Vraag

• Quazier
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 08:44
Voor mijn vriendin ben ik opzoek naar een laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Ze gebruikt hem vooral voor werk, en hierbij moet je aan office applicaties en wat webbased planning tools etc denken. Af en toe een keer een filmpje kijken, maar wordt verder niet op gegamed of intensief foto's bewerkt ofzo.

Wat is je budget?
Ze gaf zelf aan dat ze maximaal 1000 euro wou betalen, maar ik denk dat dit erg ruim is voor wat ze eigenlijk nodig heeft.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Zal wel af en toe meegesleept worden, maar niet dat ze als ze eenmaal zit veel van werkplaats verhuisd, en ze komt nu van een 17" bakbeest van 3kg+ dus dat zal altijd meevallen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ze had als harde eis dat ze wel een los num-pad wil, en ze vindt mijn 13" werklaptop eigenlijk te klein, maar een 15" die ik nog had liggen vond ze wat formaat betreft wel prima.

Ze wil iets waar ze gewoon zonder te veel over nadenken gewoon 5 jaar mee vooruit kan.

Ik had zelf al even snel een filter in elkaar gegooid in de pricewatch en kwam uit op:
Een Ryzen 5 5500u
uitvoering: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01S9MH)
i5 11e generatie
uitvoering: Lenovo IdeaPad 3 15ITL6 (82H802L8MH)
of
uitvoering: Acer Aspire 5 A515-56-59KV

Geen idee of dit een beetje fatsoenlijke bouwkwaliteit heeft, maar ik denk dat het qua specificaties aardig in de buurt zit van wat ze zou willen hebben. Is dit een beetje verstandige keuze of kan ik beter naar een alternatief kijken? Is AMD of Intel op dit moment in de laptop CPU's een duidelijk betere keus?

[ Voor 11% gewijzigd door Quazier op 29-09-2022 12:02 . Reden: extra opties toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-06 21:09

Thomg

Aww yiss

BIj Intel wil je liever alder lake (12 series) of AMD 5000 en up met voorkeur voor even nummers.

Prijs is natuurlijk wat een laptop maakt of breekt, maar dit is wel als richtlijn te gebruiken.

5500U zou ik bijv. altijd verkiezen over een 1135G7.

Al naar deze gekeken?
uitvoering: ASUS VivoBook 15 M513UA-L1376T

Komt met OLED :9

• Quazier
Thomg schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:36:
BIj Intel wil je liever alder lake (12 series) of AMD 5000 en up met voorkeur voor even nummers.

Prijs is natuurlijk wat een laptop maakt of breekt, maar dit is wel als richtlijn te gebruiken.

Al naar deze gekeken?
uitvoering: ASUS VivoBook 15 M513UA-L1376T

Komt met OLED :9
Had nog even zitten kijken maar 12 series is wel andere prijsklasse, de OLED ziet er wel leuk uit maar ze vond het niet standaard numpad lay-out een bezwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:26
Thomg schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:36:

Mag ik vragen waarom?

Niet om dit topic te kapen, maar ik zit ook te kijken naar een nieuwe laptop voor mijn ouders en twijfel tussen deze twee: uitvoering: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01S9MH) en uitvoering: Acer Extensa 15 EX215-54 EX215-54-56VT

Jammer idd dat de 12de generatie moeilijk verkrijgbaar is voor laptops en nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Waarom levert werk geen laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
eLScha schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:13:
Waarom levert werk geen laptop?
Omdat ze wellicht als zelfstandige werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

chim0 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:09:
[...]

Mag ik vragen waarom?

Niet om dit topic te kapen, maar ik zit ook te kijken naar een nieuwe laptop voor mijn ouders en twijfel tussen deze twee: uitvoering: Lenovo IdeaPad 3 15ALC6 (82KU01S9MH) en uitvoering: Acer Extensa 15 EX215-54 EX215-54-56VT

Jammer idd dat de 12de generatie moeilijk verkrijgbaar is voor laptops en nogal prijzig.
De single core performance verschilt niet erg veel van elkaar, de 1100 series van intel is iets sneller dan de 5000 (oneven) series van AMD. Maar, bij AMD krijg je wel 2 extra cores. Dat maakt zeker wel een verschil als je rekening houd met futureproofing.
Zelfde reden waarom ik vandaag de dag niemand meer een quad-core aanraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:59

Tomatoman

Fulltime prutser

Plucky schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Dat is een behoorlijk relevante vraag. Als je voor het uitvoeren van je werk voor 100% afhankelijk bent van een eigen laptop, stel je daar andere eisen aan dan aan een privélaptop die je als hij stukgaat wel een paar weken kunt missen. Dat betekent dus ook iets voor een eventueel reparatiecontract, dat behoorlijk duur kan zijn.@Quazier: hoe erg is het als je vriendin een paar weken zonder laptop zit? Of anders geformuleerd: hoeveel is het haar waard om dat risico af te kopen met een duur reparatiecontract?

Stel dat zo’n verzekering (want dat is het in feite) € 100 per jaar kost, dan kan dat er op een laptop met een aanschafprijs van € 700 behoorlijk inhakken.

[ Voor 10% gewijzigd door Tomatoman op 02-10-2022 12:09 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik koop om die reden altijd laptops met een 5-jarig servicecontract. Twee dagen moeten kantklossen op een oude laptop als backup is prima, maar ik ga geen drie weken wachten tot webshop en fabrikant hebben besloten dat het defecte onderdeel vervangen mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plucky
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tomatoman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Dat is een behoorlijk relevante vraag. Als je voor het uitvoeren van je werk voor 100% afhankelijk bent van een eigen laptop, stel je daar andere eisen aan dan aan een privélaptop die je als hij stukgaat wel een paar weken kunt missen. Dat betekent dus ook iets voor een eventueel reparatiecontract, dat behoorlijk duur kan zijn.@Quazier: hoe erg is het als je vriendin een paar weken zonder laptop zit? Of anders geformuleerd: hoeveel is het haar waard om dat risico af te kopen met een duur reparatiecontract?

Stel dat zo’n verzekering (want dat is het in feite) € 100 per jaar kost, dan kan dat er op een laptop met een aanschafprijs van € 700 behoorlijk inhakken.
Ik trek de relevantie van de vraag ook niet in twijfel. :)
Overigens denk ik dat je een terecht punt noemt.

Ik kan me voorstellen dat je zo’n servicecontract overweegt maar je zou ook kunnen overwegen om het niet te doen. In het laatste geval zul je wel de middelen beschikbaar moeten hebben (lijkt mij wel als zzp) om direct een nieuw exemplaar te kunnen aanschaffen. Resultaat is dan dat er mogelijk één exemplaar weer overbodig is na reparatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

jadjong schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:27:
Ik koop om die reden altijd laptops met een 5-jarig servicecontract. Twee dagen moeten kantklossen op een oude laptop als backup is prima, maar ik ga geen drie weken wachten tot webshop en fabrikant hebben besloten dat het defecte onderdeel vervangen mag worden.
Je gaat in deze prijsklasse geen langdurige servicecontract krijgen.
Het is goedkoper om een nieuwe laptop te kopen als een laptop zich misdraagt.

Wel backups maken om snel te kunnen herstellen in het geval van nood (of alles in de cloud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:59

Tomatoman

Fulltime prutser

Plucky schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:18:
[...]

Ik trek de relevantie van de vraag ook niet in twijfel. :)
Zo had ik het ook niet opgevat :). Ik vond juist dat je daar een heel terechte aanname deed.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Plucky schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 09:19:
[...]

Goed dat je de vriendin van de TS kent een hier in dit topic wat verduidelijking geeft. Dat had ik niet uit de TS gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quazier
Tomatoman schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Mocht er reparatie nodig zijn is dat niet zo'n probleem. Eigenlijk alles wat ze gebruikt is webbased en ze werkt ook niet heel veel uren per week thuis. En wordt dus ook voor prive gebruikt.
Het punt dat ze eigenlijk van het werk een laptop moest krijgen maar niet te hard doorgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:26
Thomg schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:59:
[...]

De single core performance verschilt niet erg veel van elkaar, de 1100 series van intel is iets sneller dan de 5000 (oneven) series van AMD. Maar, bij AMD krijg je wel 2 extra cores. Dat maakt zeker wel een verschil als je rekening houd met futureproofing.
Zelfde reden waarom ik vandaag de dag niemand meer een quad-core aanraad.
Ben er inmiddels ook achter dat de 5600 gebaseerd is op Zen3 en de 5500 op Zen2, dus die 5600 is eigenlijk nog beter. Heb inmiddels ook een betaalbare laptop gevonden met die processor erin, dus waarschijnlijk gaat dat hem worden.
Pagina: 1