Aanbevelingen voor een printer die 5GHz ondersteunt gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-04 14:38
Ik heb thuis enkel nog maar WiFi op de 5GHz-band ingesteld omdat sommige van onze (oudere) toestellen anders de 2,4GHz-band voorkeur gaven maar dan veel storing kregen van de WiFi van de buren. Nu werkt onze printer niet meer omdat die enkel 2,4GHz ondersteunt.

In plaats van enkel voor de printer nog 2,4GHz uit te zenden en dan telkens als we willen scannen of afdrukken van SSID te switchen, had ik graag een deftige all-in-one printer gekocht die wel 5GHz ondersteunt. Probleem is dat dit blijkbaar best zeldzaam is :)

Heeft er iemand aankoopadvies voor een printer die 5GHz ondersteunt en liefst niet extreem duur is (max 200EUR)?

Beste antwoord (via KVdE op 30-09-2022 15:18)

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 17:28

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als je een verschillend SSID gebruikt op dezelfde router voor beide banden en het 2.4 Ghz SSID/password nooit ingeeft op de andere toestellen moet dit toch gewoon werken?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 17:28

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als je een verschillend SSID gebruikt op dezelfde router voor beide banden en het 2.4 Ghz SSID/password nooit ingeeft op de andere toestellen moet dit toch gewoon werken?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ik weet dat het geen antwoord op je vraag is, maar in theorie zou je niet steeds hoeven schakelen als je wilt printen als je printer op de 2.4GHz band zit en je zelf op de 5GHz band. Dat is nog steeds hetzelfde netwerk onder water.

Maar verder: Wat voor een soort printer? Laser, inktjet? Wil je ook scannen?

[ Voor 14% gewijzigd door HikariMisako op 30-09-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
The Bad Seed schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:58:
Ah is dat zo? Want dat zou de boel natuurlijk eenvoudig oplossen. Dan zend ik een rommel SSID uit enkel voor de printer op 2,4GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
HikariMisako schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:59:
Maar verder: Wat voor een soort printer? Laser, inktjet? Wil je ook scannen?
All-in-one: printen, scannen, inktjet is prima maar maakt niet uit zolang de kwaliteit en prijs goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven doet filteren op "all-in-one printer: Ja" en "802.11ac (Wi-Fi 5)"
43 resultaten, dat noem ik niet zeldzaam ;)

edit: "max 200EUR" dan worden het er 10.

[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 30-09-2022 14:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:39

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07 19:07
Raven schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:34:
* Raven doet filteren op "all-in-one printer: Ja" en "802.11ac (Wi-Fi 5)"
43 resultaten, dat noem ik niet zeldzaam ;)

edit: "max 200EUR" dan worden het er 10.
ac/wifi5 printers in de Pricewatch hoeven niet per se 5Ghz wifi te ondersteunen..

@KVdE
Ik zou altijd een Brother laserprinter aanraden, simpelweg omdat die gewoon altijd werken zonder onnodig veel software en geen chips gebruiken om je cartridges onbruikbaar te maken. Lasercartridges kan je vervolgens goedkoop bij 123inkt halen.

2.4GHz/5Ghz zou in elk geval geen bal uit moeten maken, Schakelen tussen de 2, als dat nodig is, is je router verkeerd ingesteld.
Ik heb trouwens altijd 1 en dezelfde SSID voor beide, met het vinkje "prefer 5G" aan en de radiosterkte voor 2.4GHz op Low ofzoiets en voor 5GHz op Medium. Beste is om vervolgens aan je router/devices over te laten welke te gebruiken. Als het zo niet goed werkt, pas ik de radiosterktes aan.

Voorbeelden: Brother DCP-1610W (print & scan) Brother DCP-L2530DW (scannen en automatisch dubbelzijdig printen) Brother L2750DW (automatisch dubbelzijdig scannen en automatisch dubbelzijdig printen).

Merk op dat de info in de pricewatch over automatisch dubbelzijdig niet altijd correct is bij printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KVdE
Niet gemist, maar dit leek me niet onder componenten thuis te horen (moederbord, graka, ...) Ik had eerst gezocht naar een forum Randapparatuur aankoopadvies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Jazco2nd AC is toch altijd 5GHz?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:39

br00ky

Moderator Harde Waren
KVdE schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:09:
[...]

Niet gemist, maar dit leek me niet onder componenten thuis te horen (moederbord, graka, ...) Ik had eerst gezocht naar een forum Randapparatuur aankoopadvies.
Liefst had ik gezien dat dit subforum componeren en randapparatuur had geheten, want je vraag hoort hier wel degelijk thuis :). Ik begrijp dat het onduidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Dat zou je wel verwachten, maar toen ik in 2018 en 2019 onderzoek deed om printers aan te schaffen voor 2 bedrijfjes ontdekte ik dat AC wel in de specs staat maar de printer uiteindelijk geen 5GHz radio had. Gold voor meer printers/merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Jazco2nd Ben je niet in de war met N die zowel 2.4 als 5GHz ondersteund? :S Waarbij niet alle apparaten beide ondersteunen.

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 30-09-2022 15:15 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KVdE
Holy crap, iets nieuw geleerd en 200 EUR uitgespaard. Wat @The Bad Seed schreef klopt dus volledig. Effe een rommel SSID op 2,4GHz aangemaakt en de printer wordt netjes gedetecteerd op mijn toestellen die op de originele SSID via 5GHz verbonden zijn.

Had geen flauw idee dat dat zo werkte, dacht dat het aan de SSID gekoppeld zou zijn o.i.d. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Raven schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:14:
@Jazco2nd Ben je niet in de war met N die zowel 2.4 als 5GHz ondersteund? :S Waarbij niet alle apparaten beide ondersteunen.
Oops, daar heb je denk ik helemaal gelijk in :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:06

Wish

ingwell

br00ky schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:10:
[...]

Liefst had ik gezien dat dit subforum componeren en randapparatuur had geheten, want je vraag hoort hier wel degelijk thuis :). Ik begrijp dat het onduidelijk is.
Ook om onze muziekmakers een podium te geven ;) ?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-06 20:03

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

KVdE schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:21:
Holy crap, iets nieuw geleerd en 200 EUR uitgespaard. Wat @The Bad Seed schreef klopt dus volledig. Effe een rommel SSID op 2,4GHz aangemaakt en de printer wordt netjes gedetecteerd op mijn toestellen die op de originele SSID via 5GHz verbonden zijn.

Had geen flauw idee dat dat zo werkte, dacht dat het aan de SSID gekoppeld zou zijn o.i.d. 8)7
Je kunt het ook zien als bekabeld vs WiFi, blijft hetzelfde netwerk natuurlijk ;)

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Pagina: 1