Problemen met ECS k7s5a

Pagina: 1
Acties:

• Oldchatterman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-08 10:58
Gister mijn nieuwe mobo ECS k7s5a ontvangen, meteen ingebouwd en een nieuwe thundebird 1400 erop. Tot nu toe ging alles goed. Daarna wat instellingen in het bios aangepast en windows 98 se geinstalleerd. Aan het eind van de installatie liep de pc vast (echt vast), dus ik denk meteen aan een irq conflict. Onboard audio uitgeschakeld en ja hoor nu werkt het. Daarna onboard audio weer aan en weer loopt de pc vast bij het opstarten. Ik had er op dat moment ook een scsi controller en netwerk kaart inzitten, die heb ik er toen uitgehaald en toen deed de onboard audio het wel. Daarna weer 1 kaart teruggezet, werkt nog steeds. En daarna de 2e kaart ook teruggezet -> vastloper. Even gekeken in het bios of je irq's aan slots kunt toewijzen, dat kan dus niet. Dus probleem!
Iets anders waar ik ook steeds tegenaan loop is dat als ik reboot met Control-alt-del of na een wijziging in het bios, daarna de pc niet meer opstart (tenminste het beeldscherm springt niet aan). Daarna moet ik de pc uitzetten een paar seconden wachten en weer aanzetten, wil hij het weer doen. Ondergeklokked naar 1050 heb ik nergens last van, wat kan dit nou weer zijn, zou een bios update dit oplossen.
Vanmorgen, maar weer vanaf nul begonnen. Bios gereset, verder niets meer in het bios veranders en windows geinstalleerd. Verrek alles lijkt goed te gaan, al mijn kaarten zitten wel op irq 11, maar dat schijnt met acpi te maken te hebben. Daarna de driver voor de AGP kaart van het mobo geinstalleerd en de geluidskaart geinstalleerd. Alles werkt goed, vervolgens probeerde ik mijn ATI all-in-wonder te installeren en ja hoor een foutmelding tijdens het installeren. Terwijl hij het gisteren (zonder audio) gewoon deed met de boven beschreven procedure, nu krijg ik mij vga kaart dus niet meer aan de praat, het is de enige kaart die op een andere irq zit, nl. 5.
Wat zou ik kunnen doen? Zou een bios update helpen?

Mark

Verwijderd

Beetje vreemd :? er kunnen aantal dingen zijn... het kan zijn dat een kaart dood is en dat je mobo daar niet echt lekker op reageert. Maar wat ook mogelijk is, is dat je gewoon een bios updateje moet draaien (stond ook in een review ergens dacht ik) waarna alles is op gelost. Een tip zet dat acpi gedoe uit dat zorgt alleen dat windhoos crashed. Of ga terug met mobo je hebt toch garantie en vraag om een nieuwe

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Bios update helpt een hoop, ik had het probleem dat ie ook niet aan wilde , het bleek dat mobo flipte als je hem met de power knop uitzette, alleen stekker eruit of knopjes erachter ging goed, anders moest ik bios wissen, en deed ie het weer, maar wie verw8 er nou godver dat een pc niet meer wil opstarten als jet hem normaal uitzet door 4 sec de powerknop in drukt, hmm tsja :?

• Oldchatterman
Op dinsdag 28 augustus 2001 12:05 schreef aargh het volgende:
Beetje vreemd :? er kunnen aantal dingen zijn... het kan zijn dat een kaart dood is en dat je mobo daar niet echt lekker op reageert. Maar wat ook mogelijk is, is dat je gewoon een bios updateje moet draaien (stond ook in een review ergens dacht ik) waarna alles is op gelost. Een tip zet dat acpi gedoe uit dat zorgt alleen dat windhoos crashed. Of ga terug met mobo je hebt toch garantie en vraag om een nieuwe
Dat acpi gedoe uitzetten kan alleen in het bios, dat heb ik gisteren ook gedaan, maar daarna startte hij helemaal niet meer op met 2 pci kaarten erin, wel als het er maar 1 is.
Ik heb net even naar de bios versie gekeken, ik heb versie 010724 en volgens mij is dat de nieuwste. Er zijn wel nieuwere maar die zijn voor borden met LAN.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Op dinsdag 28 augustus 2001 14:49 schreef Oldchatterman het volgende:

[..]

Dat acpi gedoe uitzetten kan alleen in het bios, dat heb ik gisteren ook gedaan, maar daarna startte hij helemaal niet meer op met 2 pci kaarten erin, wel als het er maar 1 is.
Ik heb net even naar de bios versie gekeken, ik heb versie 010724 en volgens mij is dat de nieuwste. Er zijn wel nieuwere maar die zijn voor borden met LAN.
Ik heb nu ook vage mankementen zoals jij, en ik heb geen id waaraan het ligt, windows XP wil helemaal niet instaleren, na de 1e keer opstarten blauw scherm, en gelijk resetten..., wie weet meer, want volgens mij is het gewoon iets met power on/ safe mode en nog wat dingen die erge problemen geven..........

net begon ie ook te janken dat bios gereset moet worden :?..., ik weet het niet meer , HELP ?..

Verwijderd

Iedereen wel een goede voeding ?

Wellicht vind je wat meer informatie op de forum van http://www.ocworkbench.com

Succes

• Oldchatterman
Op dinsdag 28 augustus 2001 20:53 schreef JoeyC het volgende:
Iedereen wel een goede voeding ?

Wellicht vind je wat meer informatie op de forum van http://www.ocworkbench.com

Succes
Ik heb een Aopen bigtower HQ08, volgens mij heeft deze wel een goede voeding. Ik heb het bios ook al vernieuwd, geen resultaat.
Nu ben ik het aan het proberen met een andere VGA kaart (TNT2 16 MB), het lijkt perfect te werken.
Waar kan het aan liggen:
-all-in-wonder kapot
-all-in-wonder werkt niet samen met dit mobo
-all-in-wonder trekt teveel stroom

Ik weet het echt niet meer, wie helpt.

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 22:02

StratoFarmer

Anke :*

uitgehaald en toen deed de onboard audio het wel. Daarna weer 1 kaart teruggezet, werkt nog steeds. En daarna de 2e kaart ook teruggezet -> vastloper.
Wat was die tweede kaart?

En, bij w2k kun je niet zomaar in de Bios de ACPI instellingen veranderen. Je zult dan opnieuw moeten installen, MAAR! dat helpt waarschijnlijk toch allemaal niks.
Probeer de kaarten van sloten te verwisselen.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• Oldchatterman
Dit is de procedure die ik nu heb gevolgd:
In bios ACPI uit, HD geformateerd, alleen VGA-kaart (all-in-wonder), win98se geinstalleerd. Alles werkt perfect.
Nu alle drivers van vga-kaart geinstalleerd en geluidskaart, werkt nog steeds perfect.
Netwerkkaart geplaatst en geinstalleerd, werkt nog steeds.
En toen: Adaptec scsi kaart geplaatst -> het systeem start geeneens meer op (scherm blijft zwart en geen piepjes). Kaart weer eruit en in ander slot -> niets
Kaart erin gelaten en netwerkkaart eruit -> systeem start en werkt -> scsi kaart geinstalleerd -> werkt
Hup netwerkkaart weer terug -> start niet op -> scsi kaart er weer uit -> start weer op.
Ik heb al heel veel combinaties van sloten geprobeerd, maar het werkt gewoon niet, ik hoop dat er een bios komt waar ik wat irq's vast kan leggen.
Als ik nu een standaard VGA-kaart (TNT2 16 MB) installeer werkt het wel allemaal. Dus volgens mij worden ergens de irq's niet goed gedeeld.

• Oldchatterman
Op OCworkbench heb ik wat gelezen over het voltage van de proc. Deze staat op 1.75 V, maar dit zou weleens te weinig kunnen zijn voor de snellere thunderbirds. Daarom wordt aangeraden om een L7 bridge door te verbinden zodat hij op 1.85 V draait. Valt wat voor te zeggen denk ik, helemaal omdat het bij mij echt afhankelijk is van het aantal kaarten wat ik erin stop en dat het met een simpele AGP kaart wel werkt.
Ik ben er maar even naar gaan kijken, maar helaas krijg ik de koeler niet meer los (Coolermaster), ik kreeg hem er al nauwelijks op, heeft iemand tips om hem los te krijgen?
Nu is dus maar afwachten of ECS een bios maakt, waarbij het voltage met 0.1 V omhooggezet kan worden.
Voor meer informatie lees hier:
http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=4&t=000209&p=2

Verwijderd

Heb laatst een vergelijkbaar probleem gehad, met een Tekram U2W kaartje, in combo met een A7M266: De oplossing daar was het flashen van de SCSI kaart, en voila :)

Zou zeggen: Probeer het eens, want die SCSI kaart lijkt het probleem te zijn: Zorg verder dat ie op een vrij IRQ zit natuurlijk: Meestal slot 1 met videokaart, 4&5 met USB, en 3 met onboard sound...dus in slot 2 moettie warschijnlijk goed zitten.

Verwijderd

Heb je de SIS AGP drivers wel geinstalleerd (voordat je de videokaart drivers hebt geinstalleerd) ?
Op www.ecs.com.tw kan je alle laatste drivers downloaden. Bios upgraden is in dit geval denk ik niet nodig en ik heb hier al mensen gehoord die hun mobo er mee gesloopt hebben dus voorlopig is het niet aan te raden om te flashen.

• Oldchatterman
Op woensdag 29 augustus 2001 00:40 schreef werty het volgende:
Heb laatst een vergelijkbaar probleem gehad, met een Tekram U2W kaartje, in combo met een A7M266: De oplossing daar was het flashen van de SCSI kaart, en voila :)

Zou zeggen: Probeer het eens, want die SCSI kaart lijkt het probleem te zijn: Zorg verder dat ie op een vrij IRQ zit natuurlijk: Meestal slot 1 met videokaart, 4&5 met USB, en 3 met onboard sound...dus in slot 2 moettie warschijnlijk goed zitten.
Startte de PC bij jou ook niet op of bootte hij wel en liep hij daarna vast? Ik vind het nl. zo gek dat hij helemaal niet boot met 2 kaarten erin. Met alleen de scsi kaart erin boot hij namelijk wel.

Verwijderd

het is een beetje eenvaagverhaal...

welke irq's qorden gedeeld welke niet blblblblbla....
installeer je pc met kaart 1 voor 1 en check elke keer of er geen irq gedeeld wordt indien wel verplaats de kaart naar een ander slot en probeer weer...

• Oldchatterman
Op woensdag 29 augustus 2001 11:49 schreef beek402 het volgende:
het is een beetje eenvaagverhaal...

welke irq's qorden gedeeld welke niet blblblblbla....
installeer je pc met kaart 1 voor 1 en check elke keer of er geen irq gedeeld wordt indien wel verplaats de kaart naar een ander slot en probeer weer...
Als je 6 berichtjes hierboven leest kun je zien dat ik deze aanpak al zo geprobeerd heb. Lezen is dus ook een kunst ;-)
Ik heb in mijn andere pc's ook wel eens problemen met irq's gehad, maar in dit geval lijkt het mij geen irq probleem te zijn. Want met een irq probleem boot de pc volgens mij gewoon, maar bij mij blijft het scherm gewoon helemaal zwart. Geen rare piepjes ofzo en de lampjes van de cdrom enzo gaan wel aan.

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 08:17

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Ik heb geen probleemen met het bord. en dat is mijn eerst AMDtje zie onder.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Verwijderd

Ik heb eigenlijk precies dezelfde problemen en ook nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden.
Als kast gebruik ik ook een Aopen HQ-08 (300W), processor is een 1Ghz AXIA Thunderbird.
Bij een reset of opstart van het systeem gebeurt er of niets of het duur 20sec. voordat mijn monitor "aanslaat"
Ik ben momenteel aan het testen door ALLE hardware eruit te halen en een beetje met de BIOS instellingen te spelen, maar ik denk dar het toch iets met de stroomvoorziening te maken heeft. De 300W zou meer dan genoeg moeten zijn aangezien er alleen maar een grafische kaart, hdd, cdrom en nic inzit.
Het systeem is verder niet overgeklokt.
Ik heb ook het nieuwste BIOS erin gezet (010816), ook dit verhelpt het probleem niet.

Heeft iemand al geprobeerd het voltage van de CPU op te krikken??

Als ik meer weet laat ik wat weten...

Greets, Michiel

Verwijderd

Inmiddels nog wat zitten klooien en wat ook vaak gebeurt bij het herstarten is dat dat ding in een soort opstart cirkel blijft hangen. Je hoort de floppy/cdrom even initialiseren dan even niets, vervolgens biept de speaker en gaat ie weer opnieuw alles initialiseren...

Snap hier echt helemaal niets van.

Verwijderd

Een temperatuur probleem is het iig niet, heb net een half uur lang 3dmark2001 laten draaien en hij heeft geen enkele keer vastgehangen....
Terwijl als de processor niet genoeg stroom zou krijgen de pc dit absoluut niet zou overleven....

Blijft ie bij jullie bij het opnieuw opstarten van windows ook hangen bij het scherm dat windows bezig is af te sluiten??

Verwijderd

P.S.

Bij het opstarten vind ie vaak de cdrom drive niet, de ene keer wel de andere keer niet.. meestal niet...

De cdrom drive zit op de tweede IDE controller.
Pagina: 1