hoe inbouwdoos bevestigen

Pagina: 1
Acties:

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:45
Hallo,

ik heb mijn buitenmuren aan de binnenzijde met houtvezelisolatie geisoleerd a 8 cm dikte. Dit is een niet al te sterk materiaal. (maar ook weer niet extreem zacht). Ik wil binnenkort elektra aanleggen en moet dan inbouwdozen voor de stopcontacten en schakelaars bevestigen. Ik wil deze gedeeltelijk in de houtvezelisolatie verzinken. Ze gaan er zo'n 3,5 cm in vallen, maar voor de stevigheid wil ik ze niet direct op de houtvezelisolatie vastschroeven, maar op een houten plankje achter de inbouwdoos. Dit houten plankje (18 mm dik) wordt dan weer met 2 schroeven in de muur die achter de isolatie is bevestigd vastgezet.

Nu heb ik al een aantal dozen van mijn buren gekregen:

https://www.omteklussen.n...ema_u40-8712259000480.jpg

... maar hoe kan ik deze bevestigen op een houten plankje? Ik zie in de doos nergens een schroefgat zitten. Ik zou door de achterwand van de doos twee schroeven kunnen boren en zo de doos vastzetten op het houten plankje, maar ik weet niet hoe je officieel een inbouwdoos in dit geval hoort te bevestigen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zijn dat uberhaupt geschikte inbouwdoosjes voor een buitenmuur? Je zou een schroefgat verwachten dat je vervolgens weer kan afdichten met een dopje voor een montage op deze manier ineen buitenmuur.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

In een inbouwdoos mag je geen schroeven gebruiken!
De inbouwdoos die je hebt is voor massieve muren waarbij de inbouwdoos door het stucwerk vast wordt gezet.

Wat je nodig hebt is een holle wanddoos, deze worden gebruikt bij holle wanden met gipsplaat (of ander plaatmateriaal) afwerking.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• john7119
Dank voor jullie reacties! In de handleiding van de houtvezelisolatiefabrikant zie ik ook dat je holle wanddozen moet gebruiken. Maar daar wordt niet gesproken over het extra stevig bevestigen door de hollewanddoos op een houten plaatje dat achter de doos is bevestigd te plaatsen. Daar wordt gezegd dat je het gat eerst met een lijm moet insmeren aan achter en zijkanten van de doos en dan de doos in het gat in de isolatie moet plaatsen. Maar ik zou de doos dus ook graag vastschroeven. Hebben holle wanddozen dan wel schroefgaten hiervoor?

O ja, hierbij een foto hoe ik het in gedachten had, maar wa qua bevestiging dus niet mag (vastschroeven door achterwand doos):

https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/56616_Afb008_2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door john7119 op 29-09-2022 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:16
john7119 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:20:
Maar ik zou de doos dus ook graag vastschroeven. Hebben holle wanddozen dan wel schroefgaten hiervoor?
Je mag inbouwdozen niet (in de doos) vastschroeven.

Wat je wil kan alleen met hollewanddozen. deze hebben aan de buitenkant 2 schroeven die als je die aandraait ervoor zorgen dat 2 metalen lipjes uitklappen en de doos vasttrekken aan de gipsplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mZps96GIGpXO_9cowxV_2kFd84=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fwvb1HdIETc4mNY2exFG0CHG.webp?f=fotoalbum_large

Anderen hebben weer plastic lipjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M908d3pb-6gE9S0Rq3Yb2F3-uBM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6kWHxl3V23EzTlujfCRIC2IV.png?f=user_large

[ Voor 38% gewijzigd door FRANQ op 29-09-2022 08:28 ]

• john7119
@FRANQ dank voor je reactie. Die lipjes haken als ik het goed begrijp achter de gipsplaat. Maar in mijn geval is die er niet. Ik zou wel de houten plaat op gelijke hoogte met de isolatieplaat kunnen monteren, dus dat het hout gelijk ligt met de isolatie aan buitenkant. Dan gat boren in houten plaat en daar de hollewand doos in monteren. Achter de houten plaat zetten die lipjes zich dan vast. Klinkt dat goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik kan je vertellen dat die blauwe doosjes uitstekend werken. Hier is de badkamer en een kamer ook gedaan met die dingen. Ideaal, zonder prutsen doosje in de muur, lipje aantrekken totdat die goed vast zit en dan afknippen/snijden/breken. Je wandcontactdozen en schakelaars gaan écht prima vastzitten op die manier.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:16
john7119 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:31:
@FRANQ dank voor je reactie. Die lipjes haken als ik het goed begrijp achter de gipsplaat. Maar in mijn geval is die er niet. Ik zou wel de houten plaat op gelijke hoogte met de isolatieplaat kunnen monteren, dus dat het hout gelijk ligt met de isolatie aan buitenkant. Dan gat boren in houten plaat en daar de hollewand doos in monteren. Achter de houten plaat zetten die lipjes zich dan vast. Klinkt dat goed?
Ik had gips gezegd omdat dat het meest gebruikelijke is.
Maar hout is ook prima.

Het gaat erom dat je een plaat hebt waarachter hij zich vast kan zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
john7119 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:20:
In de handleiding van de houtvezelisolatiefabrikant zie ik ook dat je holle wanddozen moet gebruiken. Maar daar wordt niet gesproken over het extra stevig bevestigen door de hollewanddoos op een houten plaatje dat achter de doos is bevestigd te plaatsen. Daar wordt gezegd dat je het gat eerst met een lijm moet insmeren aan achter en zijkanten van de doos en dan de doos in het gat in de isolatie moet plaatsen. Maar ik zou de doos dus ook graag vastschroeven. Hebben holle wanddozen dan wel schroefgaten hiervoor?
Tja, wie weet het beter? ;)

Gewoon de handleiding volgen. Holle wand dozen gaan je niet helpen, want je wand is niet hol. Soms kun je wat prutsen door materiaal weg te halen zodat de klemmen ergens in vastgrijpen, maar dat is gepruts.

Overigens is dat 'niet schroeven' niet overal een dingetje:
https://www.toolstation.c...ies/boxes-pattresses/c148
In het VK schroef je ze vast, maar heb je dus zelfs metalen dozen die je aard. En daar gebruik je geen buizen, maar kabel direct in de muur.
Ik vind het humor om te zien dat dingen die in NL echt niet mogen in andere landen zo moeten. :)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

@john7119 Je hebt de houtwol platen tegen de muur aan geplakt zonder een afwerking erover heen begrijp ik nu?
Er komt verder ook geen afwerking overheen?

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• john7119
SpongeRob schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:46:
@john7119 Je hebt de houtwol platen tegen de muur aan geplakt zonder een afwerking erover heen begrijp ik nu?
Er komt verder ook geen afwerking overheen?
hoi, er wordt nog met 3 cm leem afgestuct. In die 3 cm leem zit ook nog wandverwarming verwerkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:18
john7119 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:31:
Ik snap geloof ik niet hoe je wandafwerking eruit gaat zien. Hoezo ligt het hout dan gelijk met de isolatie? Komt de afwerking niet juist voor de isolatie?
john7119 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:10:
Ik wil deze gedeeltelijk in de houtvezelisolatie verzinken. Ze gaan er zo'n 3,5 cm in vallen
Dus ze steken ook zo'n 1,5cm voor de isolatie uit? Wat komt er dan in die ruimte? Geen gips, geen hout?

De meeste hollewanddozen plaats je in de buitenste afwerklaag en zijn dan ook ontworpen om te installeren door een gat van 76mm. Er zijn echter ook wel modellen die je al in een eerder stadium kunt installeren.

Deze heeft schroefgaten tussen de buisinvoeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YeilIYsaxHJMw_MXUV2zgaA0Sto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUZU8Km8krNOgRTWhAbJAmFT.jpg?f=fotoalbum_large
De rode lipjes zijn eigenlijk bedoeld om aan de binnenzijde van de wand vast te schroeven, maar als de doos uit mag steken kun je ze natuurlijk ook aan de voorkant op een houten plaat schroeven.

Deze kan op een speciale rail worden bevestigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6lHexcZc6IEJk96D-jvyL-5Qxg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3xkMkiyzKacZkLAyBsNPmyu6.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiTbvi0_xfbXXMBFqGTOd-ouOwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ej3SjFaDClV71POakYB45NYn.jpg?f=fotoalbum_large

De blauwe concurrent heeft ook een doos met schroefgaten tussen de buisinvoeren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_ZbWGFNFyaL-DMO-ytrmEUTS2w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x1iqvtM4xPKBsZd9akLW0zl9.jpg?f=user_large

Blader eens door de catalogussen van Attema en ABB en kijk eens rond wat in jouw situatie handig lijkt.
TheGhostInc schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:50:
Overigens is dat 'niet schroeven' niet overal een dingetje:
https://www.toolstation.c...ies/boxes-pattresses/c148
In het VK schroef je ze vast, maar heb je dus zelfs metalen dozen die je aard.
Tja daar zit dan natuurlijk ook meteen het verschil. Onze inbouwdozen zijn dubbel geïsoleerd, daar mag je geen schroeven doorheen draaien waarmee je de dubbele isolatie verbreekt. Bij een geaarde metalen inbouwdoos speelt dat probleem natuurlijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 29-09-2022 10:22 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• john7119
Hoi allemaal,

zou lijmen nog een optie zijn? Dus de inbouw / holle wand doos aan de achterzijde vastlijmen op een houten plaatje, die weer vastgeschroefd zit op de isolatie / muur. Dan is het wel elektrisch geisoleerd, maar ook vast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-05 12:31
Ik heb in de laatste 2 jaar 3 huizen gebouwd en verbouwd. Je komt van alles tegen. Er zijn de regels die zeggen dat je ze niet mag vastschroeven vanuit het doosje, maar het gebeurt in de praktijk wel. Plankje er achter, snelgips, vastpurren/kitten, klemmen, schroeven met gaatjesband, ik ben het allemaal wel een keer tegen gekomen en in alle eerlijkheid: vast is vast.

Probeer je zo veel mogelijk aan de regels te houden en hou het veilig, maar laat je er niet te veel door tegenhouden.

In jouw geval zou ik die hollewand dozen van ABB gebruiken, die werken het lekkerst en gaan ook het minst snel weer los zitten. Hollewanddozen van attema laten snel los als je het gat niet op de millimeter nauwkeurig boort. Dat plankje er achter is een goed idee, als je met een zachte wand een stugge stekker insteekt druk je de doos zo los.

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 09:20
In mijn huis zitten deels nog oude leidingen en wanddozen...allemaal volledig metaal gewoon in NL en nergens geaard. Dit is wel uit ca 1950-1960, maar het geeft wel een beetje nuance aan.

Als het mogelijk is zou ik inderdaad de regeltjes proberen te volgen, maar als jij met 2 schroefjes in de achterkant van een inbouwdoos de doos stevig vastzet zie ik daar echt geen enkel probleem in. Mocht je er toch wat overin zitten, kun je altijd een laagje kit overheen doen.
Als alternatief kun je ook naar een hi-tack montage kit kijken. Dat hecht ook gewoon direct op schone stenen, maar dan moet je even naar de ruimte kijken die de kit moet opvullen. (Een paar mm is prima, maar centimeters zou ik niet aanraden.)

Zorg wel dat de inbouwdoos diep genoeg is. Een enkel of een dubbel stopcontact (in een enkele doos) is een flink verschil in benodigde ruimte.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-05 20:51
Je hebt isolatie aan je buitenmuur aan de binnenzijde geplaatst. Daar moet een inbouwdoos in komen als ik je goed begrijp.
Is het niet handiger om een voorzetwand te plaatsen? Dan los je al deze problemen gelijk mee op. Dan blijft de boel ook stevig op zijn plek en doet het isolatie beter zijn werk.

Hoe wil je anders je inbouwelement stevig erin krijgen?

Normaliter als je bijvoorbeeld je huis stuuct, dan vallen de inbouwdozen wat dieper. Dan komt het frame van het inbouwelement op de muur, die vast zit met schroeven aan je inbouwelement. In jouw geval hebben we het niet over een muur maar zacht materiaal. Dat gaat of drukken in het isolatiemateriaal of niet goed vastzitten.

• john7119
mafl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:27:
Ik heb in de laatste 2 jaar 3 huizen gebouwd en verbouwd. Je komt van alles tegen. Er zijn de regels die zeggen dat je ze niet mag vastschroeven vanuit het doosje, maar het gebeurt in de praktijk wel. Plankje er achter, snelgips, vastpurren/kitten, klemmen, schroeven met gaatjesband, ik ben het allemaal wel een keer tegen gekomen en in alle eerlijkheid: vast is vast.

Probeer je zo veel mogelijk aan de regels te houden en hou het veilig, maar laat je er niet te veel door tegenhouden.

In jouw geval zou ik die hollewand dozen van ABB gebruiken, die werken het lekkerst en gaan ook het minst snel weer los zitten. Hollewanddozen van attema laten snel los als je het gat niet op de millimeter nauwkeurig boort. Dat plankje er achter is een goed idee, als je met een zachte wand een stugge stekker insteekt druk je de doos zo los.
Dank voor je reactie! Kun je misschien nog verder verduidelijken waarom die Attema dozen sneller loslaten, want volgens mij heb ik die (alleen maar) op voorraad thuis... Wat moet precies op de millimeter nauwkeurig geboord worden voor goede montage, het gat in de gipsplaat in geval van montage in gips voorzetwand? Want in mijn geval maakt het gat waar de doos in valt niet zo veel uit qua passendheid, de doos wordt als het ware gedeeltelijk in de isolatie gedrukt (verzonken), en drukt aan de achterzijde met zijn achterwand tegen de nog te monteren houten plankjes, die op hun beurt weer tegen de resterende (resterende 3 cm) isolatie zit gedrukt (geschroefd in de muur).

• john7119
com2,1ghz schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:11:
Je hebt isolatie aan je buitenmuur aan de binnenzijde geplaatst. Daar moet een inbouwdoos in komen als ik je goed begrijp.
Is het niet handiger om een voorzetwand te plaatsen? Dan los je al deze problemen gelijk mee op. Dan blijft de boel ook stevig op zijn plek en doet het isolatie beter zijn werk.

Hoe wil je anders je inbouwelement stevig erin krijgen?

Normaliter als je bijvoorbeeld je huis stuuct, dan vallen de inbouwdozen wat dieper. Dan komt het frame van het inbouwelement op de muur, die vast zit met schroeven aan je inbouwelement. In jouw geval hebben we het niet over een muur maar zacht materiaal. Dat gaat of drukken in het isolatiemateriaal of niet goed vastzitten.
Dank voor je bericht! Voorzetwand is geen optie, want we stuccen af met 3 cm leem. Opbouw wordt dus, van buiten naar binnen: steensmuur, 2 cm egalisatie, 8 cm drukvaste houtvezelisolatieplaat, 3 cm leem, gewapend met glasvezelnetten, met in deze 3 cm leem de wandverwarming. De elektra dozen (inbouw of hollewand) zitten dan enkele centimeters verzonken in de isolatie.

• john7119
MRTNbos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:46:
In mijn huis zitten deels nog oude leidingen en wanddozen...allemaal volledig metaal gewoon in NL en nergens geaard. Dit is wel uit ca 1950-1960, maar het geeft wel een beetje nuance aan.

Als het mogelijk is zou ik inderdaad de regeltjes proberen te volgen, maar als jij met 2 schroefjes in de achterkant van een inbouwdoos de doos stevig vastzet zie ik daar echt geen enkel probleem in. Mocht je er toch wat overin zitten, kun je altijd een laagje kit overheen doen.
Als alternatief kun je ook naar een hi-tack montage kit kijken. Dat hecht ook gewoon direct op schone stenen, maar dan moet je even naar de ruimte kijken die de kit moet opvullen. (Een paar mm is prima, maar centimeters zou ik niet aanraden.)

Zorg wel dat de inbouwdoos diep genoeg is. Een enkel of een dubbel stopcontact (in een enkele doos) is een flink verschil in benodigde ruimte.
Dank voor je reactie! Qua stevigheid neig ik nu wel naar vastschoeven of lijmen, want dan komt de houten bevestigingsplaat iets dieper in de isolatie, wat wat steviger wordt. Bij schroeven zal ik dan de schroeven afdichten met iets elektrisch isolerends, of anders het geheel lijmen...

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 10:41

BLN

De inbouw dozen die je nu hebt zijn gewoon niet handig om te gebruiken. Die zijn echt specifiek om in een muur weggespeeld te worden.

Houtvezelplaat an sich is niet sterkgenoeg om een inbouwdoos goed op zijn plek te houden. Maar er zijn al een aantal voorbeelden langsgekomen van inbouwdozen die je gewoon kunt vastschroeve. Zoals je op de afbeeldingen kunt zien gaan die schroeven altijd buiten de "inhoud"van de doos om, omdat doos een bepaalde isolatie waarde moet behalen.

Monteer tussen je balken laag gewoon een horizontale lat ter hoogte van je inbouw dozen, en (als de buizen via het plafond komen) ook nog een lat ter hoogte van het plafond om het zadel van je buis op te bevestigen. Op die houten lat kun je je inbouwdozen dan vastschroeven. Die mogen dus 2/3 cm uitsteken vanaf je vezelplaat omdat er nog op gestucced wordt.

Let dus ook op de stuc dikte. Je inbouwdoos moet gelijk met de oppervlakte van je afwerking komen te zitten. Ligt die veel dieper, dan moet je opvullingen toepassen.

If it ain't broken, don't fix it

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
john7119 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:16:
Hoi allemaal,

zou lijmen nog een optie zijn? Dus de inbouw / holle wand doos aan de achterzijde vastlijmen op een houten plaatje, die weer vastgeschroefd zit op de isolatie / muur. Dan is het wel elektrisch geisoleerd, maar ook vast.
Sure, gewoon een 2K pur/montagelijm tussen de naden spuiten, even beethouden en het zit muurvast. Met zoiets bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...0-ml/7923758/artikel.html

Wel opletten dat de doosjes er niet uit worden gedrukt de eerste minuten. Uitpuilend schuim kan je naderhand wegsnijden. Beter dat de doosjes te diep liggen dan dat ze uitsteken. Te diep kan je namelijk nog fixen met opvulringen.

[ Voor 17% gewijzigd door jordje op 29-09-2022 12:14 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-05 16:39

BHQ

jordje schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:12:
[...]

Sure, gewoon een 2K pur/montagelijm tussen de naden spuiten, even beethouden en het zit muurvast. Met zoiets bijvoorbeeld: https://www.hornbach.nl/s...0-ml/7923758/artikel.html

Wel opletten dat de doosjes er niet uit worden gedrukt de eerste minuten. Uitpuilend schuim kan je naderhand wegsnijden. Beter dat de doosjes te diep liggen dan dat ze uitsteken. Te diep kan je namelijk nog fixen met opvulringen.
Meh. Brandgevaarlijk spul, wil je niet in de buurt van elektra hebben.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
BHQ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:39:
[...]

Meh. Brandgevaarlijk spul, wil je niet in de buurt van elektra hebben.
Brandklasse B2, dus nog veiliger dan houtvezelisolatie (D of E)...

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-05 12:31
john7119 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:36:
[...]

Dank voor je reactie! Kun je misschien nog verder verduidelijken waarom die Attema dozen sneller loslaten[...]
Als je een schroefje door die diagonale rode lipjes wilt krijgen dan zit je zo dicht bij de rand van het gat dat de plaat bijna altijd breekt, bovendien is het lastig mikken met zo'n klein gaatje aan de andere kant van de muur (of je moet ze van binnenuit vastmaken, maar bij jou staat de muur al). Van de variant met de klemmetjes zijn de voorste delen van de klemmetjes zo smal dat als je aan twee kanten 1mm te breed boort, de klemmetjes al niet meer mooi pakken, en je de doos dus nooit meer met de klemmen vast krijgt.

• john7119
mafl schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:08:
[...]

Als je een schroefje door die diagonale rode lipjes wilt krijgen dan zit je zo dicht bij de rand van het gat dat de plaat bijna altijd breekt, bovendien is het lastig mikken met zo'n klein gaatje aan de andere kant van de muur (of je moet ze van binnenuit vastmaken, maar bij jou staat de muur al). Van de variant met de klemmetjes zijn de voorste delen van de klemmetjes zo smal dat als je aan twee kanten 1mm te breed boort, de klemmetjes al niet meer mooi pakken, en je de doos dus nooit meer met de klemmen vast krijgt.
Dank voor je verduidelijking! Klinkt inderdaad wat minder handig. Maar ik denk toch dat ik de doos van binnen ga schroeven of lijmen, dus dan gaat dit geen probleem zijn. Maar wel handig om bewust van te zijn voor evt. vervolgprojecten.

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Een vraagje
Waarom mag je die contactdozen niet vastschroeven met een schroef door de doos heen?
Toen ik dit las meende ik me te herinneren dat ik een aantal dozen heb die met een schroef in een houten balk (achter het doosje) vast zitten en niet met van die klipjes tegen de gipsplaat.

Zijn hier regels voor? IVM verzekering ofzo?

• DrHill
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:33
Ik heb recent dezelfde vraag gehad vanwege isolatie met houtvezelplaat aan de binnenmuur. In mijn zoektocht naar een oplossing kwam ik deze site tegen http://www.strozo.nl/installatie.html.

Hier hebben de normale ABB inbouwdoos gebruikt en ingefreesd in de houtvezelplaat. Ik ben van plan dit ook te gaan doen. Mochten ze erg los zitten ga ik ze met montagekit oid vastzetten.

Overigens zijn er ook speciale houtvezelplaat inbouwdozen, zie YouTube: ECON® Iso + - Inbouwdoos voor houtvezelisolatie.. Deze kon ik echter nergens krijgen en waren volgens mij ook nog duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
@DrHill Dank voor je link en reactie! Gewoon infrezen lijkt mij prima, maar hoe zet je de doos dan vast? Smeer je hem in met leem of kalk? Ik twijfel dan aan hoe sterkt dat is als je met een flinke ruk een goed klemmende stekker uit het stopcontact trekt. Zo'n sterk gevoel geeft mij de combi leem / kalk / houtvezelisolatie niet. Vandaar dat houten plankje dat goed verankerd in de muur is met 2 schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:21
Mag ik ook heel even aanhaken op dit topic.

Ik heb een wand geplaatst (houten skeletbouw) en wil wandcontact dozen plaatsen, maar wel met vast pvc buis (dus geen flexibele buis). Dit houdt in dat ik de inbouwdozen al vast moet zetten, en daarna de platen eroverheen moet schuiven. Je mag alleen niet schroeven in een inbouwdoos, en heel de dozen vast puren (zoals ik veel lees) vind ik nou ook niet echt een ideale oplossing.

Er zijn dus wel holle wand inbouwdozen, echter moet je dan flexibele buis hebben en dan plaats je deze achteraf. Dat is dus iets wat ik liever niet wil, aangezien flexibele leiding altijd een drama is met het trekken van kabels.

Iemand een gouden tip?

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:34
Wachten... schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:18:

Ik heb een wand geplaatst (houten skeletbouw) en wil wandcontact dozen plaatsen, maar wel met vast pvc buis (dus geen flexibele buis). Dit houdt in dat ik de inbouwdozen al vast moet zetten, en daarna de platen eroverheen moet schuiven. Je mag alleen niet schroeven in een inbouwdoos, en heel de dozen vast puren (zoals ik veel lees) vind ik nou ook niet echt een ideale oplossing.

Er zijn dus wel holle wand inbouwdozen, echter moet je dan flexibele buis hebben en dan plaats je deze achteraf. Dat is dus iets wat ik liever niet wil, aangezien flexibele leiding altijd een drama is met het trekken van kabels.

Iemand een gouden tip?
Mogelijkheid om een ABB hw-50g te gebruiken? Deze zet je vast met 2 schroeven in de achterkant van de doos. Hiervoor moet je wel je wand voorzien van een aantal balkjes waar je deze vervolgens op vastschroeft. Nadeel ten op zichte van hollewanddozen is dat je je osb en gips er later omheen moet plaatsen en dus preciezer moet meten.

Als je een installatiewand maakt met houtvezel platen (dus de buitenmuren van je hsb wanden om je dampremmende folie heel te houden). Is het gewoon een kwestie van de frees er in zetten. De gaten voor je inbouwdoos iets kleiner dan normaal boren. 76 is mooi zat en vervolgens de inbouwdoos met een dot lijmpur vastzetten

[ Voor 12% gewijzigd door PotatoChip op 17-01-2023 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
PotatoChip schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:32:
[...]

Mogelijkheid om een ABB hw-50g te gebruiken? Deze zet je vast met 2 schroeven in de achterkant van de doos. Hiervoor moet je wel je wand voorzien van een aantal balkjes waar je deze vervolgens op vastschroeft. Nadeel ten op zichte van hollewanddozen is dat je je osb en gips er later omheen moet plaatsen en dus preciezer moet meten.

Als je een installatiewand maakt met houtvezel platen (dus de buitenmuren van je hsb wanden om je dampremmende folie heel te houden). Is het gewoon een kwestie van de frees er in zetten. De gaten voor je inbouwdoos iets kleiner dan normaal boren. 76 is mooi zat en vervolgens de inbouwdoos met een dot lijmpur vastzetten
Ja dat is nog een optie..deze heeft alleen 2 vast pijpen boven onder. Ik heb maar enkel 1 ingang nodig en de rest lus ik door.

Wordt het ook wel eens gedaan dat je alleen het allerlaatste stukje flexibel maakt? Dan kan ik wel de normale holle wand inbouwdoos plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
Wachten... schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 18:49:
[...]

Ja dat is nog een optie..deze heeft alleen 2 vast pijpen boven onder. Ik heb maar enkel 1 ingang nodig en de rest lus ik door.

Wordt het ook wel eens gedaan dat je alleen het allerlaatste stukje flexibel maakt? Dan kan ik wel de normale holle wand inbouwdoos plaatsen.
Dat je van de 2 invoeren maar 1 gebruikt is niet zo erg. Deze andere laat je gewoon open.

Je kan voor het laatste stukje naar je hollewanddoos ook flexibel gebruiken inderdaad. Zelf zou ik dat persoonlijk niet doen aangezien ik de leidingen in de wand liever in 1 stuk heb. Tevens kan je dat laatste stuk flexibel ook nergens aan vastzetten behalve aan de spruit van je hollewanddoos. Draad trekken in flexibele buis is overigens prima te doen zolang je de bochten maar ruim maakt en je de buis maar voldoende vastzet en dan zeker ook op de punten waar hij kan gaan wringen zoals in de bochten.

In het geval van binnenmuren kan je ook eerst 1 kant dichtmaken. Daar vervolgens je hollewanddozen in plaatsen en je vaste buis aanbrengen. De andere kant van deze wand ontkom je dan niet aan om bijvoorbeeld de hw-50g of hollewanddozen met een stuk flexibel te gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door PotatoChip op 17-01-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
PotatoChip schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:01:
[...]

Dat je van de 2 invoeren maar 1 gebruikt is niet zo erg. Deze andere laat je gewoon open.

Je kan voor het laatste stukje naar je hollewanddoos ook flexibel gebruiken inderdaad. Zelf zou ik dat persoonlijk niet doen aangezien ik de leidingen in de wand liever in 1 stuk heb. Tevens kan je dat laatste stuk flexibel ook nergens aan vastzetten behalve aan de spruit van je hollewanddoos. Draad trekken in flexibele buis is overigens prima te doen zolang je de bochten maar ruim maakt en je de buis maar voldoende vastzet en dan zeker ook op de punten waar hij kan gaan wringen zoals in de bochten.

In het geval van binnenmuren kan je ook eerst 1 kant dichtmaken. Daar vervolgens je hollewanddozen in plaatsen en je vaste buis aanbrengen. De andere kant van deze wand ontkom je dan niet aan om bijvoorbeeld de hw-50g of hollewanddozen met een stuk flexibel te gebruiken.
Het laatste is wel een goede. Ik denk dat ik dat ga doen, want er komt maar aan 1 kant electra.

Nog even wat anders. Hoe maak je in vredesnaam deze centraaldoos vast aan rachelwerk.

Als ik namelijk zoek op montage Attema centraaldoos, dan vind ik alleen maar andere centraaldozen waar schroefgat in zitten en speciale lipjes voor rachelwerk, zoals deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
PotatoChip schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:01:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Wachten... schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 20:04:
[...]

Het laatste is wel een goede. Ik denk dat ik dat ga doen, want er komt maar aan 1 kant electra.

Nog even wat anders. Hoe maak je in vredesnaam deze centraaldoos vast aan rachelwerk.

Als ik namelijk zoek op montage Attema centraaldoos, dan vind ik alleen maar andere centraaldozen waar schroefgat in zitten en speciale lipjes voor rachelwerk, zoals deze
Volgens mij zitten er in het midden van de spruit ruimte voor schroeven die je vervolgens aan je rachels vastschroeft. Gebruikt zelf vaak het andere model van Attema (CH80R) of de versie van ABB. Deze hebben iets meer spruiten zodat je wat meer mogelijkheden voor je leidingverloop hebt en tevens meer ruimte hebt wat het aflassen makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:39
Zou je deze vast kunnen schroeven door de gaten aan de zijkant?

Attema U50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12:25

Iemand een gouden tip?
Ja, flexibel gebruiken (voorbedraad is een aanrader), doet de elektricien ook. Hoe vaak komt het nou voor dat je achteraf nog draden moet trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:28
Kurma schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Ja, flexibel gebruiken (voorbedraad is een aanrader), doet de elektricien ook. Hoe vaak komt het nou voor dat je achteraf nog draden moet trekken?
En die heb je zelfs in varianten met 4/5 kabels. Dus mocht je twijfelen of je in de toekomst nog een lamp oid wil, dan gewoon eentje met meer draden nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een wand geplaatst (houten skeletbouw) en wil wandcontact dozen plaatsen,
Iemand een gouden tip?
Daar had je op voorhand, voor het plaatsen van de wand, rekening mee moeten houden. Dan had je de WCD's aan in de ene ruimte vanuit de andere ruimte kunnen plaatsen.

Bijvoorbeeld een wand tussen slaapkamer 1 en slaapkamer 2. Hierbij zorg je dat de WCD's ieder in een ander vak van je skelet komen zodat je de WCD in slaapmaker 1 vanuit slaapkamer 2 helemaal kunt monteren. De WCD's in slaapkamer 2 kun je dan vanuit slaapkamer 1 monteren. Zo kun je alles vastzetten met vaste buis.
Dat is dus iets wat ik liever niet wil, aangezien flexibele leiding altijd een drama is met het trekken van kabels.
Je moet dan ook geen kabels gaan trekken in een buis maar draad. Wat in ieder geval belangrijk is in dit geval is dat de draad op de juiste manier aan de trekveer gemonteerd zit. Doe je dit niet goed dan wordt het een drama.

Wil je het jezelf makkelijk maken dan moet je de draden trapsgewijs twisten en niet allemaal op hetzelfde punt.
Dus NIET zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.wymefa.nl/wp-content/uploads/1a.jpg

Maar wel zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/2284_P9251299_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
PotatoChip schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Volgens mij zitten er in het midden van de spruit ruimte voor schroeven die je vervolgens aan je rachels vastschroeft. Gebruikt zelf vaak het andere model van Attema (CH80R) of de versie van ABB. Deze hebben iets meer spruiten zodat je wat meer mogelijkheden voor je leidingverloop hebt en tevens meer ruimte hebt wat het aflassen makkelijker maakt.
Klopt het dat je de schroeven (in mijn geval 4x40 schroeven) over de hele lengte van de sleuf mag schroeven in de Attema centraaldoos?

Het voelt een beetje gek dat je daar wel in mag schroeven, maar dat je een inbouw wcd niet vast mag schroeven in de achterkant.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSK7yO48AzNYeFBzgByhUrFQnnc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBRaqHRgB2e4KDZiWsEn0ncj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Wachten... op 19-01-2023 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Wachten... schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Klopt het dat je de schroeven (in mijn geval 4x40 schroeven) over de hele lengte van de sleuf mag schroeven in de Attema centraaldoos?

Het voelt een beetje gek dat je daar wel in mag schroeven, maar dat je een inbouw wcd niet vast mag schroeven in de achterkant.

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?[Afbeelding]
Als je daar in schroeft kan de schroef nooit in contact komen met spanningsvoerende geleiders wat bij een inbouwdoos wel zou kunnen. (in theorie kan dat bij een abb hw-50g ook maar deze is er speciaal voor bedoelt in tegenstelling tot een normale inbouwdoos).

Bij de centraaldoos van Attema is er dan sprake van een soort van dubbele isolatie omdat de isolatie van het vd-draad en het plastic van de centraaldoos nog tussen de schroef en spanningsvoerend koper zit.

Dus eigenlijk gewoon het spul gebruiken zoals het bedoelt is desondanks dat de bezwaren tegen ander materiaal soms vergezocht zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door PotatoChip op 19-01-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
PotatoChip schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Als je daar in schroeft kan de schroef nooit in contact komen met spanningsvoerende geleiders wat bij een inbouwdoos wel zou kunnen. (in theorie kan dat bij een abb hw-50g ook maar deze is er speciaal voor bedoelt in tegenstelling tot een normale inbouwdoos).

Bij de centraaldoos van Attema is er dan sprake van een soort van dubbele isolatie omdat de isolatie van het vd-draad en het plastic van de centraaldoos nog tussen de schroef en spanningsvoerend koper zit.

Dus eigenlijk gewoon het spul gebruiken zoals het bedoelt is desondanks dat de bezwaren tegen ander materiaal soms vergezocht zijn.
Ja dus als ik het goed begrijp, dan dan komt er nog een buis in die ook nog eens als bescherming werkt?

In ieder geval goed om te weten dat ik overal kan schoeven in die sleuf. Ik dacht misschien mag ik nog enkel op de plek schroeven waar de groef een klein stukje verticaal loopt (kruisvorm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
john7119 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:10:
Hallo,

ik heb mijn buitenmuren aan de binnenzijde met houtvezelisolatie geisoleerd a 8 cm dikte. Dit is een niet al te sterk materiaal. (maar ook weer niet extreem zacht). Ik wil binnenkort elektra aanleggen en moet dan inbouwdozen voor de stopcontacten en schakelaars bevestigen. Ik wil deze gedeeltelijk in de houtvezelisolatie verzinken. Ze gaan er zo'n 3,5 cm in vallen, maar voor de stevigheid wil ik ze niet direct op de houtvezelisolatie vastschroeven, maar op een houten plankje achter de inbouwdoos. Dit houten plankje (18 mm dik) wordt dan weer met 2 schroeven in de muur die achter de isolatie is bevestigd vastgezet.

Nu heb ik al een aantal dozen van mijn buren gekregen:

https://www.omteklussen.n...ema_u40-8712259000480.jpg

... maar hoe kan ik deze bevestigen op een houten plankje? Ik zie in de doos nergens een schroefgat zitten. Ik zou door de achterwand van de doos twee schroeven kunnen boren en zo de doos vastzetten op het houten plankje, maar ik weet niet hoe je officieel een inbouwdoos in dit geval hoort te bevestigen?
Ik ben nieuwsgierig voor welke inbouwdoos je uiteindelijk hebt gekozen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-05 17:39
Mocht iemand nog een antwoord op de origine vraag willen welke dozen te gebruiken in harde houtvezel isolatieplaten: De Kaiser Econ Iso+ dozen (https://www.kaiser-elektr...ang-junction-box-econ-iso) zoals genoemd door @nolin lijken de enige echt voor deze use-case gemaakte inbouwdozen te zijn. Ze zijn gewoon te krijgen bij Voltus en andere webshops uit Duitsland, zoek op het artikelnr (1159-55). Ik ben bezig met een gelijke wandopbouw, maar heb ze zelf nog niet besteld/geprobeerd, dus kan nog geen ervaringen delen.

Misschien dat iets als een Attema UHW40 (https://www.attema.com/nl...ewand-inbouwdoos-oe-19-mm) met die twee rode lipjes ook genoeg is om vast te zetten? Deze is 40mm diep.
Zelfde geldt voor de ABB HW50 (https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl), die heeft 4 van die lipjes ipv 2 zoals bij die van Attema. Alleen wel 50mm diep en buisingangen boven en onder.

[edit 2024.02.18] Attema (onderdeel van Kaiser) heeft ondertussen ook dozen hiervoor beschikbaar, de UHW50-CLT (AT1495), zie https://www.attema.com/nl...4/uhw50-clt?number=AT1495

[ Voor 9% gewijzigd door aaahaaap op 18-02-2024 23:30 ]

Pagina: 1