Vraag

• nielsgeode
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 16:58
Mijn vraag
De meerderheid van de telefoongesprekken is moeilijk te voeren. De verbinding valt regelmatig weg met stiltes waardoor ik veel dingen meerdere keren moet herhalen. Dit is zeer iriitant.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is een zakelijk toestel, een Samsung Galaxy S22 plus. Deze is nu ongeveer 4 maanden oud. Tot die tijd belde ik mijn oude vertrouwde Nokia 6600 en daar had ik nooit problemen mee ;(

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Met KPN gebeld en die gaven eerst aan dat het aan de SIMkaart ligt. Nu heb ik een eSIM maar dit geeft geen verbetering. Het enige wat KPN nu zegt is: het ligt aan het toestel. Wat ik wel zie is dat ik vrijwel altijd en overal maar 1 of soms 2 streepjes bereik heb terwijl ik op dezelfde locatie met mijn Nokia altijd 4 tot 5 streepjes bereik had. Ik heb echter géén idee wat ik hier mee aan moet.

Wie heeft raad?

Alle reacties

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je een VoLTE of VoWiFi symbooltje bovenaan in je status balk?

• nielsgeode
Admiral Freebee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:30:
Heb je een VoLTE of VoWiFi symbooltje bovenaan in je status balk?
Wat zijn dat?

• Admiral Freebee
  • Niet online
VoLTE:
Afbeeldingslocatie: https://eu.community.samsung.com/t5/image/serverpage/image-id/3677i5FF0C82D6BF0F35B/image-size/large?v=v2&px=999
VoWiFi:
Afbeeldingslocatie: https://eu.community.samsung.com/t5/image/serverpage/image-id/139569i76DF57EA7A8F3BDD/image-dimensions/2500?v=v2&px=-1

Bij VoLTE (Voice over Long Term Evolution) gaat het telefoneren over 4G en is er een betere geluidskwaliteit mogelijk. Zowel het toestel als de provider moeten het ondersteunen én je moet natuurlijk 4G ontvangst hebben.

Bij VoWiFi gaat je telefoon over het wifi netwerk bellen. Zowel het toestel als de provider moeten het ondersteunen én je moet natuurlijk wifi ontvangst hebben. Het is een uitkomst voor als je wel wifi hebt maar geen goede ontvangst.

• nielsgeode
Admiral Freebee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:34:
VoLTE:
[Afbeelding]
VoWiFi:
[Afbeelding]

Bij VoLTE (Voice over Long Term Evolution) gaat het telefoneren over 4G en is er een betere geluidskwaliteit mogelijk. Zowel het toestel als de provider moeten het ondersteunen én je moet natuurlijk 4G ontvangst hebben.

Bij VoWiFi gaat je telefoon over het wifi netwerk bellen. Zowel het toestel als de provider moeten het ondersteunen én je moet natuurlijk wifi ontvangst hebben. Het is een uitkomst voor als je wel wifi hebt maar geen goede ontvangst.
Beide symbolen heb ik niet. Als het werkt is dat prima natuurlijk, maar ik moet toch ook conventioneel goede geluidskwaliteit kunnen hebben? Thuis heb ik maar matig wifi op veel plekken omdat ik toch alles bekabeld heb. Geen idee hoeveel 4g er landelijk is eigenlijk.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Oké, je moet dan eens gaan bepalen hoe goed de signaalkwaliteit is en op welk type netwerk je zit met je toestel. Als je mobiele data aan staat en wifi uit: staat er dan E (Edge), 3G, 4G of 5G bovenaan in de statusbalk?

• nielsgeode
Admiral Freebee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:39:
Oké, je moet dan eens gaan bepalen hoe goed de signaalkwaliteit is en op welk type netwerk je zit met je toestel. Als je mobiele data aan staat en wifi uit: staat er dan E (Edge), 3G, 4G of 5G bovenaan in de statusbalk?
5g

• Admiral Freebee
  • Niet online
Volg deze stappen eens: https://www.kpn.com/servi...laxy-s22-5g-esim-sm-s901b

Als dat niet werkt dan zou ik eens bij KPN horen waarom VoLTE (bellen via 4G) niet werkt op jouw toestel.

Nog één vraagje: is jouw toestel grijze import? Als het toestel uit een ander land komt werken zaken zoals VoLTE of VoWiFi soms niet.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heb je op een andere plaats wel beter geluid?
Admiral Freebee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:45:

Nog één vraagje: is jouw toestel grijze import? Als het toestel uit een ander land komt werken zaken zoals VoLTE of VoWiFi soms niet.
En soms ook de verkeerde banden/frequenties. Ik heb ook zo'n toestel gehad, dan moet je accepteren dat de ontvangst soms minder.

[ Voor 87% gewijzigd door Marzman op 29-09-2022 10:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• nielsgeode
Marzman schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:45:
Heb je op een andere plaats wel beter geluid?

[...]

En soms ook de verkeerde banden/frequenties. Ik heb ook zo'n toestel gehad, dan moet je accepteren dat de ontvangst soms minder.
Eigenlijk heb ik overal wel slecht geluid een deel van de tijd. Een deel van de tijd is het ook wel goed. Geen pijl op te trekken, maar het is wel dusdanig vaak slecht dat het erg iriitant is.

• nielsgeode
Admiral Freebee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:45:
Volg deze stappen eens: https://www.kpn.com/servi...laxy-s22-5g-esim-sm-s901b

Als dat niet werkt dan zou ik eens bij KPN horen waarom VoLTE (bellen via 4G) niet werkt op jouw toestel.

Niet dat ik weet. Het toestel is zakelijk aangeschaft, dus het lijkt me sterk.

Ik heb die link bekeken en 4g-bellen stond al aan. Over VoWiFi kan ik niks vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door nielsgeode op 29-09-2022 11:11 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dan zou ik eens horen bij KPN of VoLTE wel aan staat voor jouw abonnement. Ik weet niet hoe het bij KPN zit maar bij Proximus in België moest ik het bij mijn zakelijk abonnement expliciet vragen.

Als je een telefoongesprek start met wifi uit en mobiele data aan: gaat het 5G symbooltje dan weg en wordt het vervangen voor 3G of E?

• nielsgeode
Admiral Freebee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:17:
Dan zou ik eens horen bij KPN of VoLTE wel aan staat voor jouw abonnement. Ik weet niet hoe het bij KPN zit maar bij Proximus in België moest ik het bij mijn zakelijk abonnement expliciet vragen.

Als je een telefoongesprek start met wifi uit en mobiele data aan: gaat het 5G symbooltje dan weg en wordt het vervangen voor 3G of E?
Dan wordt het vervangen voor 4g heel klein weergegeven boven 2 verticale pijltjes waar van er één omhoog en één omlaag wijst.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dan lijkt het alsof je toch telefoneert over 4G.

• nielsgeode
Admiral Freebee schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:34:
Dan lijkt het alsof je toch telefoneert over 4G.
OK. Alleen zie ik geen VoLTE of VoWiFi symbolen. Ik ga eens opletten wat ik zie als het geluid wel slecht is. Wat zou je dan verwachten als je op dat moment geen E / 2G / 3G / 4G / 5G hebt? Krakerig / dof geluid of ook echte totale stiltes waar zelfs geen ruis hoorbaar is?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Zakelijke telefoon? Ik zou het gewoon bij je servicedesk beleggen, zij leveren je immers de telefoon (en het nummer) uit. Misschien een known issue, misschien niet, misschien is het opgelost met een ander toestel.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• nielsgeode
True schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:51:
Zakelijke telefoon? Ik zou het gewoon bij je servicedesk beleggen, zij leveren je immers de telefoon (en het nummer) uit. Misschien een known issue, misschien niet, misschien is het opgelost met een ander toestel.
welke servicedesk?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Er is toch iemand op je werk die zegt hier @nielsgeode je nieuwe werktelefoon, veel plezier ermee.

• nielsgeode
True schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:55:
[...]

Er is toch iemand op je werk die zegt hier @nielsgeode je nieuwe werktelefoon, veel plezier ermee.
Ja, de eigenaar van het bedrijf. Er werken in totaal 4 mensen waar van 3 in Utrecht en 1 in Groningen (ik).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

"Baas, m'n telefoon lijkt niet goed te werken, kan ik een nieuwe krijgen?" En dan verwacht ik een ja.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
Volgens mij is of je toestel kapot (bv antenne/radio) of je verbinding is ruk. Probeer eens een toestel van iemand anders met je Sim kaart op dezelfde plek als waar jij slechte kwaliteit hebt.

• nielsgeode
olafmol schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:29:
Volgens mij is of je toestel kapot (bv antenne/radio) of je verbinding is ruk. Probeer eens een toestel van iemand anders met je Sim kaart op dezelfde plek als waar jij slechte kwaliteit hebt.
Dat kan ik wel doen, maar het lastige is dat het niet áltijd slecht is en testen dus lastig wordt. De meest iriitante problemen zijn intermittend en niet continue.... ;)

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:38
nielsgeode schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:05:
[...]

Dat kan ik wel doen, maar het lastige is dat het niet áltijd slecht is en testen dus lastig wordt. De meest iriitante problemen zijn intermittend en niet continue.... ;)
Als het slecht is, zie je dan minder streepjes ontvangst op je display dan wanneer het goed is?

En een ander toestel gebruiken heeft wel degelijk nut om uit te sluiten dat het aan het toestel ligt. Moet je natuurlijk dat toestel lang genoeg gebruiken.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je oude nokia had zo te lezen alleen maar 2G. Waarschijnlijk is je bereik daarvan beter dan 4G/5G. Misschien kun je in de settings van je S22 even handmatig het 2G netwerk kiezen om te kijken of het bellen dan wel goed gaat? :)

• nielsgeode
olafmol schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:25:
[...]

Als het slecht is, zie je dan minder streepjes ontvangst op je display dan wanneer het goed is?

En een ander toestel gebruiken heeft wel degelijk nut om uit te sluiten dat het aan het toestel ligt. Moet je natuurlijk dat toestel lang genoeg gebruiken.
Probleem is dat ik alleen een eSIM heb én geen ander toestel.
En ik zie nooit meer dan 2 streepjes. Het is vrijwel altijd maar 1 streepje, soms zijn het er 2, maar daar houdt het echt op.
Pagina: 1