Bouwen van Home Server

Pagina: 1
Acties:

• JayJavier
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:36
Goedemiddag!

Ik ben bezig met het optuigen van een home server. De hardware hiervoor is al binnen:
  • Intel Core i3 12100
  • Gigabyte B660M DS3H AX
  • Gigabyte AORUS Gen4 500GB M.2 SSD
  • G.Skill DDR4 Aegis 2x16GB 3200MHz
Daarnaast heb ik nog 4x 4TB WD HDD die in de home server komen.

Nu moet ik de keuze gaan maken voor een OS. Ik heb geen ervaring met Linux (ja, het is waar). Wat wil ik gaan doen?
  • Home Assistant OS
  • Sonarr/Radarr etc
  • Jellyfin
  • Bots (kunnen op zowel Windows als Linux)
  • Teslamate
  • Vaultwarden
  • Unifi Controller
In eerste instantie dacht ik om Windows 10 Pro te draaien met VirtualBox om verschillende VM's te installeren. Eventueel een Ubuntu VM met Docker (ook geen ervaring met docker, moet ik ook in verdiepen). Na wat zoekwerk kom ik ook uit bij bijv. Proxmox.

Daarnaast zou ik graag mijn schijven in RAID 5 zetten met de mogelijkheid om eenvoudig schijven te vervangen of uit te breiden met extra schijven.

Wat zou jullie advies zijn voor iemand zonder kennis van Linux, CLI?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
Proxmox geen optie?

• JayJavier
Dat is, wat mij betreft, wel een optie echter heb ik totaal geen ervaring met Linux. Ik vraag me dan ook af wat de gevolgen zijn als bijvoorbeeld een harde schijf faalt en ik deze moet vervangen. Of uit wil breiden.

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 09:44
Hoe zie jij dit voor je als je Windows 10 Pro zou draaien, wat doe jij als de harde schijf faalt en deze moet vervangen of wilt uitbreiden?

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:26
Proxmox zou mogelijk zijn. Als je verder geen ervaring hebt zou je ook kunnen kijken naar Unraid

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:12
Misschien unraid server? https://unraid.net/product

[ Voor 36% gewijzigd door SonOfSam op 29-09-2022 16:08 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
Unraid is een fijn systeem. Ik kan prima uit te voeten met Linux/cli en toch ben ik voor mijn home server overgestapt naar unraid.

Docker containers draaien.
Vm's draaien.
Extra disk er bij, geen probleem.
Behulpzame community op het unraid forum & reddit pagina.

Alles draait netjes stabiel.

[ Voor 10% gewijzigd door Dacuuu op 29-09-2022 16:11 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:24

D4NG3R

kiwi

:)

Met deze eisen, zeker rekening houdend met het feit dat je Linux kennis wat matig is, zou ik unRAID pakken ja.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:56
Gewoon KVM/QEMU en je infra in code zetten, hoef je ook niet zelf je VMs aan te maken maar gebeurd dat door je CD tool :7

Maar even realistisch, wil je wel Linux leren of hoeft dat niet? Indien je niet perse Linux wilt leren, dan een Microsoft of VMWare product pakken.

EU DNS: 86.54.11.100

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:38

Aganim

I have a cunning plan..

Daarnaast zou ik graag mijn schijven in RAID 5 zetten met de mogelijkheid om eenvoudig schijven te vervangen of uit te breiden met extra schijven.
Even een heel andere richting op dan OS keuze, heb je nagedacht over of je een backup van je data wilt gaan maken en waar je dat naartoe gaat doen? RAID is immers geen backup en een array van 12TB herbouwen duurt wel even. Als ondertussen nog een schijf uitvalt of je controller een omgevallen/onleesbaar bitje tegenkomt kan je array zomaar foetsie zijn. Je hebt op dat punt immers geen extra redundantie meer.

Overigens zou ik er zo niet vanuit durven gaan dat een B660 controller het vergroten van een al bestaand RAID array ondersteunt, het later uitbreiden met extra schijven kan dus weleens tegenvallen. Waarschijnlijk zal je er dan een nieuw array naast moeten zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Aganim op 29-09-2022 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Aganim schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:25:
Als ondertussen nog een schijf uitvalt of je controller een omgevallen/onleesbaar bitje tegenkomt kan je array zomaar foetsie zijn. Je hebt op dat punt immers geen extra redundantie meer.
Nog een voordeel van unRAID; Je hebt wel de pariteit van RAID5 (of dubbel zoals RAID6) zonder het grove URE probleem; De data op alle nog werkende schijven blijft gewoon toegankelijk aangezien de boel niet gestriped wordt.

Maar inderdaad, lokale bescherming tegen het uitvallen van X aantal schijven is geen backup.

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2022 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:38

Aganim

I have a cunning plan..

Truenas met RAID-Z (single parity) of RAID-Z2 (double parity) zou ook nog een optie kunnen zijn, dan heb je er meteen bescherming tegen datacorruptie bij dankzij de checksumming die ZFS doet. @D4NG3R, puur voor mijn interesse, heeft unRAID dit soort self-healing ook aan boord?

Truenas biedt ook de mogelijkheid om software in jails te draaien, naast volwaardige VM's. Een nadeel zou wel kunnen zijn dat het een BSD gebaseerd systeem is, dat werkt net even anders dan een Linux distributie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Aganim schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:51:
Truenas met RAID-Z (single parity) of RAID-Z2 (double parity) zou ook nog een optie kunnen zijn, dan heb je er meteen bescherming tegen datacorruptie bij dankzij de checksumming die ZFS doet. @D4NG3R, puur voor mijn interesse, heeft unRAID dit soort self-healing ook aan boord?
Out-of-the-box niet, al gaan er geruchten rond dat unRAID native ZFS support gaat krijgen. Iets waar ik overigens ook al een paar maanden niks meer over heb gehoord. Voor nu is het al wel mogelijk ZFS pools te maken via een plugin.

N=1, maar ik kan niet zeggen dat ik zelf ooit problemen gehad heb met dingen als spontane bitrot, en mijn array bestaat uit een aardige mish-mash van schijven/schijfgrotes welke er door de jaren heen in gegooid zijn.

(Dat is ook een van de redenen geweest waarom ik voor unRAID ben gegaan i.p.v. Free/TrueNAS. Als vandaag een van m'n schijven springt, wil ik die kunnen vervangen door een grotere [en daar ook de extra capaciteit van te kunnen benutten], zonder elke schijf te moeten vervangen en/of hoofdpijn te krijgen van hoe VDEV's werken. :+ )

[ Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 29-09-2022 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJavier
Bedankt voor jullie reacties! Ik ben gaan kijken en ga Unraid proberen! Vervolgens zal ik ook met rclone gaan testen om wat data over te zetten naar cloud backup. Vooralsnog lijkt Unraid de beste optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

unRAID kan je in ieder geval 2+2 weken (2 weken gratis + 2 weken 'extensie' op aanvraag) proberen. Let wel op dat je er een fatsoenlijk USB stickje voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Er_i_c
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-09 15:35
....
Truenas biedt ook de mogelijkheid om software in jails te draaien, naast volwaardige VM's. Een nadeel zou wel kunnen zijn dat het een BSD gebaseerd systeem is, dat werkt net even anders dan een Linux distributie.
Er zijn 2 versies van Truenas: Core en Scale. Core is FreeBSD, Scale is Debian.
https://www.truenas.com/compare-editions/

Ik ben zelf Truenas Scale aan het testen.
Pagina: 1