L.S.
Ik heb geduldig gewacht tot de nieuwe AMD launch voor vervanging van mijn workstation op basis van i7-3930K, maar blijf toch weer twijfelen bij alle benchmark grafieken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Workstation wordt vooral gebruikt voor Adobe Photoshop en Raw Converter met vaak veel grote bestanden van >1GB. Verder ook Indesign, Illustrator en Topaz Gigapixel en natuurlijk Chrome met 30 tabbladen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht aan max 2000, maar bij goede argumenten mag het ook meer zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldschermen Eizo CS2731 en Dell 22" tweede scherm en denk dat de GTX1660super ook nog wel even mag blijven. 10gbe SFP+ netwerkkaart voor verbinding met NAS , komt er ook in.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledig nieuw systeem, minus GPU, schermen, muis, toetsenbord.
verdere wensen: de snelste SSD, USB-C aan voorzijde van kast, degelijke en toekomstbestendige onderdelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neig naar AMD en verder merken die bekend staan om goede driver updates en degelijkheid.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gewoon een ATX kast die ik onder m'n bureau kan hangen dus hoeft niet extra compact of superstil. Energieverbruik geen top issue maar mag wel bij stilgestaan worden.
Ga je overklokken?
Niet per se, stabiliteit is een pre.
Wat verwacht je van ons?
Ik vind bijv. moederborden lastig te vergelijken. Als mn cpu er op past, kan ik verder de goedkoopste kiezen? Wellicht wordt m'n volgende grafische kaart wel pci 5.
Voeding goede keuze? Is de koeler goed genoeg?
Ik neigde eerst naar 7900x maar als ik nu de benchmarks bestudeer, lijkt de 7700x misschien de slimmere keuze. Maar aan de andere kant heb ik ook nog de Intel 12th gen niet helemaal uitgevlakt. Of toch nog even wachten op Intel 13th?
Ryzen 7000 plan:
Intel 12th gen alternatief:
Ik heb geduldig gewacht tot de nieuwe AMD launch voor vervanging van mijn workstation op basis van i7-3930K, maar blijf toch weer twijfelen bij alle benchmark grafieken.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Workstation wordt vooral gebruikt voor Adobe Photoshop en Raw Converter met vaak veel grote bestanden van >1GB. Verder ook Indesign, Illustrator en Topaz Gigapixel en natuurlijk Chrome met 30 tabbladen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht aan max 2000, maar bij goede argumenten mag het ook meer zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldschermen Eizo CS2731 en Dell 22" tweede scherm en denk dat de GTX1660super ook nog wel even mag blijven. 10gbe SFP+ netwerkkaart voor verbinding met NAS , komt er ook in.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledig nieuw systeem, minus GPU, schermen, muis, toetsenbord.
verdere wensen: de snelste SSD, USB-C aan voorzijde van kast, degelijke en toekomstbestendige onderdelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neig naar AMD en verder merken die bekend staan om goede driver updates en degelijkheid.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Gewoon een ATX kast die ik onder m'n bureau kan hangen dus hoeft niet extra compact of superstil. Energieverbruik geen top issue maar mag wel bij stilgestaan worden.
Ga je overklokken?
Niet per se, stabiliteit is een pre.
Wat verwacht je van ons?
Ik vind bijv. moederborden lastig te vergelijken. Als mn cpu er op past, kan ik verder de goedkoopste kiezen? Wellicht wordt m'n volgende grafische kaart wel pci 5.
Voeding goede keuze? Is de koeler goed genoeg?
Ik neigde eerst naar 7900x maar als ik nu de benchmarks bestudeer, lijkt de 7700x misschien de slimmere keuze. Maar aan de andere kant heb ik ook nog de Intel 12th gen niet helemaal uitgevlakt. Of toch nog even wachten op Intel 13th?
Ryzen 7000 plan:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700X Boxed | € 469,- | € 469,- |
1 | Moederborden | Gigabyte AORUS X670 ELITE AX | € 399,- | € 399,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Gray TG Light Tint | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 89,75 | € 89,75 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-64 | € 398,20 | € 398,20 |
1 | Voedingen | MSI MPG A750GF | € 109,- | € 109,- |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 189,89 | € 189,89 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.764,74 |
Intel 12th gen alternatief:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i9-12900K Boxed | € 668,90 | € 668,90 |
1 | Moederborden | MSI PRO Z690-A DDR4 | € 199,90 | € 199,90 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Meshify 2 Compact Gray TG Light Tint | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Processorkoeling | Noctua NH-D15 Bruin | € 89,75 | € 89,75 |
1 | Geheugen intern | Patriot Memory Viper Steel PVS464G360C8K | € 232,76 | € 232,76 |
1 | Voedingen | MSI MPG A750GF | € 109,- | € 109,- |
1 | Solid state drives | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 189,89 | € 189,89 |
Totaal | € 1.600,10 |