Wandverwarming wel/geen decentrale verdelers en RTL's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
In een vrijstaande renovatiewoning met steense buitenmuren (circa 20 centimeter dikte), wil ik 2 centimeter rietmat plaatsen aan de binnenzijde van de buitenmuren en daartegen de kunststof 5-laags wand/vloerverwarmingsbuizen bevestigen.

De bedoeling is om met zeer lage temperaturen te gaan verwarmen (ZLTV). Denk aan aanvoertemperaturen van 21 tot 27ºC bij kouder weer.
Retourtemperatuurbegrenzer (RTL)
Gelezen heb ik dat het slim is om per etage een retourtemperatuurbegrenzer (RTL/RTB) in de retourleiding op te nemen.
Meerdere etages = decentrale verdelers?
Als je echter meerdere etages hebt zou dat betekenen dat je met decentrale VVW verdelers gaat werken en per verdeler een RTL plaatst, of niet?
Voor ieder segment een eigen RTL?
Een deel van de buitenmuren zullen door de zon verwarmd worden en door regen en wind afgekoeld. Zodat ik mij voor kan stellen dat de verschillende gevels (Noord/Oost/Zuid/West) ieder een eigen temperatuur krijgen.
Is het daarom misschien beter toch een centrale verdeler te kiezen en in iedere retourleiding een afzonderlijke RTL op te nemen, en waarom?

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ook in vloerverwarming heb je lussen die bij een koud raam op het noorden zitten, andere lussen krijgen mss volop zon binnen; dat geeft ook geen enorme verschillen.
Als je water van 22° door een muur pomt die door de zon al 22° heeft zal dat gewoon geen warmte afgeven, de warmte gaat nog eens door de pomp en komt in een koudere muur waar ie wel warmte kan afgeven (is dus "zelfregelend").

Bij een mengverdeler zou ik er me zeker niet druk in maken, die verdeelt de warmte nog eens beter door de eigen circulatiepomp. Wil je met een andere temperatuurzone werken (slaapkamers boven), zou ik die op een andere verdeler zetten. En een mengverdeler heeft een RTL.

Wat is je warmtebron trouwens? Met een warmtepomp met een WAR kan je de aanvoer heel mooi instellen op je gewenste range (idealiter wel een ruimtecompensatie op je WAR, om zoninstraling mee te nemen); dan hoef je enkel nog de debieten van verschillende temperatuurzone's goed in te stellen en alles loopt automagisch.

En nog een vraag: hoe zou je RLT moeten de aanvoer beperken? Denk dat je dit nog eens goed moet bekijken, kan handig zijn maar is geen wondermiddel.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 30-09-2022 12:48 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44
met slechts 2cm isolatie tussen de muurverwarming en de buitenmuur ben je ook je buitenmuur aan het warm stoken, wat is je overweging om hier niet meer isolatie tussen te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
naftebakje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:47:
Als je water van 22° door een muur pomt die door de zon al 22° heeft zal dat gewoon geen warmte afgeven, de warmte gaat nog eens door de pomp en komt in een koudere muur waar ie wel warmte kan afgeven (is dus "zelfregelend").
In zo'n geval kan de warmte toch beter door de ruimte stromen waar meer warmte afgegeven kan worden dan nutteloos door de toch al warme kamer te stromen?
Bij een mengverdeler zou ik er me zeker niet druk in maken, die verdeelt de warmte nog eens beter door de eigen circulatiepomp.
Als er eerder in het circuit (al voor de pomp) thermostatisch gemengd wordt naar een lage temperatuur, dan heeft de mengverdeler met eigen pomp geen/weinig nut, en kan de verdeler net to goed een pomploze worden, toch?
Een zonneboiler.
En nog een vraag: hoe zou je RLT moeten de aanvoer beperken?
Door de retour (bijna) dicht te zetten. Eigenlijk vergelijkbaar met de thermostatische kraan: is de temperatuur te laag dan gaat ie open, is de temperatuur te hoog, dan gaat ie verder dicht.
Of heb ik de werking van de RTL verkeerd begrepen?

Ik heb nu dit verhaal van Rehau over verdelers gelezen, en in het bijzonder:
Snel en doeltreffend de juiste hoeveelheid warmte naar de ruimte. Wanneer je de installatie dynamisch inregelt, kun je daar aanzienlijk energie mee besparen, ...
Ik krijg het idee dat er het best een RTL in ieder VVW-retourcircuit zit (als ze tenminste allemaal op dezelfde temperatuur zijn afgesteld).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:13
Cereal schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 12:50:
met slechts 2cm isolatie tussen de muurverwarming en de buitenmuur ben je ook je buitenmuur aan het warm stoken, wat is je overweging om hier niet meer isolatie tussen te brengen?
Ik denk dat het plaatje aanzienlijk duurzamer wordt als TS de wandverwarming vervangt door isolatie en alleen de vloer gaat verwarmen. De lagere COP door de iets hogere afgifte temp wordt wel gecompenseerd door de lagere verliezen.

Heeft gelijk als voordeel dat je nog eens een schilderijtje op kan hangen zonder de loodgieter te moeten bellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Gebanned schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:34:
[...]

Ik denk dat het plaatje aanzienlijk duurzamer wordt als TS de wandverwarming vervangt door isolatie en alleen de vloer gaat verwarmen. De lagere COP door de iets hogere afgifte temp wordt wel gecompenseerd door de lagere verliezen.

Heeft gelijk als voordeel dat je nog eens een schilderijtje op kan hangen zonder de loodgieter te moeten bellen ;)
Ik weet dat vloerverwarming voor zo'n oud pand niet duurzamer wordt dan wandverwarming dankzij mede-tweaker Bram-Bos. Bram Bos zijn Elga zit op een SCOP van 4,45-5,01. Daarnaast wil ik de 100 jaar jonge cementvloer, inmiddels antiek en die in de zomer voor koeling zorgt, niet verwijderen. Tevens is de wandverwarming aangenamer. Door grote warme oppervlakken kan de luchttemperatuur een paar graden lager worden. Het juist de bedoeling dat de muur een beetje opgewarmd wordt zodat het vocht naar buiten gedreven wordt. Droge stenen isoleren beter, zie Wikipedia: Wandverwarming

Pagina: 1