Na afgelopen week mijn schuurtje vergroot te hebben, leek het me nu een goed plan te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om er een aantal panelen op te gooien.
Met het oog op de toekomst, is het misschien ook verstandig om direct de electra aan te pakken voor een laadpaal, want eigen parkeerplaats naast het schuurtje, en een thuisaccu (liever buiten dan binnen).:fill(white):strip_exif()/f/image/OxUHdH5c02CwMpLg3cTU1f8l.png?f=user_large)
Foto is nog van voor de uitbreiding, het is nu 1 plat dak (EPDM)
De schuur is nu aangesloten op een gedeelde groep met de woonkamer, maar er ligt al wel een 50mm mantelbuis van de schuur naar de meterkast (met al 4x UTP), afstand is +- 25m
Het doel:
PV: 2x 450w+ panelen op zuid met Enphase IQ7A/+ omvormer
Installatie: 3x2,5mm2 kabel naar de meterkast en deze op fase 2 aansluiten.
De installatiewaarde zal dan (net) over de 16A gaan, maar door de verschillende orientaties zal deze nooit gehaald worden.
Installatie van deze setup valt prima binnen mijn mogelijkheden.
Benodigd:
2x paneel + plat dak montage
2x micro-omvormer + kabels
1x iQ-relay
1x Envoy S
25m 3x2,5mm2
Uitgebreid:
Hetzelfde als hierboven, alleen dan met een 3fase aansluiting in schuur.
Met deze setup moet ik iets te veel tegelijk aansluiten om zo een 'bestellijstje' te kunnen maken.
Hiervoor moet een vrije groep gemaakt worden in de groepenkast, waar nu geen ruimte voor is.
Vervolgens met een 3fase-kabel naar de schuur naar een verdeelpunt.
Het lijkt mij dat hier ook een groepenkast gemaakt moet worden, maar selectie van de componenten (ivm selectiviteit) hier benodigd zijn, en het daadwerkelijk in gebruik stellen wordt lastig met mijn kennis.
Benodigd:
25m 5x4mm2 (of beter 5x6mm2?)
1x uitbreiding groepenkast met 3fase aardlekautomaat 16A (meterkast)
1x nieuwe groepenkast met automaten.
Met het oog op de toekomst, is het misschien ook verstandig om direct de electra aan te pakken voor een laadpaal, want eigen parkeerplaats naast het schuurtje, en een thuisaccu (liever buiten dan binnen).
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/OxUHdH5c02CwMpLg3cTU1f8l.png?f=user_large)
Foto is nog van voor de uitbreiding, het is nu 1 plat dak (EPDM)
Beschikbare (dak)ruimte
4m70 x 1m80.Schaduw
Op zuid geen schaduw, behalve hoogzomer zal in een O/W-opstelling de zon laat over/snel achter de huizen verdwijnen.Jaarverbruik
4k+ kWh, waarvan een 3k af afgedekt wordt door de panelen (op het ZWW-dak).Huidige elektriciteitsaansluiting
Aansluiting is 3x25A. Fase 1 & 3 zijn voor 'gebruikers, fase 2 is voor de al aanwezige omvormer (12x285 @3kw zeversolar) & 4kw W/W WPDe schuur is nu aangesloten op een gedeelde groep met de woonkamer, maar er ligt al wel een 50mm mantelbuis van de schuur naar de meterkast (met al 4x UTP), afstand is +- 25m
Budget en doel
Budget is niet vast, toekomstbestendigheid is belangrijkerHet doel:
- Flink wat vermogen aan PV
- Voorbereid zijn op mogelijke laadpaal
- Voorbereid zijn op mogelijke thuisaccu
Wie gaat het project uitvoeren
Alle voorbereidende werkzaamheden wil ik zelf gaan doen. Afhankelijk van de benodigde aanpassingen in de meterkast zal ik hiervoor een electricien inschakelen.Bijhouden van data
Ja graag, log nu ook alles al richting HomeAssistant.Regio
DelftEigen ideeën
Simpel en snel:PV: 2x 450w+ panelen op zuid met Enphase IQ7A/+ omvormer
Installatie: 3x2,5mm2 kabel naar de meterkast en deze op fase 2 aansluiten.
De installatiewaarde zal dan (net) over de 16A gaan, maar door de verschillende orientaties zal deze nooit gehaald worden.
Installatie van deze setup valt prima binnen mijn mogelijkheden.
Benodigd:
2x paneel + plat dak montage
2x micro-omvormer + kabels
1x iQ-relay
1x Envoy S
25m 3x2,5mm2
Uitgebreid:
Hetzelfde als hierboven, alleen dan met een 3fase aansluiting in schuur.
Met deze setup moet ik iets te veel tegelijk aansluiten om zo een 'bestellijstje' te kunnen maken.
Hiervoor moet een vrije groep gemaakt worden in de groepenkast, waar nu geen ruimte voor is.
Vervolgens met een 3fase-kabel naar de schuur naar een verdeelpunt.
Het lijkt mij dat hier ook een groepenkast gemaakt moet worden, maar selectie van de componenten (ivm selectiviteit) hier benodigd zijn, en het daadwerkelijk in gebruik stellen wordt lastig met mijn kennis.
Benodigd:
25m 5x4mm2 (of beter 5x6mm2?)
1x uitbreiding groepenkast met 3fase aardlekautomaat 16A (meterkast)
1x nieuwe groepenkast met automaten.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB