Bestanden externe schijf niet meer zichtbaar na reservekopie

Pagina: 1
Acties:

• Peetje2001
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik heb mijn bestanden (foto's , documenten)op een externe harde schijf gezet. Ik heb deze aangesloten aan de Imac en per ongeluk de Time machine aangezet. Als ik nu in Finder kijk zie ik alleen de bestanden van reservekopieen van de Time Machine maar niet meer mijn eigen bestanden .Ik kan mij niet meer herinneren of er is gevraagd om bestanden te wissen, dus volgens mij moeten ze er nog op staan.
Is er iemand die hier ervaring meer heeft of weet hoe dit op te lossen?

hoe kan ik mijn bestanden weer zichtbaar maken?
kan het zijn dat de Time Machine een aparte volume heeft gemaakt, en dat die nu alleen in Finder zichtbaar zijn?
via een recovery programma zie ik 3 verschillende partities ( APFS, HFS+, FAT32)
*Versie MacOS Monterey 12.6
externe harde schijf is van Elements 500GB
Jullie hulp wordt zeer op prijs gesteld!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDQMCxoOvOsM8O2zO4vces7aAME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uz5vkkXB6sDu2AZraNhkzRQk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1I7FcMRhClF8lHwhrZdzgAj3dJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8b6VsKzAMMJfVbnKtjpfA40s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlER7zVnzy1b9GtmZlXj5oDZunA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LVmBOpjoBK7G4yFNvc8Ljivh.png?f=fotoalbum_large

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:18
Volgens mij gebruikt Time Machine de gehele schijf, dus je andere bestanden zijn weg. Daar heb je (denk ik) ook een waarschuwing voor gekregen tijdens het setup proces.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Beetje vreemd allemaal?
Blijkbaar was er op die disk al eerder een Time Machine backup "per ongeluk" gemaakt?
En een FAT 32 partitie, was de externe HD soms ook met Windows gebruikt?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Schopje naar MS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:48

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt de bestanden alleen gekopieerd en niet verplaats neem ik aan?

‘t is pas een backup als het bestand op minimaal 2 verschillende plekken staat.

Had je voor deze actie al time machine? Mogelijk kun je daar de originelen mee terughalen toen ze nog op de interne schijf stonden, anders wordt het data recovery en time machine uitzetten om te voorkomen dat er geschreven wordt naar de externe hdd, want elke sector die nu geschreven wordt kan een bestand kapot maken die er daarvoor stond.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetje2001
@The_Doman * de externe harde schijf heb ik eerder gebruikt bij een oude computer die op windows draaide. Dus dat klopt.
@Archer_VC10. Ik kan mij echt niet herinneren dat ik de time machine op deze externe schijf hebt aangezet, laat staan dat ik gewaarschuwd ben dat al mijn bestanden gewist zouden worden.
@nelizmastr * Voor deze actie had ik geen time machine.
* ik heb inmiddels de time machine uitgeschakeld en naar een andere externe schijf laten schrijven.

Hebben jullie enig idee, of de bestanden er nog op staan en hoe ik deze weer terug kan halen.?
Alvast bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:18
Wat het recovery programma je verteld is niet dat er drie partities zijn, maar dat er van drie verschillende 'structuren' bestanden te vinden zijn. Er staat nu een enkele APFS partitie op de schijf maar je recovery software ziet dat er ooit een FAT32 partitie is geweest en ziet restanten van bestanden in deze format. De enige optie die je nu hebt is data recovery, danwel via het programma wat je al hebt gevonden of via een professioneel bedrijf. Dit laatste is vrij kostbaar dus bedenk even wat de bestanden je waard zijn. Als je er zelf een poging op gaat doen dan is het wijsheid om eerst een kloon te maken van deze schijf en daar je recovery software overheen te halen zodat deze schijf verder niet kan veranderen.

In antwoord op je vraag: je bestanden staan er niet meer in de originele staat op, maar er is een kans dat recovery software een klein of groot deel terug kan halen, afhankelijk van hoeveel 'schade' er is ontstaan door de time machine acties op de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetje2001
@Archer_VC10 Oke thanks voor je antwoord.
Ik ga dan toch een poging wagen door eerst de externe schijf te klonen.
Heb je ervaringen met een programma die dit kan doen?
Pagina: 1