Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Windows 10, standaard werk, een beetje KiCad, programmeren, grote databases, beeld en/of geluidsbewerking (FFT). Geen dikke videos, heb naast "redelijke video" vooral intern geheugen en opslag nodig. Moet een jaar of 6-7 bruikbaar blijven,
Energiebesparing.
Wat mag het systeem gaan kosten?
"Binnen redelijkheid", laten we zeggen zo tot 1.300 euro, liever minder
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merkvoorkeur. Vanwege de gewenste (momenteel snelste en voor AM4 waarschijnlijk laatste?) iGPU kom ik bij AMD uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, heb daar geen reden voor.
Wat verwacht je van ons?
Windows 10, standaard werk, een beetje KiCad, programmeren, grote databases, beeld en/of geluidsbewerking (FFT). Geen dikke videos, heb naast "redelijke video" vooral intern geheugen en opslag nodig. Moet een jaar of 6-7 bruikbaar blijven,
Energiebesparing.
Wat mag het systeem gaan kosten?
"Binnen redelijkheid", laten we zeggen zo tot 1.300 euro, liever minder
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 6 | Interne harde schijven | WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 4 | Interne harde schijven | WD Red (128MB cache), 8TB | € 365,09 | € 1.460,36 |
| 1 | Controllers | Areca ARC-1231ML SFF-8087 (12x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Lian Li PC-A71F | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Solid state drives | Crucial MX500 2,5" 500GB | € 49,78 | € 99,56 |
| 1 | Solid state drives | Sandisk Ultra 3D 2TB | € 187,81 | € 187,81 |
| Totaal | € 1.747,73 | |||
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700G Boxed | € 264,90 | € 264,90 |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming X570-PRO WIFI II | € 283,95 | € 283,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK128GX4M4A2666C16 | € 449,- | € 449,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic Prime TX-750 | € 230,20 | € 230,20 |
| Totaal | € 1.228,05 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen specifieke merkvoorkeur. Vanwege de gewenste (momenteel snelste en voor AM4 waarschijnlijk laatste?) iGPU kom ik bij AMD uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Stil,
- De kast blijft en is voorzien van veel geluidsdempende materialen.
- Reductie energieverbruik t.o.v. huidige I7-950 met 24GB, Radeon HD5750 (alles uit 2010) en de mee te nemen onderdelen
- UHD output
- Meer bruikbaar geheugen
- Moet weer minstens een jaar of 6-7 zonder issues kunnen draaien
- Mogelijk in een later stadium een losse videokaart toevoegen om wat intensiever met AI te kunnen rommelen
- Bestaande spullen (SSD, schijven, RAID kaart, kast) hergebruiken
Nee, heb daar geen reden voor.
Wat verwacht je van ons?
- Is dit een redelijke upgrade of moet ik een heel andere richting uit denken?
- Ik vind alleen mainboards tot 8 SATA en 2 M2 poorten, heb nu 13 schijven in gebruik. Kan door grotere HD's aan te schaffen het aantal van 10 terug brengen naar 6 (+ een 2TB+ SSD). Nieuwe disks zouden dan 18TB+ moeten worden maar dat valt kostentechnisch nu even buiten scope. Daarom:
- Gaat de Areca ARC-1231ML (PCI-e x8) werken op dit moederboard onder Windows 10? Ik gebruik nu nog W8.1