Hoge temperatuur Lucht-Water warmtepomp op lage temperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:14
Ik ben van plan om te verhuizen naar een woning die beschikt over een oude atmosferische gasketel voor de centrale verwarming met radiatoren.

Nu, mijn partner en ik willen het dak vernieuwen, nieuwe ramen plaatsen, muren isoleren etc. maar we zouden de woning reeds betrekken voor deze werken uitgevoerd zijn.

Mijn huidig plan is om zo snel als mogelijk de gasketel te vervangen door een hoge temperatuur warmtepomp zodat we de bestaande radiatoren kunnen blijven gebruiken. Ik wil de gasketel zo snel mogelijk buiten omdat elke maand gas mij waarschijnlijk meer dan EUR 1000 zal kosten. Op termijn, wanneer de woning beter is geïsoleerd zou ik dan de watertemperatuur proberen verlagen.

Buiten de hogere aankoopkost van de hoge temperatuur warmtepomp, kan deze min of meer even efficiënt werken op lagere temperatuur als een lage temperatuur warmtepomp of is dit zelf technisch niet mogelijk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
zoek wat datasheets/ specificaties op zou ik zeggen. Meestal is de COP /SCOP namelijk beter als je de watertemperatuur verlaagd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:18
Wat als je nou als eerste isoleert ipv een warmtepomp. Dat levert veel meer op. Kan daarna de wp een maatje kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
Hoge Temperatuurwarmtepomp moet je echt niet willen. Het is een laatste optie voor als je in een monument woont waar je echt geen radiator kunt vervangen of niks mag isoleren. Dus wat Cpt. Chaos zegt: die oude ketel houden, op zo'n laag mogelijk temperatuur zetten waarbij je de boel nog warm houdt en z.s.m. isoleren. Dat bespaart meteen gas en daarna kun je dat overgehouden geld inzetten om een normal warmtepomp te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15
Het voornaamste probleem is dat je aan het eind van de rit en te zware WP hebt, met te hoog minimum vermogen wat flink nadelen heeft.

Om bij koud weer voldoende vermogen te halen bij de hoge temperatuur moet hij mogelijk nog een stap extra zwaar zijn.

Ik ga zelf een variant van je plan doen, maar ik heb eerst heel veel afgifte gerealiseerd op hele lage temperatuur. Na isolatie heeft dat ook waarde omdat de temperatuur nog verder omlaag kan. En WP met vermogen wat ik nodig heb zitten bij lager Max vermogen allemaal op zelfde minimum. Dus zij telt dat nadeel niet

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 30-09-2022 17:59 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:09
Als noodoplossing zou je kunnen overwegen om 2 warmtepompen in cascade te zetten.
Is de isolatie afgerond dan kan je er met eentje af en de ander doorverkopen.

Maar als het enigszins mogelijk is de oplevering op eind maart volgend jaar zetten.
Dan kan in de lente en de zomer al het vervangwerk worden afgerond voor de winter begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

In de eerste plaats is een HT warmtepomp gewoon een normale wp die door een ander medium een hogere eindtemperatuur kan bereiken. Op lage aanvoertemperaturen is hij net zo efficient als een normale wp alleen zal die op hoge temperatuur meer stroom zuipen. Qua vermogen moet je je niet te druk maken, de warmtepompen van tegenwoordig kunnen extreem terug moduleren. En als dat niet voldoende is dan ga je pendelen ( start/stop). Op zich is dat geen probleem omdat een gemiddelde wp 150000 start/stops aan levensduur heeft. Even gechargeerd zou dat betekenen 20x per dag over 20 jaar. In de zomermaanden draait dat ding niet en in de wintermaanden zal ie bijna continu draaien. Dat pendelen zal hij alleen in het voor en najaar doen, dus dan spreken we over 40x max per dag bij een overgedimensioneerde wp.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1