[Vl.verwarming] WARP SpeeTile -> geschikt en extra isolatie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 15:18
Mijn moeder gaat in een appartement wonen en we zijn voornemens om daar vloerverwarming te laten leggen.

Het zal in totaal grofweg 70m2 bestrijken. Het zal fungeren als hoofdverwarming voor alle vertrekken (met uitzondering van het toilet en de badkamer). Het betreft een appartementencomplex uit 2009. Hoe de dekvloer er precies uit ziet is ons (nog) niet bekend. Wel weten we dat daar momenteel 7mm dik laminaat ligt met daar onder 4mm loopgeluidreducerende ondervloer (vinden we vrij dun overigens). In totaal dus een vloer met een hoogte van 11mm.

Ons oog is gevallen op WARP SpeeTile vloerverwarming, met name door de geringe opbouwhoogte van het systeem (15mm). Hier overheen zal een laag heat-foil komen van 1,2mm dik. Daar overheen een gelijmde PVC vloer van 8mm dik. Het systeem zal worden gekoppeld aan een standaard gas-CV installatie uit 2009.

Volgens bovenstaande situatieschets zal de nieuwe vloer met vloerverwarming 24,2mm hoog worden. De huidige vloer is 11mm hoog. De nieuwe vloer zal dus 13,2mm hoger komen te liggen.

Echter, ik denk dat het zeer verstandig is om onder vloerverwarming nog isolatie aan te brengen. De vraag is welk isolatiemateriaal daarvoor geschikt is. Mijn moeder is een Aero-Therm coating geadviseerd, maar ik kan me haast niet voorstellen dat 1mm van dat spul zoveel effect gaat hebben. Ook betwijfel ik of dit op de vloer aan te brengen valt (en vind ik het goedje nogal prijzig...)

Weet iemand iets over deze isolerende coating en/of een geschikt alternatief?

Wat betreft het WARP systeem lees ik best goede verhalen. Ik lees ook dat gebruik wordt gemaakt van 10mm dikke buizen en dat daardoor de groepslengte maximaal 40mm mag zijn. Welk nadelig gevolg heeft dit in de praktijk? En is een systeem met dergelijke dunne buizen geschikt voor LTV? Dit met kijk op de toekomst (warmtepomp).

[ Voor 3% gewijzigd door Rossi46 op 29-09-2022 17:20 ]

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Ik heb een beetje het idee dat dit topic ondergesneeuwd raakt door alle andere topics hier... ;) Dus toch maar een subtiel kickje.

Is er iemand die ons iets meer op weg kan helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Die coating heeft een hoog 'sounds too good to be true ' gehalte. Veel zullen zeggen dat reflectie ietwat overrated is. Veel isolatie principes zijn gebaseerd op het vasthouden van lucht (lucht is slechte warmte geleider) zo werkt eps (piepschuim) , maar ook xps, pir en pur. Je zou kunnen overwegen om voor de ondervloer xps delen te gebruiken om de buizen in te zetten. Heeft natuurlijk wel grotere inbouwhoogte.

Wonen er mensen onder je moeder? Dan is het daar ook warm en is de balans al weer anders.

Andere tip: investeer vooral in een vloer die aan de bovenkant goed warmte geleidt, zoals gietvloer of PVC vloer. Dit is ook een manier om de warmte naar boven te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
johanPo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 07:25:
Die coating heeft een hoog 'sounds too good to be true ' gehalte. Veel zullen zeggen dat reflectie ietwat overrated is. Veel isolatie principes zijn gebaseerd op het vasthouden van lucht (lucht is slechte warmte geleider) zo werkt eps (piepschuim) , maar ook xps, pir en pur. Je zou kunnen overwegen om voor de ondervloer xps delen te gebruiken om de buizen in te zetten. Heeft natuurlijk wel grotere inbouwhoogte.

Wonen er mensen onder je moeder? Dan is het daar ook warm en is de balans al weer anders.

Andere tip: investeer vooral in een vloer die aan de bovenkant goed warmte geleidt, zoals gietvloer of PVC vloer. Dit is ook een manier om de warmte naar boven te sturen
Dat is dus precies het idee dat ik krijg bij het verhaal bij die coating. Ik kan ook nergens gebruikerservaringen vinden, dat maakt het een wat lastige overweging.

De alternatieve materialen (eps, xps, etc.) heb ik eerder inderdaad ook gezien. Met daarbij dus het nadeel dat de vloer dan nog wat meer omhoog komt. Maar ja, liever dat dan dat de helft van de opgewekte warmte naar beneden gaat.

Overigens wonen er inderdaad mensen in een appartement onder die van mijn moeder. En zij verwarmen uiteraard ook hun woning (mits ze dan thuis zijn). Wel een goed punt van je trouwens. Want als zij op hetzeldde moment inderdaad hun woning verwarmen, dan komt die warmte tegen hun plafond aan, wat er voor zorgt dat de warmte van de vloerverwarming van mijn moeder in mindere mate naar beneden zal 'weglekken'. Toch? ;-)

De topvloer zal een gelijmde PVC vloer worden, dus volgens mij zitten we op dat punt wel goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let ook even op het feit dat als je vloer een ruime centimeter hoger wordt je ook iets zal moeten met de deuren. Daarbij moet je ook weer opletten of er balansventilatie/WTW is geplaatst, dan hebben de deuren specifieke hoeveelheden ruimte aan de onderzijde nodig voor de ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
pagani schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:39:
Let ook even op het feit dat als je vloer een ruime centimeter hoger wordt je ook iets zal moeten met de deuren. Daarbij moet je ook weer opletten of er balansventilatie/WTW is geplaatst, dan hebben de deuren specifieke hoeveelheden ruimte aan de onderzijde nodig voor de ventilatie.
Sorry, ik had er bij moeten zetten dat we er rekening mee houden dat de deuren iets ingekort dienen te worden.

Aan balansventilatie niet gedacht, eerlijk gezegd. Wellicht goed om dezelfde ruimte aan te houden onder de deur, dat kan natuurlijk gewoon berekend worden. Dank voor de tip!

Zijn er wellicht nog ervaringsdeskundigen met het systeem van WARP? @Ramon_1984 kwam ik een aantal keer tegen in verschillende topics hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07:47
Rossi46 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:49:
[...]

Sorry, ik had er bij moeten zetten dat we er rekening mee houden dat de deuren iets ingekort dienen te worden.

Aan balansventilatie niet gedacht, eerlijk gezegd. Wellicht goed om dezelfde ruimte aan te houden onder de deur, dat kan natuurlijk gewoon berekend worden. Dank voor de tip!

Zijn er wellicht nog ervaringsdeskundigen met het systeem van WARP? @Ramon_1984 kwam ik een aantal keer tegen in verschillende topics hier :)
Wat wil je weten ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
pagani schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:39:
Kleine aanvulling: In principe geldt dit niet alleen bij balansventilatie maar bij alle vormen van mechanische ventilatie, dus Type C of beter. Ik heb je geplust, want dit is een veel vergeten aspect. Een centimeter meer of minder kan de ventilatiehuishouding compleet verstoren. goed punt! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Van alles ;)
  • Bevalt het systeem nog steeds?
  • Warmt het inderdaad snel op (wat ze beloven)?
  • Is het systeem betrouwbaar?
  • Hoe bepaal je de gewenste temperatuur?
  • Wat heb je gebruikt aan isolatie onder het systeem?
  • Zijn er dingen die tegenvallen en waarom?
Ik ben erg benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Rossi46 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:41:
[...]

Van alles ;)
Ik ben erg benieuwd! :)
Jahoor, het bevalt ons uitstekend :)
Het warmt inderdaad snel op, alleen hangt het natuurlijk ook van het bouwjaar van de woning af. Een appartament uit 2009 zal weinig warmte vraag hebben en dan zal het effect van " warme voeten " snel komen te vervallen
Ja, de egaline toplaag is zeer sterk
Dat bepaalt de thermostaat van de warmtepomp
Pir platen, ik heb nog een kruipruimte waar pir tegen aan zit geplakt
De prijs, het is echt duurder dan vrezen, maar na aanleg wel gelijk klaar om te gebruiken. Pvc kan bij voorbeeld gelijk geplakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07:24
Ramon_1984 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 14:01:
[...]

Jahoor, het bevalt ons uitstekend :)
Het warmt inderdaad snel op, alleen hangt het natuurlijk ook van het bouwjaar van de woning af. Een appartament uit 2009 zal weinig warmte vraag hebben en dan zal het effect van " warme voeten " snel komen te vervallen
Ja, de egaline toplaag is zeer sterk
Dat bepaalt de thermostaat van de warmtepomp
Pir platen, ik heb nog een kruipruimte waar pir tegen aan zit geplakt
De prijs, het is echt duurder dan vrezen, maar na aanleg wel gelijk klaar om te gebruiken. Pvc kan bij voorbeeld gelijk geplakt worden.
Ik heb een aantal aanvullende vragen als je het niet erg vind. Gezien je eerdere reacties lijk je in ieder geval een warm

- Is dit je hoofdverwarming?
- Hoe hield het systeem zich in de afgelopen koude weken?
- Wat voor energielabel heeft je woning en wat zijn naar jouw idee de minimale randvoorwaarden qua isolatie om dit systeem effectief te laten zijn?
- Je schreef ergens dat je de groepen kort moet houden (40m): geldt dat alleen als je dit systeem in combinatie gebruikt met een warmtepomp?

Ik overweeg het aanleggen van Warp Speedtiles in een jaren 30 woning met energielabel C (label uit 2020). We trekken de keuken bij de woonkamer en hebben dan nog een door ensuite deuren gescheiden voorkamer. Ik overweeg om die twee ruimtes hun eigen systeem te geven en om eventueel de gang daar nog aan toe te voegen. Bij voorkeur haal ik de bestaande radiatoren weg vandaar mijn vragen. Verwacht je dat dit haalbaar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pNUIwExiklCeVzt8GUHgsLUQWUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eZRDKglofIPzhMvIdvfeIHT5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
timk schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:09:
[...]

Ik heb een aantal aanvullende vragen als je het niet erg vind. Gezien je eerdere reacties lijk je in ieder geval een warm

- Is dit je hoofdverwarming?
- Hoe hield het systeem zich in de afgelopen koude weken?
- Wat voor energielabel heeft je woning en wat zijn naar jouw idee de minimale randvoorwaarden qua isolatie om dit systeem effectief te laten zijn?
- Je schreef ergens dat je de groepen kort moet houden (40m): geldt dat alleen als je dit systeem in combinatie gebruikt met een warmtepomp?

Ik overweeg het aanleggen van Warp Speedtiles in een jaren 30 woning met energielabel C (label uit 2020). We trekken de keuken bij de woonkamer en hebben dan nog een door ensuite deuren gescheiden voorkamer. Ik overweeg om die twee ruimtes hun eigen systeem te geven en om eventueel de gang daar nog aan toe te voegen. Bij voorkeur haal ik de bestaande radiatoren weg vandaar mijn vragen. Verwacht je dat dit haalbaar is?

[Afbeelding]
Goedenavond @timk

De afgelopen koude periode heeft warp het prima gedaan, onze jaren 70 woning was zeer aangenaam op temperatuur.
Het bevalt ons zo goed dat we op slaapkamers wandverwarming aan het maken zijn met warp en daarop komt een afwerking van leemstuc.

Onze woning is dus een jaren 70 hoekwoning en de begane betonnen vloer , spouw en dak zijn volledig geïsoleerd.

Alleen de aanbouw op begane grond heeft nog standaard isolatie vanaf de bouw, en daar merk je wel dat de vloer kouder is .
Pagina: 1