Condens badkamer

Pagina: 1
Acties:

• frankdegraaf82
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-05 12:28
Hallo medegebruikers,

Wederom een badkamer vraag. Onze inpandige badkamer van 2.2 bij 2.1 is een week geleden afgeleverd. Deze bevat een inloopdouch (zonder deur) etc. Wij krijgen alleen het gevoel dat er iets niet klopt. Er is een nieuwe mechanische afzuiging geplaatst (itho daalderop cve-s eco), als je je hand op de plafond opening zet voel je niet veel gebeuren. Maar na het douchen zie je bijna niks meer in de badkamer door de mist, maar nog kwalijker de condens druipt van echt alle muren en het plafond. We zetten de afbuiging op Max en douchen niet lang of extreem heet. De deur heeft een ventilatie rooster onderop.
Hebben wij een kat in de zak of klopt er iets anders niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:42
Doe je de deur wel dicht van de badkamer? Om de afzuiging te laten werken moet de deur dicht zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21-10 07:59
Er klopt iets anders niet. De box die jullie hebben voldoet prima, wellicht is er iets met de aansluitingen mis? Zijn alle niet gebruikte ingangen wel netjes afgedopt? Is de dakdoorvoet wel geschikt voor deze box?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:58
Ik heb in mijn vrij kleine badkamer een buisventilator geplaatst die overkill zou moeten zijn voor de ruimte. Wij douchen in bad en ook bij ons de ervaring dat spiegel beslaat en alles nat is.

Voor mij is de conclusie dat ik in de toekomst altijd voor een douche met wand zal gaan.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• assje
Vipertje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:47:
Doe je de deur wel dicht van de badkamer? Om de afzuiging te laten werken moet de deur dicht zijn.
Waarom denk je dat?

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:49
ik zou bellen met degene die je hiervoor betaalt (hebt), ipv hier op het forum vragen.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hoe was de ventilatie voor je verbouwing geregeld?
En is er ook ergens aanvoer van lucht? Alles wat afgezogen wordt moet ook weer ergens aangevoerd worden.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Nog één vraagje: hoe warm/koud is de badkamer? Als ik overdag het raam open heb, en bij het douchen zijn alle muren e.d. koud, dan komt er condens, hoe hard de afzuiging ook werkt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
Vipertje schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:47:
Idd deur dicht met een rooster of kier aan de onderzijde van die deur. Je moet een luchtstroom op gang brengen die al het vocht meezuigt.
Maar als je de afzuiging aanhebt en een velletje papier blijft niet op dat afzuigventiel hangen dan is er iets niet goed aan je afzuiger.

Heb je foto van afzuigbox en wat daar allemaal wel of niet op aangesloten zit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-10 16:40
Hoe is de locatie van je deur ten opzichte van de douche en het afzuigventiel?

Als je luchtstroom van deur -> afzuigventiel niet goed langs de douche gaat dan blijft er ook veel condens hangen.

Hier ook een inpandige badkamer waarbij de deur en ventiel aan dezelfde wand zitten. De douche ertegenover. De wanden/plafond van deur naar ventiel blijven mooi droog, maar de rest wordt aardig vochtig.

Mochten wij de badkamer gaan verbouwen dan verplaats ik het ventiel boven de douche. Zodat de luchtstroom van de deur, diagonaal door de ruimte, richting de douche afgezogen wordt inclusief dan alle condens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:20
Kun je eens een A4 blaadje bij de afzuiging houden als deze aan staat. Als hij goed werkt zou het blaadje moeten blijven plakken.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
frankdegraaf82 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:43:
Hallo medegebruikers,

Wederom een badkamer vraag. Onze inpandige badkamer van 2.2 bij 2.1 is een week geleden afgeleverd. Deze bevat een inloopdouch (zonder deur) etc. Wij krijgen alleen het gevoel dat er iets niet klopt. Er is een nieuwe mechanische afzuiging geplaatst (itho daalderop cve-s eco), als je je hand op de plafond opening zet voel je niet veel gebeuren.
Als je een A4 voor het afzuigprofiel houdt blijft het dan op zijn plek op stand 3? En stand 2?

• JvS
  • Laatst online: 17:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

No Hands schreef op donderdag 29 september 2022 @ 07:05:
[...]

Idd deur dicht met een rooster of kier aan de onderzijde van die deur. Je moet een luchtstroom op gang brengen die al het vocht meezuigt.
Maar als je de afzuiging aanhebt en een velletje papier blijft niet op dat afzuigventiel hangen dan is er iets niet goed aan je afzuiger.

Heb je foto van afzuigbox en wat daar allemaal wel of niet op aangesloten zit?
Ik begrijp dat er een spleet of een rooster moet zijn bij een dichte deur. Maar waarom moet de deur volgens jullie dicht zitten?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JvS
  • Laatst online: 17:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Overigens heb ik ook een inpandige badkamer met alleen afzuiguing maar met een gesloten douchecabine. De spiegel beslaat hier zeker ook (al heb ik spiegelverwarming en beslaan alleen de randen), de muren worden ook een beetje vochtig, maar het droogt in no time met de afzuiging (buisventilator)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je je hand bij de afzuiging houdt op de hoogste stand, zou je toch echt wel redelijk wat moeten voelen. Vanwege opbouw van ventilatie in mijn badkamer kan ik dat niet doen, maar wel mijn voet voor de spleet bij de deur zetten, en dan voel je hele stroom lucht naarbinnen komen.

Mijn ventilatie is prima, maar alsnog met een inloop regendouche is echt wel alles beslagen tijdens het douchen. Maar droogt snel genoeg weer. En voor degene dat de deur dicht moet anders werkt het niet: Met deur open heb ik echt veel minder condens. (Logisch ook, die vocht gaat de deur uit). Wel condens dan bij raampje van voordeur :P (appartement).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook een inpandige badkamer met mechanische afzuiging. Even voor de beeldvorming:

Als ik ga douchen zet ik de MV vooraf aan, luchtvochtigheid stijgt tijdens douchen naar 85%, stoom overal en ook vochtige tegels / spiegel. Na het douchen maak ik de vloer, de glazen douchewand en een paar tegels in de douche droog. Daarna laat ik de deur open en binnen 20 minuten is het weer op 60%.

Als mijn vriendin gaat douchen, hogere temp en veel langer, druipt het vocht ook overal van de tegels, maar uiteindelijk wordt het wel weer droog met dezelfde werkwijze.

En mijn MV werkt prima. Inpandig is gewoon klote en moet je wat actiever droog maken met een handdoekje en een vloertrekker.

Overigens heb ik de radiator uit, als ik die aan zet dan gaat het allemaal een stuk sneller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-10 17:13
Misschien een hele domme opmerking van mijn kant, als je hem echt te dom vindt dan negeer hem maar. Wij hebben het een keer gehad dat de installateur de afzuigunit had geplaatst en vlug naar een andere klus moest. 's Avonds kom ik thuis, zet de ventilatie op max omdat ik wil gaan douchen.... en ik hoor de unit wel lopen maar ik merk dat er in de badkamer zelf helemaal niets gebeurt. De installateur komt de dag erna terug en hij blijkt in de haast het ventiel naar de badkamer te zijn vergeten. Duizendmaal excuses enzo. Zo eenvoudig kan het zijn. Dat had ik dus zelf ook kunnen bedenken en oplossen maar daar dacht ik dus echt niet aan.

Edit: Ik was hier nog iets vrij cruciaals vergeten aan toe te voegen. Hij was de afdichtdop vergeten van het ventiel af te halen. Toen hij die had verwijderd had deed de afzuiging het natuurlijk wel.

[ Voor 13% gewijzigd door alexvanniel op 29-09-2022 09:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:15
JvS schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:16:
[...]

Ik begrijp dat er een spleet of een rooster moet zijn bij een dichte deur. Maar waarom moet de deur volgens jullie dicht zitten?
Je wil een luchtstroom door de hele badkamer, het afzuigventiel zit bovenin, dus de aanstroom moet onderin. Als je de deur open laat staan zoekt de lucht de makkelijkste weg en stroomt er alleen een beetje lucht boven door de deur langs het plafond richting afzuigventiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Vloris schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:42:
Je wil een luchtstroom door de hele badkamer, het afzuigventiel zit bovenin, dus de aanstroom moet onderin. Als je de deur open laat staan zoekt de lucht de makkelijkste weg en stroomt er alleen een beetje lucht boven door de deur langs het plafond richting afzuigventiel.
Maar aan de andere kant heeft TS een mechanische ventilatiebox met meerdere afzuigpunten. In dat geval; hoe lager de tegendruk in de badkamer hoe meer flow de badkamer zal krijgen. Verder ga ik er vanuit dat het afzuigpunt boven/in het douchegedeelte zit; ik durf er wel vanuit te gaan dat een deur die een beetje open staat weinig verandert aan de functionaliteit. Sterker nog, ik sluit niet uit dat de afzuiging met een MV juist beter functioneert met een deur die op een kier staat (weid open wordt misschien anders.

Hoe dan ook aan TS; er zijn hier twee zaken:
  1. Geen merkbare/voelbare flow
  2. Condens
Het eerste kan sowieso niet goed zijn en moet je wellicht zoeken in de afstelling van de verschillende ventielen. De badkamer krijgt dan te weinig flow dus andere ventielen staan te ver open of die van de badkamer te ver dicht.

Het deel condens is iets minder zwart/wit, zelfs met voldoende afzuiging kan dit nog gebeuren zeker met een open douche. Jouw beschrijving dat je bijna niet door de stoom heen kunt kijken klinkt echter wel extreem.

• HopNotch
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:26
Wij hebben ook een badkamer zonder raam en mechanische ventilatie. Wij hebben ook vocht wat langs de muren loop, maar als je de deur na het douchen open laat staan met ventilatie op de hoogste stand is alles wel binnen een mum van tijd droog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:58
Verwijderd schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:24:
Hier ook een inpandige badkamer met mechanische afzuiging. Even voor de beeldvorming:

Als ik ga douchen zet ik de MV vooraf aan, luchtvochtigheid stijgt tijdens douchen naar 85%, stoom overal en ook vochtige tegels / spiegel. Na het douchen maak ik de vloer, de glazen douchewand en een paar tegels in de douche droog. Daarna laat ik de deur open en binnen 20 minuten is het weer op 60%.

Als mijn vriendin gaat douchen, hogere temp en veel langer, druipt het vocht ook overal van de tegels, maar uiteindelijk wordt het wel weer droog met dezelfde werkwijze.

En mijn MV werkt prima. Inpandig is gewoon klote en moet je wat actiever droog maken met een handdoekje en een vloertrekker.

Overigens heb ik de radiator uit, als ik die aan zet dan gaat het allemaal een stuk sneller.
Ik heb een badkamer met Itho mechanische afzuiging en een minuscule spleet onder de deur. Raam altijd dicht. Ik maak nooit iets droog na douchen, maar laat de afzuiging het regelen.

Ter illustratie, enkele douchesessies van afgelopen weekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnQecc_-3zZ_nnGKUXI95gr68Rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ETxoyhLeZv9uVZm0hfdycMMZ.png?f=fotoalbum_large
(ik stuur mijn Itho unit aan middels sensoren inclusief een vocht-/temperatuursensor in de badkamer)

Moraal van het verhaal: als de afzuiging maar werkt (impliceert toevoer lucht) dan zouden de rest van de zaken en details nauwelijks uit moeten maken.

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:30

reaL_G

G

Ik heb laatst ook een nwe box, ander merk.
Maar ik heb zelf wel even mbv switches even de capaciteit van de 3 standen goed gezet.
heb je wel een vochtsensor? zodat hij op standje 3 sprinkt en nog tijdje blijft gaan.

GiTS

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk overbodig om te melden, maar omdat je het niet expliciet meldt in je startpost, hierbij toch voor de zekerheid een simpele tip:

- Laat de afzuiging minimaal 20 minuten na het douchen op de hoogste stand staan.

Zoals je ziet in de reactie van @Rukapul kapul gaat zijn afzuiging geautomatiseerd zelfs nog een stuk langer door met afzuigen.

[ Voor 71% gewijzigd door Squawk op 29-09-2022 09:38 ]

• niekvanprooijen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-10 09:07
Wat ik mis in dit verhaal:
De vochtigheid is relatief en afhankelijk van de temperatuur in de badkamer. Als het er 15 graden is (iets met hoge energieprijzen momenteel) dan kan de lucht veel minder vocht opnemen en dat uit zich in condens. Zowel in de lucht als druppels op de muren en plafond.
Als het goed is heeft de CVE-s een interne RH-sensor en gaat deze automatisch harder draaien als je gaat douchen. Bij ons merk je dit binnen 10 seconde nadat de douche warm in. Hij blijft daarna hard doordraaien totdat de vochtigheid genoeg gedaald is. Bij ons is het in de badkamer vrij koud (rond de 16 graden) en de box doet zijn werk prima.
Dus kijk niet alleen naar de box, maar ook de temperatuur in de badkamer.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:04
JvS schreef op donderdag 29 september 2022 @ 08:16:
[...]

Zo vermengd de frisse lucht die niet vochtig is, zich beter met de warme vochtige lucht alvorens naar de afzuiging te gaan.

@frankdegraaf82 hebben ze de debieten ook ingeregeld op het apparaat en de roosters? Het wordt 9 vd 10x niet gedaan. Men hangt dat ding op aan fabrieksinstellingen, maar rekent niet uit wat de ventilatiebalans van de woning is.

Overigens, de standen minimaal inregelen als volgt:
1) niet thuis > lichte afzuiging
2) thuis > minimale waarden bouwbesluit.
3) koken/douchen

2) is de stand waarop een systeem standaard moet draaien, niet 1 wat ik veel bij mensen thuis heb gezien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
En iets simpels, wat ik zelf tegen kwam nadat hier het systeem schoongemaakt was: staat het ventiel/rooster in de badkamer zelf niet dicht? Bij mij had men het rooster teruggeplaatst in bijna dichte stand.

Dit ding heb ik:
https://www.ventilatiesho...Bor6y1D-YG0RoCNPEQAvD_BwE

En die stond dus bijna dicht. Het middelste gedeelte kun je draaien waarna het verder open of dicht gaat.

• frankdegraaf82
Als ik hem op Max zet, zuigt hij voor mijn gevoel niet. Een velletje er tegenaan gaat niet omhoog, ik denk zelfs als ik een donsveertje eronder hou dat die niet eens mee gaat.

@No Hands

Dank voor je reactie. Zie hieronder wat foto’s van de motor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Io55OuK2sMrlyuXj0fPvytODFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qz23tF8uQkrTBDdZhUGA1sNn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpXfnojPBcYHC7iqHQiCpiTB_HE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOrj12YBcPthTips56Thqqp4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYRokNpzeGy2DkQQRGe5ho9hy90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Gbc4W0EdGrd0nY3SNinfjLM.jpg?f=fotoalbum_large

• frankdegraaf82
@zacht

Helaas niet de oplossing, stond al helemaal open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mJ_q8ZqZrdfSh8nt0NFttn_wWCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZSrRHu6EkvveS2OjmyzOaIbm.jpg?f=fotoalbum_large

• frankdegraaf82
@Rukapul
Als ik een a4tje eronder hou gaat ie in geen enkele stand bewegen. Ik heb het vermoeden als ik een donshaartje eronder hou dat die zelfs niet meegaat…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

frankdegraaf82 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 17:19:
Als ik hem op Max zet, zuigt hij voor mijn gevoel niet. Een velletje er tegenaan gaat niet omhoog, ik denk zelfs als ik een donsveertje eronder hou dat die niet eens mee gaat.

@No Hands

[Afbeelding]
zuigt hij op die plek wel? Dus direct onder de box bij dat ventiel

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42

@No Hands

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Weg van minste weerstand, alles zuigkracht gaat door dat ventiel onderop de box?
Heb je daar al gevoeld of er luchtbeweging is?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Trek dat ventiel er eens af? Waarschijnlijk simpelweg niet aangesloten.
Dat ventiel onderaan de motor, zuigt die wel goed af?

[ Voor 27% gewijzigd door teacher op 29-09-2022 17:44 ]

Wise enough to play the fool

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:17
Misschien is de afzuigbox icm de inhoud van de badkamer niet berekend op het gebruik van een regen/stort-douche. Met dit type douche ontstaat veel meer condens dan bij een normale handdouche.

• zacht
  • Niet online

@No Hands

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf test ik altijd met een velletje wc-papier, dat werkt altijd overduidelijk.
Gaat de bovenste rechtse slang naar buiten? Dat is de afvoer namelijk.
En dat rooster onderop vind ik vreemd. Zet die eens dicht, en test dan die in de badkamer nog een keer.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:52
zacht schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:04:
En die stond dus bijna dicht. Het middelste gedeelte kun je draaien waarna het verder open of dicht gaat.
Áls het systeem fatsoenlijk is ingeregeld, maak je dat natuurlijk wel meteen ongedaan door lukraak aan ventielen te gaan draaien.

Het ventiel in de badkamer op goed geluk verder open draaien zorgt voor minder ventilatie in andere ruimtes

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-10 16:51
Je kunt het beste 3x op de knop rechts onderin drukken (zandloper oid) , dan loopt de ventilatie 30 min (3x10 minuten) op het hoogst mogelijke toerental.
Met 30 minuten moet het meeste condens wel uit je badkamer zijn.
Geen valse lucht ergens op de afvoer richting de ventilatie box?

[ Voor 13% gewijzigd door martijn_me op 29-09-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Xander schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:33:
[...]

Áls het systeem fatsoenlijk is ingeregeld, maak je dat natuurlijk wel meteen ongedaan door lukraak aan ventielen te gaan draaien.

Het ventiel in de badkamer op goed geluk verder open draaien zorgt voor minder ventilatie in andere ruimtes
Klopt, maar ik heb gelukkig maar twee ruimtes op die ventilatie zitten, dat was makkelijk instellen.
Daarom vind ik het ook zo raar dat er onder aan de ventilatie-unit van @frankdegraaf82 een ventiel zit dat open staat. Het lijkt me met dat ventiel zelfs logisch dat de badkamer bijna niet afzuigt, iets met minste weerstand.

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-10 16:51
zacht schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:46:
[...]

Klopt, maar ik heb gelukkig maar twee ruimtes op die ventilatie zitten, dat was makkelijk instellen.
Daarom vind ik het ook zo raar dat er onder aan de ventilatie-unit van @frankdegraaf82 een ventiel zit dat open staat. Het lijkt me met dat ventiel zelfs logisch dat de badkamer bijna niet afzuigt, iets met minste weerstand.
Dat zit hier ook zo op de ventilatie box (een DUCO maar precies hetzelfde ding kan ik je verklappen).

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Je kunt ook nog even de kap eraf halen om te kijken hoe de motor is ingesteld, je hebt namelijk 3 standen, minimum standaard en maximum, dit kun je instellen voor de zachte en harde stand. Kijk anders even in de handleiding op pagina 29.

https://media.wildkamp.nl/pdf/Itho%20CVE-S%20handleiding.pdf

Wij houden ook altijd wel condens, wat niet zo heel vreemd is als het wat kouder is in de badkamer. Namelijk de badkamer temperatuur als de warmte waarmee je douched zijn belangrijk. Het kan wel 18-20 graden in de badkamer zijn, maar als je douched met 38 graden dan is dat nog steeds een groot verschil. Door een inloopdouche heb je minder afsluiting en gaat het condens verder dan alleen de cabine. Als wij gedouched hebben zetten we hem altijd op automatisch, dan gaat die vanzelf weer zachter wanneer het vocht weg is. Dit is wel harder dan de zachtste stand, welke ik altijd gebruik voordat we gaan slapen. Omdat ik zelf erg slecht tegen omgevingsgeluid kan.

Bij koudere dagen ontkom je er niet aan dat er geen condens ontstaat, niet met een inloopdouche. Of je moet de badkamer verwarmen tot 23-24 graden. Ook het raam openzetten heeft weinig invloed, omdat de luchtvochtigheid met koudere dagen, vooral herfst en winter buiten ook al hoog is.

Edit: Vergeten te vermelden dat de duur dat je douched ook veel invloed heeft natuurlijk ;) Als bij ons iemand lang douched 15min+ dan druipt het condens er ook vanaf. En de plaatsing van de afzuiging natuurlijk ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Andyk125 op 29-09-2022 19:41 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:15
Vooropgesteld dat ik er geen verstand van heb, valt me wel op dat bij jou beide slangen aan bovenzijde zijn aangesloten. Ik heb een vergelijkbare installatie met een slang onder aangesloten en een slang boven die naar buiten gaat. Dus klopt dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:41:
[...]

Vooropgesteld dat ik er geen verstand van heb, valt me wel op dat bij jou beide slangen aan bovenzijde zijn aangesloten. Ik heb een vergelijkbare installatie met een slang onder aangesloten en een slang boven die naar buiten gaat. Dus klopt dat wel?
Dat moet kloppen, alle gaten bij dat ding zijn aanvoer, alleen rechtsboven is voor de afvoer naar buiten.

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-10 23:18
Is dit een box met perilex aansluiting? ipv " normale" 230V stekker?
Dan kan het zijn dat deze niet juist aangesloten is in de perilex.
Laat dit even controleren door de installateur
Geef hem dan ook meteen een doekje om die nieuwe box van die vetvlekken te ontdoen.. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:15
Het is volgens mij vrij eenvoudig:

Zoals je het omschrijft werkt die box voor geen meter.

Optie 1) Je haalt de partij erbij die het heeft geïnstalleerd en laat hem de boel fixen.

Optie 2) Je gaat zelf aan de slag. In dat geval zou ik:
- Alle slangen eraf halen.
- De box op de grond leggen (voor je eigen gemak).
- De box aanzetten en met je hand voelen welke aansluiting de uitgang is.
- 1 voor 1 de overige aansluitingen/ingangen openen (en de andere aansluitingen afdoppen) om te checken of ze allemaal functioneel zijn.

Als blijkt dat de box zonder slangen met 1ingang en 1uitgang niet werkt, product omruilen.
Als blijkt dat de box gewoon functioneel is, ligt het zeer waarschijnlijk aan slecht/niet aangesloten slangen en/of afregeling van de ventielen. (Let wel, ik zie dat 1 ventiel direct op de box aangesloten is. Deze zul je relatief veel moeten knijpen om nog voldoende zuigkracht op de andere openingen te houden.)

Als vergelijk, ik heb een dergelijke afzuigunit alleen op mijn douche aangesloten staan. Als ik die op standje 3 zet kan ik gewoon douchen en daarna is de spiegel niet/minimaal beslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-10 22:27
Als je ook geen luchtstroom voelt denk ik dat er gewoon iets niet klopt.

Heb zelf een tijdje gedoucht met enkel een open raam, dan was inderdaad alles zeiknat.
Inmiddels een MV box aangesloten en op standje 2 blijft de boel al droog buiten de douchecabine. Maar wij hebben dan wel een douchewand. Ventiel zit in het plafond een paar centimeter buiten de douchewand, dus alles gaat over de wand heen direct naar het ventiel. Stand 1 komt al een heel eind eigenlijk, maar kan het net niet bijhouden.

Al zijn de ventielen nog amper tot niet ingeregeld.

Dat ventiel op die MV box kan wel (een deel van) de issue zijn.

Wij hebben nu het volgende aangesloten:
- ventiel in de slaapkamer met ca 2 meter slang 125mm
- ventiel badkamer met ca 5 meter slang 125mm
- ventiel toilet boven met 5m 80mm slang, sluit aan op de badkamer slang
- ventielen beneden (3st) op 1 lang kanaal (gok een meter of 15 gemiddeld).

Het ventiel in de slaapkamer hebben we vrijwel volledig dicht moeten draaien voordat de rest ging werken (en dan nog hoor je hem fluiten). Simpelweg omdat hij door die korte slang zo makkelijk kan aanzuigen.
Als ik dan zie hoe het ventiel bij jouw MV box er bij hangt (grote opening), kan ik me voorstellen dat er geen debiet meer overblijft voor de badkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
MRTNbos schreef op donderdag 29 september 2022 @ 23:17:
Het is volgens mij vrij eenvoudig:

Zoals je het omschrijft werkt die box voor geen meter.

Optie 1) Je haalt de partij erbij die het heeft geïnstalleerd en laat hem de boel fixen.

Optie 2) Je gaat zelf aan de slag. In dat geval zou ik:
- Alle slangen eraf halen.
- De box op de grond leggen (voor je eigen gemak).
- De box aanzetten en met je hand voelen welke aansluiting de uitgang is.
- 1 voor 1 de overige aansluitingen/ingangen openen (en de andere aansluitingen afdoppen) om te checken of ze allemaal functioneel zijn.

Als blijkt dat de box zonder slangen met 1ingang en 1uitgang niet werkt, product omruilen.
Als blijkt dat de box gewoon functioneel is, ligt het zeer waarschijnlijk aan slecht/niet aangesloten slangen en/of afregeling van de ventielen. (Let wel, ik zie dat 1 ventiel direct op de box aangesloten is. Deze zul je relatief veel moeten knijpen om nog voldoende zuigkracht op de andere openingen te houden.)

Als vergelijk, ik heb een dergelijke afzuigunit alleen op mijn douche aangesloten staan. Als ik die op standje 3 zet kan ik gewoon douchen en daarna is de spiegel niet/minimaal beslagen.
Of je leest de handleiding en het gestanste pijltje op de box zelf om te zien wat de uitgang is. ;)

Bij het ventiel aan de box zelf kan je al zien of ie werkt.

Ik denk nog steeds dat alle dipswitches (in dit geval potmeters) op de minimale debieten staan. Dan doet ie vrij weinig.

Met beiden op minimaal heb je 25-175 kuub/uur wat veel te laag is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7-8jzS0_S9cl_nVP8blH6t7s1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9UO6DTXo9gt4SCQplRemj7uL.png?f=fotoalbum_large

Ander alternatief is het ventiel op de box zelf meer dichtdraaien. Dit is de makkelijkste route voor de luchtstroming.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 30-09-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:15
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 10:15:
[...]

Of je leest de handleiding en het gestanste pijltje op de box zelf om te zien wat de uitgang is. ;)
...
De klacht van TS is dat hij helemaal geen luchtstroming meet. In dat kader snap ik alle opmerkingen m.b.t. afstellen niet. De klacht is niet "weinig luchtstroming" maar "geen luchtstroming".

TS moet uiteraard zelf weten wat hij doet, maar mijn advies is altijd "back to basic". Alles loskoppelen en met je boeren verstand kijken. Handleidingen zijn prima, maar je weet pas echt of de fan werkt als je luchtstroming kan vaststellen. Daar heb je imho gewoon je zintuigen voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan zou ik de stap box op de grond leggen overslaan, aangezien je aan de muur makkelijker kan werken eraan. :)

Maar goed, dit is door een bedrijf geplaatst, geef hen de gelegenheid het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankdegraaf82
Badkamer is de enige ruimte die is aangesloten op de MA.

Als ik hem vol aanzet, voel ik ook aan de afvoer geen zuiging. Lijkt wel of ie eerder een beetje blaast dan zuigt. Wederom als ik daar een velletje wc papier in de buurt hou. Gebeurd er niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
frankdegraaf82 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:14:
Badkamer is de enige ruimte die is aangesloten op de MA.

Als ik hem vol aanzet, voel ik ook aan de afvoer geen zuiging. Lijkt wel of ie eerder een beetje blaast dan zuigt. Wederom als ik daar een velletje wc papier in de buurt hou. Gebeurd er niets..
Een velletje wc-papier wordt als het goed is vast gezogen aan het ventiel als je hem er tegenaan houdt, die kun je gewoon loslaten, blijft wel hangen. Ik zou maandag de installateur maar eens bellen als ik jou was.
Heb je nog gekeken naar de andere opmerkingen? Zuigt bijvoorbeeld dat ventiel onderop de unit zelf wel af? Gaat de slang rechts bovenop de unit naar buiten? (dat zou wel moeten, dat is de afvoer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
@frankdegraaf82 , hoe is dit afgelopen?
Pagina: 1