Vraag

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:52
Voor mijn vriendin ben ik of zoek naar een leuke telefoon om haar oude A50 te gaan vervangen. Qua prestaties zal elke smartphone dit oudje uit 2018 makkelijk overtreffen. Nu wil mijn vriendin het liefst niet een smartphone die nog groter is. Hierdoor twijfel ik eigenlijk tussen een paar modellen:
- A53 5G 256GB
Dit toestel heeft dus 256GB opslag, wat meer dan genoeg zal zijn. En met een werkgeheugen van 8GB moet het ook goed komen. De huidige A50 heeft namelijk maar 128GB opslag en 4GB werkgeheugen.

- S21 FE 128GB
Hoewel deze smartphone duurder is dan de A53 heeft de S21 FE maar slechts 128GB opslag en 6GB werkgeheugen. Reden om ook de verschillen in de processors te onderzoeken:

A53 5G 256GB: Samsung Exynos 1280 | 2400MHz | Octa-core
S21 FE 128 GB: Qualcomm Snapdragon 888 | 2840 MHz | Octa-core

Hierbij zie ik dat de S21 FE een iets snellere processor heeft. Maakt dat het verschil van 2GB minder werkgeheugen weer goed? Verder zie ik ook informatie over de Grafische processor bij beide smartphones, maar dat zegt mij verder niets.

A53 5G 256GB: Arm Mali-G68 MC4
S21 FE 128GB: Qualcomm Adreno 660
Zit er tussen deze 2 gpu's voldoende verschil om de hogere prijs van de S21 FE te rechtvaardigen?

Natuurlijk zal er in de camera's ook wel een verschil zitten. Ik neem aan dat beiden smartphones wat camera's betreft de oude A50 ruimschoots overtreffen.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Beste antwoord (via Peer_76 op 21-10-2022 18:18)

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De Snapdragon processor van de S21 FE lijkt misschien maar iets beter, maar is significant sneller dan de Exynos in de A53. Met de FE zal je vriendin veel minder snel tegen vertragingen aanlopen, helemaal als ze deze telefoon ook weer minstens 3 jaar lang blijft gebruiken. De ontbrekende 2GB is wel jammer, maar er is natuurlijk wel een (op dit moment erg dure) 8GB RAM 256GB versie. De standaard S21 heeft wel 8GB, maar de processor is dan weer iets minder dan die in de FE.
De zuinige processor van de A53 zorgt er wel mede voor dat de batterij het een paar uur langer vol kan houden.

De cameras van de FE zijn ook stukken beter in vergelijking met de cameras van de A53, en de standaard S21 heeft zelfs nog iets betere cameras.

De A53 heeft een extra voordeel qua opslag ruimte, want boven op de 256GB is er ook nog plek voor een MicroSD geheugenkaart. Die mogelijkheid ontbreekt bij de S21 modellen.

Als de bijna 200 euro extra geen probleem is lijkt mij de standaard S21 de beste optie qua zowel specs als het formaat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Veel geheugen is van belang bij veel tegelijk open applicaties of zware games.
S21 FE is wel een stukje compacter.
Maar gezien 128 gb opslag ook kan, waarom geen A53 met 128 gb en 6 gb overwegen?

Hier een vergelijking:
https://tweakers.net/pric...;1800106;1781742;1800108/
Hier ook de A52s nog meegenomen vanwege de 3mm connector en processor.

Zelf zou ik vanwege formaat voor de S21 FE gaan, of zelfs de gewone S21 overwegen die nog compacter is:
uitvoering: Samsung Galaxy S21 5G, 128GB opslag, Grijs

• Peer_76
De S21 ga ik ook in overweging nemen. Dat toestel heeft wel minder accu capaciteit zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Peer_76 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:51:
De S21 ga ik ook in overweging nemen. Dat toestel heeft wel minder accu capaciteit zie ik.
Zeker, in een kleiner toestel past een kleinere accu, maar het kleinere scherm gebruikt ook minder stroom.
In reviews kun je accuduur tests teruglezen. In de specs in de Pricewatch kun je verder vergelijken. Zo is de accu van de S21 evengroot als van de A50:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1308800;1648316/

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
De Snapdragon processor van de S21 FE lijkt misschien maar iets beter, maar is significant sneller dan de Exynos in de A53. Met de FE zal je vriendin veel minder snel tegen vertragingen aanlopen, helemaal als ze deze telefoon ook weer minstens 3 jaar lang blijft gebruiken. De ontbrekende 2GB is wel jammer, maar er is natuurlijk wel een (op dit moment erg dure) 8GB RAM 256GB versie. De standaard S21 heeft wel 8GB, maar de processor is dan weer iets minder dan die in de FE.
De zuinige processor van de A53 zorgt er wel mede voor dat de batterij het een paar uur langer vol kan houden.

De cameras van de FE zijn ook stukken beter in vergelijking met de cameras van de A53, en de standaard S21 heeft zelfs nog iets betere cameras.

De A53 heeft een extra voordeel qua opslag ruimte, want boven op de 256GB is er ook nog plek voor een MicroSD geheugenkaart. Die mogelijkheid ontbreekt bij de S21 modellen.

Als de bijna 200 euro extra geen probleem is lijkt mij de standaard S21 de beste optie qua zowel specs als het formaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
Inmiddels zijn we weer een paar weken verder en heb ik de S21 fe 256GB aangeschaft. Gelijk een screenprotector (gehard glas) en een cameraprotector erbij gedaan en een Dux Ducis Skin Pro bookcase (die heb ik zelf ook om mijn Note 20 Ultra zitten). En uiteraard een usb-c lader om het feest compleet te maken. Aangezien ze nog van niets weet zal dat een aangename verrassing zijn :)

[ Voor 0% gewijzigd door Peer_76 op 21-10-2022 18:19 . Reden: typefoutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Ik heb de S21 FE, en alleen al voor het draadloos kunnen laden (wat de A-series niet kan) is 'ie het wat mij betreft waard :D Dus ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pegasus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 08:34
Sinds enkele weken een S21FE in gebruik als opvolger van mijn A50. Wat een wereld van verschil!
Scrollen in Google Chrome of in apps is nu echt vloeiend.
OLED scherm is nog scherper dan die van de A50.
GPS lijkt nauwkeuriger en sneller te fixen.
Beeldkwaliteit van de camera is echt veel beter. En er zitten 3 camera's achterop. Naast 0.5x groothoek en 1.0x ook een 3.0x zoom lens die haarscherpe foto's maakt.
Face unlock werkt sneller en beter.

Mijn volgende telefoons worden ook uit de S serie.

Accu gaat ook ruim een dag mee en volstaat voor mij. Maar is natuurlijk afhankelijk wat je met je telefoon doet.

De S21FE vind ik een top telefoon. Zou hem verkiezen boven een S21. Want goedkoper, snellere CPU en geen kwetsbare glazen achterzijde.
Mooi hoesje van iYupp erom en klaar.
Pagina: 1