Uitstroom vijverfilter "rustiger" maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 14:06
Situatie :

We hebben al dik 12 jaar een kleine vijver van 5000 liter. Altijd een drukfilter gehad, pomp gevoed. Hiermee kreeg ik de vijver ook helemaal schoon en helder. Voor de zomer een nieuw drukfilter met UV lamp en bijhorende pomp gekocht. Meer capaciteit dan het vorige filter dus dan zou de vijver zeker helder moeten worden. Wat me gedurende de zomer op is gevallen is dat de vijver eigenlijk nooit helemaal helder is geworden. Er bleef altijd "troep" door de vijver zweven.

We hebben het vermoeden dat dit bezinksel / drab van op de bodem is die door de vijver bleef zweven. En dat dit zou komen doordat de pomp nu krachtiger is en voor meer stroming (onderwater) in de vijver zorgt. De uitstroom van het filter zit onder water. Ik heb wat geprobeerd met het verleggen van de slang, stenen ervoor leggen enz enz om de straal wat te breken maar er blijft veel door de vijver zweven. Als test heb ik nu meerdere dagen het filter uitgezet. Dan is het water rustig en dan is de vijver ook helder. MIjn voorzichtige conclusie, door de instroom is het water teveel in beweging waardoor er teveel rotzooi word verplaatst.

Een oplossing zou kunnen zijn om de instroom boven water te maken en het water in de vijver te laten vallen. Maar dan heb je continue het geluid van kletterend water. En natuurlijk kan ik zelf iets in elkaar (proberen) te zetten om de straal te dempen. Maar ik vraag me af of zoiets niet al bestaat? Of dat er andere oplossingen zijn om de vijver rustiger te krijgen met wel voldoende flow over het filter. wellicht dat iemand hier ervaringen mee heeft.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Beste antwoord (via Sparkiee op 07-10-2022 12:09)

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
over het algemeen geldt: hoe groter de uitstroom opening des te rustiger het water eruit komt stromen (bij eenzelfde liter/minuut natuurlijk :P ).
ik zou dus proberen de uitstroom zo groot mogelijk te maken, desnoods 2 grote uitstroomopeningen.

wat ook kan helpen is de uitstroom richting het oppervlak te richten (dus van onder naar boven): dan heb je ook minder stroming over de bodem en minder kans dat je vuil omwoelt + geen 'ik moet naar het toilet' geluid (wat de buren vaak ook niet fijn vinden!)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Een frequentieregelaar?

Scheelt ook nog eens veel stroom

edit: Mits je huidige pomp nu AC is, en geen interne regelaars heeft, in de aanbieding. https://www.toppy.nl/prod...WrROwl0W4f3BoCHG4QAvD_BwE

[ Voor 99% gewijzigd door paQ op 29-09-2022 11:55 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
Kan je aan de leiding voor en na de pomp? Met 2 T-stukken, een kraan en wat buizen een "kortsluiting" over de pomp maken, en dan de kraan instellen tot je gewenste debiet hebt. Doordat je met de "kortsluiting" de pomp minder hard laat werken, verbruikt ze ook minder stroom (waar je door het afknellen van de leiding net meer energieverbruikt van de pomp hebt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sparkiee
naftebakje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:32:
Kan je aan de leiding voor en na de pomp? Met 2 T-stukken, een kraan en wat buizen een "kortsluiting" over de pomp maken, en dan de kraan instellen tot je gewenste debiet hebt. Doordat je met de "kortsluiting" de pomp minder hard laat werken, verbruikt ze ook minder stroom (waar je door het afknellen van de leiding net meer energieverbruikt van de pomp hebt).
De pomp ligt in het water en dan gaat er direct van de pomp een leiding naar het filter. Dus een kortsluiting over de pomp kan ik niet maken. Verder heb ik bij het filter heel weinig ruimte omdat het allemaal in een hokje achter de haag zit en ook uit het zicht moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
Proefondervindelijk heb ik een en ander vastgesteld.
Als de pomp meerdere dagen uitstaat, dan is de vijver helemaal rustig en op dit moment helder tot op de bodem. Uiteraard groeien de algen nu niet (zo hard). Als test de pomp met UV lamp weer ingeschakeld. Maar dan wel de instroom verplaatst zodat deze van boven af naar beneden valt. Dus het water klettert de vijver in. Hierdoor zeer weinig stroming en de vijver blijft relatief rustig en helder. Nu nog wat verzinnen om het geluid van het water iets minder te krijgen. Is niet erg maar je moet er snel van naar de wc. En dat is niks als je in de zomer buiten wil zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
over het algemeen geldt: hoe groter de uitstroom opening des te rustiger het water eruit komt stromen (bij eenzelfde liter/minuut natuurlijk :P ).
ik zou dus proberen de uitstroom zo groot mogelijk te maken, desnoods 2 grote uitstroomopeningen.

wat ook kan helpen is de uitstroom richting het oppervlak te richten (dus van onder naar boven): dan heb je ook minder stroming over de bodem en minder kans dat je vuil omwoelt + geen 'ik moet naar het toilet' geluid (wat de buren vaak ook niet fijn vinden!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
Leipo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 11:24:

Thanks voor de tip. Zo had ik 'm nog niet beken. Ik ga eens kijken wat ik kan fabriceren.

Pagina: 1