Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-11 01:05
Sinds kort hebben we een huis gekocht en de overdacht wordt ergens eind oktober/begin november. Het nieuwe huis willen we voorzien van zonnepanelen en dit hebben we ook opgekomen in het bouwdepot van de Aegon. Er staat nu €7.500 voor zonnepanelen, maar misschien is dit te weinig of te veel? Ook nog de vraag micro omvormers of een centrale omvormer?

Verder hier helemaal geen verstand van, dus vraag ik of mijn mede Tweakers hier naar kunnen kijken. :)

Ik heb al heel veel offertes aangevraagd en nog maar één terug gekregen van Solar Concept (zie hieronder).
Foto's
Google maps
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZeD4vctDm4ngm0D8FL3f-xlZ-8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2w4mmPZ9XmfPk8xdCaNNzONd.png?f=user_large
Dak achter tuinkant zuid/zuidwest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zne4x-dXI_tETBuseDcfnhgN_dA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nBAEvFtyFt7VmZLdVJ2GnHQ.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Schuin dak, tuinkant is zuid/zuidwest en is ongeveer 54m2.
Schaduw
Geen idee, kan ik dit ergens zien?
Jaarverbruik
Waar we nu wonen is een rijtjeshuis en hebben 2.388 kWh vorig jaar gebruikt. Het nieuwe huis is een twee onder 1 kap. Volgens mij gebruik je dan meer stroom?
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fasenaansluiting
Budget en doel
In het bouwdepot staat €7.500
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend.
Bijhouden van data
Zo simpel mogelijk.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N0SfzyScp3H3CY4T6mL1UhBroo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D21EMyUoNVM8pR9X56WDBHNh.png?f=user_large
Regio
Leeuwarden

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:09

DukeBox

loves wheat smoothies

€1,90 €/Wp is nogal aan de hoge kant. Dat komt voornamelijk door 'maar' 8 panelen, kan je niet meer kwijt ? Best kans dat meer panelen naar verhouding het flink goedkoper maken.
Op zich zie ik ook geen reden voor micro's ? Of is er toch ergens iets van schaduw ?

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 30-09-2022 10:17 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• WhySoSerious?
DukeBox schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:16:
€1,90 €/Wp is nogal aan de hoge kant. Dat komt voornamelijk door 'maar' 8 panelen, kan je niet meer kwijt ? Best kans dat meer panelen naar verhouding het flink goedkoper maken.
Ik heb echt geen idee hoeveel zonnepanelen er op kunnen. Bij de duurzaamheidskaart staat 16, maar dat is nattevingerwerk lijkt mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RxuOxF_4AfgQoTpnWkn10u7yAA0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W4CWD5yvC2HCbVvFdPZBncxZ.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door WhySoSerious? op 30-09-2022 10:21 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

WhySoSerious? schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:19:
Ik heb echt geen idee hoeveel zonnepanelen er op kunnen. Bij de duurzaamheidskaart staat 16, maar dat is nattevingerwerk lijkt mij.
Je zou dat in een van de designer tools kunnen gaan uitzoeken. Hoe dan ook zou het handig zijn exacte afmetingen van je dak en plaatsing van de dakramen te hebben.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
Waarom micro omvormers?
Als je al niet weet of je schaduw hebt zal dat waarschijnlijk wel meevallen :+
Waarschijnlijk is een string omvormer prima, dat haalt de prijs ook weer naar beneden.

Wat heb je aangevraagd, om te voldoen aan je (recente) verbruik of dak vol?
Vraag een offerte aan voor een vol dak inclusief string omvormer, kijk eens wat je dan krijgt.

PV Output

• WhySoSerious?
Rensjuh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:27:
Waarom micro omvormers?
Als je al niet weet of je schaduw hebt zal dat waarschijnlijk wel meevallen :+
Waarschijnlijk is een string omvormer prima, dat haalt de prijs ook weer naar beneden.

Wat heb je aangevraagd, om te voldoen aan je (recente) verbruik of dak vol?
Vraag een offerte aan voor een vol dak inclusief string omvormer, kijk eens wat je dan krijgt.
Ja de verkoper zei dat dit beter was, maar is vast marketing praat. Ik had inderdaad gezegd op recente verbruik + iets meer, omdat dit een twee onder 1 kap is. Ik zal nu een offerte aanvragen voor een vol dak inclusief string omvormer. Bedankt voor de tip en zal deze dan ook hier plaatsen.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:35

de Peer

under peer review

WhySoSerious? schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:43:
[...]

Ja de verkoper zei dat dit beter was
Ja voor zijn portemonnee wel. ;)

Ik zou inderdaad specifiek om stringomvormer vragen. En dan gewoon het hele dak vol. Niet naar je huidige jaarverbruik kijken, dat is niet zo relevant. Nu nog wordt er naar jaarverbruik gekeken maar dat speelt straks niet meer.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Het aloude 'advies' om je jaar verbruik te dekken is gewoon niet meer van toepassing.

Je wilt zoveel mogelijk je 'actieve' gebruik kunnen dekken, met name als er over een paar jaar geen/gedeeltelijke saldering is.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:38
WhySoSerious? schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:43:
[...]

Ja de verkoper zei dat dit beter was, maar is vast marketing praat. Ik had inderdaad gezegd op recente verbruik + iets meer, omdat dit een twee onder 1 kap is. Ik zal nu een offerte aanvragen voor een vol dak inclusief string omvormer. Bedankt voor de tip en zal deze dan ook hier plaatsen.
Er zijn situaties dat dit inderdaad beter is, maar voor jouw dak lijkt het me niet van toepassing.
Jij hebt 1 oriëntatie die je gaat gebruiken en (waarschijnlijk) geen / weinig schaduw.

Ik heb 3 oriëntaties dakvlak met op elke oriëntatie een paar (max 4) panelen, dan is het inderdaad beter om micro-omvormers te gebruiken.

PV Output

• WhySoSerious?
de Peer schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:05:
[...]

Ja voor zijn portemonnee wel. ;)

Ik zou inderdaad specifiek om stringomvormer vragen. En dan gewoon het hele dak vol. Niet naar je huidige jaarverbruik kijken, dat is niet zo relevant. Nu nog wordt er naar jaarverbruik gekeken maar dat speelt straks niet meer.
Verkoper van Solar Concept zegt dat ze dat niet verkopen. Ik heb nog wat adressen gekregen van elektrotechniek bedrijven hier in de buurt. Ga die morgen even bellen/mailen en vragen voor een offerte zonnepanelen met stringomvormer.

Een string omvormer is trouwens hetzelfde als een centrale omvormer?

[ Voor 6% gewijzigd door WhySoSerious? op 04-10-2022 17:55 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:43
@WhySoSerious? Bijna - SolarEdge heeft een centrale omvormer, maar is geen string omvormer in de traditionele zin omdat het een integraal (maar ook serieel) systeem is met de SolarEdge optimizers.

Met jouw dak hoef je geen dure technieken toe te passen ;-)

Het is je denk ik al duidelijk... maar die offerte is zelfs voor wat er geboden wordt schandalig hoog.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WhySoSerious?
Eindelijk een offerte gekregen van een ander bedrijf. Wat vinden jullie hiervan? :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yC93hXjVrQk_bs8C4S9Vqa4sVCc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PAmoHufkOqDl1WrtXmUCDddT.png?f=fotoalbum_large

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:39
Al een stuk netter met 1.25 per Wp maar wat bedoelen ze met oost en west?

Volgens mij kun je op zuid meer kwijt.

Meet even de dakpanafstand op en geef duidelijk de maten van de dak door pannen te tellen. Als je daar een plaatje van maakt kunnen we je beter helpen.

• WhySoSerious?
FireAge schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 12:59:
Al een stuk netter met 1.25 per Wp maar wat bedoelen ze met oost en west?

Volgens mij kun je op zuid meer kwijt.

Meet even de dakpanafstand op en geef duidelijk de maten van de dak door pannen te tellen. Als je daar een plaatje van maakt kunnen we je beter helpen.
Ja kwa zon ligging lijkt mij zuid (tuinkant) ook het beste. Ik heb ze een email terug gestuurd met de vraag wat ze bedoelen ze met oost en west.

Met de tekening tool kwam ik hierop uit. Als ik de sleutel heb zal ik kijken naar dakpanafstand. Bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLctb1_QdYJbCWNUGcR085jJNG4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zl77fPdRL3UNtbA7EaWiPdhe.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door WhySoSerious? op 09-10-2022 11:06 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:15
6 panelen op zuid-west en 4 panelen op noord-oost zo te zien.
Onduidelijk welke Growatt ze offreren. Het moet met dit legplan wel eentje zijn met 2 MPPT en het is maar de vraag of de omvormer met een startvoltage van 100v op tijd wakker gaat worden met maar 4 panelen op NO.

Vraag of ze er op NO nog 4 en op ZW nog 2 panelen bijleggen. Dat zou moeten kunnen op een Growatt MIN 3600TL-XE.

• WhySoSerious?
Uszka schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 11:19:
6 panelen op zuid-west en 4 panelen op noord-oost zo te zien.
Onduidelijk welke Growatt ze offreren. Het moet met dit legplan wel eentje zijn met 2 MPPT en het is maar de vraag of de omvormer met een startvoltage van 100v op tijd wakker gaat worden met maar 4 panelen op NO.

Vraag of ze er op NO nog 4 en op ZW nog 2 panelen bijleggen. Dat zou moeten kunnen op een Growatt MIN 3600TL-XE.
Het is een Growatt 4,6 TLX. Is dat goed?

• Uszka
WhySoSerious? schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Het is een Growatt 4,6 TLX. Is dat goed?
Veel te zwaar. Met 8 NO en 8 ZW kan al prima met een 3600w omvormer.

• WhySoSerious?
Uszka schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Veel te zwaar. Met 8 NO en 8 ZW kan al prima met een 3600w omvormer.
Hij zegt ''iets kleinere kan ook, maar die heeft een mega levertijd''

• Uszka
Als er maar minimaal 6 panelen op NO liggen.

• WhySoSerious?
Hier nog een offerte van APSolar die nog ietsjes goedkoper is. Welke vinden jullie beter en dan vooral kwa merk zonnepanelen en omvormer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdQLfSQlC26P0zOyEsjMPcoTJ0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G0LPjWzPOFzVO8FrtxIsbS2p.png?f=user_large

[ Voor 59% gewijzigd door WhySoSerious? op 14-11-2022 11:47 ]

Pagina: 1