Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepaneel leverancier (huur) die hybride omvormer levert?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NosferatuX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Ik wil spoedig mijn dak laten beleggen met zonnepanelen, liefst via huur.
Wel wil ik graag een hybride omvormer. Ik wil namelijk een ook een interne loop zodat bij een stroomstoring mijn zonnepanelen mij blijven voorzien van stroom (standaard heb je namelijk ook gewoon geen stroom tijdens een stroomstoring op het net ook al heb je zonnepanelen.
Nu is het zo dat ik Enie wel erg interessant vond maar die leveren geen hybride omvormers waardoor je en geen accu kan aansluiten maar ook altijd last zal hebben van stroomstoringen of blackouts van het externe stroomnet.
Weet iemand wellicht een leverancier die wel hybride omvormers levert?

PS ik ben niet op zoek naar discussies dat dit onzin is. Daar wijken meningen blijkbaar van af.

https://www.zonnepanelen.net/omvormers/hybride-omvormer/

[ Voor 11% gewijzigd door NosferatuX op 30-09-2022 12:22 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

Alle reacties

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:26
nee, heb je ook heel weinig aan en zeker verhuurders gaan geen exotische constructies leveren. Wat jij wilt is 2x zo duur en (als je in NL woont?) ook nutteloos. Ons net is superbetrouwbaar. Hoe vaak heb jij thuis geen stroom? en hoe graag wil je dat overbruggen voor nutteloos veel geld?

verder hebben omvormers een standaard beveiliging waardoor ze geen stroom produceren als het net er uit ligt, dus wat jij wilt is sterk afwijkend.

edit: en spoedig is relatief, want er is niemand die in minder dan 3 a 4 maanden panelen komt leggen want het is overal Druk met een hoofdletter D.

[ Voor 14% gewijzigd door Fr33z op 30-09-2022 12:01 ]

• NosferatuX
  • Niet online
Fr33z schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:01:
nee, heb je ook heel weinig aan en zeker verhuurders gaan geen exotische constructies leveren. Wat jij wilt is 2x zo duur en (als je in NL woont?) ook nutteloos. Ons net is superbetrouwbaar. Hoe vaak heb jij thuis geen stroom? en hoe graag wil je dat overbruggen voor nutteloos veel geld?

verder hebben omvormers een standaard beveiliging waardoor ze geen stroom produceren als het net er uit ligt, dus wat jij wilt is sterk afwijkend.

edit: en spoedig is relatief, want er is niemand die in minder dan 3 a 4 maanden panelen komt leggen want het is overal Druk met een hoofdletter D.
Nou nee heb je mis en is juist de toekomst.
Enie gaat ze ook gewoon leveren maar ergens in 2023 pas.
Fr33z schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:01:
Dat is mijn vraag helemaal niet

[ Voor 16% gewijzigd door NosferatuX op 30-09-2022 12:04 ]

a frontpage moderation system, like on tweakers, controlled and abused by monkeys will be peanuts and means nothing but... peanuts.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Misschien een rare vraag, waarom zou je dit willen?
Ons elektriciteit net in Nederland is heel stabiel.

Nu weet ik niet heel veel van hybride omvormers, maar je noemt in je post wel 2 verschillende dingen volgens mij. Je wilt dat ze zonnepanelen op een accu aangesloten kunnen worden, maar ook dat ze werken als het elektriciteit net er niet is. Je wilt dan op je accu werken? Dit zou ook betekenen dat de energie volgens mij terug richting het net gaat en niet alleen bij jou thuis.

En huren, spoed en dit soort speciale dure oplossingen ga je niet 123 vinden denk ik.

• NosferatuX
  • Niet online
Rolfie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:04:
Misschien een rare vraag, waarom zou je dit willen?
Ons elektriciteit net in Nederland is heel stabiel.

Nu weet ik niet heel veel van hybride omvormers, maar je noemt in je post wel 2 verschillende dingen volgens mij. Je wilt dat ze zonnepanelen op een accu aangesloten kunnen worden, maar ook dat ze werken als het elektriciteit net er niet is. Je wilt dan op je accu werken? Dit zou ook betekenen dat de energie volgens mij terug richting het net gaat en niet alleen bij jou thuis.

En huren, spoed en dit soort speciale dure oplossingen ga je niet 123 vinden denk ik.
Nee geen rare vraag.
Een hybride omvormer kan schakelen. Een normale omvormer werkt simpelweg niet bij een stroomstoring. Een hybride omvormer schakelt in principe zo om dat tijdens een stroomstoring de stroom van je panelen gewoon wordt omgezet voor eigen gebruik zonder dat het terug gaat naar het net. Je bent dan dus niet afhankelijk.
Er zijn tig redenen waarom iemand dit zou willen maar daar gaat het niet om. Het is overigens wel de toekomst, ook voor een thuisaccu heb je simpelweg zo een hybride omvormer nodig. (als je die toekomstgericht wilt gebruiken) Om het heel eerlijk te zeggen, een standaard omvormer is ouderwets en niet op de toekomst gericht. Hybride omvormers zijn de toekomst en daarom gaan alle leveranciers daar ook naar over vanaf volgend jaar maar exacte datum onbekend. Ik had gehoopt dat er misschien al een was die ze wel leverde.

Uiteraard is spoed relatief maar alsnog is het spoed :P

https://www.zonnepanelen.net/omvormers/hybride-omvormer/

[ Voor 13% gewijzigd door NosferatuX op 30-09-2022 12:21 ]

• Fusionheroes1
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-11 10:00
er zijn volgens mij al omvormer die als het elektra net eruit ligt dat het max 2000W aan huis kan afgeven. Ik dacht dat SMA ook al doet?

• NosferatuX
  • Niet online
Fusionheroes1 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:38:
er zijn volgens mij al omvormer die als het elektra net eruit ligt dat het max 2000W aan huis kan afgeven. Ik dacht dat SMA ook al doet?
SMA is duits toch? Denk het wel want NL loopt behoorlijk achter. In Duitsland word zo goed als standaard een zonnestroom installatie afgeleverd met een accu en hybride omvormer voor zover ik weet.
(als ik veel reacties hier zie van mensen dan snap ik wel waarom het in NL behoorlijk achter loopt :o )

[ Voor 10% gewijzigd door NosferatuX op 30-09-2022 13:29 ]

• Fr33z
OK, dan simpel gezegd:

1. toko die panelen verhuurt --> is een kleiner deel van wat in NL aangeboden wordt, want meeste is gewoon koop. Dus je hebt relatief weinig toko's die dit doen

2. jij wilt een hybride omvormer, dat is triple niche (heeft bijna niemand dus in de systemen, worden ook weinig geplaatst etc)

de combinatie van deze 2 is dus vrij zeldzaam en ik ken dan ook geen enkele partij die dit levert. Over de (on)zin van hybride gaan we het dus niet eens worden blijkbaar, prima. Omdat er in NL weinig reden is om dit te plaatsen wordt het dus ook weinig verkocht.

Omdat je iets zoekt wat zo niche is zou ik in elk geval de lease-optie droppen en het gewoon kopen. Heb je meer controle en vooral meer keuze.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:26
Dit kan niet zonder ook accu's te installeren én je hebt ook apparatuur nodig die de netten fysiek (galvanisch) van elkaar scheidt als het in eilandbedrijf zit.

De kans dat je dat gaat kunnen huren schat ik in op afgerond nul.

De kans dat het een zinvol idee is als je het zelf koopt is klein, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:13
Waarom wil je panelen huren? dat is veel duurder dan kopen. je kunt dan nog beter een duurzaamheidslening afsluiten en daarvan panelen kopen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• NosferatuX
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:55:
Dit kan niet zonder ook accu's te installeren én je hebt ook apparatuur nodig die de netten fysiek (galvanisch) van elkaar scheidt als het in eilandbedrijf zit.

De kans dat je dat gaat kunnen huren schat ik in op afgerond nul.

De kans dat het een zinvol idee is als je het zelf koopt is klein, maar dat moet je zelf weten natuurlijk.
Vanaf ergens in 2023 kan je dit gewoon gaan huren bij oa Enie.
Had gehoopt dat er wellicht een andere was waarbij dit nu al kon vandaar

• Wilke
NosferatuX schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:58:
Vanaf ergens in 2023 kan je dit gewoon gaan huren bij oa Enie.
Panelen, sure. Maar de rest? Wel benieuwd naar linkje, zie het zo nergens op hun site.

Eilandbedrijf is echt andere koek hè. Je moet zelf een 50 Hz net vormen, genoeg accu's om de belasting af te dekken en regeling die afschakelt bij overbelasting waardoor de spanning inzakt (load shedding). Bestaat allemaal, maar is niet gratis of heel simpel om correct en goed gedimensioneerd aan te leggen. De kans dat een panelen schuiver dit a la carte aanbied en goed gaat uitvoeren, zou ik voorlopig zeer laag inschatten. Je zit met zulke projecten momenteel nog in de pioniers-hoek. (Lees, zie het als hobby, mag wat kosten, praktisch nut van ondergeschikt belang.)

[ Voor 51% gewijzigd door Wilke op 30-09-2022 13:12 ]

• NosferatuX
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:08:
[...]

Panelen, sure. Maar de rest? Wel benieuwd naar linkje, zie het zo nergens op hun site.
Persoonlijk contact en
https://www.enie.nl/thuisbatterij-zonnepanelen/

• Wilke
Met een thuisbatterij heb je nog geen eilandbedrijf. En dat is wat je in topicstart benoemt als doel.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilke op 30-09-2022 13:14 ]

• NosferatuX
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:13:
[...]

Met een thuisbatterij heb je nog geen eilandbedrijf. En dat is wat je in topicstart benoemt als doel.
Nee daar is meer voor nodig oa een hybride omvormer die ze ook gaan leveren uiteraard. Neem anders zelf even contact met ze op als je er meer over wilt weten.

[ Voor 12% gewijzigd door NosferatuX op 30-09-2022 13:17 ]

• NosferatuX
  • Niet online
Wilke schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:08:
[...]

genoeg accu's om de belasting af te dekken en regeling die afschakelt bij overbelasting waardoor de spanning inzakt (load shedding).
Met een hybride omvormer heb je dus geen shitload aan accus nodig.

Ook wanneer je off grid wil gaan oftewel vrij van het net. Alleen wanneer je nu echt off grid zou willen gaan dan heb je een erg grote accucapaciteit nodig. En dit is in meeste huishoudens niet mogelijk. Wil je toch je eigen zonne-energie gebruiken? Dan is dat mogelijk met een hybride omvormer en dan bepaalt uzelf de accucapaciteit.

[ Voor 29% gewijzigd door NosferatuX op 30-09-2022 13:21 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 17:20
NosferatuX schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:20:
[...]

Met een hybride omvormer heb je dus geen shitload aan accus nodig.
Als je een SLA met de netbeheerders hebt waarin ze zorgen dat onderbrekingen van de stroomtoevoer alleen voorkomen als de zon schijnt.

• NosferatuX
  • Niet online
"Als je een SLA met de netbeheerders hebt waarin ze zorgen dat onderbrekingen van de stroomtoevoer alleen voorkomen als de zon schijnt."

Wanneer je niks weet maar toch perse iets wil zeggen
my god dit forumpje is wel het toxic putje van tweakers he 8)7

[ Voor 75% gewijzigd door NosferatuX op 30-09-2022 13:50 ]

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:57
De meeste standaard hybride omvormers schakelen ook gewoon af als de netspanning wegvalt.

Wat jij dus zoekt is een hybride omvormer die geschikt is voor eiland bedrijf, succes, dat zijn er maar bar en bar weinig.

Dan ook nog met huur constructie, ik geef je heel weinig kans als ik eerlijk ben, het is echt een niche vijver waarin je aan het vissen ben.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
@NosferatuX mooi toontje tegen enkele van de meest ervaren forum leden op dit gebied.

Leg eens in je eigen woorden uit wat een hybride omvormer is, en wat eiland bedrijf is.

Ik heb nogal het idee dat je de 2 door elkaar haalt, en dat helpt niet met jouw helpen, of geholpen worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• NosferatuX
  • Niet online
Galaxis schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:31:
De meeste standaard hybride omvormers schakelen ook gewoon af als de netspanning wegvalt.

Wat jij dus zoekt is een hybride omvormer die geschikt is voor eiland bedrijf, succes, dat zijn er maar bar en bar weinig.

Dan ook nog met huur constructie, ik geef je heel weinig kans als ik eerlijk ben, het is echt een niche vijver waarin je aan het vissen ben.
Ik vermoed het ook alhoewel een hybride omvormer icm met een accu al ontzettend veel voordelen geeft tegen over een oude omvormer is het sowieso waard om daar naar over te gaan.

• NosferatuX
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:32:
@NosferatuX mooi toontje tegen enkele van de meest ervaren forum leden op dit gebied.

Leg eens in je eigen woorden uit wat een hybride omvormer is, en wat eiland bedrijf is.

Ik heb nogal het idee dat je de 2 door elkaar haalt, en dat helpt niet met jouw helpen, of geholpen worden.
Als die meest "ervaren" forum leden het nut niet in zien van een hybride omvormer dan is hun "ervaring" hen wel een beetje naar het hoofd gestegen en is hun eigen "toontje" geheel misplaatst.
Bepaalde toon, krijgt dezelfde toon terug.

[ Voor 6% gewijzigd door NosferatuX op 30-09-2022 13:35 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt grofweg 2 opties;
Zoals @Galaxis aangeeft, een all-in-one hybride systeem.
Of een AC accu met island-mode schakeling.

Geen van de oplossingen is ook maar enigszins interessant qua investering, voor de keren dat de stroom uitvalt kan je beter een ~5kVA aggregaat kopen.

Wat (waarschijnlijk) wel financieel interessant (voor in ieder geval NL) gaat worden is een kleine (schaalbare) AC accu voor peak-shaving en nacht verbruik zoals een sessy.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• NosferatuX
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:36:
Je hebt grofweg 2 opties;
Zoals @Galaxis aangeeft, een all-in-one hybride systeem.
Of een AC accu met island-mode schakeling.

Geen van de oplossingen is ook maar enigszins interessant qua investering, voor de keren dat de stroom uitvalt kan je beter een ~5kVA aggregaat kopen.

Wat (waarschijnlijk) wel interessant (voor in ieder geval NL) gaat worden is een kleine (schaalbare) AC accu voor peak-shaving en nacht verbruik zoals een sessy.
Die sessys zijn idd we leuk maar ik vermoed lang niet leverbaar en persoonlijk wil ik een grotere capaciteit. Eerder het dubbele ala een tesla powerwall bv.

Wanneer je twee omvormers hebt, kan je met een aparte schakelbox in principe al van het net af schakelen en je accu opladen terwijl je stroom verbruikt. Je moet dan wel zelf veel regelen qua controle en handelingen. Een hybride omvormer kan dat ook wat automatiseren, ook mbt uistchakelen van opbrengst als de accu vol is voor zover ik heb begrepen.
Een hybride accu heeft sowieso al heel veel voordelen maar is ook de eerste stap naar volledige zelfvoorziening.
Voor nu wellicht te hoog gegrepen in een huurcontstructie maar het is, met dit soort tech, echt niet zo moeilijk als men het hier doet laten lijken. Ja met "oude" hardware wel.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:34
Rolfie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:04:
Je wilt dan op je accu werken? Dit zou ook betekenen dat de energie volgens mij terug richting het net gaat en niet alleen bij jou thuis.
Dat is waarom standaard omvormers uitschakelen bij spanningsverlies. Je moet niet alleen een hybride omvormer hebben. Deze moet ook een eiland modus ondersteunen.

Dat vereist aanpassingen in de groepenkast om die te scheiden doormiddel van 2 relais in serie (als 1 stuk gaat kan de ander nog ontkoppelen van het net). De oplossing van bijvoorbeeld Fronius vereist 5 relais in de groepenkast met hulpcontact en een smart meter om het te controleren. Het systeem van Growatt vereist 2 voedingskabels naar de groepenkast 1 voor normaal bedrijf en 1 voor noodbedrijf met ook weer een relaiskast om te schakelen. Beide oplossingen zijn volautomatisch.

Achter die relais zet je apparatuur die noodvoeding heeft na een korte (<90 seconden) schakelperiode. Als de omvormer groot genoeg is kan ook het hele huis erachter. Een kleinere omvormer kan ook, dan moet je opletten met wat je tegelijk aanzet.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45
NosferatuX schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:34:
[...]

Als die meest "ervaren" forum leden het nut niet in zien van een hybride omvormer dan is hun "ervaring" hen wel een beetje naar het hoofd gestegen en is hun eigen "toontje" geheel misplaatst.
Bepaalde toon, krijgt dezelfde toon terug.
Als je alles zo goed weet, wat doe je hier?

Je hebt mijn vraag niet eens beantwoord. Maar goed, ik ga lekker mensen helpen die het wel op prijs stellen *O*

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• NosferatuX
  • Niet online
Ronald schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:44:
[...]

Als je alles zo goed weet, wat doe je hier?

Je hebt mijn vraag niet eens beantwoord. Maar goed, ik ga lekker mensen helpen die het wel op prijs stellen *O*
Waarvoor ik hier ben staat exact in de vraag. Versimpeld, zijn er al leveranciers die hybride omvormers leveren icm met een huurcontract.
Waarom ik hier niet ben, is onzinnige discussies te gaan houden waarom een omvormer onzin is en niks toevoegende reacties te krijgen die uitpuilen van arrogantie.

Jouw vraag heb ik om die reden niet beantwoord en ga ik niet beantwoorden dus wellicht dat je andere mensen op die manier wel kan helpen, do your thing.

Sorry.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:01

DukeBox

loves wheat smoothies

NosferatuX schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:43:
Die sessys zijn idd we leuk maar ik vermoed lang niet leverbaar en persoonlijk wil ik een grotere capaciteit.
Het gaat om het principe, zodra er meer vraag komt zullen er ook alternatieven komen. Voor NL is het op dit moment niet interessant aangezien het salderen gezien kan worden als een gratis accu. Zelfs bij gedeeltelijke afbouw kan het nog even duren voordat kosten/baten break-even worden.
Eerder het dubbele ala een tesla powerwall bv.
Waarom ? Maakt het onnodig duurder en levert bij een gemiddeld woonhuis niet meer op. 5kW is juist een heel mooi getal wat bij een gemiddelde installatie met over productie gewoon te vullen is én bij gemiddeld sluipverbruik niet leeg loopt.

Mocht je buiten de gemiddelden lopen dan kan je er ook meerdere plaatsen (dat is juist het mooie van een AC accu) en ze hoeven niet eens van dezelfde fabrikant te zijn.

Het weglaten van ingewikkelde island mode schakelingen en hoog vermogen omvormers aan de accu's komt zowel de kosten als ook levensduur tegemoet waardoor het allemaal nog betaalbaar blijft.
Wanneer je twee omvormers hebt, kan je met een aparte schakelbox in principe al van het net af schakelen en je accu opladen terwijl je stroom verbruikt.
Dat is wat een island mode schakeling is. Bij een hybride systeem heb je dan juist maar 1 omvormer nodig maar bij een onafhankelijke AC accu schakeling heb je meer mogelijkheden. Ook heb je geen duurdere zonneomvormer nodig voor meer vermogen (zonne energie + accu tegelijk).
..ook mbt uistchakelen van opbrengst als de accu vol is voor zover ik heb begrepen.
Met een AC accu werkt dat net zo, als deze vol is en er dus teveel aan vermogen komt op je interne energie netwerk dan wordt de spanning te hoog en schakelen je omvormers af. Sommige hebben ook al de intelligentie om gemoduleerd af te schakelen, dus des te hoger de spanning des te minder wordt er geleverd.
Een hybride accu heeft sowieso al heel veel voordelen maar is ook de eerste stap naar volledige zelfvoorziening.
Op een stukje efficiëntie na, zie persoonlijk alleen maar nadelen van een hybride (lees: all-in-one) oplossing.
Voor nu wellicht te hoog gegrepen in een huurcontstructie maar het is, met dit soort tech, echt niet zo moeilijk als men het hier doet laten lijken. Ja met "oude" hardware wel.
Het bestaat, er zijn meerdere leveranciers maar het is gewoon nu nog niet interessant en gaat dat op korte termijn ook niet worden voor grote accu pakketten. Geleidelijk zal je zien dat een auto een dergelijke functie ook over gaat nemen met V2G waardoor die markt ook niet heel snel een boost zal nemen.

Om ook op je oorspronkelijke vraag terug te komen, nee, in NL zijn er geen (consumenten) huur oplossingen mét accu omdat dat nutteloos is aangezien het net vooralsnog als accu fungeert.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 30-09-2022 14:00 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Wilke
NosferatuX schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:43:
Die sessys zijn idd we leuk maar ik vermoed lang niet leverbaar en persoonlijk wil ik een grotere capaciteit.
Sessy doet expliciet niet aan eilandbedrijf.

• Fr33z
conclusie is dus:
TS weet eigenlijk alles al alleen geen bedrijf dat dit aanbied. De reden is zoals genoemd waarschijnlijk dat het een niche-markt combineert met nog een niche-markt. Dat gaat dus nooit heel groot zijn.

Dus nee, er zijn geen bedrijven die dit aanbieden om uitlopende redenen. Wil je dit heel graag omdat er blijkbaar grote voordelen aan hybride omvormers zitten (press X for doubt) dan is het advies ook helder:

koop het gewoon bij een specialistisch bedrijf die deze combi wel heeft, die zijn op zich te vinden (bijv. groenpand, zit in Utrecht)
Pagina: 1