Afvoer keuken loopt niet door

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gberen
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-10-2022
Onze keukenafvoer loopt niet meer door. Ik heb niet de indruk dat er een verstopping in de leiding zit. Als ik de beluchter een beetje open draai komt daar rioollucht uit, gaat de afvoer borrelen en loopt het water probleemloos weg. Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn en hoe het op te lossen valt?
In de bijlage een foto met hoe de afvoer loopt.

Bedankt alvast voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7jZ4z79OcvDFWnJlMZ3aVC6Vg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RjtGfDpqrdZFVW2tEGjMMFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:25
Als je pech hebt een breuk buitenshuis en nu vol met zand.

Zou sowieso even ontstopper 24u laten trekken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:56
gberen schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:55:
...Als ik de beluchter een beetje open draai komt daar rioollucht uit, gaat de afvoer borrelen en loopt het water probleemloos weg.
[Afbeelding]
als ik dit lees, denk ik dat de ontluchting van het riool/afvoer niet goed werkt

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

paQ

Flesje ontstopperKORRELS van Gamma.
Kost iets van 2.79
Beetje heet water erop, even laten borrelen en kijken of je 10 min later resultaat hebt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-04 20:36

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Huur of koop? In veel gevallen (niet altijd) heeft verhuurder of VvE goede contacten met facilitaire bedrijven.

Natuurlijk staat het vrij om zelf een ontstopper of trekveer toe te passen; maar zelfs wat een simpele verstopping lijkt, kan een professional vaak beter oplossen en je ook nog adviseren over de oorzaak & toekomstige preventie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Dus als je de beluchter open draait, loopt het water wel goed weg?

Dat is opzich wel gek, want ook als de beluchter het niet zou doen, moet de boel wel doorstromen.

Een goed startpunt is even je zwanenhals los halen (dop onderop), en schoonmaken. Zelfde voor de beluchter, voordat je allerhande chemische middelen gaat toepassen.

Daarnaast kun je checken of alle andere afvoeren wel goed lopen in huis. If so, is het 'lokaal', dus rondom de wasbak. Als alles slecht doorloopt, moet je verder op onderzoek, maar dat maak ik niet op uit je post.

Zo te zien heb je ook een vaatwasser aangesloten zitten. Zeep en etensresten kunnen er prima voor zorgen dat de boel een keer wat verstopt raakt. Daar is de zwanenhals op ontworpen.

Chemische rommel op voorhand in de afvoer kiepen is sowizo niet mijn advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 82e3
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Toch als eerste de ontluchting van het riool controleren, zit vaak als hoogste punt ergens in de dakrand verstopt. vogelnestje bladeren erin enz is zeker mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:13:
Kost iets van 2.79
Beetje heet water erop, even laten borrelen en kijken of je 10 min later resultaat hebt.
De ontstoppingsdienst die ik inschakel bij verstopping zegt altijd wat je ook doet, geen korrels! Als er geen doorstroming is kristalliseren die en worden keihard.
(Of dit met alle merken zo is ? Geen idee maar better safe than sorry)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
10 vaatwasser tabletjes met koken water er achteraan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-04 21:18

BCC

En dan naar de eerste hulp 🙈?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46

paQ

edsandje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:00:
[...]

De ontstoppingsdienst die ik inschakel bij verstopping zegt altijd wat je ook doet, geen korrels! Als er geen doorstroming is kristalliseren die en worden keihard.
(Of dit met alle merken zo is ? Geen idee maar better safe than sorry)
als hij de ontluchting losdraait loopt het water probleemloos weg, dus dat zal niet zo snel een probleem zijn.
Korrels zijn de bom! :+

Volgens mij heeft Etos FIFAX. Zelfde. Werkt te gek.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:51

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-04 20:34

UTM

Paar scheppen soda, even laten zakken en dan kokend water? Helpt ook altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik zit met (bijna) exact hetzelfde uitdaginkje. Alles loopt goed door, behalve de wasbak in de aangebouwde keuken. Draai ik een pijpje aan de buis een beetje open, komt er lucht bij en stroomt het als een tierelier.

Daarom verbaas ik mij wat over de vele 'verstoppingsadviezen' in dit topic, als het water wel goed weg loopt met wat lucht erbij, hoe kan het dan een verstopping zijn? Ik heb daar nog geen logische verklaring voor gevonden. Dit lijkt mij eerder een beluchtingsprobleem, waardoor er een vacuüm, tegendruk of iets ontstaat, waardoor het water niet meer lekker weg wil lopen.

Hier een sodapapje laten inwerken, daarna wat azijn erbij, weer laten inwerken (bruisen) en vervolgens met kokend water doorgespoeld. Geen merkbaar resultaat. Maar dat had ik ook niet echt verwacht.

Bij mij zit er een buis afgedopt schuin omhoog staand NA de zwanenhals. Zo te zien op de foto van de TS heeft hij ook zoiets maar dan een wit buisje recht omhoog staand, na de bocht waar de afvoer weer schuin naar beneden gaat.

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-04 16:26
Als ik de beluchter een beetje open draai komt daar rioollucht uit, gaat de afvoer borrelen en loopt het water probleemloos weg.
je geeft netjes de oorzaak aan. :-)

De ontluchting van het afvoer stelsel. Dus alles behalve de afvoer van de keuken.

Kan per situatie veel verschillen. Ontstoppers of chemicalien doen meestal niets met ontluchting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:52
Bij mij een vergelijkbaar probleem. De afvoer heeft goed gewerkt dus mijn aanname is dan dat het niet de beluchting kan zijn maar toch een verstopping moet zijn. Verschillende ontstoppingsmiddelen geprobeerd, zo'n beetje alles wat hierboven is genoemd, maar niets hielp echt. Ik heb uiteindelijk deze gekocht en ben daar wel tevreden over:

Ridgid 57043 Power Spin+ met Autofeed https://amzn.eu/d/0eBKKeA

In combinatie met een accu schroefmachine werkt het best prettig en snel. Ik schroef wel eerst onder de wasbak de sifon los en ga daar naar binnen, dus het is nog wel wat werk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:04
Het probleem heet "dubbele sifon"; en is niet altijd zichtbaar als 2 sifons na elkaar.
Soms wordt de 2e sifon gevormd door wat hogere waterstand in het riool, vernauwing of verzakking van een afvoerleiding, ...
Oplossing is zorgen dat er lucht bij kan; dus een beluchter die door het dak gaat; zorgen dat de leidingen juiste diameter hebben en de vernauwingen correct plaatsen (zodat de lucht steeds bovenaan kan passeren).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Freakertje schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:15:

Hier een sodapapje laten inwerken, daarna wat azijn erbij, weer laten inwerken (bruisen) en vervolgens met kokend water doorgespoeld. Geen merkbaar resultaat. Maar dat had ik ook niet echt verwacht.
Ja dat zou ik ook niet verwachten als je gewoon water door je gootsteen spoelt... :') Azijn neutraliseert de soda. Die moet je dus niet tegelijkertijd er doorheen gooien.. eerst soda met heet water, dan even wachten, en dan kan je nog de azijn er doorheen jassen voor wat bruiseffect, maar vooral voor de warmte ontwikkeling die nog wat extra vet weg kan smelten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

@SmurfLink dat staat er ook lieverd :>
Eerst het sodapapje laten inwerken....

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-04 20:21

menonv

Beunhazerij?

Zo te horen inderdaad de verluchter die verstopt zit / afgedopt.
Bij mij in huis is een buis die helemaal naar de zolder toe loopt, en daar onder een pan / dakje uitkomt die de verluchting verzorgt.

Je loopt tegen het probleem aan dat het water niet weg kan, omdat de lucht niet wegkan in de buis....

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-04 13:21
Wat ik zelf vaak doe is een wasbak vol heet water, daar een halve zak soda doorheen mengen en dan laten wegstromen. Hiermee verdwijnen vet resten als sneeuw voor de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 20:44
inderdaad eerst de beluhting nalopen of deze klopt / niet verstopt zit.
Mocht dit goed wezen en stroom nog steeds nioet door, kan je altijd een binnenhuisbeluchter erop zetten.

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gberen
Bedankt voor alle reacties.
Zwanenhals heb ik al gecheckd, en ook soda door de leidingen en laten intrekken al meerdere keren gedaan.
Het probleem kan dus ook in beluchter uitvoer op zolder zitten als ik het goed begrijp. Ons huis heeft 3 verdiepingen.

Ziet de foto in de bijlage eruit als de dakdoorvoer van de beluchter? Heeft het zin om dat open te draaien en te controleren? Lijkt me zover weg van de keuken. Andere afvoeren in huis lopen wel goed door.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Aw5u1QZGypDpOggtMAwEO_txzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Bh7IGnS1UEgLrMbBBaSgf4a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bisselke
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:50
Mocht niks werken dan kan je nog een ontstoppingsveer proberen. Pak niet de goedkope troep, maar een goeie die in een metalen behuizing zit en waar je een accu boormachine op kan aansluiten. Hiermee kan je alle troep uit je afvoer halen!
Ik heb zelf de Cabere G21, voor ong 50 euro. https://mecram.com/cabere...g21-ontstoppingsveer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gberen
En waarom zit er eigenlijk alleen in de keuken zo’n beluchterdopje? En bij alle andere afvoeren in huis niet? Ik wil graag snappen hoe het werkt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-04 12:37
als ik het zo zie is het gewoon een ontstop dop geen beluchter.

als dit probleem altijd al heeft bestaan zou ik adviseren ter plaatsen van die dop een binnenhuis beluchter te plaatsen.

als dit probleem er voorheen niet was en nu wel komt dit waarschijnlijk wel door een verstopping.

maar ga er geen chemische troep, ontstop korrels of 10 vaatwasser tabletten ingooien daar krijg je alleen maar meer problemen van probeer een tijdje soda met heet water en werkt dat niet haal dan de hele sifon los en ga met een ontstop veer aan de gang of zoek een bedrijf die dit voor jou kan doen en dan het liefst een ontstop bedrijf en niet de lokale loodgieter want die knallen er meestal ook 1 of ander chemische troep in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 16:03

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik neem aan dat de keukenafvoer doorloopt onder je huis? Dus even de kruipruimte in om te kijken of de buis niet is 'verzakt'.
Ik heb zelf exact dit probleem gehad. Hierdoor hoopte zich allerlei troep op in de afvoer en liep deze niet meer door.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-04 17:36
gberen schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:09:
En waarom zit er eigenlijk alleen in de keuken zo’n beluchterdopje? En bij alle andere afvoeren in huis niet? Ik wil graag snappen hoe het werkt….
https://www.toolstation.nl/mcalpine-universeelsifon/p30510

Is inderdaad een beluchter bij die sifon. Als je riolering goed is aangelegd is dit vaak niet nodig, maar het kan iig geen kwaad om deze er op te hebben.

Als ik het zo zie heeft @naftebakje gelijk, en heb je een 'dubbele sifon'.

Googlen op 'dubbele sifon' heeft niet zoveel zin, dan krijg je allemaal afbeeldingen van 2 sifon's..
Ik kan zo snel ook geen eenvoudige uitleg van het probleem vinden. Dus probeer ik het zelf maar ;)

Stel je hebt 2 sifons achter elkaar gezet.
Dan heb je dus 2x een waterslot (dat beetje water wat in de sifon staat)
Dan zit er dus lucht tussen de 2 sifons in, die geen kant op kan.
Als je vervolgens water in de eerste sifon gooit, dan drukt deze tegen de lucht aan.
Maar omdat de lucht nergens naartoe kan, krijg je geen doorstroming.

De beluchter zit aan de kant van de lucht die vastzit.
Als je dus de beluchter open draait, dan kan de lucht weg.
Dan heb je dus doorstroming.

Ik hoop dat je het snapt, anders ga ik nog beter mijn best doen om het uit te leggen.

Maar nu heeft het waarschijnlijk altijd goed gewerkt, en heb je zelf geen extra sifon er tussen geplaatst.
Dus de vraag is waarom het nu niet meer werkt.

Dit kan een verzakking of verstopping van het riool zijn.
Hierdoor kan er water blijven staan, en dit water kan dan als 2e sifon gaan werken.

Als je de afvoer zelf eenvoudig kunt volgen (bijvoorbeeld in de kruipruimte), dan kun je dit zelf ook bekijken.
Anders kun je een rioolreiniger of loodgieter laten komen met camera. Die hebben speciale camera's voor in de afvoer, en kunnen dan van binnenuit bekijken wat er aan de hand is.

Ik hoop dat je er iets verder mee komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gberen
Ik begin het te begrijpen geloof ik.
Die beluchter lost eigenlijk alleen een onderdruk probleem op. Maar het probleem is overdruk. Als ik die beluchter opendraai kan de overdruk weg en krijg ik rioollucht in het huis en kan het water weer doorlopen
Maar de oorzaak van de overdruk achterhalen is lastig. We hebben een huis zonder kruipruimte, dus het leidingverloop volgen gaat niet. Probleem is wel ontstaan met alle regen afgelopen tijd. Wellicht dus ook riolering die wat hoger staat. Ik kijk het nog even aan en anders haal ik er toch een expert bij.
Dank voor alle uitleg en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

paQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:13:
Kost iets van 2.79
Die gebruikte ik vroeger ook, dat ging zelfs roken, kruidvat heeft ze ook, rood flesje :p Tegenwoordig pak ik gewoon die paarse fles van Lidl (ze hebben soms ook nog een sterkere maar dat is niet nodig), nachtje laten staan en het is opgelost (letterlijk).

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 30-09-2022 17:50 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gberen schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:43:
Ik begin het te begrijpen geloof ik.
Die beluchter lost eigenlijk alleen een onderdruk probleem op. Maar het probleem is overdruk. Als ik die beluchter opendraai kan de overdruk weg en krijg ik rioollucht in het huis en kan het water weer doorlopen
Maar de oorzaak van de overdruk achterhalen is lastig. We hebben een huis zonder kruipruimte, dus het leidingverloop volgen gaat niet. Probleem is wel ontstaan met alle regen afgelopen tijd. Wellicht dus ook riolering die wat hoger staat. Ik kijk het nog even aan en anders haal ik er toch een expert bij.
Dank voor alle uitleg en tips!
Grote kans dat er door bv een verzakking (of een gedeeltelijke verstopping) een 2de waterslot is..

kan je er wel onbeperkt grote hoeveelheden water in kwijt?

404 Signature not found

Pagina: 1