'Verbod' op topics

Pagina: 1
Acties:

• Kris2904
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-04 00:13

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
Geachte Moderators,

Er is weer een richtlijn actief dat bijvoorbeeld topics als 'Is dit een goed systeem' e.d. op slot gaan. Op zich begrijp ik dat dit ingesteld is, aangezien anders je forum overspoeld word met dezelfde topics over and over again. Wat ik me echter af vraag is waarom met dergelijke onderwerpen niets zichtbaars gedaan wordt. Het leeft kennelijk onder de mensen (met name de GoT newbies), dus wat rechtvaardigt dan een verbod? Zou het niet verstandiger zijn om er een FAQ voor in te richten? De algemene responses zijn immers toch al wel bekend en er kan dus m.i. een balans opgemaakt worden.

Graag hoor ik hier jullie mening over.

Was getekend, enz. | specs

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

GaMeOvEr

Is een hork.

Je bedoelt bijvoorbeeld de "wat voor een syteem moet ik kopen" topics in HA ?

Aannames zijn fataal.

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
Ook, maar ook de topics waar een lijst met componenten wordt gespecificeerd en de vraag wordt gesteld of dit bij elkaar past en wat de mede GoT'ers er van zeggen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Een FAQ daarvoor maken, lijkt mij heel erg arbeidsintensief, (om op te zetten) en nog lastiger om bij te houden.

Mij lijkt het eerder een idee om een soort "wat voor systeem moet ik kopen" topic aan te maken.

Zelf heb ik sowieso die topics nooit zo begrepen, omdat er gewoon heel veel over bijna alle hardware te vinden is.

Wat niet wil zeggen dat ik niet begrijp dat die topics worden gestart door mensen die nog niet zo thuis zijn in de hardware. :)

Aannames zijn fataal.

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
Bij de FAQ zou je zelf de bewegingen in de markt bij moeten houden (zie bv de nieuwe run op de ECS K7S5A), een topic is dan idd praktischer.. Maar dan loop je het risico dat het offtopic gaat lopen en de rode draden (Intel vs. AMD, SDRAM vs. DDR, etc.) weer verdwijnen in de flamewars..

Qua beweegredenen zijn er denk ik twee:
1 Men is nieuw en kan geen ingang vinden in de data (te veel, te snel)
2 Men twijfelt (er zijn geen extremen qua prestaties oid en 'ieder voordeel hep se nadeel')

Enfin, dit verklaart trouwens nog steeds niet dat zoiets 'klakkeloos' wordt verboden, althans zo komt het over. Heb jij daar toevallig een helder inzicht in?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:27
Ik maak even een nootje dat we dit nog ff aanhalen in de eerstkomende Harde Waren meeting voor de mods :)

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou verboden, verboden... Ik vind dat wel een zwaar woord, al kan ik ook begrijpen dat het zo geinterpreteerd wordt (umlaut ergens).

We hebben die regel van stal gehaald om te voorkomen dat de halve hardwaregroep vol komt te staan met topics over welk systeem goed is, welke niet, enzovoort.
Keerzijde van de medaille is dat je alle topics over een dergelijk onderwerp weert, aangezien je niet kan zeggen: "hij wel, maar jij niet".
Dat geeft scheven gezichten over en weer.. is niet goed voor de algehele sfeer.

Ik heb al eens na zitten denken over hoe we toch een tip kunnen geven over dergelijke situaties, en ik kwam tot nu toe op het volgende:
Ik wil een nieuw systeem, maar hoe weet ik dat het werkt?
Het samenstellen van een nieuw systeem is niet echt moeilijk; zolang je maar duidelijk voor ogen hebt wat je wilt en waar je het voor wilt gebruiken.
Lijstjes met hardware posten heeft niet zo gek veel zin, omdat iedereen een andere mening heeft.
Het beste kun je bij de fabrikant van het gekozen moederbord op zoek gaan naar de zgn "known issues". Dat is een lijst waarin de fabrikant (of een enthousiaste fanatiekeling) bijhoudt wat er eventueel in combinatie met een bepaalde kaart of kaarten fout kan gaan.
[insert nog wat tekst hier]
Dat is ook de voornaamste reden waarom we die regel opnieuw ingevoerd hebben; dergelijke draadjes sorteerden weinig concrete resultaten vanwege de verschillende meningen.
De hardware die je vandaag de dag koop is lang niet zo gevoelig meer voor conflicten als pak-em-beet 3 jaar geleden. (uitzonderingen als TV-kaarten daargelaten)
En daarom dus.

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
Ok, thanks. :) Ik begrijp het beter nu, maar ik vind nog steeds dat het gewenst is dat er een alternatief tegenover staat, om zo alsnog mensen van dienst te zijn. Het stukje tekst dat je quotte, is idd een goed begin. Uiteraard kun je mensen ook vooral aanraden om de search te gebruiken icm typenummers.. enfin, daar komen jullie vast wel uit. Phreak meldde dat het op de agenda staat, dat is voor mij voldoende. :) Succes!

offtopic:
Brrrr ik krijg opeens zo'n Amerikaans 'Making a Change' gevoel... Microsoft marketing come alive! The HORROR! LOL :+

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:13

GaMbiNo

1337

Je zou ook elke user de mogelijkheid kunnen geven de hardware die zij bezitten ergens neer te klappen en een linkje daarnaar in de sign te zetten bijvoorbeeld. :9
Zoiets als dat van mij dus :P

Vervolgens zou je de users hun hardware kunnen laten beoordelen en die oordelen op te slaan in een database, zo kan elke newbie opzoeken welke hardware wel en niet goed bevalt onder de groep tweakers. :)

Op die manier voorkom je veel van dat soort topics en daarnaast is het ook nog eens erg leuk voor de andere tweakers om te zien welke hard- en software populair is. :)

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
A la Anandtech dus..

Tja, t zou goed kunnen werken als je zou kunnen zoeken op een combinatie van hardware, maar we hebben het dan wel over een behoorlijke database en de belasting zou ook hoog op kunnen lopen.. of niet? Ik weet niet of het nog bij de belasting van de huidige database server kan, zo niet dan zou er geld moeten worden gespendeerd aan een nieuwe server, wat geld kost en dus zouden er betaalde services moeten komen. Helaas is dit een onderwerp voor beginners en die zullen niet zo snel willen betalen, denk ik.. Of loop ik nu te hard van stapel? Enfin, het is een optie, maar de vraag is of het doeltreffend zou zijn..

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Het probleem bij dergelijk soort draadjes is ook meer dat je altijd een hele subjectieve mening krijgt..

Bijv. bij vraag welk moederbord: Pietje heeft een asus, en is daar tevreden over, dus roept om het hardst dat de topicstarter een asus moet kopen.. Jantje heeft een MSI, dus topicstarter moet een MSI kopen.. Uiteindelijk schiet de topicstarter er niks mee op..

En inderdaad is het gevaar van flamewars ook altijd aanwezig.. Zeker bij de intel vs. amd keuzes..

Een faq lijkt me overigens ook niet echt handig.. Dan zou je bij alle nieuwe producten weer een update moeten doen.. En daarbij, welk modje/adje heeft ervaring met al die producten!?

Maar ik denk dat voor 99% van die topics geldt dat je genoeg informatie kunt terugvinden als je of de search gebruikt, of even een kijkje neemt op de frontpage, of op de website van de fabrikant kijkt..

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Op dinsdag 28 augustus 2001 13:34 schreef Kris2904 het volgende:
A la Anandtech dus..

Tja, t zou goed kunnen werken als je zou kunnen zoeken op een combinatie van hardware, maar we hebben het dan wel over een behoorlijke database en de belasting zou ook hoog op kunnen lopen.. of niet? Ik weet niet of het nog bij de belasting van de huidige database server kan, zo niet dan zou er geld moeten worden gespendeerd aan een nieuwe server, wat geld kost en dus zouden er betaalde services moeten komen. Helaas is dit een onderwerp voor beginners en die zullen niet zo snel willen betalen, denk ik.. Of loop ik nu te hard van stapel? Enfin, het is een optie, maar de vraag is of het doeltreffend zou zijn..
Idd...het is wel ff makkelijker gezegd dan gerealiseerd maar het zou wel erg 8-) zijn als het zou kunnen...

Daarmee voorkom je ook direct de topics: Welke videokaart/digicam/enz. is beter??

Daarnaast is het natuurlijk ook wel leuk om te zien of de Intel gebruikers nou echt tevredener zijn dan de AMD-gebruikers.. :) Je kan er dus ook best leuke statiekjes uithalen op die manier.... 8-) :9

edit:

Je kan dan ook elke week/maand het mobo/proc. van de maand gaan benoemen :9 En gekoppeld aan een pricewatch heb je dan ook gelijk een voordelige keus :)

Of draaf ik nu door? Dit maar even om aan te geven wat er niet zoal mogelijk is met zo'n database... :P

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
Hmmm.. interessant idee.. De gebruiker specificeert de hardware van z'n pc en geeft daarna per onderdeel op of hij er tevreden mee is of niet. Deze 'stemmen' kun je bij elkaar optellen (ook al verandert ondertussen de hardware van de gebruiker) en derhalve kan een oordeel worden geveld over een stuk hardware. Zit je alleen met revisies, dan zou je weer een weergave in tijd moeten hebben om die zichtbaar te maken..

Snappen jullie het nou waarom ik het over belasting had? ;)

Overigens loopt dit uit op een waanzinnige brainstorm, mochten de moderators dit niet willen, gooien jullie hem maar dicht. (tis jullie forum ;))

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Brainstormen is altijd goed. :)

Aannames zijn fataal.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Lijkt mij erg strak 8-)

Maar is dit een beetje haalbaar met de bestaande servers of $$$$??

Het vergt inderaad nogal wat van een server en het is ook een hele uitdaging om zoiets te maken :)

Iemand die hier iets over kan zeggen???

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op dinsdag 28 augustus 2001 14:10 schreef GaMbiNo het volgende:
Lijkt mij erg strak 8-)

Maar is dit een beetje haalbaar met de bestaande servers of $$$$??

Het vergt inderaad nogal wat van een server en het is ook een hele uitdaging om zoiets te maken :)

Iemand die hier iets over kan zeggen???
Denk dat dat wel meevalt, als ik je goed begrijp wil je een soort shopsurvey voor de hardware die "wij" bezitten. De shopsurvey trekt geen megaload aan serverbelastig, kan ik me gewoon niet voorstellen, dus ik denk dat dit probleem opzich wel aardig is :)

hebben we meteen het "probleem" met mensen die hun complete systeem in hun sig proberen te proppen opgelost :) Gewoon een extra tabblad in je profile :)

kortom: goed idee, ik ben helemaal voor :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
Moeilijheidsgraad is op zich niet onredelijk.. Misschien een leuk afstudeerproject voor een Tweaker?

Maar over de belasting en de ka-ching.. Where's Femme when you need him? :) Hell, where's any mod? Helloooo? :D Enfin, weer een puntje voor op de agenda. Het doet me overigens wel denken aan de lezersenquete die onlangs is gehouden, met als een van de onderwerpen welke klant t.net op moest. Dit lijkt me een mooie brug tussen GoT en T.net.. Het is alleen misschien niet helemaal de juiste doelgroep. De die-hard tweaker heeft dit natuurlijk niet nodig, maar de newbie wel. Hmmm.. de moderators gaan het nog druk hebben ;)

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Op dinsdag 28 augustus 2001 14:51 schreef Grrrrrene het volgende:

[..]

Denk dat dat wel meevalt, als ik je goed begrijp wil je een soort shopsurvey voor de hardware die "wij" bezitten. De shopsurvey trekt geen megaload aan serverbelastig, kan ik me gewoon niet voorstellen, dus ik denk dat dit probleem opzich wel aardig is :)

hebben we meteen het "probleem" met mensen die hun complete systeem in hun sig proberen te proppen opgelost :) Gewoon een extra tabblad in je profile :)

kortom: goed idee, ik ben helemaal voor :)
Idd, dat was zo ongeveer het idee...al zou ik dat meer de "look" geven die bijvoorbeeld mijn specs linkje heeft :P

En idd ben je dan meteen die ellenlange signs vol met pc specs ook meteen kwijt. :)
Ik zie tot zover alleen maar voordelen, en een mobo van de maand enz. lijkt me ook wel kicke :P

Wat vindt bijvoorbeeld Femme hiervan? :)

En levert zo'n idee mij ook eindelijk mod. rechten op? :X

• Twynn
Op dinsdag 28 augustus 2001 15:46 schreef GaMbiNo het volgende:
En levert zo'n idee mij ook eindelijk mod. rechten op? :X

LOL :)

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Op dinsdag 28 augustus 2001 16:04 schreef Twynn het volgende:

[..]

LOL :)
Wehehe ik weet ut, maar ut is je kennis en geschiktheid die boven je reg. datum gaat :)

Maar nu weer ff on-topic ;)

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
offtopic:
LOL Gambino for president :+ Maar check GameOver's sig en denk aan G.W. Bush.. }:O

- Phreak noemde de eerstvolgende Harde Waren Moderator meeting. Kan iemand ons vertellen wanneer die is?
- We gaan er van uit dat Femme de eindbeslissing over een dergelijk plan maakt. Zal hij ook aanwezig zijn op die meeting?
- Krijgen we de uitkomst van de meeting nog te horen?

• php
  • Niet online

php

Je kan een systeem maken met een "beste hardware" lijstje, wat je elke maand ververst.

Dit hoeft weinig belasting voor de server op te leveren, en het mooie is dat je al dan niet achter de schermen) je kan laten betalen voor dit soort dingen. Als MSI met een bordje in die lijst wil, lappen ze een flink bedrag, en ze staan in de lijst. Zo gebeurt dat nu met al die klusprogramma's waar ze bison, alabastine en dat soort producten aanprijzen. Gaat op verzoek van fabrikant, en kost deze ongeveer 30.000,- per aflevering.......

Maak maar een lijstje met:

beste moederbord, beste processor, beste harddisk, etc etc.

Nadeel is natuurlijk dat iedereen andere wensen heeft.

Dus moet je het scheiden naar behoefte:
Beste Cad systeem, beste Game systeem, beste tekstverwerker, goedkoopste systeem, weet ik veel wat meer, etc etc. Begint dan weer een beetje op computer-totaal te lijken, en op hardwareinfo.

• Twynn
Op dinsdag 28 augustus 2001 17:51 schreef Herman een verhaaltje
Maar dan blijf je dus nog met het probleem zitten dat je en iemand moet hebben die iedere keer alles van die hardware weet en up to date moet houden, en toch topics blijft houden over hardware die niet in dat lijstje staat, maar weer net iets goedkoper is ofzo..

Het idee om zoiets als de shopservey best wel goed.. Als je dan ook nog eens de mensen die altijd lopen te schreeuwen/spammen/whatever ertussen uit gooit..

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Gaat er nog iets met dit idee gebeuren?

Lijkt me best een strak plan en het is het overwegen zeker waard lijkt me.

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
Reply op Herman (en Twynn):

Dit is een mogelijkheid maar mijns inziens absoluut NIET de bedoeling! Het is mijn idee om puur een afspiegeling van de ervaring van Tweakers weer te geven. Op deze manier blijft de beslissing bij de persoon zelf en hou je de discussie over best en beter buiten schot. Ook het commerciële aspect blijft buiten kijf. Sommige mensen zien dat misschien als een slecht punt, maar dat laat ik aan 'het bestuur' over.

Het 'Beste ...' verhaal kun je wel aanpakken, maar aangezien er vele categorieën qua gebruik en prijs zijn, is dat denk ik te intensief. Je zou misschien een soort verzamelplaats voor reviews kunnen maken per doelgroep, maar dat kan de lezer zelf ook uit die reviews halen (aan de hand van de programma's die de gebruiker wil gaan draaien). De lezer mag dan lui zijn, maar dat betekent niet dat we alles voor hem/haar moeten voorkauwen.. Als je dat gaat doen, ben je denk ik voor een andere doelgroep bezig dan t.net en GoT.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Op dinsdag 28 augustus 2001 16:32 schreef Kris2904 het volgende:
- Phreak noemde de eerstvolgende Harde Waren Moderator meeting. Kan iemand ons vertellen wanneer die is?
Dat zou ik moeten zijn, probleem is alleen dat we niet in een centraal kantoor zitten, en we niet "ff" om de tafel kunnen. Zodoende organiseer ik dergelijke meetings via IRC.
Iedereen heeft gisteren het verzoek gekregen om aan te geven wanneer hij kan (op korte termijn), zodoende. :)
- We gaan er van uit dat Femme de eindbeslissing over een dergelijk plan maakt. Zal hij ook aanwezig zijn op die meeting?
Femme is daar niet bij aanwezig; hij heeft het te druk en het is een Harde Waren-vergadering. Ik zou eigenlijk niet weten wat Femme er verder bij te zoeken heeft: hij bemoeit zich niet met mijn hoofdgroep. :)
Oh, en een extra tabblad in je profile op GoT zal toch echt een feature-req bij Android tot gevolg hebben.
- Krijgen we de uitkomst van de meeting nog te horen?
Over dit specifieke agendapunt wel ja. Wat we bespreken op een dergelijke vergadering gaat in principe alleen crew aan, behalve als het iets ingrijpends betreft als een policy-wijziging of een aanpassing van de forums, zoals een maand of twee geleden.

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
Goed, het zit dus in de pijplijn, we horen het wel wanneer er wat uit komt.
Ik zou eigenlijk niet weten wat Femme er verder bij te zoeken heeft: hij bemoeit zich niet met mijn hoofdgroep. :)
Sorry :) Het idee stamt uit de gedachte dat dit toch gelinkt kan worden aan t.net en Femme sowieso wordt gezien als de Godfather van dit alles. ;) Misschien is het een idee om een keer een soort 'kijkje achter de schermen' van t.net en/of GoT te maken, of gewoon iets simpels als een organigram?
Oh, en een extra tabblad in je profile op GoT zal toch echt een feature-req bij Android tot gevolg hebben.
Hmmm ok.. Is er uberhaupt in de huidige release al iets dergelijks mogelijk?

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:11

McBoom

Broem

Is een hardware enquete niet een idee? Diverse categorieën met producten waaruit je kan kiezen, die je vervolgens een cijfer kan geven. Dat is dacht ik ook wel een leuk 'klanttevredenheid-onderzoek' :)

The ramblings of an idiot

• Kris2904

Kris2904

found his match in SoaD

Topicstarter
Een losse enquête lijkt me niet echt praktisch..

1 de hoeveelheid hardware op de markt is te groot
2 Hoe graag vul jij een enquête in met +/- 10 vragen? :)
3 Er zit al een automatische enquête in: Je geeft aan wat je hardware is en je waardering.

Overigens gaan we er hier wel van uit dat de gebruikers volwassen genoeg zijn om hun echte ervaringen te laten weerspiegelen en niet gaan proberen een stuk hardware te promoten/af te kraken. Een toelichting zou dus gewenst zijn, misschien op de manier van Shop Survey: Je zoekt op een stuk hardware, krijgt de waardering en de eventuele toelichtingen er onder.

Sommerend: De invoer zou dus a la Anandtech 'My Rig' zijn, de weergave a la Shop Survey..

Pagina: 1