Nieuwbouw - Wel of geen zonnepanelen (via bouwbedrijf)

Pagina: 1
Acties:

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:00
Hallo allen,

Wij zijn bezig onze droomwoning te verwezenlijken en hebben advies nodig m.b.t. de zonnepanelen.

In de prijs van de getekende overeenkomst met de bouwer waren standaard 18 zonnepanelen (330WP) meegenomen inclusief A-merk omvormer. Voor elk paneel wat we niet nemen krijgen we 518 euro terug. Op dit moment zijn er 14 zonnepanelen ingetekend, zoals te zien op onderstaande foto.

Daarnaast hebben we de optie om power-optimizers te nemen die een meerprijs hebben van 1386 euro voor 14 stuks. Wel vermelden ze dat er dan nog een meerprijs bij komt voor een aangepaste omvormer en dit schatten ze op 1000-2000 euro. Nu is het zo dat er geen bomen gaan staan of iets dergelijks wat schaduw kan geven op de panelen, dus we twijfelen of we voor de optimizers moeten gaan of niet.

Ik hoor graag jullie advies over de optimizers en wat jullie vinden van de prijzen die de bouwer rekent? Ik neem aan dat het niet nemen van zonnepanelen (en later aan laten leggen) geen optie is omdat de bouw conform de BENG eisen moet zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siQfI7_KK4AfYPp8IOp8W4IRwCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LMa6TMB1PTKy88NreLrfl3F.png?f=fotoalbum_large

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Geen schaduw, geen optimizers nodig zou ik zeggen. Blijkbaar ben je BENG met 18 panelen zonder optimizers :-)
Onder welke hoek en in welke windrichting liggen de panelen?

Maar ben je met 14x330 Wp panelen nog steeds BENG? Heb je de energieberekeningen van je bouwer ontvangen?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-05 22:15
Ik zou ze zeker via de aannemer afnemen. Het zal iets duurder zijn, maar het scheelt je een hoop gedoe als het er bij de oplevering direct al in zit. Zeker omdat je toch 1001 zaken moet regelen voordat je erin kunt trekken.

De optimizers lijken mij niet nodig als er geen schaduw is.

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:00
MSXBas schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:19:
Geen schaduw, geen optimizers nodig zou ik zeggen. Blijkbaar ben je BENG met 18 panelen zonder optimizers :-)
Onder welke hoek en in welke windrichting liggen de panelen?

Maar ben je met 14x330 Wp panelen nog steeds BENG? Heb je de energieberekeningen van je bouwer ontvangen?
Kant van de panelen ligt richting het zuiden. Wat er minimaal geplaatst moet worden is nog niet bekend, dit zal voor de definitieve ruwbouw bekend zijn. Daarnaast vermelden ze dat het momenteel hectisch is in het zonnepanelen-land en de opgenomen zonnepanelen (330WP) waarschijnlijk niet leverbaar zijn tzt van de bouw en per 1 Januari 2023 zullen ze overgaan op 395WP per paneel.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even een reactie op een gedeelte van je vraag:
Zo uit m'n hoofd hoeft een woning bij oplevering niet aan de BENG te voldoen. Dit geldt pas bij ingebruikname. Dat schept ruimte om zelf e.e.a. te regelen. (bron, pagina 4)

Zelf zou ik het mooi door de bouwer laten aanleggen. Die eventueel paar honderd euro meer neem ik dan voor lief (zeg: risico / garantie afkopen).

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 29-09-2022 11:37 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:53
Wie het ook legt, zorg dat je het dakvlak volledig vult. Daar krijg je geen spijt van. Afhankelijk van de prijs de aannemer laten doen, of zelf regelen indien mogelijk ivm BENG eisen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Denk ook aan je andere dakvlakken :Y

Wise enough to play the fool

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:18
Als je uitkomt met de bouwvergunning zonder panelen gewoon doen en later de panelen op het dak gooien via een extern partij.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:00
Ga offertes aanvragen, hele goede kans dat je meer vermogen kunt realiseren voor minder of hetzelfde geld.

Neem daarna de beslissing, prijs, leverdatum, materialen.

En je mag offertes hier gewoon voorleggen natuurlijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1