• Saya kisaragi
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-04 18:43
Hallo Iedereen,

Ik zit momenteel in MBO 2 voor ICT opleiding, maar ik heb geleerd hoe ik een pc moet bouwen zoals een gaming en een reparatieprobleem, ook HTML, CSS, websiteforum, serverbeveiliging in mijn ervaring van zelfstudie van 4-5 jaar.

Leraren zitten gewoon en bijv. uitleggen zijn gewoon beginners en dat weet ik al in mijn ervaring voor 4-6 jaar.

Is het mogelijk om met ervaring en zonder diploma een baan te vinden in de ICT om pc-gaming te bouwen? Zo niet, moet ik dan verder studeren of stoppen?

Ze zeiden dat het 1 zou zijn om af te studeren in de versnellingsklas, maar ze zeiden dat ze het niet echt konden bevestigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:34
Wat is precies je doel in de ICT? De ICT is namelijk heel breed, en ik weet niet of je gaming desktops bouwen een realistische baan is. Zou kunnen natuurlijk, maar dan zou ik dat eerder doen door een eigen bedrijf te starten bijvoorbeeld.

Sowieso zou ik je afraden om zonder een diploma aan de slag te gaan. Waarschijnlijk ben je nu nog jong, en een diploma komt echt áltijd goed van pas.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Leuk dat jij zelfstudie hebt gedaan, maar hoe ga jij dat aan je toekomstige werkgever bewijzen? Hoe bewijs jij dat je die kennis hebt?

Juist ja. Door een diploma te halen. Gewoon je studie afmaken. En ik zou wat gaan doen aan je houding, wat jaartjes ervaring met zelfstudie stelt niet veel voor in de IT wereld dus ik zou jezelf wat nederiger opstellen. Je komt erg jong, onervaren en lichtelijk arrogant over. Ga eerst eens je school afmaken, put your money where your mouth is. En daarna kan je verder kijken of je wilt doorstuderen of werken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:08

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als je doel is om een carriere in gaming pc's te bouwen heb ik denk ik geen goed nieuws voor je.

Het overgrote gedeelte van de mensen koopt ofwel een prebuild van een dell etc, of zet hem zelf in elkaar.
Houd je alleen diensten als https://azerty.nl/componenten/assemblage over.
Maar dat is nu niet iets waarvoor er heel veel werkplekken zijn

En daar zul je vast wel zonder diploma aan de slag kunnen gok ik, ik heb dat jaren geleden nog gedaan als bijbaantje zonder enige diploma. bij een lokale pc boer.

Maar dat is ook grotendeels "lopende band werk". En ik denk dat je je verkijkt in hoe interessant dat nog is nadat je de 30e pc in elkaar hebt geschroeft heb in 3 dagen. En perspectief op doorgroei of salarisverhoging is er ook niet

Als je echt aan de slag wilt met custom waterkoeling etc, dan is die mark nog veel kleiner, en zul je denk ik zelf een bedrijfje daarin moeten starten. Of net die 1 vacature in NL daarvoor vinden.

Dus met hierboven, maak iig die studie af, evt kun je kijken of je het niet als bijbaantje ergens kunt doen, of begin zelf een :"student aan huis pc reparatie" ding via FB en een briefje bij de AH

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 29-09-2022 13:31 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 16:34

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Als eerste zou ik je adviseren om door te leren ; Dit om je kennis in het vakgebied te verbreden en de mogelijkheid te openen tot vervolgopleidingen. Met stoppen en gaan werken kom je op deze manier niet heel ver binnen de IT/ICT, hiervoor zijn nu eenmaal opleidingen nodig.
Bekijk wat je wilt binnen de IT en ga dan een meer gerichte opleiding volgen.

Lees voortaan wel eerst je eigen tekst even door alvorens je deze ergens plaatst, je verhaal is enigszins onbegrijpelijk door wat vormfouten. (Als tip!)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Saya kisaragi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:14:
Is het mogelijk om met ervaring en zonder diploma een baan te vinden in de ICT om pc-gaming te bouwen? Zo niet, moet ik dan verder studeren of stoppen?
Denk je niet dat die markt een beetje enorm klein is? Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die wel een 'custom' PC willen, maar die dan niet zelf in elkaar kunnen zetten. Het is ook niet alsof je daar nu een opleiding voor nodig hebt ofzo. Dan kom je dus uit om een baantje te gaan zoeken bij bedrijven als Azerty enzo.

https://niels.nu

• artjan
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-05 18:13
Niet altijd wat studenten leuk vinden, maar los van de technische skills, biedt een opleiding ook ervaring en leren in andere type skills (soft skills is een verkeerd woord, maar wel een bekende). Samenwerken, communiceren, werk structureren, werken voor een opdrachtgever, etc. Ik heb wel bedrijven gehoord die stellen dat ze daarom iemand willen met een diploma, niet iemand die heeft leren programmeren alleen op de zolderkamer.

Daarnaast kan het soms ook voelen dat een opleiding hordes heeft die niet zo relevant zijn en waar je toch overheen moet springen om je diploma te halen. Ook als dat onzinnige hordes lijken te zijn: een diploma halen zegt bedrijven dat je wel in staat was om de hordes genomen te hebben. Ook de onzinnige. Is ook een kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30
Kan het alleen maar eens zijn met de mensen hier boven. Studie afmaken is het de slimste keuze.

PC's bouwen is leuk maar is niet een baan tot je pensioen vermoed ik en zal ook niet erg goed betalen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier iemand van de andere kant, de onderwijskant.

Als het allemaal zo makkelijk is waarom ga je je energie dan niet steken in Nederlands, rekenen en Engels? Als je die vakken een flink cijfer haalt (laten we zeggen een 8 of hoger) dan valt er vast te praten om na niveau 2 door te gaan met niveau 4.

Ik krijg het idee dat je wél wilt laten zien dat je het allemaal wel weet maar dat je niet het maximale uit je opleiding wilt halen. Aan je startpost te zien valt er aan je Nederlands nog wel wat te werken...

Ik geef ICT aan een Entree-opleiding (niveau 1). Ook daar heb ik jongens die thuis lekker aan het klooien zijn met servers etc. Of het klopt wat ze mij allemaal vertellen kan ik niet nagaan. Met een beetje wil zou ik misschien ook een Minecraft server op kunnen zetten. De vraag is: vogel je dat helemaal zelf uit of volg je een handleiding die je ergens gevonden hebt? En wat als de handleiding even niet klopt, weet je dan een oplossing of omweg om het werkend te krijgen?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:45
Nu weet ik niet hoe het met MBO diploma's is, maar betreffende HBO en hoger gaat het niet direct om het papiertje - maar het toont wel aan dat je een bepaald denk-niveau hebt (in een bepaalde richting, al is dat soms optioneel). Je hebt aangetoond dat je kan leren op een bepaald niveau. Niemand weet alles, en wat je in jaar 1 leert kan in jaar 4 alweer verouderd zijn. Maar dat maakt ook niet uit, want dat kan je jezelf daarna gewoon weer aanleren.

Tevens kan je met zo'n diploma op zak wellicht ook makkelijker doorleren, indien je ooit aspiraties gaat krijgen om bijvoorbeeld HBO te doen.

Dus ik zou zeggen; altijd voor een diploma gaan.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:42

Zenix

BOE!

Ik heb MBO-ICT 2,3, en 4 en HBO-ICT gedaan.

Toen ik op niveau 2 begon had ik hetzelfde, mijn niveau lag veel hoger dan de rest van de klas. Ik ben gewoon verder gegaan in mijn vrije tijd. Vervolgens genoeg studiepunten gehaald om examens te doen en alles met hoge cijfers af te sluiten. Op niveau 3 was hetzelfde. Ik heb overigens het meeste geleerd op Tweakers tijdens mijn MBO studie. Dagen lang zitten lurken op Tweakers en dan de meer technisch topics doornemen.

Niveau 4 was iets leuker, maar ook nog te makkelijk. Uiteindelijk in 5 jaar alle niveaus afgerond. Daarna HBO-ICT gedaan en die afgerond met een 9. Dat was veel leuker dan het MBO.

Om antwoord te geven op je vraag. Je kan vast een baan vinden, maar ga je daar blij van worden? Want je zal dan werken op hetzelfde niveau als je waar je nu zit qua studie. Mijn doel was een baan vinden op een niveau waar ik blij van zou worden. Door verder te studeren, werden die kansen om dat doel te bereiken een stuk groter. Mijn ambitie was niet om PC's te bouwen of op de servicedesk te werken.

Uiteindelijk is het gelukt en heb ik een leuke baan gevonden waar ik voldoening uit haal. Kijk dus niet alleen naar waar je nu staat, maar kijk vooral waar je heen wilt. Begin met het einde in gedachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 29-09-2022 14:37 ]

• Saya kisaragi
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18-04 18:43
Bedankt voor de vele antwoorden!

@heuveltje , @Hydra ,
Ik woon in Rotterdam, je zei dat azerty en computer-bestel, gamingpcshop baan zou zijn, maar dat was ver van mijn stad. Ik heb geprobeerd er een te vinden dichtbij, maar er is geen bouwbedrijf voor pc-gaming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Saya kisaragi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:56:
@heuveltje , @Hydra ,
Ik woon in Rotterdam, je zei dat azerty en computer-bestel, gamingpcshop baan zou zijn, maar dat was ver van mijn stad. Ik heb geprobeerd er een te vinden dichtbij, maar er is geen bouwbedrijf voor pc-gaming.
Ja dat is het punt dus... :)

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19:23
Als je gaming pc's in elkaar zetten leuk vind, is een eigen bedrijfje het verstandigst. Het staat online nou niet bepaald vol met vacatures voor pc bouwers. Maar zoals al is aangehaald hier, er is überhaupt weinig behoefte aan door pre-builts en het feit dat vrijwel iedereen tegenwoordig wel een pc in elkaar kan zetten, hetzij iemand kent die dat voor ze kan doen.

Dan zal je toch iets moeten vinden waarmee je je kan onderscheiden van de rest, denk aan bijvoorbeeld custom cases (hout bijvoorbeeld?) en cables waarmee je écht vette builds kan maken. Het is een niche markt maar er zijn vast mensen met genoeg geld die graag 'uniek' willen zijn d.m.v. zo'n build. Daar zal je echter vanzelfsprekend wel enige creativiteit voor nodig moeten hebben, of een goed netwerk moeten opbouwen met mensen die dat kunnen leveren aan jou.

Andere optie is een webshop beginnen met een catalogus aan pre-builts die door jou al in elkaar zijn gezet, maar daar heb je weer een aardig startkapitaal voor nodig en je zal een naam moeten opbouwen.

Met andere woorden; dat zijn leuke opties om later in je leven wellicht te ontdekken, maar nu waarschijnlijk onrealistisch. Met een papiertje heb je in ieder geval iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 17:55
Ik vond pc’s in elkaar zetten eerlijk gezegd ook het leukst van mijn MBO IT opleiding, maar daar ga je geen droog brood mee verdienen en het is ook niet heel toekomstbestendig. Misschien was dat tot 2002 nog leuk, toen webshops nog niet groot waren en iedereen een PC kast onder zijn bureau had.

Kijk maar hoe platter, dunner en moeilijker apparaten nog te repareren zijn. Verder is de markt al oververzadigd van shops waar mensen hun pc kunnen laten samenstellen. Wat zou kunnen:

- netwerkbeheerder / storage expert
- eigen bedrijf voor computerhulp aan huis
- een baan in de commercie, eigen webshop, handelaar
- eigen bedrijf in refurbished apparatuur
- eigen bedrijf in allround smartphone reparatie

Ik zou sowieso je MBO opleiding eerst afmaken voor je papiertje.

[ Voor 14% gewijzigd door AvWijk op 04-10-2022 03:08 ]

Pagina: 1