Aqara single switch: vraag over neutraal

Pagina: 1
Acties:

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik wilde een Aqara single switch installeren om de mechanische afbuiging te schakelen op basis van luchtvochtigheid. Omdat de schakelaar waarop deze is aangesloten geen neutraal heeft heb ik de T1 zonder neutraal gekocht. Maar die werkt niet. Ik begrijp nu dat de no neutral versie zichzelf van stroom voorziet door toch een beetje stroom door te laten. Daar kan blijkbaar de ventilatie niet mee om gaan.

Ik zal dus voor een neutral versie moeten gaan. Maar hoe sluit ik die aan? Ik weet niet of ik eenvoudig de ventilator weg kan halen om hem daar te installeren (met neutraaldraad). Bij de schakelaar is wel een andere neutraaldraad aanwezig: die van de vloerverwarming. Die zit op de zelfde groep maar ik weet dus niet of ik die zonder probleem kan gebruiken. Zo ver rijkt mijn electriciteitskennis niet.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Moderne ventilatieboxen gebruikt de schakelaar echt alleen voor het signaal. Dus er zal inderdaad niet genoeg vermogen lopen om de Aqara te voorzien van power.

Maar meestal heb je bij de ventilatiebox ook wel een lasdoos ofzo waar hij in kan.

Zomaar andere N pakken is niet handig. Eigenlijk alleen doen als hij netjes uit hetzelfde pijpje komt als de fasedraad / L waar de schakelaar op aangesloten zit.

• iAR
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:42:
Moderne ventilatieboxen gebruikt de schakelaar echt alleen voor het signaal. Dus er zal inderdaad niet genoeg vermogen lopen om de Aqara te voorzien van power.

Maar meestal heb je bij de ventilatiebox ook wel een lasdoos ofzo waar hij in kan.
En hebben we het dan hier over de versie met of zonder neutraal?
Zomaar andere N pakken is niet handig. Eigenlijk alleen doen als hij netjes uit hetzelfde pijpje komt als de fasedraad / L waar de schakelaar op aangesloten zit.
Zomaar is het niet, het is een neutraal die waarschijnlijk achter de ventilator (en de verlichting) ook gebruikt wordt, en uit de zelfde leiding van boven waar de schakelaar licht, schakelaar ventilator en de vloerverwarming (met neutraal) komt.

En mag ik vragen waarom dat niet handig is, zodat ik het kan begrijpen :)

• Septillion

Septillion

iAR schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:41:
[...]

En hebben we het dan hier over de versie met of zonder neutraal?
De zonder N. Die met N maakt de hele belasting van de load niet uit.
Zomaar is het niet, het is een neutraal die waarschijnlijk achter de ventilator (en de verlichting) ook gebruikt wordt, en uit de zelfde leiding van boven waar de schakelaar licht, schakelaar ventilator en de vloerverwarming (met neutraal) komt.
Als het uit het zelfde pijpje komt is het prima (tenzij er een beun aan gewerkt heeft :+)
En mag ik vragen waarom dat niet handig is, zodat ik het kan begrijpen :)
Sowieso moet de N altijd netjes van dezelfde groep komen als de L. Zodat ze netjes samen uit gaan en voor de aardlekschakelaar.

Maar ook maakt het een installatie super onoverzichtelijk als de L linksom naar de lamp gaat en de N rechtsom. Dan heb je als je een doosje open maakt laten al helemaal geen weet wat nu de voedende kant is enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Septillion schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:32:
De zonder N. Die met N maakt de hele belasting van de load niet uit.
Ik krijg mijn ventilator er met geen mogelijkheid uit :(
Als het uit het zelfde pijpje komt is het prima (tenzij er een beun aan gewerkt heeft :+)
Geen beunhaas. Dus een neutral versie geprobeerd…
N, neutraal
L, fase
L1, schakel
S1/2, de fysieke schakelaar.

Niks 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Gisteren even gemist, maar goed, de schakelaar zou al moeten werken zodra L en N aangesloten zitten. Dan moet hij te koppelen zijn aan de app en kan je het relais horen.

Je zou eventueel even een stapje terug kunnen doen en alleen de L en N eens aansluiten aan een stekker. Werkt hij dan wel?

En hoezo moet de ventilator eruit? Meestal zit de aanvoer gewoon in een lasdoosje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 08:27:
Gisteren even gemist, maar goed, de schakelaar zou al moeten werken zodra L en N aangesloten zitten. Dan moet hij te koppelen zijn aan de app en kan je het relais horen.

Je zou eventueel even een stapje terug kunnen doen en alleen de L en N eens aansluiten aan een stekker. Werkt hij dan wel?

En hoezo moet de ventilator eruit? Meestal zit de aanvoer gewoon in een lasdoosje...
Geen probleem.
De Aqara schakelaar (< bedoel je neem ik aan met schakelaar) geeft voeding aan de ventilator door eeuwig te blijven draaien. Hij is dan nog niet gekoppeld aan het Zigbee netwerk. De ventilator gaat niet uit als ik het knopje op de switch indruk. Dat zou wel moeten.

Ik begrijp even niet wat de functie van het aansluiten van de L en N aan een stekker helpt.

Het probleem is dat de ventilator is ingebouwd in een verlaagd plafond. De lasdoos zit er vast, maar omdat ik niet weet hoe ik de ventilator basis demonteer kan ik er niet bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

iAR schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:55:
Ik begrijp even niet wat de functie van het aansluiten van de L en N aan een stekker helpt.
Om eerst eens los uit te kunnen sluiten of de (inderdaad Aqara) schakelaar werkt en je geen defecte hebt gekregen.
Het probleem is dat de ventilator is ingebouwd in een verlaagd plafond. De lasdoos zit er vast, maar omdat ik niet weet hoe ik de ventilator basis demonteer kan ik er niet bijkomen.
Ah, een bekend "had nooit zo gemaakt mogen worden" probleem :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 15:59:
Om eerst eens los uit te kunnen sluiten of de (inderdaad Aqara) schakelaar werkt en je geen defecte hebt gekregen.
Ah, oke. Dus een losse stekker aan de Aqara L en N.
Overigens heb ik het met een no neutraal en neutral versie geprobeerd. Dus of ze beide stuk zijn lijkt me vreemd.
Ah, een bekend "had nooit zo gemaakt mogen worden" probleem :/
Waarom? Niet gewoon een "ik weet niet hoe ik de ventilator los krijg zonder het stuc te beschadigen"? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Nee, klopt, maar de no-neutral zou problemen met de load kunnen hebben. Bij de versie met neutral is het iig mogelijk hem volledig op te starten zonder load.

Maar hebben we het hier over een standenschakelaar voor mechanische ventilatie of over een badkamer of wc ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 16:08:
Nee, klopt, maar de no-neutral zou problemen met de load kunnen hebben. Bij de versie met neutral is het iig mogelijk hem volledig op te starten zonder load.

Maar hebben we het hier over een standenschakelaar voor mechanische ventilatie of over een badkamer of wc ventilator?
Het gaat om een afzuigventilator voor wc of badkamer.

Die op deze manier moet worden aangesloten. Hij heeft een naloop. Dus als de schakelaar is uitgezet, ontvangt hij nog stroom om te draaien.

Ik heb ondertussen een Aqara met en zonder neutraal. Maar ik weet niet goed welke ik nu waar (schakelaar of bij ventilator) aansluit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2v3oQnPLQbFHlIzveNwTCVE_Lz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J8ZqK84ZOGlFeiHj5eVcq4F9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door iAR op 05-10-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:59
Is het nog gelukt met aansluiten ik zit met dezelfde situatie te stoeien.
Ik wil het energie verbruik meten van de ventilator maar wil ook het schakeldraad kunnen sturen zodat de ventilator aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online
ngommers schreef op zondag 26 februari 2023 @ 12:41:
Is het nog gelukt met aansluiten ik zit met dezelfde situatie te stoeien.
Ik wil het energie verbruik meten van de ventilator maar wil ook het schakeldraad kunnen sturen zodat de ventilator aan gaat.
Nee. Ik kreeg weer een black out bij het aansluiten. Dus ik alles weer teruggezet. Stroom erop. Vloog er weer af. Ventilator kapot. Geen idee wat er mis ging.
Heb nu maar een nieuwe gekocht met vochtsensor. Dus met een omweg alsnog gelukt ;)
Pagina: 1