Ik heb wel beeld, maar geen geluid met mijn dvd-speler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BrammieB
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik heb sinds 2 weekend wel beeld, maar geen geluid wanneer ik een dvd wil kijken. Mijn dvd-speler is circa 1 jaar oud en deed het vanaf het eerste moment prima. Omdat ik het probleem niet opgelost kreeg (vanwege gebrek aan kennis van zaken denk ik), had ik een nieuwe dvd-speler gekocht, maar daarbij was hetzelfde probleem.

De dvd-speler is aangesloten met een hdmi-kabel. Het merk van de dvd-speler is OK en van de tv Samsung qled. De tv an sich werkt prima qua beeld en geluid. Het is alleen bij het kijken van een dvd.

Ik heb geprobeerd de geluidsinstelling van de tv aan te passen, maar dat heeft niet geholpen.

Weet iemand hier een oplossing voor?

Beste antwoord (via BrammieB op 02-10-2022 18:09)

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:35
nachtnet schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:29:
Hdmi kabel lijkt de grootste verdachte.
Toch lijkt me dit niet waarschijnlijk, bij hdmi zit het geluid gecodeerd in het beeldsignaal, en beeld werkt zo te horen prima.

TV al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen, voor het geval het toch een of andere instelling daar is?

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Post eens een goede & duidelijke foto van de achterkant van de DVD-speler.

Ik gok overigens dat je https://www.mediamarkt.nl...ok-opd-24040-1489692.html hebt aangeschaft maar ik kan niet snel zien welke resolutie dat diing uitspuugt. Aanname 480i maar dan heb je kans dat jouw Samsung het als input niet accepteert.

Allicht dat je toch eens de handleidingen naast elkaar wil leggen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:17
Al een andere hdmi kabel geprobeerd?
2 devices, zelfde probleem.

Issue bij kabel of tv

Bla Bla Bla

• BrammieB
Hierbij een foto van de achterkant. Het zou gek zijn wanneer mijn tv de input niet accepteert, aangezien de dvd-speler tot tot 2 weken geleden wel gewoon werkte.

Ik heb maar 1 hdmi-kabel welke ik wissel tussen de tv-ontvanger en dvd-speler, afhankelijk wat ik wil kijken. Kan het zijn dat het aan de kabel ligt mbt mijn dvd-speler, maar dat de tv-ontvanger er wel op werkt?

• BrammieB
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aE0DlRCjJOcsc72OvS9sqM70LEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98UOkXVxhTBnCn8kEkLuGjzT.jpg?f=fotoalbum_large

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:57
Hdmi kabel lijkt de grootste verdachte. Bij de action haal je voor minder dan €5 al een andere.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Hdmi kabel lijkt de grootste verdachte.
Toch lijkt me dit niet waarschijnlijk, bij hdmi zit het geluid gecodeerd in het beeldsignaal, en beeld werkt zo te horen prima.

TV al eens teruggezet naar de fabrieksinstellingen, voor het geval het toch een of andere instelling daar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit heeft niet echt iets te zoeken in NT.

Schopje naar TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:59

FeaR

In GoT we trust

hcQd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 00:39:
[...]
Beeld en geluid gaan echter wel over aparte pinnen/aders in de kabel dus een kapotte kabel zou dergelijke symptomen wel kunnen verklaren. Je ziet het echter niet vaak en wetende dat dezelfde HDMI kabel met de TV ontvanger wel werkt is de kabel eigenlijk uitgesloten. Enige wat ik nog niet uitgesloten heb zien worden is de TV. Wellicht lastig maar sluit de DVD speler eens op een andere TV aan.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 30-09-2022 08:49 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
FeaR schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:45:
[...]

Beeld en geluid gaan echter wel over aparte pinnen/aders in de kabel dus een kapotte kabel zou dergelijke symptomen wel kunnen verklaren. Je ziet het echter niet vaak en wetende dat dezelfde HDMI kabel met de TV ontvanger wel werkt is de kabel eigenlijk uitgesloten.
zeg niet te snel uitgesloten, heb hier ook kabels gehad die met de ps4 wel en met de laptop niet werkten, net omdat de kabel net in een andere vorm gebogen was waardoor er bij a wel en bij b geen contact/beeld/geluid was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
FeaR schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:45:
Beeld en geluid gaan echter wel over aparte pinnen/aders in de kabel
Nee, oorspronkelijk is dvi, waar hdmi op is gebaseerd, een gedigitaliseerd versie van vga, inclusief overbodigheden zoals horizontale en verticale blanking. Het geluid bij hdmi wordt, met foutcorrectie, verstuurt in die blanking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

nachtnet schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:48:
[...]
zeg niet te snel uitgesloten, heb hier ook kabels gehad die met de ps4 wel en met de laptop niet werkten, net omdat de kabel net in een andere vorm gebogen was waardoor er bij a wel en bij b geen contact/beeld/geluid was.
Het kan maar het lijkt mij onwaarschijnlijk. Maar goed, andere kabel om te testen heb je voor een paar euro al. Al vraag ik me oprecht wel af waarom je HDMI kabels zou wisselen @BrammieB noemt het type TV niet maar die zal toch zeker wel meer dan één HDMI ingang hebben. Van telkens wisselen wordt apparatuur sowieso niet beter. Plus (per ongeluk) wisselen als één van de apparaten aan staat geeft ook kans op defecte apparatuur.

Ik zou aan onderstaande dan ook zeker wat doen:
BrammieB schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:48:
Ik heb maar 1 hdmi-kabel welke ik wissel tussen de tv-ontvanger en dvd-speler, afhankelijk wat ik wil kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
FeaR schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:52:
[...]

Ik zou aan onderstaande dan ook zeker wat doen:

[...]
Dat lijkt mij sowieso een uitstekend plan. Dan kun je daarna evt wisselen van HDMI ingang op de TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hcQd schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:49:
[...]
Nee, oorspronkelijk is dvi, waar hdmi op is gebaseerd, een gedigitaliseerd versie van vga, inclusief overbodigheden zoals horizontale en verticale blanking. Het geluid bij hdmi wordt, met foutcorrectie, verstuurt in die blanking.
I stand corrected, ik was in de war met Audio Return. Daar gaat HD Audio voor HDMI eARC over een andere pin dan HDMI ARC.

Ontopic:
Ik kan geen handleiding van genoemde DVD speler vinden maar wat ik zo snel kan bedenken:
- Audio output aangepast van HDMI naar S/PDIF or RCA Out?
- Volume via remote (indien aanwezig) op nul?

Om te trouble shooten:
- DVD speler testen met SCART (indien aanwezig op TV) om te controleren of er dan wel audio is
- HDMI kabel wisselen
- DVD speler op andere TV testen
BrammieB schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:48:
Kan het zijn dat het aan de kabel ligt mbt mijn dvd-speler, maar dat de tv-ontvanger er wel op werkt?
Is dat een vraag of heb je dat al gecontroleerd? Als in, geeft de TV ontvanger wel beeld en geluid op dezelfde HDMI kabel (en daarmee ook input op de TV) ten opzichte van de DVD speler?

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 30-09-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:47

SambalBij

We're all MAD here

Dus even samengevat;
Je TV werkt qua beeld en geluid? Ook via diezelfde HDMI kabel met een kabelontvanger? -> Dan kun je die dus eigenlijk uitsluiten.

De vorige DVD speler had ineens geen geluid meer, en een nieuwe speler ook niet. Dan blijft eigenlijk de DVD over? Heb je het met meerdere DVD's geprobeerd? Ook die in het verleden wel geluid hadden?
Wellicht is de audio output van die speler een simpele bitstream, en speel je bijvoorbeeld een DVD af met een audioformaat (DTS?) wat je TV niet snapt?
Misschien kun je in die speler iets instellen dat hij een Dolby Digital stream gebruikt of het formaat op de schijf omzet naar PCM?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammieB
Inmiddels heb ik weer geluid bij mijn beeld. Het terugzetten van de fabrieksinstellingen bleek uiteindelijk de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cliffpeelman
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-04-2024
Hdmi kabel lijkt de grootste verdachte. Bij de action haal je voor minder dan €5 al een andere.
Daar zit dan vaak ook het probleem van de verdachte...(Cheap_O Action spul)

Je weet toch dat die dingen zo spotgoedkoop zijnomdat ze bepaalde normen van de fabrikanten niet behaalde en daarom als B product van band gaan...?
Pagina: 1