Welk smarthome platform voor beginner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-10 21:41
Hallo beste tweakers.

Ik ben al enige tijd aan het meelezen omdat ik standaard/kleunschalig ook wil beginnen aan een smarthome te bouwen.

Mijn eisen is dat het zo simpel mogelijk moet zijn betrouwbaar en indien mogelijk als starter een beetje budgetvriendelijk indien mogelijk.

Ik ben zoals de meeste van jullie niet een echte "tweaker" en zie bv home assistant of raspberry pi ideeën al niet zitten.

Ik wil gewoon standaard dingen zoals de lichten bedienen en kleine flows of schemas gebruiken.

Liefst alles plug en play met gewoon een app waar zichzelf vanzelf het meeste uitwijst.

Bedoeling is als de garagepoort open gaat en het is na 22:00 mag het licht aan voor x aantal seconden.

Zeer spectaculaire dingen ben ik niet van plan wil dus eigenlijk alles bedienen met sensors en lampen vrij basic lijkt me ?

Wil wel ook graag werken met slimme rolluiken die zelf na onder gaan als het donker word ....

Ik heb zelf al veel gezocht en wil ook niet teveel merken door elkaar halen omdat ik er niks van ken en het echt simpel wil houden maar het dagelijks leven gewoon wat gemakkelijker maken.

Hoeft ook niet direct spraak gestuurd systeem te zijn of geen tablet dingen als ik het meeste als controller via mijn smartphone kan doen of via de flows en schemas is dit meer als voldoende.

Ik heb gelezen ook over homey dit is iets wat gemakkelijk is echter wel iets aan de dure kant ?

Shelly heb ik ook over gelezen maar dit is meer relais achter huidige schakelaars en toestanden ?

Fibaro heeft ook een lite platform nu maar deze kan maar tot 40 apparaten waar ge toch al snel aan zit alleen al met lampen door heel het huis.....

Misschien nog andere suggesties of mogelijkheden ?

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen en gemak en betrouwbaarheid in het systeem.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 28-10 09:31
IMHO als ik jou verhaal zo lees dan begrijp ik dat je veel wilt, maar het liefst met 3 simpele stappen werkend hebt. Dan wil je ook nog eens een hoop automatiseren???
Oké die basis is er redelijk, je geeft zelf al een aantal opties aan.
Ik denk dat je alleen snel tegen het probleem van de automatisering aanloopt.
Als je naar een simpele basis installatie van bijvoorbeeld Domotics of Home Assistant kijkt kan je al heel veel bereiken. Daarnaast kan je rustig jezelf er in verdiepen en zo bouw je steeds verder uit.

Koop eens via Marktplaats een Raspberry Pi 3/4 met een 2e hands Zigbee ontvangertje, koop bij de Lidl, action, marktplaats een lampje die werkt met Zigbee en ga eens spelen.
Je zal zien dat het voor de basis nog zo moeilijk niet is.
Daarnaast heb je hier héél veel leesvoer en je kan nog eens je vragen stellen.
Ook kan je vaak met dergelijke systemen nog eens kiezen uit een bredere product reeks van die van bijvoorbeeld één platform/merk.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Fibaro heeft ook een lite platform nu maar deze kan maar tot 40 apparaten waar ge toch al snel aan zit alleen al met lampen door heel het huis.....
Misschien dat je hier ook eens kritisch naar kan kijken? Ik heb meerdere malen een flink tussenhuis als woning; woon-oppervlak 160+ vierkante meters. Gewoon begane grond & 2 verdiepingen erop. Maar om nou te bedenken/terugdenken dat ik in die huizen 40 lampen had die ik ook nog eens allemaal smart/handig zou willen hebben? Kan het me niet heugen.

Allicht is jouw woning anders, heb je zaken ontzettend mooi al ingericht / opgesteld; dan is dat natuurlijk wel een baseline om (zoals je al zegt) een smarthome-platform te vinden dat minstens 50 lampen aan kan. MAar ja, zoals @etienne001 aangeeft; dat zal niet vanzelf of met 3 stappen geconfigureerd zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Home assistant en raspberry pis zijn echt totaal geen optie.

Zoals eerder aangeveven heb ik hier te weinig kennis voor en is het ook niet de bedoeling om hier uren als hobby mee bezig te zijn.

Ik ben echt op zoek naar een simpel plug en play systeem met mogelijkheid op kleine automatiseringen.

Ik weet ook dat hier veel community is om mee te helpen maar nogmaals dit is veel te technisch en zover wil ik het niet zoeken.

Het lijkt mij trouwens ook niet heel moeilijk om een automatisering te maken het zal zichzelf wel op logische manier uitwijzen.

Als ik dan toch bezig ben met een smarthome wil ik liefst ook alles aanpakken.

Persoonlijk denk ik dat voor mij persoonlijk een homey het meest gebruiksvriendelijk zal zijn echter schrikt de hoge aanschaf prijs mij af voor het experimenteren.

Bedoeling is ook om het vrij simpel te houden en niet elke week dingen te veranderen of aan te passen vandaar dat ik ook niet echt een leerproces wil ondergaan want wil er verder niet teveel tijd en moeite insteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Laatst online: 28-10 09:31
Oké zoals je al aangaf ben je dus op zoek naar iets simpels, maar je hebt geen zin om je ergens in te verdiepen.... (lees je wilt geen tijd investeren in Home Assistant of Domoticz)
Je bent dus al een Pro in het instellen en beheren van Homey systemen?
En Homey stel je één keer in en dan werkt het altijd? Dus bij andere systemen ben je elke dag, of vaak, bezig om je lamp te laten werken?
Dan zou ik ook direct over moeten op Homey want ik ben misschien 1x per 3 maanden bezig in Home Assistant om een lamp in te stellen omdat ik de helderheid anders wil hebben.

Daarnaast zoals eerder gezegd je wilt veel, maar, zoals ik het nu beter lees, liefst voor een duppie op de eerste rang zitten?

Nogmaals niet verkeerd bedoeld, je wilt een seintje als je garagedeur niet op tijd dicht is, maar ik denk persoonlijk dat je jezelf de vraag moet stellen; Oké wat voor een seintje wil ik nu want dit is wel gaaf...
Voor je het weet wil je echt alles gaan automatiseren omdat het verslavend wordt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:00
Kijk eens naar de hc3 (niet de lite) of homeseer

als je alles wilt automatiseren en het mag geen/weinig geld kosten blijft eigenlijk home assistent over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Neem Philips Hue voor je verlichting. Prima systeem, goede app, werkt altijd.niet het goedkoopste, maar wel echt fijn qua licht, kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid. Kan niet crashen zoals een Raspberry Pi of wat anders wat een opensource pakket draait.
Dat kun je later altijd nog uitbreiden en opnemen in een complexer systeem. Want er bestaan geen simpele systemen. Je hebt al snel wat IT kennis nodig om het aan de praat te krijgen en te houden.
Voor rolluiken en deuren etc zou je naar Homekit kunnen kijken, mits je Apple iPhones in huis hebt, dan kun je daar de automatiseringen mee doen in de “Woning” app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:08
etienne001 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 22:37:
IMHO als ik jou verhaal zo lees dan begrijp ik dat je veel wilt, maar het liefst met 3 simpele stappen werkend hebt. Dan wil je ook nog eens een hoop automatiseren???
Oké die basis is er redelijk, je geeft zelf al een aantal opties aan.
Ik denk dat je alleen snel tegen het probleem van de automatisering aanloopt.
Als je naar een simpele basis installatie van bijvoorbeeld Domotics of Home Assistant kijkt kan je al heel veel bereiken. Daarnaast kan je rustig jezelf er in verdiepen en zo bouw je steeds verder uit.

Koop eens via Marktplaats een Raspberry Pi 3/4 met een 2e hands Zigbee ontvangertje, koop bij de Lidl, action, marktplaats een lampje die werkt met Zigbee en ga eens spelen.
Je zal zien dat het voor de basis nog zo moeilijk niet is.
Daarnaast heb je hier héél veel leesvoer en je kan nog eens je vragen stellen.
Ook kan je vaak met dergelijke systemen nog eens kiezen uit een bredere product reeks van die van bijvoorbeeld één platform/merk.
Bij domotica is alles moeilijk en niks basic. Alles wat je bedenkt en wat heel eenvoudig lijkt, heeft in de praktijk 100 combinaties waardoor het fout kan gaan.

Simpel voorbeeld. Ik wil graag dat het licht in mijn kamer aan gaat rond zonsondergang. Prima, kan ik instellen in de Hue app. In de winter gaat dat prima, de zon gaat onder rond eind van de middag en dan gaan de lampen aan. Echter in de zomer gaat de zon onder rond 22 uur. Dan zit ik vaak net een film te kijken in de verduisterde woonkamer en gaan ineens je lampen aan...

Lampen sturen met een sensor lijkt ook echt heel basic. Dat is het niet. Ik heb bijvoorbeeld in de hal ingesteld dat de lamp op 70% aan gaat als er iemand loopt, en na een minuut weer uit. Dat werkt prima. Nu ga ik de hal stofzuigen. Ik loop dus eerst de hal in (de sensor zet de lamp aan op 70%). Dat is te weinig licht om bij te stofzuigen, dus ik zet handmatig de lamp op 100%. Prima. Maar na een minuut gaat hij weer uit, omdat de timer op de sensor niet verloopt door het handmatig aanpassen van de lichtsterkte. Sta je daar in het donker met je stofzuiger.

Domotica is ontzettend ingewikkeld. Als je alleen woont en alles zelf bouwt is het tot daaraantoe, want je weet altijd wel wat je kunt doen om die lamp toch aan te krijgen. Maar als je met meerdere mensen in 1 huis woont, dan krijg je geheid ruzie als de lamp in de hal een keertje niet aan wil omdat bv de batterij van de sensor leeg is.

Een vriend van mij heeft ook domotica met heel veel mogelijkheden. Hij heeft alle lichtknopjes vervangen door pulsdrukkers die dan via de domotica de lampen aansturen. Op die manier kun je 4 lichtgroepen bedienen met een dubbele lichtknop. Maar z'n systeem werkt niet goed: er zit een vertraging tussen het drukken op de knop en het aangaan van de lamp, soms van meer dan een seconde. Dat is niet te doen. Z'n vrouw ramt altijd maar een paar keer op alle knoppen en hoopt dat er dan ergens een lamp aan gaat, want met zo'n vertraging is het niet aan te leren welk knopje bij welke lamp hoort...

Homey is overigens wel een goed systeem. Ik ken een paar mensen die het hebben en die zijn er wel tevreden over. Je moet even goed kijken welke sensoren etc er compatible mee zijn, maar dat zijn best veel. Het maken van flows is met Homey goed te doen. Nadeel is wel, dat het een relatief klein bedrijf is met een kleine installed base. Grote kans dat het bedrijf een keer wordt overgenomen en de huidige producten niet meer ondersteund gaan worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Philtjens schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:14:
Ik heb gelezen ook over homey dit is iets wat gemakkelijk is echter wel iets aan de dure kant ?
Alles heeft een prijskaartje, maar kan je wel vertellen dat dit echt makkelijk is zelfs voor een beginner.
Goedkoop is duurkoop, en dat gaat hier zeker op. Het is een uitgave, maar is het zeker waard, het verdient zich zeker terug.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik ben persoonlijk fan van Apple Woning/Homekit of Google Home als basis te gebruiken, afhankelijk van welke telefoons je gebruikt en of je toevallig al een Apple TV hebt. Daar kun je vervolgens allerlei verschillende merken en apparaten op aansluiten, maar uiteindelijk bedien je alles vanuit dezelfde interface, namelijk Apple Woning of Google Home. Je moet hooguit soms tijdens de setup van een nieuw apparaat even daar de app van gebruiken, daarna koppel je ze aan Apple/Google en heb je er geen omkijken meer naar.

Ik ben begonnen met wat IKEA slimme lampen, heb een keer wat Eufy camera's toegevoegd, daarna wat spul van Aqara. En dat alles is vanuit Apple Woning te bedienen. Dat is ook de plek waar ik alle automatiseringen kan maken die ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:59
Ik zou zelf gaan dan voor Philips Hue of goedkoper de ikea tradfry.
De bridge werkt gewoon goed. Alles is verder met de app of een andere app te regelen. Later ook te koppelen aan andere systemen als je uit wilt breiden voor je garage deur, maar dat laatste ga je toch naar een overkoepelend pakket.
Je kunt met Hue ook allerlei dingen programmeren via de api, maar dat heeft meer te maken met de aansturing van de lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
chup5528 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:53:
Ik ben persoonlijk fan van Apple Woning/Homekit of Google Home als basis te gebruiken, afhankelijk van welke telefoons je gebruikt en of je toevallig al een Apple TV hebt. Daar kun je vervolgens allerlei verschillende merken en apparaten op aansluiten, maar uiteindelijk bedien je alles vanuit dezelfde interface, namelijk Apple Woning of Google Home. Je moet hooguit soms tijdens de setup van een nieuw apparaat even daar de app van gebruiken, daarna koppel je ze aan Apple/Google en heb je er geen omkijken meer naar.

Ik ben begonnen met wat IKEA slimme lampen, heb een keer wat Eufy camera's toegevoegd, daarna wat spul van Aqara. En dat alles is vanuit Apple Woning te bedienen. Dat is ook de plek waar ik alle automatiseringen kan maken die ik wil :)
Dit is denk ik om mee te beginnen en niet meteen veel geld kwijt te zijn een goede optie.

Ze zijn nu in 2021 ook gestart om routines te maken.

Bijkomend vraagje bij een google smart hub werkt deze enkel met spraakgestuurde commandos of kan een routine ook gewoon ingesteld worden zonder elke keer iets te moeten inspreken voor een actie te triggeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 09:10
Ik zou toch echt eens naar home assistant kijken, je kunt die ook gewoon compleet voor geïnstalleerd kopen. Als je dat ding aanzet herkend hij alles in je huis wat hij aankan. Home Assistant yellow of kijk eens naar home Assistant cloud waar je al je services aankunt melden

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:00
PhilipsFan schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 03:57:
[...]

Bij domotica is alles moeilijk en niks basic. Alles wat je bedenkt en wat heel eenvoudig lijkt, heeft in de praktijk 100 combinaties waardoor het fout kan gaan.

Simpel voorbeeld. Ik wil graag dat het licht in mijn kamer aan gaat rond zonsondergang. Prima, kan ik instellen in de Hue app. In de winter gaat dat prima, de zon gaat onder rond eind van de middag en dan gaan de lampen aan. Echter in de zomer gaat de zon onder rond 22 uur. Dan zit ik vaak net een film te kijken in de verduisterde woonkamer en gaan ineens je lampen aan...

Lampen sturen met een sensor lijkt ook echt heel basic. Dat is het niet. Ik heb bijvoorbeeld in de hal ingesteld dat de lamp op 70% aan gaat als er iemand loopt, en na een minuut weer uit. Dat werkt prima. Nu ga ik de hal stofzuigen. Ik loop dus eerst de hal in (de sensor zet de lamp aan op 70%). Dat is te weinig licht om bij te stofzuigen, dus ik zet handmatig de lamp op 100%. Prima. Maar na een minuut gaat hij weer uit, omdat de timer op de sensor niet verloopt door het handmatig aanpassen van de lichtsterkte. Sta je daar in het donker met je stofzuiger.
Dit soort zaken is met een goede controller gewoon op te lossen, alleen niet met hue hub, aldi, ikea etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Laatst online: 27-10 13:36

Acradavos

Poetsfanaat

Ik zou toch sterk HA overwegen, de laatste releases hebben het allemaal zoveel makkelijker gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik ben gewoon begonnen met Lidl Smarthome vanwege aanbiedingen en ik zal gewoon af en toe wat bijkopen in een aanbieding. Het werkt best ok en je kan altijd upgraden naar een andere gateway. De standaarddingen kun je dan gewoon doen en als je de gateway niet veranderd hoef je ook niks uit te zoeken over compatibiliteit. Hetzelfde voor Ikea waarschijnlijk. Als je het simpel wilt houden en niet te hoge eisen hebt zou ik dat gewoon doen. De meeste Tweakers willen meer en zullen dat ook adviseren ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 30-09-2022 13:00 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1