Foto's
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L8lWLzQrkilwRRFUWJIJW4wy.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8q9l2c94KnlU6pMUop21NnpN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mwSC2uBNcMBXHVFBORncrCwH.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GOCJ7e9Syej4ZtrTT2mUI6Hc.jpg?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Zie de uitdraai van Sunnydesign. Dak zelf is zonder dakrand 8m55 bij 6m30. Op de 6m30 gaat hier ruimte vanaf door de beluchtingspijpen/CV en schoorsteen die gedeeld is met de buren (2 onder 1 kap). Eventueel kan ik op het lager gelegen dak van de bijbouw nog 3 panelen kwijt met zuid-oriëntatie, maar dit zie ik meer als back-up om mijn capaciteit later uit te breiden met micro-omvormers.De garage onder op de foto is ook van mij, hier moet nog een nieuw dak op komen en dit is ook de plek waar de laadpaal komt. Aangezien er al een 5x6mm^2 kabel is gelegd, kan ik in de toekomst hier een onderverdeler plaatsen en ook nog zonnepanelen leggen bij meer elektriciteitsvraag.
Schaduw
Ja, op de oostkant een paar pijpjes van de CV/beluchting en op de Westkant nog een behoorlijke schoorsteen van 1m30 waar rekening mee gehouden moet worden. Staat in SD.Jaarverbruik
Huidig jaarverbruik is maar 1800kWh, maar ik ga meer verbruiken. Er komt een elektrische boiler bij, airco en bepaalde slaapkamers worden elektrisch bij verwarmen. Daarnaast komt er een elektrische auto. Ingeschat totaalverbruik komt op 5500-6000kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
Elektriciteitsaansluiting wordt binnenkort opgewaardeerd naar 3x25A. Meterkast is reeds aangepast met Häger. Kabel 5x4mm^2 ligt al van meterkast naar 1ste verdieping.Budget en doel
Budget is n.v.t., ik wil mijn doel van 6000kWh halen en het liefste het systeem dit jaar nog leggen.Wie gaat het project uitvoeren
Het liefste zou ik dit zelf doen. Ik had heel lang het systeem van Enphase in gedachten, maar dit werd door de eerste offertemaker afgeraden. Daardoor ben ik aan het twijfelen geraakt. Ik zie dat heel veel omvormers niet beschikbaar zijn, Enphase is vaak wel gewoon beschikbaar. Dus wellicht moet ik dit ook mee laten wegen. Ik ben wel voor de bekende A-merken, meer garantie.Daarnaast vind ik het een prettig idee als het systeem voorbereid is op het aansluiten van een accu als het salderen wordt afgebouwd. Dit is bij Enphase natuurlijk een ander verhaal door de directe omzetting naar wisselstroom.
Bijhouden van data
Geen hoge eisen, lijkt me wel fijn om de opgewekte en de verbruikte energie te kunnen inzien.Reeds verkregen offertes
1 offerte gekregen. Ben ook bezig voor mijn vader, hier laat ik nog 2 offertes maken, bij een goed gevoel kan ik deze ook nog bij mij thuis uitnodigen. De eerste volgende komt pas ver in november en ik weet niet of ik hierop ga wachten.Offerte van 7000 euro ex btw voor 6750 Wp, 6046kWh.
15 * 3-9 Longi mono paneel 450 Wp met alu rand en witte backsheet
Solplanet omvormer SPL-ASW6000-T-EU
4x Tigo maximiser TS4-R-O
Wat me hierbij opvalt als ik de Longi panelen ga dimensioneren in SD dat ze gewoon niet passen. Het plaatje met de gemodelleerde panelen op het dak is van de offertemaker.
Ik had met offertemaker ook een mondelinge afspraak voor een Huawei omvormer met mogelijkheid tot aansluiten accu. Daarnaast zou er een prijs uitkomen van 1 euro per Wp ex btw. Ook hier is niet aan voldaan. Al met al genoeg redenen om niet akkoord te gaan.