Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icepick
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:04
Vandaag voor een dagtripje in Vaduz, Liechtenstein. Waar ik voor Zwitserland ben aangewezen op Travel & Surf passen van T-Mobile zou Liechtenstein onder “Roam like home” moeten vallen (dat maak ik hier uit op: Wikipedia: European Union roaming regulations )
Als je op de T Mobile pagina kijkt lees je ook dat Liechtenstein onder de “gratis” roaming zou vallen.Wat me echter opviel was dat ik met geen enkele lokale operator kon connecten.. (ik zag er 3, FL1, Salt.FL en Swisscom FL). Op zich een prima dag gehad en het was niet een groot probleem.. maar vond het wel raar.

Zat net eens te kijken op de T-Mobile pagina en uiteindelijk na wat zoeken kwam ik dit tegen;
Netwerken
Hieronder zie je welke providers je kunt gebruiken in Liechtenstein met een abonnement.

Naam provider Is internet mogelijjk?
Salt Nee
Salt (Liechtenstein) Nee
Roam like home gaat natuurlijk niet werken als de providers onderling geen afspraken maken. Salt werkt overigens wel in Zwitserland dus daar roam ik nu met een travel & surf pas op.

Wat ik me afvraag.. mag T Mobile dit zomaar doen? Op zich is het wel slim natuurlijk want de Zwitserse netwerken zijn ook wel te bereiken in Liechtenstein dus hiermee dwing je klanten naar een betaalde travel & surf pas. Maar ik kan me niet voorstellen dat het aantal nederlandse toeristen naar Liechtenstein doorslaggevend is voor de winst van T Mobile. :)

Alle reacties

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 18:24
Heb jij deze vraag ook neergelegd op het T-Mobile forum? Het is wel dubieus dat ze geen afspraken hebben met Liechtenstein. Maar het land is zo klein dat waarschijnlijk de dekking van de omliggende landen het overnemen?

[ Voor 59% gewijzigd door dutchnltweaker op 29-09-2022 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• icepick
Heb intussen gemaild met Salt in Liechtenstein.. en wat blijkt..
Good Morning

we do offer data roaming service to our roaming partners and with one T-Mobile network we even have but the second one not
but this is not because we don’t want have it, it’s more that our request to open was never answered.

Please ask T-Mobile that they come back to us from the roaming team and we can open, as we have done with Vodafone in the Netherlands, even with LTE.

Mit freundlichen Grüssen
T-Mobile heeft simpelweg nooit op het verzoek uit Liechtenstein gereageerd..
Vraag blijft wel of dit zomaar mag en niet in strijd is met de Europese regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 18:24
icepick schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 05:05:

[...]

Vraag blijft wel of dit zomaar mag en niet in strijd is met de Europese regelgeving.
Wel mooi dat ze gereageerd hebben, zet je vraag uit in het tmobile forum https://community.t-mobile.nl/netwerk-en-verbinding-559. Dan moet tmobile sowieso reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:41
icepick schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 05:05:

[...]

De roamingregels gelden alleen voor EU landen. Liechtenstein is geen EU land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icepick
Hugo__Boss schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

De roamingregels gelden alleen voor EU landen. Liechtenstein is geen EU land.
Nee.. het geld voor landen in de european economic area.. en daar valt Liechtenstein wel onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:13
icepick schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 07:33:
[...]
Nee.. het geld voor landen in de european economic area.. en daar valt Liechtenstein wel onder.
Klopt helemaal. https://ec.europa.eu/comm...rner/detail/en/IP_22_4198
https://www.rijksoverheid...se-economische-ruimte-eer

De rest hangt van je abonnement af. Sommige providers of abonnementen pakken grotere regios dan andere. Zo is Vodafone gunstig bij een vakantie in Turkije (en wereldwijd de beste dekking). En T-Mobile ondersteunt de minste landen in hun consumenten abonnementen (en wereldwijd de slechtste dekking). KPN heeft buiten deze zone maand bundels (en zit er een beetje tussenin met wereld dekking). En zo zijn er meer verschillen om op te letten.
Pagina: 1