Mijn huis is uitgerust met een water/water warmtepomp waarvoor water wordt opgepompt vanuit een bron. Op deze bron staat een pomp van bijna 1 KwU welke 24u pompt. Feitelijk zou deze enkel hoeven te draaien als de warmtepomp ook daadwerkelijk draait. Vooral met de huidige energie prijzen is hier een flink besparing te halen. Weet iemand of hier een frequentieregelaar een oplossing kan bieden waarbij de bronpomp bijvoorbeeld op 25% draait als de warmtepomp niet draait en naar 100% opschakelt als hij wel draait?
Vraag
Alle reacties
Wat jij vraagt klinkt als een prima plan. Maar waarom draait die pomp eigenlijk als er geen energie nodig is? Er zijn toch ergens instellingen die je kunt aanpassen?
Vraag eens bij je installateur of onderhoudsfirma.
Vraag eens bij je installateur of onderhoudsfirma.
Lijkt me hoedanook goed om te kijken of die continu moet draaien, maar verbruikt de pomp ook effectief 1 KW? Het is niet omdat dat het piekvermogen is dat dat ook continu verbruikt wordt.
Ik hoop alleszins van niet want ik een goed geïsoleerd huis is 24 KWh (een dag) aan elek een hoop energie waarmee je met een goedkopere lucht water installatie waarschijnlijk al je huis meer dan verwarmt, en dat is dan enkel nog maar wat je pomp verbruikt... Lijkt me erg inefficiënt.
Ik hoop alleszins van niet want ik een goed geïsoleerd huis is 24 KWh (een dag) aan elek een hoop energie waarmee je met een goedkopere lucht water installatie waarschijnlijk al je huis meer dan verwarmt, en dat is dan enkel nog maar wat je pomp verbruikt... Lijkt me erg inefficiënt.
@jeroen3 , is 380v pomp dus ja?
@MarkS90 , is systeem van bijna 20jr oud, valt niet los te regelen. Kreeg destijds de instructie om de pomp nooit uit te zetten omdat de bron in zou kunnen storten? Navraag vandaag leert dat dat onzin is.
@Bob Precies dat is het punt: 24 kw per dag is bijna 9000kwh per jaar x €0,53 tel maar uit🫣
Dank jullie allen
@MarkS90 , is systeem van bijna 20jr oud, valt niet los te regelen. Kreeg destijds de instructie om de pomp nooit uit te zetten omdat de bron in zou kunnen storten? Navraag vandaag leert dat dat onzin is.
@Bob Precies dat is het punt: 24 kw per dag is bijna 9000kwh per jaar x €0,53 tel maar uit🫣
Dank jullie allen
Kun je er geen 380-400V magneet schakelaar tussen zetten welke de warmtepomp kan inschakelen bij vraag?
Zo’n oude pomp mag je prima in en uitschakelen, als je mazzel hebt heeft deze eventueel een start/stop contact welke je kan aansluiten op de warmtepomp, dat is nog simpeler.
Zo’n oude pomp mag je prima in en uitschakelen, als je mazzel hebt heeft deze eventueel een start/stop contact welke je kan aansluiten op de warmtepomp, dat is nog simpeler.
[ Voor 47% gewijzigd door DutchWing op 28-09-2022 23:19 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
En de pomp vervangen voor een modern examplaar met vergelijkbare specs? Als hij al 20jaar draait kan z’n technische levensduur ook wel aardig op zn eind lopen.
Is het wel een gesloten bron? Snap niet helemaal waarom die pomp zó zwaar moet zijn.
Is het wel een gesloten bron? Snap niet helemaal waarom die pomp zó zwaar moet zijn.
Mag ik even hard twijfelen aan dat vermogen? Met zoveel vermogen verwacht ik aan alle kanten enorm veel lawaai?
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Pagina: 1