Zonnepanelen plaatsen: zelf of laten doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• starbeach
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-06-2024
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ykj43Y6njP_SVl_itGERfHKRsTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L8lWLzQrkilwRRFUWJIJW4wy.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pot4kYwrdvuN93oPvnwpUOBWgA4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8q9l2c94KnlU6pMUop21NnpN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FuX-oxZ6xp2x3ybScAPqI8QnUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mwSC2uBNcMBXHVFBORncrCwH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NrkyDKDVQkpL2KmV6fU9atQ766Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GOCJ7e9Syej4ZtrTT2mUI6Hc.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie de uitdraai van Sunnydesign. Dak zelf is zonder dakrand 8m55 bij 6m30. Op de 6m30 gaat hier ruimte vanaf door de beluchtingspijpen/CV en schoorsteen die gedeeld is met de buren (2 onder 1 kap). Eventueel kan ik op het lager gelegen dak van de bijbouw nog 3 panelen kwijt met zuid-oriëntatie, maar dit zie ik meer als back-up om mijn capaciteit later uit te breiden met micro-omvormers.

De garage onder op de foto is ook van mij, hier moet nog een nieuw dak op komen en dit is ook de plek waar de laadpaal komt. Aangezien er al een 5x6mm^2 kabel is gelegd, kan ik in de toekomst hier een onderverdeler plaatsen en ook nog zonnepanelen leggen bij meer elektriciteitsvraag.
Schaduw
Ja, op de oostkant een paar pijpjes van de CV/beluchting en op de Westkant nog een behoorlijke schoorsteen van 1m30 waar rekening mee gehouden moet worden. Staat in SD.
Jaarverbruik
Huidig jaarverbruik is maar 1800kWh, maar ik ga meer verbruiken. Er komt een elektrische boiler bij, airco en bepaalde slaapkamers worden elektrisch bij verwarmen. Daarnaast komt er een elektrische auto. Ingeschat totaalverbruik komt op 5500-6000kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Elektriciteitsaansluiting wordt binnenkort opgewaardeerd naar 3x25A. Meterkast is reeds aangepast met Häger. Kabel 5x4mm^2 ligt al van meterkast naar 1ste verdieping.
Budget en doel
Budget is n.v.t., ik wil mijn doel van 6000kWh halen en het liefste het systeem dit jaar nog leggen.
Wie gaat het project uitvoeren
Het liefste zou ik dit zelf doen. Ik had heel lang het systeem van Enphase in gedachten, maar dit werd door de eerste offertemaker afgeraden. Daardoor ben ik aan het twijfelen geraakt. Ik zie dat heel veel omvormers niet beschikbaar zijn, Enphase is vaak wel gewoon beschikbaar. Dus wellicht moet ik dit ook mee laten wegen. Ik ben wel voor de bekende A-merken, meer garantie.
Daarnaast vind ik het een prettig idee als het systeem voorbereid is op het aansluiten van een accu als het salderen wordt afgebouwd. Dit is bij Enphase natuurlijk een ander verhaal door de directe omzetting naar wisselstroom.
Bijhouden van data
Geen hoge eisen, lijkt me wel fijn om de opgewekte en de verbruikte energie te kunnen inzien.
Reeds verkregen offertes
1 offerte gekregen. Ben ook bezig voor mijn vader, hier laat ik nog 2 offertes maken, bij een goed gevoel kan ik deze ook nog bij mij thuis uitnodigen. De eerste volgende komt pas ver in november en ik weet niet of ik hierop ga wachten.

Offerte van 7000 euro ex btw voor 6750 Wp, 6046kWh.
15 * 3-9 Longi mono paneel 450 Wp met alu rand en witte backsheet
Solplanet omvormer SPL-ASW6000-T-EU
4x Tigo maximiser TS4-R-O

Wat me hierbij opvalt als ik de Longi panelen ga dimensioneren in SD dat ze gewoon niet passen. Het plaatje met de gemodelleerde panelen op het dak is van de offertemaker.
Ik had met offertemaker ook een mondelinge afspraak voor een Huawei omvormer met mogelijkheid tot aansluiten accu. Daarnaast zou er een prijs uitkomen van 1 euro per Wp ex btw. Ook hier is niet aan voldaan. Al met al genoeg redenen om niet akkoord te gaan.
Regio
Midden-Limburg.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Waarom is Enphase afgeraden? Hier prima ervaringen met Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
Alsnog is €1,03/Wp inclusief installatie een prima prijs.

• starbeach
Enphase had hij op een plaats van het dak moeten gooien omdat het niet werkte. Slechte reden, want dan moet je weten hoe het is geïnstalleerd alvorens er een oordeel over te vellen.
En je had veel meer componenten en deze zaten allemaal geplaatst onder de gloeiend hete zonnepanelen. Ja dat is hun systeem, neem aan dat daar over na is gedacht, ze geven niet voor niks 25 jaar garantie. Wat erg voor Enphase pleit. De prijs is hetgeen wat je misschien tegen moet houden. En wellicht de stroom opslaan wat omslachtiger is?

Ja Uszka inderdaad, ik had niet goed gerekend, ik was uitgegaan van 6000kWh. Prijs is prima, maar zijn het niet wat meer budget onderdelen? Ik ben totaal niet bekend met Solplanet + Tigo.
Daarnaast is het Longi paneel ook zeker niet het duurste paneel. Nu hoeft duur niet beter te zijn, maar het feit dat ik het niet passend krijg volgens de maatvoering, baart me zorgen.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:08

Cyphax

Moderator LNX
starbeach schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:11:
Enphase had hij op een plaats van het dak moeten gooien omdat het niet werkte.
Wat voor plek bedoel je?
En je had veel meer componenten en deze zaten allemaal geplaatst onder de gloeiend hete zonnepanelen. Ja dat is hun systeem, neem aan dat daar over na is gedacht, ze geven niet voor niks 25 jaar garantie. Wat erg voor Enphase pleit. De prijs is hetgeen wat je misschien tegen moet houden. En wellicht de stroom opslaan wat omslachtiger is?
Opslaan dat staat er los van, toch? (Hoewel Enphase wel ook batterijen aanbiedt, maar die heb je niet nodig)
Het idee achter een opstelling met Enphase-omvormers is dat er een omvormertje onder elk paneel zit ("veel meer componenten"). Ik vermoed dat het daar niet per se heel heet is; het is altijd in de schaduw. ;)
De prijs is wat hoog inderdaad, en als je panelen allemaal evenveel zonlicht krijgen bieden ze niet per se heel veel voordelen boven een string. Hoewel ik het ook wel prettig vind dat ik niet een grote omvormer in huis heb die met grote hoeveelheden electriciteit te maken hebben. Van elke micro-omvormer komt al "gewoon" 230V. Of 220V, whatever het is tegenwoordig. :+

[ Voor 10% gewijzigd door Cyphax op 29-09-2022 17:41 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:06
starbeach schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:11:

Ja Uszka inderdaad, ik had niet goed gerekend, ik was uitgegaan van 6000kWh. Prijs is prima, maar zijn het niet wat meer budget onderdelen? Ik ben totaal niet bekend met Solplanet + Tigo.
Daarnaast is het Longi paneel ook zeker niet het duurste paneel. Nu hoeft duur niet beter te zijn, maar het feit dat ik het niet passend krijg volgens de maatvoering, baart me zorgen.
Longhi is een gerenommeerd merk met prima PV producten. Niets mis mee eigenlijk.
Solplanet lijkt aardig wat ervaring te hebben als dochteronderneming van SMA. Ja, het is Chinees maar dat is het gros van de goedkopere omvormers net als Growatt, Goodwe en Solis. Allemaal prima producten voor het geld.

De Longhi panelen zijn nog geen 210cm. Dat moet dan inclusief montageframe net gaan op 850cm met 4 panelen. Is de aanbieder zelf het dak op geweest om te meten?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:52
840 cm is wel heel krap, blijft dat onder de zichtlijn 45 graden tov dakrand? Anders formeel niet vergunning vrij.

Als je voor weinig extra de huawei kan krijgen: die zijn volgens mij accu voorbereid. Kan een pre zijn

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Cyphax schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:39:
[...]

Wat voor plek bedoel je?

[...]

Opslaan dat staat er los van, toch? (Hoewel Enphase wel ook batterijen aanbiedt, maar die heb je niet nodig)
Het idee achter een opstelling met Enphase-omvormers is dat er een omvormertje onder elk paneel zit ("veel meer componenten"). Ik vermoed dat het daar niet per se heel heet is; het is altijd in de schaduw. ;)
De prijs is wat hoog inderdaad, en als je panelen allemaal evenveel zonlicht krijgen bieden ze niet per se heel veel voordelen boven een string. Hoewel ik het ook wel prettig vind dat ik niet een grote omvormer in huis heb die met grote hoeveelheden electriciteit te maken hebben. Van elke micro-omvormer komt al "gewoon" 230V. Of 220V, whatever het is tegenwoordig. :+
Met plek bedoelde ik gewoon een project bij een klant, geen specifieke plek op het dak.

Kan me wel vinden in de Enphase redenering. Het aantal componenten bij een systeem met optimizers is ook best groot.
Een vriend van me heeft het Enphase systeem ook en is erg tevreden. Daarbij heb ik wat harde schaduwen en ik wil misschien nog uitbreiden, dat pleit ook wel voor dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Uszka schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:15:
[...]

Longhi is een gerenommeerd merk met prima PV producten. Niets mis mee eigenlijk.
Solplanet lijkt aardig wat ervaring te hebben als dochteronderneming van SMA. Ja, het is Chinees maar dat is het gros van de goedkopere omvormers net als Growatt, Goodwe en Solis. Allemaal prima producten voor het geld.

De Longhi panelen zijn nog geen 210cm. Dat moet dan inclusief montageframe net gaan op 850cm met 4 panelen. Is de aanbieder zelf het dak op geweest om te meten?
Thanks!
Klopt, ongeveer 210cm. Hoeveel ruimte zitten er door het frame c.q. bevestiging tussen de panelen?
De aanbieder is niet op het dak geweest. Ik zelf wel. De 8m50 is de effectieve ruimte op het dak, zonder de opstaande kant.
Denk dat de aanbieder de rand mee heeft genomen en dat zonder het dak te bekijken vind ik niet erg slim.

Ik krijg veel zin in de Hyundai 490WP Percium panelen, deze zijn 206cm en zouden dus sowieso moeten passen? Duurder prijskaartje natuurlijk, heb ook nog niet naar de compatibiliteit met Enphase gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:25:
840 cm is wel heel krap, blijft dat onder de zichtlijn 45 graden tov dakrand? Anders formeel niet vergunning vrij.

Als je voor weinig extra de huawei kan krijgen: die zijn volgens mij accu voorbereid. Kan een pre zijn
Ja leek me dus ook erg krap. Zou niet mijn keuze zijn. Dan zou ik eerder panelen nemen van 1.80 en bij een tekort aan Wp een stukje van de berging gebruiken voor extra capaciteit.

Ja, dat was ook mijn voorkeur, deze hebben inderdaad standaard een accu aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan 1975
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 26-04 23:59
Zelf heb ik een systeem met ook micro omvormers, maar dan van APsystems. Dat is iets minder bekend dan Enphase, werking hetzelfde. Twee jaar geleden 48 stuks zelf geplaatst op bijna plat dak, 4 panelen per micro omvormer, uitvoer direct 3 fase. Ik ben er erg tevreden over.
Ik wist dat het duurder was dan gewone omvormers en we nooit schaduw hadden (voordeel met micro omvormer, omdat capaciteit van schaduw paneel de rest van opbrengst niet omlaag haalt). Reden van kiezen: gaan lang mee en hier ook 25 jaar garantie (andere omvormers gaan 10-15 jaar mee). En daarnaast installatie gemak, micro omvormer zit onder de panelen. Daarnaast ook veilig, bij evt falen / brand niet in huis maar op het dak. Al geloof ik niet dat er veel omvormer brandjes zijn...
Vorig jaar bij mijn vader 12 panelen geïnstalleerd, ook met AP systems micro omvormers. Gaandeweg dit jaar zat 1 paneel in storing volgens de APsystems app. Handig dat we konden terug vinden welk paneel. Oorzaak storing was een beetje corrosie in een stekker. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dit ook hebben zonder dat ze het door hebben. 8% valt nl niet direct op. Wellicht helpt mijn praktijkervaring een beetje voor je te maken keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Nuttige tips, thanks!
Het installatiegemak was inderdaad ook een van de redenen hiervoor te kiezen. Je gaat gelijk naar wisselstroom en dat voelt voor mij vertrouwd. En natuurlijk niet de grote spanningsbogen in je woning. Als laspraktijkingenieur zie ik de vlamboog het liefste op het werk en niet bij mn omvormer :-)

APsystems heb ik overigens ook wel eens naar gekeken.
Wat ik bij Enphase wat omslachtig vind is de monitoring met de metered uitvoering. Moet je toch wel wat voor aansluiten in je meterkast. In de handleiding is dit opzich wel duidelijk uitgelegd. Is dit eenvoudiger bij APsystems? Ga er zelf ook eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Stephan 1975 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 22:05:

Vorig jaar bij mijn vader 12 panelen geïnstalleerd, ook met AP systems micro omvormers. Gaandeweg dit jaar zat 1 paneel in storing volgens de APsystems app. Handig dat we konden terug vinden welk paneel. Oorzaak storing was een beetje corrosie in een stekker. Ik ben benieuwd hoeveel mensen dit ook hebben zonder dat ze het door hebben. 8% valt nl niet direct op. Wellicht helpt mijn praktijkervaring een beetje voor je te maken keuzes.
Als je logging hebt valt het op, en bij een string omvormer al helemaal, dan gaat alles uit als het 1 string is.

In theorie heeft jullie systeem meer delen die defect kunnen, ook meer stekkers die kunnen falen en je hebt aan elk paneel 2 verschillende merken stekker wat wordt afgeraden, maar niemand zet er allemaal nieuwe stekkers aan i.v.m garantie bijv.
Ook op een plat dak in dit geval is het vrij simpel als er iets is en vervangen moet worden, schuin dak is dat al een stuk vervelender, dan is een string omvormer wat in het voordeel, hangt binnen, simpel te wisselen en uiteindelijk ook nog goedkoper, soms kan je er 2 kopen voor het geld van micro's dus hebben we het ook over 25 jaar levensduur.

Gewoon doen waar je het beste gevoel bij hebt. Vaak is kiss een goede leidraad.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephan 1975
Rol-Co schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Als je logging hebt valt het op, en bij een string omvormer al helemaal, dan gaat alles uit als het 1 string is.

In theorie heeft jullie systeem meer delen die defect kunnen, ook meer stekkers die kunnen falen en je hebt aan elk paneel 2 verschillende merken stekker wat wordt afgeraden, maar niemand zet er allemaal nieuwe stekkers aan i.v.m garantie bijv.
Ook op een plat dak in dit geval is het vrij simpel als er iets is en vervangen moet worden, schuin dak is dat al een stuk vervelender, dan is een string omvormer wat in het voordeel, hangt binnen, simpel te wisselen en uiteindelijk ook nog goedkoper, soms kan je er 2 kopen voor het geld van micro's dus hebben we het ook over 25 jaar levensduur.

Gewoon doen waar je het beste gevoel bij hebt. Vaak is kiss een goede leidraad.
kiss is ook eigenlijk hetgeen ik goed gevoel had. Dat is overigens ook overigens de webshop geweest waar ik alles gekocht hebt, dicht bij mij in de buurt en die mij uitgelegd hebben hoe ik alles moest aanleggen/aansluiten. En bij het brengen van alle materialen (dus ook de speciale bevestiging op sandwitch voor mij en de ski schans bij mijn vader) hebben ze keurig de uitleg nog een keer herhaald en voorgedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-04 09:53
Ik heb gezien hoe ze het hier hebben aangelegd en op basis daarvan zou ik het op een plat dak zelf proberen te doen. (Wellicht met hulp van een elektricien bij het daadwerkelijke aansluiten in de meterkast, maar zelfs dat lijkt me ook goed zelf te doen, met de juiste middelen en veiligheid in oog houdend.)

Adviezen over de specifieke producten, daar zijn de anderen hier beter in.
Al vraag ik me wel af waarom je micro-omvormers zou pakken, want volgens mij heb je die niet nodig. En ik meen dat dat eea duurder maakt.
Maar wellicht is het dan nog makkelijker om het zelf te doen?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan 1975
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:01:
Ik heb gezien hoe ze het hier hebben aangelegd en op basis daarvan zou ik het op een plat dak zelf proberen te doen. (Wellicht met hulp van een elektricien bij het daadwerkelijke aansluiten in de meterkast, maar zelfs dat lijkt me ook goed zelf te doen, met de juiste middelen en veiligheid in oog houdend.)

Adviezen over de specifieke producten, daar zijn de anderen hier beter in.
Al vraag ik me wel af waarom je micro-omvormers zou pakken, want volgens mij heb je die niet nodig. En ik meen dat dat eea duurder maakt.
Maar wellicht is het dan nog makkelijker om het zelf te doen?

Succes!
Micro omvormer is idd duurder. Ligt aan wat je wilt. String is goedkoopste, maar kortere levensduur en geeft minder rendement bij slagschaduw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• starbeach
Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 20:25:

Even terug komen op die zichtlijn van 45gr.
Als ik de Hyundai panelen zou nemen die iets korter zijn (2056x1140). Dan kom ik op 8224 + 3x15? = 827 cm. Mn effectieve platte dak is 855. De opstaande randen zijn ook nog eens zeker 15cm per kant. 885cm.
Ik blijf dus 29cm van de rand af.

Volgens mij kom je met een oost-west dakje niet boven de 30cm hoogte uit. Dat zou dus moeten kunnen.

Toevoeging: De Solarstell connect handleiding geeft aan minimaal 75cm van de rand te blijven. Is dit indekken als er een storm over komt waaien of is het raadzaam verder van de rand te blijven?

[ Voor 11% gewijzigd door starbeach op 02-10-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Rol-Co schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Hoe bedoel je 2 verschillende merken stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

starbeach schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:45:
[...]

Hoe bedoel je 2 verschillende merken stekker?
Aan de micro zitten stekkers en aan een paneel ook, normaal koppel je panelen aan elkaar en die hebben het zelfde merk stekker.
Dus in theorie meer kans op falen mc4 stekkers, al zou dat wel los lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Truus01 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 12:01:

Op het even te verduidelijken even een plaatje met de schaduwval. Niet letten op de lay-out van de panelen want ik kreeg niet gemodelleerd hoe ik ze wil leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cd10ecIs40i2udjRUE1T80HD_lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BexmpcGcR0Z15UF1uOQZlMBo.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je dat 1 paneel sowieso flink te leiden heeft onder de schoorsteen. Micro lijkt me verstandig. Plus de mogelijkheid om later nog 3 panelen bij te prikken op het dak van de berging. Als je al een systeem hebt liggen dan kun je relatief goedkoop uitbreiden.
Even natte vinger: 1250 euro ex btw voor 1500 Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Rol-Co schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Aan de micro zitten stekkers en aan een paneel ook, normaal koppel je panelen aan elkaar en die hebben het zelfde merk stekker.
Dus in theorie meer kans op falen mc4 stekkers, al zou dat wel los lopen.
String koppel je door inderdaad. Het liefste had ik ook zo weinig mogelijk verbindingen. Wil proberen om een lay-out te kiezen waarbij je per definitie niet nog eens hoeft door te verbinden aan de DC zijde.

Trouwens, als je met optimizers werkt heb je eigenlijk hetzelfde probleem, of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

starbeach schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

String koppel je door inderdaad. Het liefste had ik ook zo weinig mogelijk verbindingen. Wil proberen om een lay-out te kiezen waarbij je per definitie niet nog eens hoeft door te verbinden aan de DC zijde.

Trouwens, als je met optimizers werkt heb je eigenlijk hetzelfde probleem, of zie ik dat verkeerd?
Ja klopt, daarom zeg ik dat het wel los zal lopen maar procentueel kan je meer problemen krijgen op de lange termijn.
Simpel is vaak beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Ja zeker mee eens. Houd ook van eenvoud, kwalitatief goede oplossingen. Maar met PV systemen is het ook keuzes maken en compromissen merk ik.
Bij mn pa hebben we een Zuid-dak zonder schaduw, daar is het voor mij logischer om voor een stringomvormer te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Heb me even verdiept in het AP-system gebeuren. Had er al eens eerder naar gekeken, maar te weinig vergeleken met Enphase. Als ik mn dak maximaal wil vol leggen met de 490Wp panelen die ik nu op het oog heb, is Enphase veel minder geschikt aangezien er veel afgetopt zal worden. Met de DS3 kun je 880 Watt verwerken over 2 panelen. Daarnaast veel goedkoper natuurlijk. Uiteindelijk gaat het me om een kwalitatief goed systeem, maximale Wp en relatief lage kosten per Wp. Micro-inverters heeft mn voorkeur ivm harde schaduw en het later kunnen bij leggen van 3 panelen zoals eerder vermeld.

Vragen die bij me opkomen bij APsystems:
  • De DS3 stuurt 2 panelen aan, maar heeft eigenlijk 2 aparte micro-omvormers ingebouwd als ik het goed begrijp. Wanneer ik dus 1 paneel heb wat flinke schaduw krijgt, dan heb ik op het andere paneel dus nog maximale opbrengst?
  • De DS3 is 1 fase, moet ik de 8 omvormers zelf verdelen over 3 fasen zoals bij Enphase met een 1 fase Q-cable? Dus dan krijg ik 2 kabels op 3 omvormers en 1 kabel op 2 omvormers; lijkt me beetje lastig te bekabelen. Bij een oneven aantal panelen (15 in mijn geval) is het systeem sowieso wat ongelukkig omdat je 1 omvormer maar voor de helft benut.
  • De 20 jaar garantie moet je vooraf bijkopen, maar ik zie deze optie niet bij iedere webshop. Krijg je deze garantie dus ook als je het zelf installeert?
  • Bij Enphase heb je een Envoy en een Relais in de meterkast. Bij de APsystems heb je enkel een ECU-R of ECU-C. Moeten deze in de meterkast staan of juist dichter bij het dak/de omvormers? Is het ook mogelijk om verbruik real-time te meten?
Algemene vraag: als ik het zelf uitvoer, kan ik dan van diverse webshops materialen bestellen en toch overal de BTW van terug vragen? Zie dat er nogal prijsverschillen tussen zitten links en rechts en vaak is niet alles bij 1 webshop te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:41
starbeach schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 23:04:
Heb me even verdiept in het AP-system gebeuren. Had er al eens eerder naar gekeken, maar te weinig vergeleken met Enphase. Als ik mn dak maximaal wil vol leggen met de 490Wp panelen die ik nu op het oog heb, is Enphase veel minder geschikt aangezien er veel afgetopt zal worden. Met de DS3 kun je 880 Watt verwerken over 2 panelen. Daarnaast veel goedkoper natuurlijk. Uiteindelijk gaat het me om een kwalitatief goed systeem, maximale Wp en relatief lage kosten per Wp. Micro-inverters heeft mn voorkeur ivm harde schaduw en het later kunnen bij leggen van 3 panelen zoals eerder vermeld.

Vragen die bij me opkomen bij APsystems:
  • De DS3 stuurt 2 panelen aan, maar heeft eigenlijk 2 aparte micro-omvormers ingebouwd als ik het goed begrijp. Wanneer ik dus 1 paneel heb wat flinke schaduw krijgt, dan heb ik op het andere paneel dus nog maximale opbrengst?
  • De DS3 is 1 fase, moet ik de 8 omvormers zelf verdelen over 3 fasen zoals bij Enphase met een 1 fase Q-cable? Dus dan krijg ik 2 kabels op 3 omvormers en 1 kabel op 2 omvormers; lijkt me beetje lastig te bekabelen. Bij een oneven aantal panelen (15 in mijn geval) is het systeem sowieso wat ongelukkig omdat je 1 omvormer maar voor de helft benut.
  • De 20 jaar garantie moet je vooraf bijkopen, maar ik zie deze optie niet bij iedere webshop. Krijg je deze garantie dus ook als je het zelf installeert?
  • Bij Enphase heb je een Envoy en een Relais in de meterkast. Bij de APsystems heb je enkel een ECU-R of ECU-C. Moeten deze in de meterkast staan of juist dichter bij het dak/de omvormers? Is het ook mogelijk om verbruik real-time te meten?
Algemene vraag: als ik het zelf uitvoer, kan ik dan van diverse webshops materialen bestellen en toch overal de BTW van terug vragen? Zie dat er nogal prijsverschillen tussen zitten links en rechts en vaak is niet alles bij 1 webshop te bestellen.
Ik heb 3x APS DS3-L met 500Wp panelen, en 3x APS QS1 aangesloten dit jaar.

- Wanneer 1 paneel schaduw heeft, gaat het andere vol door. Wel maar voor 440Watt. Beide micro's zijn dus gescheiden kwa output. Je kunt ook grotere panelen aansluiten dan de 440Wp. De DS3-L tot 550Wp, de DS3 (zonder L) tot 660Wp zo uit mijn hoofd.
- Bij meerdere fases krijg je idd meerdere kabels/strings vanuit je DS3's. De bus-kabels die je bij kunt kopen hebben allemaal 3 aders.
- Geen idee wbt garantie...
- De ECU/micro's communiceren over zigbee. Dus het kastje hoeft niet in de meterkast te staan. Hier staat deze binnen onder het dak, hemelsbreed zo'n 20 meter van de micro's. Het verbaasde me dat zigbee zo ver kwam. De ECU heeft twee antennes, 1 voor zigbee, 1 voor wifi. Je kunt 'm ook in je wifi netwerk hangen. De app om de ECU te configureren is wel prut...

Ik ben voor zelfinstallatie destijds voor APS gegaan omdat deze kwa aansluiten eenvoudiger leek (i.e. geen gedoe in de meterkast voor de envoy). En ik moet zeggen dat het echt niet veel voorstelde kwa aansluiten: Alles klikt eenvoudig in elkaar.
Het enige wat me tegen is gevallen was onze tweede install op het dak van de schuur. De micro's goed onder de panelen monteren met voldoende ruimte was toch nogal een gedoe omdat ze best zwaar en bulky zijn en de ruimte beperkt is. Waar wij tegen aan liepen was dat we de micro's in eerste instantie onder de bypassdiode van de panelen hadden liggen. Dus het paneel ruste met de bypassdiode op de micro. Dat was no-go. Dus plan je layout zodat de micro midden/vrij onder een paneel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Thanks boxlessness!
De AC-kabels hebben 3 adres zoals verwacht, aarding ook via de kabel en dan nog een keer de frames direct aarden via de verdeeldoos.
Hoe bedoel je dat de zigbee zover kwam. Hij staat toch "maar" 20 meter van de omvormers? Maar als je verbruik wilt meten, moet de box natuurlijk wel in de meterkast staan of zie ik dat verkeerd?
De micro's installen zal voor mij eenvoudiger zijn met een plat dak en oost-west opstelling verwacht ik.

Ben materialen bij elkaar aan het zoeken, maar de Flatfix Fusion die ik graag zou willen gebruiken is eigenlijk overal uitverkocht. Is het slim om de losse onderdelen aan te schaffen of ben je dan veel duurder? Heb er nog niet aan gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Ben even aan het kijken naar wat er beschikbaar is in de markt en wat ik ga kiezen. Best wel een puzzel.
Nu was ik in eerste instantie gecharmeerd van van het Hyundai 490Wp paneel. Kwam ik dit artikel tegen:
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Dat zou in mijn geval nadelig zijn aangezien de schaduw bij mij ook in landscape over de lange zijde op wordt gebouwd.

Waar ik ook naar wil kijken is de lengte en plaats van de aansluitkabels DC onder het paneel, zodat ik vanuit de 2 panelen gelijk in kan pluggen op de micro-omvormer van AP Systems. Iemand die hier ook naar heeft gekeken?

Zal af en toe wat updates geven, wellicht is dat interessant voor andere mensen die zelf de PV willen installeren. Uiteindelijk hoop ik foto's te plaatsen met een werkend systeem :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Even vraagje, is het verstandig om bij een 460Wp paneel de APSystems DS3 te pakken (880VA) of maakt het niet zoveel uit omdat je bij een Oost-West opstelling toch niet snel de maximale opbrengst hoeft te verwerken.
De DS3-L is 730VA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:41
starbeach schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 12:43:
Thanks boxlessness!
De AC-kabels hebben 3 adres zoals verwacht, aarding ook via de kabel en dan nog een keer de frames direct aarden via de verdeeldoos.
Hoe bedoel je dat de zigbee zover kwam. Hij staat toch "maar" 20 meter van de omvormers? Maar als je verbruik wilt meten, moet de box natuurlijk wel in de meterkast staan of zie ik dat verkeerd?
De micro's installen zal voor mij eenvoudiger zijn met een plat dak en oost-west opstelling verwacht ik.

Ben materialen bij elkaar aan het zoeken, maar de Flatfix Fusion die ik graag zou willen gebruiken is eigenlijk overal uitverkocht. Is het slim om de losse onderdelen aan te schaffen of ben je dan veel duurder? Heb er nog niet aan gerekend.
Ik dacht dat zigbee maar een metertje of 5-10 ver kwam...
Maar neuh, de box heeft verder niets met je meterkast te maken. De omvormer geeft alleen aan hoe veel deze opgewekt heeft, en zendt dit door naar de ECU.

Wbt bevestigingsmaterialen, ik heb mijn eigen schans gemaakt in de tuin, en op het schuurdak zitten Clickfit EVO profielen (zelf samengesteld).
starbeach schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 11:48:
Ben even aan het kijken naar wat er beschikbaar is in de markt en wat ik ga kiezen. Best wel een puzzel.
Nu was ik in eerste instantie gecharmeerd van van het Hyundai 490Wp paneel. Kwam ik dit artikel tegen:
https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen
Dat zou in mijn geval nadelig zijn aangezien de schaduw bij mij ook in landscape over de lange zijde op wordt gebouwd.

Waar ik ook naar wil kijken is de lengte en plaats van de aansluitkabels DC onder het paneel, zodat ik vanuit de 2 panelen gelijk in kan pluggen op de micro-omvormer van AP Systems. Iemand die hier ook naar heeft gekeken?

Zal af en toe wat updates geven, wellicht is dat interessant voor andere mensen die zelf de PV willen installeren. Uiteindelijk hoop ik foto's te plaatsen met een werkend systeem :-)
Wat betreft kabellengtes moet je even in de specsheet van de panelen kijken. Dat verschilt namelijk. De panelen tweede set die ik had hadden kabels van 1.30m er aan zitten. De eerste minder dan een meter.
Winkelman zonnepanelen webshop verkoopt kant-en-klaar MC4 verlengkabels van verschillende lengtes. Is wel wat prijziger, maar je hoeft niet zelf te krimpen.
Ook hierbij is je legplan van belang, want je moet de kabels ergens aan vast maken zodat ze niet bungelen. Dat kan aan het profiel van het paneel, of aan het bevestigingsmateriaal. Ik heb zelf een aluminium U-profiel gebruikt als kabelgoot.
starbeach schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:09:
Even vraagje, is het verstandig om bij een 460Wp paneel de APSystems DS3 te pakken (880VA) of maakt het niet zoveel uit omdat je bij een Oost-West opstelling toch niet snel de maximale opbrengst hoeft te verwerken.
De DS3-L is 730VA.
Er is een website voor simulatie, want of je die piek haalt hangt af van je opstelling/hoek. Wanneer ik 'm vind dan zal ik 'm posten, maar deze komt hier vaker voorbij op het forum. Met een DS3-L heb je zo'n 25% overdimensionering... dat is niet extreem... scheelt misschien je een paar procenten aan opbrengst per jaar. Ik ben destijds voor de DS3-L gegaan omdat ik op dezelfde fase nog een omvormer wil hangen, en 3xDS3-L vs niet-L geeft me dan 450W aan extra speelruimte. Wanneer je geen uitbreiding plant is het om-het-even denk ik. De prijzen voor de DS3-L en DS3 ontlopen elkaar niet zo veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• starbeach
Inmiddels zijn de werkzaamheden begonnen. De montagerekken zijn netjes uitgemeten en geplaatst en vandaag zijn de Jinko 470Wp geleverd. Mijn doel is daarmee bereikt: maximale Wp voor mijn dak-oppervlak. Oost-West zorgt voor een maximale bezetting en de panelen hebben een hoge Wp. Meer dan 7000Wp totaal.

Grootste uitdaging tot nu toe was de spullen geleverd krijgen. Prijzen waar producten nog op voorraad waren zijn ook absurd gestegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMop3eZZXJpyhpUnWUWZzc9Zlr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkGLlsvOqaWZ2JDLTjXTwcjL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4swP_jETfIvBfZ8ZwTs9E0eSfZw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6qCopjswNYHuugwyufJg3Af.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• starbeach
Zonnepanelen zijn zondag geplaatst! Zaterdag de laatste voorbereidingen gedaan en zondag met een paar man de panelen geplaatst. Schakelaar om en gelijk energie. Tweakers bedankt!

Enige wat ik nog niet aan het draaien krijg is de ECU-R. Deze zou automatisch moeten updaten maar krijg de melding dat de DS3-L die ik heb, nieuwer is als de firmware. Nacht aan de stroom en internet geeft geen soelaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwTBft-2K1-LwjkzF86CombYifc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bHBaR2rpiGgaQveLUba2fCum.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YolonaPi6iSb-LSAzj6RDn8MvzU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBUPhkFzCzw3a8lgrfGzZwcz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4876cSFwYYku-4eKtAUE3oqtZ44=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOKk37cNQY1IvAw5d2X5kJCU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ni4dDtNqArvbJ7Y1-1XT-Ym1jdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rIPO2d8gb0HtTguj9lgSnyxV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvJJpokBIi6lMpXVcpPW1YfxD4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNMBqUm3USH0yqkfCUMq3aT7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqB10SDKCdJUtiKbeLxMhn6PeBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mom83SNKg9QnKvxToqvAGMRw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMTVmykNSyDXwjrEy4VS-_euIb4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nYWDI41KJhpmedtTuOhdLvSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JZMMqvznb_aOlCUO6wjbf--jfpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSIvD4Uh65gzt0C91ynAsuzM.jpg?f=fotoalbum_large

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

Termy

valt er nog wat te fragge?

Waar komt die melding van de firmware vandaan? Die heb ik nog nooit gezien.

Gebruik je de EMA manager app (en dan ECU app daar in) om het op te zetten? Het kan even duren vanaf 1e verbinding met het internet voor je data ziet. Een dag of zo. Als je de ECU al aan het net had hangen voor je de panelen geïnstalleerd had dan had je het direct gezien. Althans, dat viel me bij de laatste installatie op.

Heb je een 2160 of een 2162 UID ECU?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-04 07:47
Ik heb vorige week ook 2 sets gemaakt van 3 omvormers omdat 5 max in een string mogen. Met de ecu manager app alles ingesteld verbinding maken met je hotspot van het kastje deze schakeld na een uur uit en monitoren via de normale app let wel op dit werkt alleen als er stroom wordt opgewekt dan syncen met je panelen de data..

Je kan daarna ook online inloggen met je gegevens en alles instellen en een grid profile maken van je zonnepanelen het is effe puzzelen maar binnen een uur daaide het hier al.

Ik wou ook voor enphase gaan tot dat ik ap systems zag zo makkelijk alles aansluiten geen storing niks werkt als een trein appeltje eitje.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-04 19:20
Mooi! Ik ga zelf ook een dergelijk systeem plaatsen, waar heb je het montagesysteem vandaan als ik vragen mag?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik kreeg het ook maar matig voor elkaar. Support is wel prima: support.emea@apsystems.com

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Termy schreef op donderdag 17 november 2022 @ 05:01:
Waar komt die melding van de firmware vandaan? Die heb ik nog nooit gezien.

Gebruik je de EMA manager app (en dan ECU app daar in) om het op te zetten?
Ik heb de melding wėl gezien, in de installateurs-app (idd de EMA Manager app). Maar het probleem heeft zich vervolgens vanzelf opgelost. Misschien slingert de app voor eindgebruikers (EMA app) niet vanzelf de firmware update aan?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• starbeach
Na het werk ga ik nog eens wat proberen. Heb de volgende reactie van APsystems gekregen:
Je kan de ECU laten updaten door waaneer de ECU verbonden is met internet die gewoon even zonder spanning te zetten voor een 30 tal seconden om die daarna weer aan te sluiten.
De update gebeurt automatisch.
Dit heb ik dus al meerdere keren gedaan. Heb de datum en tijd ook ingesteld. Ik krijg overigens ook geen WLAN te zien, als ik deze aanzet komt er geen lijst met netwerken. Heb de ECU dus met de internetkabel verbonden. Zie ook nooit het updatelampje branden.

• starbeach
De pogingen die ik heb gedaan overigens met de EMA manager app en dan optie local access. De andere app kom ik niet eens in.

• starbeach
_Teq_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 07:15:
Mooi! Ik ga zelf ook een dergelijk systeem plaatsen, waar heb je het montagesysteem vandaan als ik vragen mag?
Deze komt van Solareasy in Eijsden. Dat is redelijk in de buurt dus kon steeds deelbestellingen ophalen. Erg tevreden over het Solarconstruct Rofast systeem. Volledig aluminium en weinig onderdelen. Oost-West opstelling kun je met een eenvoudige handeling koppelen. Was uiteindelijk goedkoper uit als met de bekendere Flatfix Fusion.

• Termy

Termy

starbeach schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:16:
Na het werk ga ik nog eens wat proberen. Heb de volgende reactie van APsystems gekregen:

[...]

Dit heb ik dus al meerdere keren gedaan. Heb de datum en tijd ook ingesteld. Ik krijg overigens ook geen WLAN te zien, als ik deze aanzet komt er geen lijst met netwerken. Heb de ECU dus met de internetkabel verbonden. Zie ook nooit het updatelampje branden.
Updatelampje? De 2 leds die er op zitten zijn voor power en internet/cloud toegang.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• starbeach
Ja ik druk me verkeerd uit. Het internet/cloud lampje zie ik niet branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayz25
Zorg wel even voor dat je eigen registreert daarna kan je gewoon inloggen op de andere ap

De manager pak je local acces en daar kan je account aanmaken.

Op de website van apsystems inloggen daar zie je al je gegevens en hier kan je grid profile aanmaken.

En met de normale app kan je alleen je gegevens inzien live stream van je panelen opbrengst

• starbeach
Dat account aanmaken op de EMA manager App gaat toch via DIY? Zover kom ik dus al niet omdat ik dan de melding krijg dat ik geen omvormers heb geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Advies gekregen van APsystems: 30 sec van de stroom en opnieuw insteken. Dan gaat de update vanzelf. Dat had ik pas 10x geprobeerd :)

Dus ja, ik heb mn ECU-R nog niet aan de praat. Als ik WLAN kies, krijg ik niet eens een lijst met netwerken te zien, dat vind ik ook raar. Net alsof het ding helemaal geen connectie met internet wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Je hebt de antenne er wel ingeschroefd he ;)?

Wat gebeurt er als je er een kabel in steekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Ja de antenne zit erin! ;) Ik denk zelf ook dat ik een domme fout maak, dus graag van deze vragen. Ik weet trouwens ook dat er geen verschil zit tussen de Zigbee en Wifi antenne :*)

Hoe bedoel je een kabel insteekt? Als ik hem aan de stroom hang, zie ik het internetlampje minimaal even oplichten. Meer niet.

Ik heb weer een mail naar APS gestuurd. Hopelijk kunnen ze me nu verder helpen dan met een standaard oplossing die ik zelf al had verzonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Als het goed is kan je er ook gewoon een ethernetkabel in pluggen voor bedraad internet. Dat sluit dan iig uit dat je WiFi gewoon kaduuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Ja, zo ben ik ook gestart. Hij hangt continu aan de kabel. Heb ook al mn ziggo modem gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alle omvormers zelf doen het wel? Want daar is schijnbaar ook veel mee aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Ja vooralsnog geen klagen over wat ik opwek, maar ik kan het dus niet volledig monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

starbeach schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:16:
Ja vooralsnog geen klagen over wat ik opwek, maar ik kan het dus niet volledig monitoren.
Je kan aan de omvormers zien of er een groen ledje op knippert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Met mn oostwest opstelling kan ik er niet onder kijken, dan zou ik al panelen weg moeten pakken.

Nog geen reactie van APS. Van Winkelman ook geen reactie waar ik besteld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Kan ik niks forceren door een vast IP adres te kiezen ipv automatisch? Wat moet ik invullen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• starbeach
Eureka!
Ik heb de app eens geïnstalleerd op mn werktelefoon. En ineens werkt het 8)7
Hoe is dat dan mogelijk? Ik maar denken dat de ECU-R niet in orde is.
Heb nu de manager app ingevuld, nu kan ik DIY account aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Haha ok dat is weird ja, maar mooi dat het nu werkt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayz25
Heb je de streepjes code van je omvormers gescand en toegevoegd via de manager app ?

Dit moet je wel eerst doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Ja dit is gebeurd. Alles werkt nu, heb vandaag via de app de monitoring kunnen volgen. Leuk! Valt me wel op dat het beginscherm met wattage niet vanzelf ververst, pas als ik op het tabblad data klik en terug ga naar home.

Verder, als ik inlog op mijn ema account op internet, kan ik niet kiezen voor settings. Kan ik niet mijn zonnepanelen-array veranderen? Foto toevoegen e.d.?
Moet ik daar eerst een BTW nummer voor hebben om een echt account aan te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Klopt, hier moet ik ook van tabblad veranderen om het te updaten.

Ik heb destijds een installateursaccount geregeld want zover ik zie kan met het end user account idd niks aanpassen. Wel een foto toevoegen staat me bij.

Ik neem aan dat je wel ergens een grid view kan maken want wat zie je anders bij 'module' in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starbeach
Ik moet ook de capaciteit aanpassen, deze had ik ingesteld op de omvormer, maar dit moet per paneel zag ik later. Vraag me af of ik dan een nieuw DIY account moet aanmaken, want ik heb het daar opgevoerd.

Bij de module zie ik alle modules op een rijtje, kan volgorde niet wijzigen.

Trouwens, ik zie dat jij ook een oost-west configuratie hebt met 455Wp en DS3-L 16x. Dat lijkt erg op mijn configuratie. Ook plat dak? Hoe zit het met de aftopping met DS3-L en 455Wp?
Pagina: 1