Draadloze wanschakelaar op 230V vinden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:10
beste Tweakers,

ik heb in mijn woning 1 plek waar er in de centraaldoos op het plafond wel stroom aanwezig is maar geen schakeldraad loopt naar een plek (is helaas bij een verbouwing zo gegaan).

Nu zit er wel een inbouwdoos met een schakelaar op de plek waar ik het licht wil schakelen op de muur, maar daar is nu niks aangesloten omdat de draad ontbreekt. Wat is nu een goede oplossing om toch het licht aan/uit te kunnen doen?

volgens mij zijn er de volgende opties:

1. RF (klikaanklikuit bijv)
voordeel: werkt standalone, je koppelt ontvangen en zender aan elkaar en klaar
nadeel: ik kan alleen maar zenders vinden die bedoeld zijn om achter een schakelaar te plaatsen die op batterij werken. Dan moet ik dus elk halfjaar ofzo die batterij switchen, wat natuurlijk onhandig is.

2. Zigbee schakelaars:
voordeel: veel keuze, werkt op 230v dus geen batterijen
nadeel: heeft een hub/verbinder nodig om te werken en als ik ooit verhuis en die meuk meeneem werkt het lichtknopje niet meer

3. Wifi schakelaars:
eigenlijk precies hetzelfde qua voor-/nadelen als zigbee. Als ik wegga uit het huis werkt het niet meer en daar kijk ik tegenop.

heeft iemand suggesties over wat een fijne oplossing zou zijn? (behalve "frees toch maar een leiding in" want de woonkamer is eindelijk netjes en dat geeft zoveel stof dat mijn vrouw me vermoord en ik haar nog gelijk zou geven ook)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 22:19
Zigbee kan direct koppelen (als beide kanten compatibel zijn) en dan werkt het ook nog als de bridge uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb bijv. een Ikea lamp met een aparte schakelaar (die ook dimt). Die heb ik in een lamp gedraaid welke altijd 230V heeft. Middels het aparte knopje schakel ik de lamp in en uit. Je kunt dat knopje achterlaten. Ik meen dat dit mij iets van 10€ heeft gekost.
Zou dit iets voor je zijn?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:33

Tarin

Just plain weird.

De simpelste manier is om de boel inderdaad direct te koppelen. Met Zigbee werkt dat (je zou bijvoorbeeld deze set kunnen halen, dan heb je een lamp en een vrij positioneerbare schakelaar; ze bestaan ook met RGB of WW/CW).
Met KAKU kan je bijvoorbeeld bij je plafonddoos een schakelaar installeren en aan de muur bijvoorbeeld deze afstandsbediening ophangen - daarvan kan je de batterijtjes makkelijk wisselen; wij hebben er hier 3 (van de dubbele variant) aan de muur hangen en die doen het al meer dan 2 jaar op de oorspronkelijke 2xAAA die er in moeten.

Producten zijn voorbeelden; afhankelijk van wat voor en hoe veel verlichting je precies op wil hangen kan je natuurlijk vrijwel eindeloos varieren.

[ Voor 25% gewijzigd door Tarin op 30-09-2022 13:06 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW te R
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:35
Fr33z schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:57:

3. Wifi schakelaars:
eigenlijk precies hetzelfde qua voor-/nadelen als zigbee. Als ik wegga uit het huis werkt het niet meer en daar kijk ik tegenop.
Je kunt bij verhuizing er voor kiezen je Wifi gegevens over te dragen. In je nieuwe woning moet je dat toch opnieuw inrichten.
Als een eventueel nieuwe bewoner zijn Wifi op dezelfde manier inricht (zelfde netwerknaam, zelfde wachtwoord) blijft een Wifi schakelaar (b.v. Shelly) gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:10
True schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:02:
Ik heb bijv. een Ikea lamp met een aparte schakelaar (die ook dimt). Die heb ik in een lamp gedraaid welke altijd 230V heeft. Middels het aparte knopje schakel ik de lamp in en uit. Je kunt dat knopje achterlaten. Ik meen dat dit mij iets van 10€ heeft gekost.
Zou dit iets voor je zijn?
hmm. Kan op zich wel, alleen beetje lelijk om een ander knopje te hebben dan het andere schakelmateriaal. Ik heb dus wel een plek op de muur waar het mooi past maar dat is naast 3 stopcontacten en een andere schakelaar. Wil natuurilijk het liefste iets wat mooi in het interieur past.

@Full_hyperion je hebt inderdaad gelijk dat dat ook werkt als de bridge uitstaat, maar ik zie vooral zigbee schakelaars + lampen. Ik wil liefst een fysiek iets dat schakelt zodat je er elke lamp op aan kunt sluiten.

Ik ben wel blij met de info over de batterijduur van die klikaanklikuitset, goede kans dat dat hem gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:27
Of, als het op die plek handig is, een plafondventilator met verlichting en afstandsbediening of trekkoordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de draad ontbreekt? of zit er gewoon ook geen buis waar een draad in zou kunnen?

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:14

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Trek gewoon alsnog een draad. Stelt echt niet zoveel voor. Kun je het niet zelf, laat dan een electricien komen. Die doet het in een half uurtje.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-05 15:18

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Je argument dat je elk halfjaar een batterij zou moeten vervangen is wel overdreven.
Ik heb hier al 4 jaar een Hue dimmer switch aan de muur hangen, die we dagelijks gebruiken en heb nog nooit de batterij vervangen. (Tevens ook bewegingssensoren die al zeker 3 jaar meegaan.)

Een fatsoenlijke zigbee schakelaar op batterij gaat jaren mee.

Als je gaat verhuizen plak je gewoon een goedkopere variant bijvoorbeeld van ikea op de muur die je direct aan de lamp koppelt zonder hub. Dit is een voordeel van zigbee die wifi niet heeft.

Kabels trekken vond ik jaren terug nog een prima idee, maar ik denk dat de techniek nu goed en betaalbaar genoeg is om het draadloos te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:57

Rannasha

Does not compute.

JW te R schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:07:
[...]

Als een eventueel nieuwe bewoner zijn Wifi op dezelfde manier inricht (zelfde netwerknaam, zelfde wachtwoord) blijft een Wifi schakelaar (b.v. Shelly) gewoon werken.
Shelly apparaten hebben ook een access point functie, waarin ze zelf een wifi netwerk opzetten. Daarnaast hebben nieuwe apparaten (o.a. de Shelly Plus serie) vaak ook Bluetooth waarmee je via de app het apparaat kunt bedienen en configureren.

Beide functies (AP en BT) kun je uitzetten als je de Shelly aan je eigen netwerk hebt gekoppeld, maar mocht je gaan verhuizen en je laat de Shelly achter, dan kun je AP & BT weer aanzetten zodat de volgende bewoner het apparaat makkelijk zelf in gebruik kan nemen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:04

CyBeRSPiN

sinds 2001

xah5kiDe schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 20:19:
Trek gewoon alsnog een draad. Stelt echt niet zoveel voor. Kun je het niet zelf, laat dan een electricien komen. Die doet het in een half uurtje.
Mits er een buis van centraaldoos naar schakelpunt loopt, dat zal hier niet het geval zijn gok ik..

Heb hier zelf met 2 ZWave modules van Fibaro een draadloze schakeling gemaakt, maar is wel een investering omdat je dan ook nog een controller nodig hebt om het in te regelen. Maar het werkt eenmaal ingeregeld zonder hub, de schakelaar is “geassocieerd” met de dimmer van het licht.
Zelfde zal gelden mogelijk gelden voor Zigbee.
Je zou voor Hue kunnen gaan met een “friends of hue” schakelaar. Via de Hue bridge en app is het eenvoudig in te regelen. Of het dan puur zonder bridge werkt betwijfel ik..

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 01-10-2022 00:35 ]

Pagina: 1