Hoe in eTwist de "internetweerservice" als buitentemperatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
Hallo,

Wij hebben een nieuwe Remeha Calenta 40c laten installeren, met daaraan gekoppeld een eTwist thermostaat in de woonkamer.
Volgens de handleiding van de eTwist moet het mogelijk zijn om ook de buitentemperatuur bij het verwarmingsprogramma te betrekken, of in elk geval de buitentemperatuur te tonen op het display. In het geval er geen buitensensor is zou er gebruik gemaakt kunnen worden van een "internetweerservice". In dat geval moet je bij het apparaat als "Type buitensensor" opgeven "Internet", aldus de handleiding.

Echter, ik kan met geen mogelijkheid die instelling vinden, zowel in de eTwist zelf als in de eTwist app niet. Bij buitentempertatuur geeft de eTwist nu aan: "- -". En nergens in de instellingen kan ik iets vinden over een "internetweerservice" of kan ik een type van de buitensensor op "Internet" instellen.
De locatie van de eTwist heb ik kunnen instellen (dat is volgens de handleiding ook 1 van de voorwaarden om de "internetweerservice" te kunnen gebruiken).
Navraag gedaan bij Remeha klantenservice maar die hebben hier blijkbaar nog nooit van gehoord, terwijl de handleiding er in diverse hoofdstukken over spreekt. Heel vreemd.

Heeft iemand een idee wat ik mis hier?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 06-06 17:24

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappo
Nee, het heeft volgens mij niets met een ketel te maken. Uit de eTwist handleiding kun je toch wel opmaken dat dit echt een ding van de thermostaat is. Bij instellingen die specifiek met een ketel te maken hebben staat dat er ook bij ("mits de ketel dit ondersteunt"). Het kiezen van de "internetweerservice" of als type buitensensor kiezen voor "Internet" zijn ook echt dingen die met een thermostaat te maken hebben.

Ik ben wel benieuwd of iemand dit uberhaupt heeft weten in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r_j_j_rotteveel
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-05 14:50
In de handleiding van de eTwist staat:
U kunt de buitentemperatuur van een weerservice zien als:
  • het verwarmingsapparaat geen aansluiting met een buitensensor heeft
  • de app de locatie van de thermostaat heeft vastgesteld
  • de instellingen van het apparaat 'Internet' aangeven als het type buitensensor.
en volgens mij bedoelen ze met "het apparaat" in het laatste punt de ketel (want de thermostaat noemen ze zo te zien overal "de thermostaat"). Dus mijn conclusie is dat het een-tweetje tussen de ketel en de eTwist is: je stelt de buitensensor op de ketel in als "internet" en dan geeft de eTwist die aan de ketel door.

Dat instellen op de ketel lukt mij (op mijn Calenta Ace 40c via parameter AP108) trouwens ook niet, daar kan ik alleen tussen "0" en "1" kiezen, terwijl het "3" moet zijn voor internet. Ik kwam nog wel deze klacht tegen die lijkt te suggereren dat het een defect/bug van de (nieuwere?) eTwist kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 14:51
Op mijn remeha avanta ace 28c
Kan ik de ap091 wel instellen voor temperatuurbuitensensor via internet. Met waarde 3.

Echter de remeha etwist app + etwist, geeft geen temperatuur waarde weer. Dus het lijkt niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappo
Hoe zet je die parameters op de Calenta 40c? In de handleiding (PDF) van de Calenta 40c worden in hoofdstuk 5.7.1 wel een aantal parameters opgesomd, maar dat gaat maar t/m P47 en daar staat niets tussen over een buitensensor-instelling. In de hele handleiding komt overigens het woord "internet" niet voor?
Mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Kleine aanvulling. Misschien interessant in deze onmogelijke feature/functie.

De nieuwe remeha app, die sommige mensen al hebben draaien. Kunnen nog geen internetweerservice gebruiken.
Zie link https://www.remeha.nl/vee...n-de-etwist-app-en-de-rem

Ik heb echter de oude etwist app, waarbij het zou moeten werken. Helaas dat werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jon78
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09-2024
De Remeha app lijkt inmiddels uitgebreid met een buitentemperatuur-functie. Tenminste, ik zie de temperatuur op het homescreen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vyxXN8Z4h4os32z--ch2n_6JHI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n8AO223yK4P8MdwmRQWpAaQL.png?f=fotoalbum_large

En bij Systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oKQeRLSEnzwjjqXgdfcJ24Wz70=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HiVSwwai4uhTJYjUIikFIPY3.png?f=fotoalbum_large

Op de Etwist nog steeds twee streepjes, zoals hierboven beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappo
Volgens mij krijg je pas een update naar een nieuwe app als ook de firmware van de eTwist is geupdate naar een versie 2.X. Heb je nog altijd 1.X (zoals ik) dan hou je de oude versie.
Ik heb ook geen idee hoe die firmware updates lopen van de eTwist thermostaten; dat gaat louter op willekeurige basis volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Lappo schreef op maandag 7 november 2022 @ 12:55:
Volgens mij krijg je pas een update naar een nieuwe app als ook de firmware van de eTwist is geupdate naar een versie 2.X. Heb je nog altijd 1.X (zoals ik) dan hou je de oude versie.
Ik heb ook geen idee hoe die firmware updates lopen van de eTwist thermostaten; dat gaat louter op willekeurige basis volgens mij.
Klopt. Er is een volgorde gecommuniceerd. Zie faq remeha. Maar dat klopt niet.
Ze zeggen bij groep 3 te zijn. Maar ik zit in groep 1 en wacht nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappo
Waar vind je die volgorde?

Bij deze Home App faq vind ik die niet terug:
https://www.remeha.nl/vee...ategory%3Dremeha-home-app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Lappo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:29:
Waar vind je die volgorde?

Bij deze Home App faq vind ik die niet terug:
https://www.remeha.nl/vee...ategory%3Dremeha-home-app
Even je Google skills updaten :-)
https://www.remeha.nl/product/etwist-app-vernieuwd
De eerste vraag betreffende dit onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappo
Ja, die stappen had ik al eens gezien.
Maar waar beweren ze dat ze al bij stap 3 zijn?
Want dan hebben ze mij (bij stap 1) ook overgeslagen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
:-) telefonisch reactie. Nadat ik gebeld had.
Als ze mensen overgeslagen hebben, doen ze die achteraan. Aldus de medewerker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
Met alle respect: een nietszeggende reactie van deze medewerker,.
Heeft hij/zij je naam etc. genoteerd? Vast niet.
Zonde van de telefoonkosten.
Ik heb laatst Remeha voor iets anders gebeld, en kreeg ook een nietszeggende reactie die ik zelf ook had kunnen bedenken.
Na beëindiging non-gesprek had ik het gevoel dat ik bij Remeha meteen was verdwenen in de anonimiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Mijn etwist is deze week geüpgrade. Ik heb nu de nieuwe app.
In de app zie ik de temperatuur via internet. Met actuele waarde. Ok
In de cv instellingen staat internet als bron ingesteld. Ok
In de etwist staat als buitentemperatuur —. Niet ok.

Dus helaas nog steeds geen werkende temperatuur voor de cv cq etwist. Jammer allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-06 15:33
Hallo Ik heb ook een eTwist maar helaas geeft dat ding ook -- aan als buitentemperatuur. Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden?

Softwareversie geeft aan actueel en op de remeha app staat wel de temperatuur...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weerman2
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-06 09:00
Hier ook zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFloppy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 17:47
Vorig jaar al eens een keer gepoogd dat aan het werken krijgen, inmiddels de "vernieuwde" app. Daar staat keurig bij het openen de temperatuur rechtsbovenin.

Ik vond bij smart services --> Op locatie gebaseerde gegevens -->buitentemperatuur dat deze nog uit stond.

Na het aanzetten zie ik op de thermostaat dezelfde buitentemperatuur als in de app (nog geen idee of het ook echt iets doet).

Ik draai op een iphone versie 3.51.12 van de app. Calenta Ace met E-twist software versie 2.23.5

[ Voor 11% gewijzigd door MrFloppy op 02-12-2023 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!1987!
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 06-06 15:33
Bij mij staat bij de smart services alleen de optie: "Smart home integraties" en daar kan ik connecten met Alexa of Google home voor bediening op afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
MrFloppy schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 17:22:
Vorig jaar al eens een keer gepoogd dat aan het werken krijgen, inmiddels de "vernieuwde" app. Daar staat keurig bij het openen de temperatuur rechtsbovenin.

Ik vond bij smart services --> Op locatie gebaseerde gegevens -->buitentemperatuur dat deze nog uit stond.

Na het aanzetten zie ik op de thermostaat dezelfde buitentemperatuur als in de app (nog geen idee of het ook echt iets doet).

Ik draai op een iphone versie 3.51.12 van de app. Calenta Ace met E-twist software versie 2.23.5
Deze temperatuur is via de app. De etwist moet de temperatuur weten. Zie mijn post van enkele maanden geleden. Bij mij staat het nog steeds fout. Staat in het etwist menu echt de buitentemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFloppy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 17:47
Voor zover ik kan zien geeft de thermostaat de buitentemperatuur aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uaD2CjyYWPGQ6tg2-YCVC9EuWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x9N0VGhFC2Q7oSvN1BNLdKrA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Dat biedt hoop. Dank je.
Dat is idd waar de temperatuur moet staan.
Het lijkt erop dat ze de software hebben aangepast, ben benieuwd wanneer ik de update/functie krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper_NH
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:00
Ik heb al ruim een jaar deze problemen. :'( Remeha zegt dat het zou moeten werken op basis van alle up to date software en firmware. Heb verzoek gekregen het e.e.a. aan informatie op te sturen. Gedaan. Het ligt nu voor de 2e keer bij de afdeling software. Nu met mijn ondersteunende foto’s en filmpje.
Het probleem zit echt in de eTwist. Die haalt om duistere redenen zijn buitentemperatuur niet op bij de Remeha server. Afwachten maar. Mijn ketel is een Tzerra Ace 39c.
Blijf feedback via de app insturen als je dit probleem ervaart. Hoe meer klachten, hoe meer kans dat er wat aan gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Afgelopen maand wat inlog problemen gehad met de etwist en homeassistant. Na onderzoek blijkt dat de remeha servers geen “lokatie” aan mijn account hadden gekoppeld. Deze is ook niet in te stellen in de app.

De oplossing was simpel. In de remeha app uitloggen en weer aanloggen. Dan ziet de software geen locatie en vraagt daarom.

Door deze actie werkte homeassistant met inloggen op de remeha servers weer.

Ik had de hoop dat ook intermetweerservice aka buitentemperatuur ging werken, door deze actie.
Helaas zelfde probleem. Dus geen oplossing voor dit langlopende issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
Update.

Het probleem van de internet weerservice op de etwist en daaraan gekoppeld de integratie met de remeha cv. is er helaas nog steeds.

Remeha lijkt er ook niks meer aan te doen. Zie https://www.remeha.nl/vee...n-de-etwist-app-en-de-rem

Vorig jaar stond er nog dat het in 2023 zou komen. In de roadmap. Nadat het er al zou zijn in 2022. 😫
Nu staat er een kruis. M.a.w. het komt er nooit, op de etwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
internet4me schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:35:
Update.

Het probleem van de internet weerservice op de etwist en daaraan gekoppeld de integratie met de remeha cv. is er helaas nog steeds.

Remeha lijkt er ook niks meer aan te doen. Zie https://www.remeha.nl/vee...n-de-etwist-app-en-de-rem

Vorig jaar stond er nog dat het in 2023 zou komen. In de roadmap. Nadat het er al zou zijn in 2022. 😫
Nu staat er een kruis. M.a.w. het komt er nooit, op de etwist.
Zou het dan zo ingewikkeld zijn om die dienst er even aan toe te voegen? Ik zou die toevoeging echt waardevol vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:56
Zelf sinds vanmorgen ook een eTwist, gecombineerd met een Tzerra Ace-Matic 28C.
Deze issue met de buitentemperatuur gaat dus helemaal niet meer gefixt worden? Er is een optie om “weersafhankelijk” te stoken, maar dat werkt nu dus ook niet.
Een google search leverde me enkel dit topic op, vandaar dat ik toch maar even reageer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierrrke
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-05 07:33
Sinds aanschaf Calenta Ace 40c met eTwist eerder dit jaar in juni werkte buitentemp via internet na enig stoeien (ging niet heel intuitief).

Tot 28 sept 2024 s’avonds. Op de eTwist de Foutmelding “geen verbinding” en buittemp icoon op scherm “- -“ en had dus geen buitentemp informatie meer. De app zag de eTwist ook niet meer.

De volgende stappen doorlopen:
1 technische informatie op de eTwist gaf aan wifi verbonden, internet en server NIET verbonden
2 router opnieuw opstarten: geen oplossing
3 eTwist van de plaat gehaald en er weer opgezet (ging dus opnieuw opstarten daarna, duurde even)
4 alle foutmeldingen van de verbinding waren weg en wifi, internet en server waren verbonden (dat duurde ook even na het volledig opstarten). Nog steeds GEEN buitentemp info en de melding “- -“
5 bleek ineens dat selectie “buitentemp gebruiken” en in de app uitstond. Aanzetten loste niets op. App afsluiten en opnieuw opstarten loste niets op. ETwist van de plaat halen en herstart proces doorlopen loste niets op. Wel verbindingen nog steeds in orde
6 in de app de buitentemp gebruiken optie weer uitgezet, bij woning de locatie verwijderd en locatie oonieuw ingevoerd. En ja hoor, de eTwist gaf de buitentemperatuur weer!

Het lijkt op een fout in de refresh of opnieuw ophalen van de weerdata of dat ie in een foutmode kwam doordat de internet en server verbinding ineens zonder verklaarbare reden weg waren.

Bij was de truck dus wifi verbinding herstellen EN woning locatie verwijderen en weer toevoegen EN de selectie buiten temp gebruiken aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLankhof
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Tommy-D schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:34:
Zelf sinds vanmorgen ook een eTwist, gecombineerd met een Tzerra Ace-Matic 28C.
Deze issue met de buitentemperatuur gaat dus helemaal niet meer gefixt worden? Er is een optie om “weersafhankelijk” te stoken, maar dat werkt nu dus ook niet.
Een google search leverde me enkel dit topic op, vandaar dat ik toch maar even reageer.
Ik heb dezelfde ketel en thermostaat. Sinds een paar weken de remeha AF60 buitenvoeler op aan gesloten, werkt perfect.

Omdat ik geen mogelijkheid had om de buitenvoeler op de noordzijde op te hangen heb ik deze noordoostelijk gehangen en nagenoeg in de schaduw als de zon schijnt.

Ik vind persoonlijk een fysieke buitenvoeler veel beter, je hebt alleen een werkje aan de kabel trekken en netjes wegwerken. Ik zou zeker overwegen een fysieke buitenvoeler op de ketel aan te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Update:

Na jaren zoeken en bellen met remeha.
Vanmorgen een firmware update gehad van de etwist. Je raadt het al. Alles werkt nu.

In de app kan ik buitentemperatuur selecteren, op de etwist zie ik de buitentemperatuur en in ha is de buitentemperatuur ook uit te lezen via de etwist.

Enige minpuntje: hij is een paar graden optimistischer dan het echt is.

Dus geen ‘—‘ waarde meer op de etwist als buitentemperatuur. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelsluis
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 18:05
Kan iemand mij aangeven waar je de temperatuur op de etwist kan zien? Is dit permanent in beeld of alleen als je er naar zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• middelsluis
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 18:05
In het verlengde hiervan. Is er al een optie m het scherm altijd aan te houden? Of in ieder geval langer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy-D
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:56
middelsluis schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:44:
Kan iemand mij aangeven waar je de temperatuur op de etwist kan zien? Is dit permanent in beeld of alleen als je er naar zoekt?
Je kan in de instellingen aangeven wat je in de linker- en rechter onderste gedeelte wil zien. Dat kan status zijn, maar ook tijd/datum of dus de buitentemperatuur.
Wat hier overigens nog steeds niet werkt. In de app staat de locatie goed, maar geen buitentemperatuur beschikbaar.

Wat betreft het scherm, ik dacht niet dat de time-out in te stellen is.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommy-D op 19-02-2025 10:57 ]

Pagina: 1