Stroomonderbreking slecht voor CV?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:50
Hoi,

Ik kan op het internet niet echt een hele goede onderbouwing of reden vinden waarom onderstaand slecht zou zijn voor de CV. Logischerwijs is het natuurlijk nooit goed voor een apparaat om een stroomonderbreking te hebben maar ik vraag het mij toch af.

Afijn, ik ben zoveel mogelijk (net zoals iedereen) van het gas aan het stappen. We hebben net een elec. kookplaat en overal AC units zodat we geen gas meer gebruiken voor het stoken en koken :).

Enkel voor de douche en warm water wordt nu nog gas gebruikt. Nu heb ik zojuist een HOWAT 3-in-1 kraan aangeschaft wie het warm water verbruik in de keuken van de CV over gaat nemen. Nog minder gas gebruik dus (hopelijk) :9.

Omdat de CV in deze situatie echt enkel voor het douchen gebruikt wordt bedacht ik mij het volgende;

Ik zet een slimme stekker op de CV. Met HomeAssistant automatiseer ik de stekker tussen 07:00 en 10:00 "aan" te gaan zodat de CV zijn werk kan doen. Daarna gaat die uit en dus de spanning van de CV af waardoor die niet kan stoken/gas verbruikt doordat de waakvlam dooft(?). En ook 's avonds weer een tijdsperiode waarop de spanning er weer is.

Mijn vraag is, hoe gaat een CV hier mee om? Verbruikt die juist meer als de spanning eraf en erop komt of is dit juist om bepaalde redenen totaal niet aan te raden? Ik snap dat jullie mij geen verbruik antwoorden kunnen geven en meten = weten, maar wellicht dat hier een aantal vuistregels voor zijn die voor alle CV's van toepassing zijn :*).

Ik hoor graag!

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Over de electronica: het voedingscircuit ziet extra af door in- en uitschakelen, als dit sneuvelt is het einde ketel.
IVM de verbranding: als de ketel net aan het stoken is en de voeding gaat uit, dan kan de verbranding niet normaal gestopt worden (eerst gas stoppen, dan nog even met lucht spoelen) dus kans op kleine knallen; ook blijft alle hitte dan in de ketel hangen en komt die niet in je huis.
IVM circulatiepomp: de moderne energiezuinige pompen zien ook extra af door in- en uitschakelen.

En de voordelen: waakvlam is niet van toepassing op moderne ketels, zou je nog een antiek barrel met waakvlam hebben moet je elke keer de spanning weer opkomt de waakvlam manueel ontsteken. Standby energieverbruik is zeer beperkt (en is geen verlies want is warmte in een toestel wat je gebruikt om warmte te maken :+), en levert niet op tegenover de risico's op verminderde levensduur.

Er zijn dus enkel nadelen en geen voordelen.

Je kan wel perfect de ketel instellen op enkel warmwaterbedrijf (niet meer op CV); of je stelt de thermostaat op een zeer lage temperatuur in (16°C ofzo).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als de topicstarter @henkkeumus nog zou kunnen vermelden om welke ketel uit het steentijdperk (waakvlam?) het gaat? - Mijn 20 jaar oude AWB-ketel verbruikt 9,3 W in stand-by.
Door slim schakelen bespaar ik sinds meer dan 10 jaar ca. 120 kWh per jaar en ook nog gas.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Nee hier heb je niet zoveel aan.
De ketel zal juist meer energie verstoken omdat hij elke keer een zelftest moet doen.
Dit duurt overigens ook enkele minuten.

Waarom haal de ketel niet volledig weg en vervangen je hem voor een zon/warmtepompboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:50
Sorry voor de late reactie, geen tijd gehad vandaag :).

Ja, ik heb een +/- 20 jaar oude ketel.Het idee is ook om hier een zonneboiler op te hangen of een combiketel, maar dit betreft ons eerste koophuis (niet dat ik van plan ben om te verhuizen, maar hier blijf ik niet mijn leven wonen) en hebben hier al aardig wat duiten ingestoken om te verduurzamen (zonnepanelen, alle kozijnen en deuren van kunststof, dak isoleren, spouwmuren isoleren).

Als ik zo de reacties lees is het dus niet verstandig. Ik kan in mijn HomeAssistant namelijk zien dat mijn ketel elk uur even opstookt om het water naar 60 graden te branden (denk ik, kan de piekjes elk uur niet anders verklaren).

Dit is zonde natuurlijk omdat ik overdag helemaal niet douche en ik eigenlijk de ketel nog heb voor de douche..

In onderstaande afbeelding is mijn gasverbruik van gister, hier kun je heel mooi zien wanneer er gedouched wordt en wanneer er even een warme kraan aangezet wordt. Vandaag ook een boiler voor bij de kraan beneden aangeschaft dus hiervoor hoeft de ketel straks ook niets meer te doen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/F0mMgQP/Schermafbeelding-2022-09-30-233136.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:54

CyBeRSPiN

sinds 2001

@henkkeumus welke ketel is het? Vaak zit er een instelling op mbt het warm houden van het water. Heet vaak de “comfort stand”, zet je die uit of op ECO dan heb je jouw probleem al opgelost zonder de ketel te hoeven uitschakelen.
Pagina: 1