Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Legplan - wel of geen micro-omvormers i.v.m. bomen

Pagina: 1
Acties:

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-11 09:19
Naar aanleiding van een paar offertes wil ik jullie graag raadplegen over het wel of niet plaatsen van micro-omvormers. Twee van de vier bedrijven raden Enphase-micro's aan, maar ik ben niet van het nut overtuigd.

Ons platte dak ligt 's ochtends tot halftien vrijwel helemaal in de schaduw van een paar hoge bomen aan de oost-zuidoostkant (zie de foto). Tussen halftien en tien uur komt het westelijke vlak waar de zonnepanelen gepland zijn helemaal in de zon te liggen. In de zomer tenminste. In de winter komt de zon in de loop van de dag maar heel even boven de kale takken van de loofbomen uit. Er zijn dan geen harde, massieve schaduwen.

Omdat er het grootste deel van de tijd weinig of geen verschil is in de schaduwval op de afzonderlijke panelen, denk ik dat een stringomvormer met twee strengen, diagonaal verdeeld, (bijna) net zo goed kan werken als een micro per paneel (en dat ik van het uitgespaarde geld beter een paar extra panelen kan plaatsen omdat dat meer oplevert).

De foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lq3zJPVkPpOChwyRh8bozOZlfd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3AsxJfZ96wh0EhCtydASTml4.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is nou de beste keuze?

[ Voor 5% gewijzigd door Paut op 29-09-2022 11:50 ]

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11 18:19
Hoe zit het met eventuele bomen aan de zuidelijke kant (zw - zo)? Uit die richting komt uiteindelijk het meeste zonlicht.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Paut
In het zuiden staan ook hoge (20 m.) loofbomen, het is in feite de rand van een bos, maar ze staan verder weg van de panelen. 's Winters schijnt de zon aan die kant het grootste deel van de tijd door de kale takken heen en 's zomers staat de zon al ruim boven de bosrand wanneer hij voorbij mijn eigen hoge bomen in oost-zuidoost is (die op de foto staan aangeduid met hun hoogte en afstand).
Jan Workum schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:32:
Hoe zit het met eventuele bomen aan de zuidelijke kant (zw - zo)? Uit die richting komt uiteindelijk het meeste zonlicht.

• Paut
Dit is, ter verduidelijking, de schaduwval op 25 juli iets na tien uur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CcxyKuNVvEcMSpydRMDAQwuaoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mSHJcYvA9gYFDyKSZnLzWaK6.jpg?f=user_large

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:02
Die bomen pal zuid, staan die niet op maximaal 20 m?

Als die ook richting die 17 meter gaan dan zit de schaduw vandaag op het middenuur al dichtbij, zon komt nog maar 35 graden boven de hemel.

Ofwel: de situatie is vrij aanzienlijk onder invloed van schaduw.

Solaredge kost qua materiaal minder dan Enphase ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Paut
Die bosrand op zuid staat op EDIT: 35 meter 25 meter (minstens) van het huis en steekt wel EDIT: 17 meter 20 meter uit boven het dak (dat 3 meter hoog is). EDIT: de hoek van de top van de eerste rij bomen in het bos is dus circa 22 graden boven de horizon.

Er is alleen als er blad aan de bomen zit telkens maar een korte tijd per dag waarin een paar panelen aanzienlijk meer of minder zonlicht vangen dan de rest. Als de bomen kaal zijn, niet. Daarom twijfel ik aan het nut van dure micro's. Ook die van Enphase maken geen zon waar die niet is. Solaredge met bijbehorende optimizers is inderdaad een mogelijkheid.

Zijn er misschien nog andere stringomvormers (en panelen) die relatief goed met zo'n situatie als deze omgaan?
Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:44:

Als die ook richting die 17 meter gaan dan zit de schaduw vandaag op het middenuur al dichtbij, zon komt nog maar 35 graden boven de hemel.

[ Voor 13% gewijzigd door Paut op 29-09-2022 16:47 ]

• Paut
@Ronald Zou jij in deze situatie (zie de bijgewerkte afstanden tot de bomen) toch kiezen voor optimizers/micro's of alles op één omvormer zetten (en het uitgespaarde geld in een paar extra panelen steken)?

Daar komt mijn vraag op neer. Ik ben er nog niet uit.
Ronald schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:44:

• Ronald
Extra panelen winnen eigenlijk altijd. Maar het blijft een beetje een gok.

Ik heb recent offertes gezien met solaredge die recente string offertes weinig ontlopen. Dan is de keus wel duidelijk…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:44

_Arthur

blub

Paut schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:12:
@Ronald Zou jij in deze situatie (zie de bijgewerkte afstanden tot de bomen) toch kiezen voor optimizers/micro's of alles op één omvormer zetten (en het uitgespaarde geld in een paar extra panelen steken)?

Daar komt mijn vraag op neer. Ik ben er nog niet uit.
Bereken / teken je situatie in Solaredge Designer en/of Sunny Design. Heb je in elk geval een idee van de opbrengsten van de beide systeem varianten.

• Paut
@_Arthur
Ik ben helaas niet handig met designprogramma's, maar zal eens kijken in mijn vier offertes of ik daarmee kan uitrekenen wat het geschatte verschil in rendement met en zonder micro's/optimizers is, per wattpiek van de panelen.

@Ronald
In dat geval neig ik naar één omvormer en extra panelen. Mijn oostelijke buurman heeft ongeveer dezelfde schaduwval als wij, maar dan met die bomen in het west-zuidwesten, en zijn installatie met stringomvormer (zes weken geleden aangelegd) werkt erg goed, zelfs met blad aan de bomen.
_Arthur schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 09:41:
[...]Bereken / teken je situatie in Solaredge Designer en/of Sunny Design. Heb je in elk geval een idee van de opbrengsten van de beide systeem varianten.

• _Arthur

_Arthur

blub

Paut schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:16:
@_Arthur
Ik ben helaas niet handig met designprogramma's, maar zal eens kijken in mijn vier offertes of ik daarmee kan uitrekenen wat het geschatte verschil in rendement met en zonder micro's/optimizers is, per wattpiek van de panelen.
Wat tijd investeren, beetje rondklikken, foutje maken, opnieuw beginnen, klikkderklik en je hebt er wat leuks uit. Kan iedereen (zeker met Sunny Design in jouw situatie).

• Paut
@_Arthur Na een ultieme poging in Sunny Design (ik moest paar keer opnieuw beginnen omdat gegevens niet werden opgeslagen): een SMA 3-fase 4.0 met 14 x 405 Wp (samen 5,670 KWp) op zuid levert per jaar in theorie 5,484 MWh op, wat ruim 96% energierendement betekent. Dat is bijna net zo hoog als dat van een set met Enphase-micro's en fractie hoger dan een set met SolarEdge-optimizers (op reeds ontvangen offertes).

Bedankt voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McV34Lzp7lXUUC1Fsn4CdCcsNvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXlyXWulYeinhi6wi9bvjOBN.jpg?f=fotoalbum_large
_Arthur schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 13:39:
[...]Wat tijd investeren, beetje rondklikken, foutje maken, opnieuw beginnen, klikkderklik en je hebt er wat leuks uit. Kan iedereen (zeker met Sunny Design in jouw situatie).

• _Arthur

_Arthur

blub

Paut schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 14:53:
@_Arthur Na een ultieme poging in Sunny Design (ik moest paar keer opnieuw beginnen omdat gegevens niet werden opgeslagen): een SMA 3-fase 4.0 met 14 x 405 Wp (samen 5,670 KWp) op zuid levert per jaar in theorie 5,484 MWh op, wat ruim 96% energierendement betekent. Dat is bijna net zo hoog als dat van een set met Enphase-micro's en fractie hoger dan een set met SolarEdge-optimizers (op reeds ontvangen offertes).

Bedankt voor het meedenken!

[Afbeelding]
In stap 2 kan je beperkingen vastleggen, zoals bomen plaatsen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FjqzPCmKKixARjCFpS7kJ-5mJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CzgBW7qmnQ54AIY36HmGLuqg.png?f=fotoalbum_large

En bij de panelen, klik op "Schaduwvorming" en het 2e vinkje 'aan' zetten, dan zie je o.a. hoeveel verlies er per paneel is berekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pordP2Cl1TnyUqQv8apq5GZLQ2U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VpaXoORJAKMdDNIeFCsW3zRB.png?f=fotoalbum_large

• Paut
@_Arthur Ja, met die ingetekende bomen gaat er een beetje rendement verloren, maar ik ga ze niet omzagen om de wereld te redden.

Het zijn natuurlijk maar benaderingen die je met zo'n ontwerpprogramma krijgt, want je kunt niet invoeren dat bomen maar een dikke 6 maanden per jaar bladeren hebben en verder kaal zijn. Maar toch leuk om mee te spelen op een regenachtige zaterdag.

Ik kom er wel uit zo.

• Ronald
@Paut

Helaas zijn opbrengst simulaties onderling niet te vergelijken. Je kunt hooguit een impressie krijgen van de schaduw via de kleuren van de relatieve instraling. Zoals bij @_Arthur

Solaredge simulatie krijg je nog wat meer info in opbrengst verlies diagram

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 01-10-2022 16:36 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:03

DukeBox

loves wheat smoothies

Het voordeel van jouw situatie is dat je een flink aantal panelen kwijt kan om wat speling te hebben.

Ik heb bij mijn andere huis een vergelijkbare situatie alleen met maar 6 panelen. Dat was dus een no brainer voor micro's. Eigenlijk alleen in de zomermaanden heb ik zon op alle panelen. In de herfst schijnt er nog wel regelmatig wat door de kale takken heen maar dat was te weinig geweest voor een string om op te starten.

Maar dit jaar bleek dat de bomen toch flink waren gegroeid, had zelfs in de zomer met hoge zon last van schaduw eind augustus op 4 panelen.

Ik weet niet of er een dergelijke factor bij jou meespeelt maar zo ja dan zijn micros of meerdere kleine stringen misschien helemaal niet zo'n overbodige oplossing.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Paut
@DukeBox Hier zijn de dichtstbijzijnde hoge bomen van onszelf, dus zou ik er wel paar takken af kunnen zagen als een string echt helemaal niet zou opstarten. Daarom, en omdat het bij de buren goed schijnt te werken, durf ik de gok (een stringomvormer) wel te wagen.
DukeBox schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:45:
Het voordeel van jouw situatie is dat je een flink aantal panelen kwijt kan om wat speling te hebben.

Ik heb bij mijn andere huis een vergelijkbare situatie alleen met maar 6 panelen. Dat was dus een no brainer voor micro's. Eigenlijk alleen in de zomermaanden heb ik zon op alle panelen. In de herfst schijnt er nog wel regelmatig wat door de kale takken heen maar dat was te weinig geweest voor een string om op te starten.

Maar dit jaar bleek dat de bomen toch flink waren gegroeid, had zelfs in de zomer met hoge zon last van schaduw eind augustus op 4 panelen.

Ik weet niet of er een dergelijke factor bij jou meespeelt maar zo ja dan zijn micros of meerdere kleine stringen misschien helemaal niet zo'n overbodige oplossing.
Pagina: 1