• Zwollenaar038
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 24-04 14:02
De aanbieder van mijn zakelijke telefonie heeft zonder aankondiging de maandelijkse prijs verhoogd van ca. 30 euro per maand naar ruim 100 per maand.

Bij een consumenten contract dient de provider dit vooraf aan te kondigen zodat de gebruiker het abonnement kan wijzigen of beëindigen. Zie link.

Ook bij mijn zakelijke contracten, bijvoorbeeld bij zakelijk internet van Ziggo-zakelijk ontvang ik altijd vooraf een aankondiging.

Is een aankondiging vooraf voor een B2B provider ook verplicht bij de Nederlandse wet?

Aankondiging prijsverhoging - Consuwijzer

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Wat staat er in hun voorwaarden hierover?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nielson schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:43:
Wat staat er in hun voorwaarden hierover?
Dit heeft niks met de vraag van de TS te maken.
De TS wil weten of het "voor een B2B provider ook verplicht [is] bij de Nederlandse wet?"

Man has 2 testicles but only 1 heart...

• Zwollenaar038
Het is een lastige situatie denk ik:

Ik ben korte tijd reseller geweest voor dit bedrijf. Doordat er in mijn woonplaats al een aantal grote spelers zijn binnen de voip-branche was dit resellerschap helaas niet succesvol.

Waarschijnlijk ben ik door mijn korte resellerschap tussen 'wal en schip' beland, ik ben al langere tijd geen reseller meer maar ik heb ook geen duidelijk contract met voorwaarden voor de voip-diensten die ik afneem kunnen vinden.

Maar inderdaad, mijn vraag is vooral: of het "voor een B2B provider ook verplicht [is] bij de Nederlandse wet?"

[ Voor 11% gewijzigd door Zwollenaar038 op 29-09-2022 16:59 ]

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Geef je dan niet al zelf het antwoord? Je hebt een resellercontract gehad en nu betaal je gewoon een consumenten/zakelijk tarief? Of lees ik het verkeerd?

• Zwollenaar038
KaiseRRuby schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:01:
Geef je dan niet al zelf het antwoord? Je hebt een resellercontract gehad en nu betaal je gewoon een consumenten/zakelijk tarief? Of lees ik het verkeerd?
Nee dat is geen antwoord, dat was extra uitleg over voorwaarden. Maar eigenlijk niet ter zake doende.

Ik ben inderdaad een zakelijke afnemer van voip-telefonie maar mag een aanbieder zomaar zonder aankondiging een prijs fors verhogen? Dat is mijn vraag. Voor consumenten is dat dus volledig duidelijk (mijn consuwijzer link) voor een zakelijk contract kan ik het niet vinden.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Zwollenaar038 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:05:
[...]

Nee dat is geen antwoord, dat was extra uitleg over voorwaarden. Maar eigenlijk niet ter zake doende.

Ik ben inderdaad een zakelijke afnemer van voip-telefonie maar mag een aanbieder zomaar zonder aankondiging een prijs fors verhogen? Dat is mijn vraag. Voor consumenten is dat dus volledig duidelijk (mijn consuwijzer link) voor een zakelijk contract kan ik het niet vinden.
Duidelijk, daar heb ik geen kaas van gegeten.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-05 19:17
Zakelijk kun je van alles en nogwat afspreken met elkaar. Er wordt van een bedrijf verwacht dat die weet wat hij afspreekt en dus is de bescherming lager/contractvrijheid groter. Het is dus heel erg afhankelijk van wat je precies voor contract en voorwaarden hebt afgesproken. Vervelend dus dat je niet heel duidelijke contracten hebt. Je leverancier zou deze wel moeten hebben, lijkt me.

• Zwollenaar038
KaiseRRuby schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:08:
[...]
Duidelijk, daar heb ik geen kaas van gegeten.
Ik ben gek op kaas maar ook ik heb geen verstand van juridische zaken. Ik heb mijn best gedaan om het op te zoeken op internet maar ik kan het (nog) niet vinden.

Ik hoop dat iemand met juridische/financiële kennis hier een eenduidig antwoord op kan geven.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
Ik denk dat binnen een zakelijke overeenkomst veel mogelijk is, en dat als het contractueel is vastgelegd, het gewoon mag.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Hielko schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:11:
Ik denk dat binnen een zakelijke overeenkomst veel mogelijk is, en dat als het contractueel is vastgelegd, het gewoon mag.
Er zijn best gevallen waar dat niet zo is, ook los van 'echt illegale zaken' (een zakelijke overeenkomst iemand om te leggen houdt geen stand). Maar hier heeft de TS door het reseller-zijn behoorlijk laten weten wel verstand van zaken te hebben. Dan houdt de overeenkomst vast stand...

En dus is de terechte vraag: wat staat er heel concreet over prijsverhogingen, en over stopzetten etc, in de overeenkomst en geldende algemene voorwaarden?

Ik benoemd expres beide: in de overeenkomst kan/zal staan dat bepaalde algemene voorwaarden van toepassing zijn. Lees beide goed door. En doe dat voortaan altijd voor tekenen, bij twijfel over de betekenis schriftelijk / per e-mail vragen wat er wordt bedoeld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zwollenaar038 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:05:
Er is geen algemene bescherming/regeling voor B2B. Dat is wat een paar mensen al aangegeven hebben, er nogmaals naar vragen maakt dat niet anders.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:51
Even contact opnemen of het klopt en of er communicatie vanuit het bedrijf geweest? Misschien heb jij een mail of brief gemist?

Maar, neem aan dat je het dan ook meteen kan opzeggen?

• Zwollenaar038
President schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:29:
Even contact opnemen of het klopt en of er communicatie vanuit het bedrijf geweest? Misschien heb jij een mail of brief gemist?

Maar, neem aan dat je het dan ook meteen kan opzeggen?
Dat heb ik al gedaan, het bedrijf gaf in de reactie zelfs toe dat 'vooraf even een email sturen wel netjes was geweest' maar men toonde verder totaal geen begrip, ging niet in op emails en ze boden vooral ook geen oplossing aan.

Helaas ontdekte ik de verhoging pas na enkele maanden. Ik ben dus onnodig honderden euro's kwijtgeraakt doordat ik geen aankondiging heb gekregen. Had ik wel vooraf bericht ontvangen dan had ik actie kunnen ondernemen bijvoorbeeld door een aanpassingen of opzegging van de diensten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-05 15:12
Zwollenaar038 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:42:
[...]

Helaas ontdekte ik de verhoging pas na enkele maanden. Ik ben dus onnodig honderden euro's kwijtgeraakt doordat ik geen aankondiging heb gekregen. Had ik wel vooraf bericht ontvangen dan had ik actie kunnen ondernemen bijvoorbeeld door een aanpassingen of opzegging van de diensten.
Laat mij vooraf gezegd hebben dat ik zoiets ook had kunnen missen. Maar, de provider zal ongetwijfeld iedere maand een factuur gestuurd hebben. Dus na de eerste maand had je niet meer kunnen zeggen dat ze je niet geinformeerd hebben.

Mijn suggestie: Neem je verlies, en heel snel wegmigreren. Je onvrede uiten met je portemonnee.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Zwollenaar038
Freeaqingme schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:44:
[...]

Laat mij vooraf gezegd hebben dat ik zoiets ook had kunnen missen. Maar, de provider zal ongetwijfeld iedere maand een factuur gestuurd hebben. Dus na de eerste maand had je niet meer kunnen zeggen dat ze je niet geinformeerd hebben.
Nou nee dus.

Het was een beroerde samenloop van omstandigheden:

Ik heb ruim op tijd een email wijziging doorgegeven die ze niet verwerkt hadden
In die periode hebben ze de prijs aangepast, ik ontving dus geen facturen.
Een 2e keer heb ik een wijziging doorgegeven die opnieuw niet verwerkt werd.

N.a.v. mijn bankafschriften heb ik op dat moment gevraagd naar uitleg over de prijsverhoging, ik ging er vanuit dat we er samen uit zouden komen.

Op dat moment overleed plotseling mijn vader en had ik andere zorgen; mijn moeder

Nog steeds wil het bedrijf niet 'normaal' reageren op mijn emails. het had gewoon op een menselijke manier opgelost kunnen worden maar dat doet men niet. Ik zou hier heel graag zeggen: Neem geen diensten af van bedrijf XXXX maar zo zit ik niet in elkaar. Maar ik zou wel graag de van mij 'gestolen' euro's terugzien. geld verdienen is oké, maar niet op deze manier!

Ik heb de laatste betaling laten storneren en aangegeven dat ik het contract per direct wil beëindigen maar nu dreigt men met een incassobureau....

Dát was dus de hoofdreden van mijn vraag. Is men fout geweest door mij niet te informeren?
Maar zoals hiervoor aangegeven, blijkbaar ben je als bedrijf minder beschermd. Wat in principe prima is maar er bestaat ook nog zoiets als menselijkheid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zwollenaar038 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:25:
Ik heb de laatste betaling laten storneren en aangegeven dat ik het contract per direct wil beëindigen maar nu dreigt men met een incassobureau....
Storneren is dan ook vragen om problemen. Dat is iets wat consumenten doen, je moet dit zakelijk oplossen. Dat betekent dat je een creditnota nodig hebt van het andere bedrijf om zo de beide boekhoudingen correct te houden.

Eenmansbedrijfje?
Dát was dus de hoofdreden van mijn vraag. Is men fout geweest door mij niet te informeren?
Maar zoals hiervoor aangegeven, blijkbaar ben je als bedrijf minder beschermd. Wat in principe prima is maar er bestaat ook nog zoiets als menselijkheid...
Ik vraag me af of je niet beter geen zakelijke contracten kunt afsluiten. Je verwacht consumentenbescherming, maar die is er juist niet bij B2B. Daar gaat het niet om "menselijk", omdat het gewoon twee zakelijke partners zijn.

Menselijkheid of coulance spelen geen rol bij B2B, er zijn andere voordelen van B2B die je wel hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 29-09-2022 18:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwollenaar038
gambieter schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:28:
[...]
je moet dit zakelijk oplossen.
[...]
Tja, daar was ik al maanden mee bezig. Hoe kan ik iets zakelijk oplossen als men niet reageert / geen oplossing biedt?

Ik ben opgevoed met geloven in het goede van de mens, in dit geval had ik direct moeten opzeggen maar ik had dus wel wat anders aan mijn hoofd.

Gewoon een kl@#te situatie!

De beste tip komt waarschijnlijk van Freeaqingme
"Neem je verlies, en heel snel wegmigreren. Je onvrede uiten met je portemonnee."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zwollenaar038 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:35:
Tja, daar was ik al maanden mee bezig. Hoe kan ik iets zakelijk oplossen als men niet reageert / geen oplossing biedt?
Dan meen je een advocaat in de hand. Zal waarschijnlijk meer kosten dan het oplevert.
De beste tip komt waarschijnlijk van Freeaqingme
"Neem je verlies, en heel snel wegmigreren. Je onvrede uiten met je portemonnee."
Yep. Maar om toekomstige problemen te voorkomen: verwacht geen bescherming, als je zakelijke contracten afsluit, dan moet je de contracten lezen en weten wat je doet.

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:47
Zwollenaar038 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:25:
[...]

Nou nee dus.

Het was een beroerde samenloop van omstandigheden:

Ik heb ruim op tijd een email wijziging doorgegeven die ze niet verwerkt hadden
In die periode hebben ze de prijs aangepast, ik ontving dus geen facturen.
Een 2e keer heb ik een wijziging doorgegeven die opnieuw niet verwerkt werd.
Dat ze wijzigingen niet hebben verwerkt is natuur gewoon een wanprestatie die ze ook terug mogen laten komen op de factuur.
Pagina: 1