Ram bij 5800x3d

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Remth2
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:05
Hey hallo,

Ik ben mij vast aan het oriënteren om te upgraden van een 3700x naar een 5800x3d gezien de nieuwe 7000 serie nog wat duur is en prestaties gamewijs niet veel beter zijn/gelijk aan de 5800x3d. Wat is geschikte ram voor de 5800x3d?

Achtergrond info
Ik heb dus nieuwe ram nodig .. mocht ik een 5800x3d willen moet ik mijn bios updaten. Echter heb ik 2 setjes ram, allebei het zelfde alleen de versies zijn anders. 1 is versie 4.25 en die andere 5.25
De latency, snelheid, grootte (16gb) is allemaal het zelfde . Nu heb ik dus telkens als ik de bios update dat Windows niet start, of 1x en dan niet meer weer opstart. Dus nu heb ik 1 set er uit gehaald en dan doet Windows het wel. Ik vermoed omdat 1 setje double sided ram is en 1 setje single sided. Op een af andere manier zijn ze net niet gelijk waardoor ik dus bij een bios update problemen heb... Vanaf versie f35 heb ik problemen. Nu draaid hij op f37 met 1 set ram dus prima. Start netjes opnieuw op, no issues .. dus ik heb nieuwe ram nodig, alles van nu weg doen en dan 1 nieuw setje van 32gb kopen.

System specs op dit moment:
Gigabyte x570 aorus elite
Ryzen 7 3700x
32gb 3200mhz Corsair Vengeance (wat dus 4x 8 gb is waar ik problemen mee heb)
6900xt
1000 watt gold voeding

Vraag:
Nu zag ik de 5800x3d volgens AMD max 3200mhz ondersteund. Klopt dit? Heeft het zin om 3600mhz ram te halen?
En wat aan latency, cl16 of is cl18 ook prima?

Budget:
Max 150 euro

Wie kan mij hier advies in geven?

Beste antwoord (via Remth2 op 29-09-2022 08:54)

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:51
3200 is alleen de officiële spec maar zeker niet de max.

Daarnaast is setjes geheugen mixen nooit een goed idee.

De 5800X3D heeft alleen minder baat bij sneller geheugen. En waarom heb je überhaupt 32 gb nodig? Ik ben nog geen game tegen gekomen die meer als 10 gb gebruikt.
Als je geen andere applicaties draait die dat nodig hebben kan je dus prima je huidige geheugen gebruiken.
Wil je toch nieuw geheugen ga an voor 2x 16gb. 4 dims heeft altijd meer problemen dan je lief is en is soms zelfs trager.
En ik zou gewoon cl16 voor 3600 nemen maar ik kan je niet adviseren welke setjes. Maar dat is al vaak zat voorbij gekomen. Sommige setjes zijn geen vriend van amd cpu's.

Dus bedenk je eerst of je het wel nodig heb.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:51

De 5800X3D heeft alleen minder baat bij sneller geheugen. En waarom heb je überhaupt 32 gb nodig? Ik ben nog geen game tegen gekomen die meer als 10 gb gebruikt.
Als je geen andere applicaties draait die dat nodig hebben kan je dus prima je huidige geheugen gebruiken.
Wil je toch nieuw geheugen ga an voor 2x 16gb. 4 dims heeft altijd meer problemen dan je lief is en is soms zelfs trager.
En ik zou gewoon cl16 voor 3600 nemen maar ik kan je niet adviseren welke setjes. Maar dat is al vaak zat voorbij gekomen. Sommige setjes zijn geen vriend van amd cpu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:21
Opzich kan je huidig ram nog prima mee, maar als je er problemen mee hebt is het inderdaad wel makkelijker om gewoon voor iets nieuw te kijken.

Pak maar 32GB 3600 cl16, dat is ideaal.

Deze van Kingston bijvoorbeeld

• Remth2
computerjunky schreef op donderdag 29 september 2022 @ 01:46:

Klopt, maar naar mijn idee was dit niet echt mixen. Aangezien alle nummers van de ram exact het zelfde zijn, behalve dus de versie. Ik weet dat je geen 3600 met 3200 moet mixen of verschillende merken/timings etc. Maar naar mijn idee was deze ram exact het zelfde mocht het niet dat ze in de tijd nieuwere versies hebben gebracht en dus intern toch net iets anders in elkaar zitten. Maar goed, doe je niks aan.

Bedankt voor je advies voor CL16 3600. Ik heb 32gb omdat ik verschillende programma's op de achtergrond heb draaien vaak. Vaak staat chrome open (ja i know nogsteeds de ram slurper), een game, discord en ga zo nog maar even door. Met warzone en discord open zit 16 gb al bijna vol.

• Remth2
Anton.net schreef op donderdag 29 september 2022 @ 02:27:
Opzich kan je huidig ram nog prima mee, maar als je er problemen mee hebt is het inderdaad wel makkelijker om gewoon voor iets nieuw te kijken.

Pak maar 32GB 3600 cl16, dat is ideaal.

Deze van Kingston bijvoorbeeld
Bedankt voor je input! Dat setje heb ik inderdaad voorbij zien komen. Ik lees dat ze net onder een darkrock pro 4 passen dus dan bestel ik dat setje.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:07
De versienummers bij corsair zijn echt andere types - je bent duidelijk aan het mixen.

• DMZ
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-05 13:14

DMZ

computerjunky schreef op donderdag 29 september 2022 @ 01:46:

Niet gerelateerd aan TS, maar Cities Skylines met ongeveer 3000 assets (niet een abnormale hoeveelheid) zit gelijk boven de 16 GB.

• Remth2
manzonderdas schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:55:
De versienummers bij corsair zijn echt andere types - je bent duidelijk aan het mixen.
Jammer dat dat er niet bij staat als je een setje ram koopt, althans, niet toen ik het kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:46
Remth2 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:57:
[...]

Jammer dat dat er niet bij staat als je een setje ram koopt, althans, niet toen ik het kocht.
Versie nummer wordt er idd nooit bij vermeld. Ver. 4.25 is een kit met Samsung chips en 5.25 zit Hynix in.

• Remth2
Uszka schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:15:
[...]

Versie nummer wordt er idd nooit bij vermeld. Ver. 4.25 is een kit met Samsung chips en 5.25 zit Hynix in.
Idd daar zit toch verschil in ondanks dat de timings, snelheid, merk en alles het zelfde is op het eerste oog.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:07
Ja dat is ook de reden dat ik (en wat anderen) niet zo’n fan zijn van corsair ram. Je koopt een hat in de zak: de min spec krijg je wel maar daar stopt het. Andere fabrikanten vermelden vaker het type ic op de in procductcode, of hebben verschillende producten met telkens maar 1 ic per product.

Daarnaast is het zo dat met ddr4/5 4 latjes een pak lastiger geworden is.
Pagina: 1