Zwarte schermen/geen bios na kortdurende stroomuitval.

Pagina: 1
Acties:

• Wezenb
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-11-2024
Beste tweakers,

Ik was zojuist aan het gamen op mijn circa twee jaar oude desktop waarbij ik per ongeluk de aan-/uit-schakelaar van de stekkerdoos heen en weer klikte met mijn voet.
Ik probeerde de pc weer op te starten, maar de ventilator begint te blazen (gok op zo’n 20% van de maximale snelheid) en de schermen blijven zwart. Ook wanneer ik de rest van de randapparatuur loskoppel en slechts een scherm aangesloten hou blijft hetzelfde zich voordoen. Ik heb het meermaals geprobeerd en op 1 keer na geeft de resetknop ook geen gevolg op de ventilatorsneldheid.

Waar begin ik in een dergelijk geval met trouble-shooting? Is er een component wat waarschijnlijk bovenaan staat in het lijstje potentiële beschadigingen?

Bij voorbaat dank!
Groet Stephan

• Wezenb
Mocht er overigens een betere plek zijn om deze vraag te stellen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-10 06:04
Zelf afgelopen weekend gehad dat m'n pc uitviel tijdens het gamen, bleek een kortsluiting in de stroomtoevoer op de videokaart te zijn waar een paar componenten van waren doorgebrand.

Het handigste lijkt mij om als eerste jouw pc specificaties hier te posten.
De videokaart is in mijn beleving meestal de boosdoener, maar ok dingen uit te sluiten begin je bij het moederbord. Deze geeft namelijk melding van wat er niet juist zit, dit kan door middel van een visuele code of piepjes. De betekenis hiervan staat in de handleiding van je moederbord, dit is vaak online ook te vinden.

Maar voordat je bij je pc begint met zoeken, stel je eerst vast of de stroomtoevoer er naartoe nog goed is. Dus steek even een lamp in je verlengstuk waar waarschijnlijk de voeding van je pc op aangesloten is, gaat die branden dan krijgt je voeding nog stroom. Daarna kun je verder afstrepen, een bios reset is mogelijk nodig om weer op te kunnen starten, hoe je dit doet staat ook in de handleiding van je moederbord.

Specs

• Wezenb
Ontzettend bedankt Freaky!
Een CMOS-reset heeft het probleem opgelost.