules die extreem ver zijn doorgetrokken dan zien/wijzigen?
Hoe doe je dat juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dax495
@FooLsKi 8GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06:51
dax495 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:38:
@pagani Hoe kan je ergens deze formules die extreem ver zijn doorgetrokken dan zien/wijzigen?
Hoe doe je dat juist?
Ik zou beginnen met even alle rijen en kolommen die buiten je dataset vallen te verwijderen. Dat doe je voor alle tabbladen. Dan weet je zeker dat ze niet 'stiekem' doorlopen.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:07

Reinier

\o/

Ik heb dit nu 14 keer gelezen en snap het nog niet.

Check inderdaad de bereiken. Je hebt ongetwijfeld ergens formules tot aan rij 1048576 lopen. En anders moet je het aan de bouwer van de Excelsheet vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05 22:52

The Executer

Lekker belangrijk!

Het nadeel van informatie van een ander tabblad halen (ik weet niet hoe de link gemaakt is) is dat dit erg veel tijd kan kosten. Op het werk hebben we hetzelfde issue met een document met 5.000 regels. Vervolgens worden er op andere tabbladen verticale zoekopdrachten gedaan, informatie uit SQL opgevraagd etc. Gevolg? Een onwerkbaar document...

Elke verticale zoekopdracht kost het systeem het totaal aantal regels gedeeld door 2. 1000 regels zorgt er dus voor dat hij gemiddeld 500 regels bij langs moet, en helaas is vert.zoek erg traag...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:08

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Persoonlijk denk ik dat jullie op het randje zitten van waar Excel voor geschikt is. Mocht hier een onmisbaar bedrijfsproces aan verbonden zijn, dan zou ik je willen adviseren om z.s.m. hier een project voor op te tuigen om Excel te vervangen door een fatsoenlijk pakket.

Dit is het enige wat ik kan antwoorden op basis van de informatie die we in dit topic hebben en is denk ik ook de enige juiste.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dax495
@Slappyjoez Heb uw topic gedaan, het bestand is nu nog 22000kb groot.

Ik heb de indruk dat het nu wel al veel sneller werkt, het wachtrondje draait wel nog bij een ingreep maar we krijgen de meding van onvoldoende geheugen niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:17
dax495 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:23:
Beste,

De 4 andere tabbladen bevaten telkens de WAARDE van het eerste tabblad waar er een link mee gemaakt is.
Dat is ook niet al te mooi.
Wil je perse filteren om alleen bepaalde gegevens te tonen dan is een draaitabel daar meer geschikt voor.
Voeg je nieuwe gegevens toe na de initiële opmaak dan hoef je alleen optegeven dat de gegevens ververst moeten worden.

Optie 2 is een nieuw excel bestand voor de invoer en 4 losse bestanden voor de verwerking. Die kan je dan via een OLE koppeling aan elkaar knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Her erge is: Vaak worden er bedrijfskritische zaken bijgehouden in dit soort 'Excel Databases' .... En dat terwijl Excel niet eens een pakket is om een Database in aan te willen leggen :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1