Vraag

• stefdej
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 27-09-2023
Ik werk in de technische dienst bij een middelgroot catering bedrijf, met een hoofdaansluiting van 3x250A. Dit is de grootste aansluiting die we kunnen krijgen voordat we moeten overstappen op een eigen trafo (met bijbehorende kosten en levertijden).

Nou gaan steeds meer van onze apparaten over op elektriciteit en ben ik bang dat binnenkort de hoofdzekering eruit vliegt. Ik ben op zoek naar een manier om te monitoren hoeveel ampere er door de fases loopt, om inzicht te krijgen in hoeverre we tegen onze maximum aanlopen, en op welke momenten dit gebeurd. Ik studeer zelf Elektrotechniek dus heb wel enige kennis op dit gebied, maar op deze manier nog nooit mee gewerkt.

Ik zit te denken om op elke fase een stroomtrafo (bijvoorbeeld 300/5) te plaatsen en dit het liefst met een bestaande oplossing op de markt te monitoren, of zelf iets met een arduino oid te maken om deze gegevens op te slaan.

Het liefst zou ik ook een melding in willen stellen bij een bepaalde grens, of automatisch een relais in te schakelen om bepaalde groepen uit te zetten.

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hier ervaringen mee hebben, of ideeën hebben hoe dit aan te pakken.

Edit:
Graag zou ik deze data opslaan zodat ik in de geschiedenis kan kijken op welke momenten het mis gaat. Met bepaalde groepen uitschakelen bedoel ik dat op het moment dat het echt mis gaat, de vaatwasser van 63A bijvoorbeeld automatisch uitgeschakeld wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door stefdej op 28-09-2022 19:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:34

orf

Ik weet hier niet veel van, maar dat kan toch gewoon met een Ampere tang? Zoiets bijvoorbeeld: https://www.conrad.nl/nl/...e-counts-4000-101960.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:21

BCC

Ik zou voor iets permanenters gaan, maar inderdaad een stroom tang: https://wallbox.com/en_ie...ergia-de-gancho-trifasico - aangezien die al auto laders kan aansturen is er vast wel iets te regelen met een ander Wallbox apparaat

[ Voor 34% gewijzigd door BCC op 28-09-2022 19:51 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je een stroom"trafo" pakt die AC naar een DC waarde omzet is het in ieder geval lekker makkelijk uit te lezen. Tussen haakjes omdat het dan natuurlijk niet echt met alleen een trafo is maar als hardware aan boord heeft.

Maar goed, dan weet je alleen de stroom, niet het vermogen. Als het je gaat om te kijken of je de boel niet overbelast zit je dan goed. Maar wil je ook het vermogen en/of het energieverbruik willen zal je ook nog de spanningen moeten meten.

250A en relais is natuurlijk wel een hele andere tak van sport. Kan wel, zijn er zeker. Maar die netjes plaatsen is wel weer een ander dingetje dan een kabel door een CT doen.

Oplossing van @BCC ziet er ook wel prima uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Laatst online: 18:10

donny007

Try the Nether!

Hebben jullie een slimme energiemeter met een P1 poort?

Dan kun je waarschijnlijk stroom (A), spanning (V) en vermogen (W) per fase uitlezen met een simpele P1-kabel en een oplossing als Home Assistant.

/dev/null

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Je kan ook even bij socomec kijken. Die zaten altijd in onze powerlock 400A distro’s.
https://www.socomec.com/r...roduct=/diris-a40_en.html

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je kunt bijvoorbeeld een Siemens Sentron meter aanschaffen.
Die kan je koppelen aan een siemens logo plc waarin je dan kan programmeren of hij tripspoelen moet aanspreken om automaten te trippen voor load shedding, er is ook wat meer automation mogelijk in die dingen.
Ze kunnen ook loggen op een sd kaart, maar hoe dat precies werkt weet ik niet.

In dit soort energiemeters is heel veel te krijgen, wellicht ook wel een unit met alarmen ingebouwd.
Vraag het eens aan controlin ofzo?

Eventueel kun je ook gewoon eenvoudigere stroom-waarde relais nemen. Kost minder, weinig onderhoud.

Vergeet niet dat smaltzekeringen geruimte tijd boven hun nominale rating kunnen gaan.
Als het gaat over bijvoorbeeld NH1 gg/gl mespatroon die gaan 300A bijna een uur vol houden. Zeker als ze voldoende gekoeld blijven.
Septillion schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:49:
250A en relais is natuurlijk wel een hele andere tak van sport. Kan wel, zijn er zeker. Maar die netjes plaatsen is wel weer een ander dingetje dan een kabel door een CT doen.
Daarom kun je beter tripspoelen (shunt trip) gebruiken. Die klik je aan je railautomaat en dan kun je ze met een stroompulsje laten trippen.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroen3 op 28-09-2022 21:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Gezien de grootverbruik aansluiting hebben jullie ook een bedrijf die meetverantwoordelijk is voor jullie locatie. Hebben hun geen dashboard om de stromen / verbruik inzichtelijk te krijgen? Je hebt ook een gecontracteerd vermogen deze gaat met jou piek vermogen ook mee omhoog. Als je deze weet ( kun je opvragen en of staat op je factuur ) weet je ook wat je piek vermogen op sommige momenten is.

Je kunt ook met een ampère tang op de hoofdkabel meten als alles draait?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je realtime op stroomsterkte of vermogen wil sturen is de meting die je terugkrijgt van het meetbedrijf niet snel genoeg.

Je kunt energiemeter plaatsen, uitlezen met een acquisitiesysteem en op basis van de metingen een contactor aansturen. De energiemeter heeft een eigen groep nodig in de verdeler (althans, je moet voeding hebben van de drie fasen om spanning te kunnen meten en je wil de energiemeter ook spanningsloos kunnen maken dus achter eigen automaat zetten is logisch). De stroommeting zelf kan met behulp van CT''s die je klemt om de fasedraden bij de hoofdschakelaar in de hoofdverdeler. Submetingen van individuele verbruikers zoals de vaatwasser kunnen ook op die manier. Er zijn hele mooie oplossing om dit schaalbaar te doen (32 3-fase verbruikers via één meter).

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 29-09-2022 10:04 ]

• stefdej
Femme schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:58:
Als je realtime op stroomsterkte of vermogen wil sturen is de meting die je terugkrijgt van het meetbedrijf niet snel genoeg.

Je kunt energiemeter plaatsen, uitlezen met een acquisitiesysteem en op basis van de metingen een contactor aansturen. De energiemeter heeft een eigen groep nodig in de verdeler (althans, je moet voeding hebben van de drie fasen om spanning te kunnen meten en je wil de energiemeter ook spanningsloos kunnen maken dus achter eigen automaat zetten is logisch). De stroommeting zelf kan met behulp van CT''s die je klemt om de fasedraden bij de hoofdschakelaar in de hoofdverdeler. Submetingen van individuele verbruikers zoals de vaatwasser kunnen ook op die manier. Er zijn hele mooie oplossing om dit schaalbaar te doen (32 3-fase verbruikers via één meter).
Ik kan inderdaad op een dashboard van het meetbedrijf het verbruik inzien, alleen gaat dit met intervallen van een kwartier, en is deze meting niet snel genoeg om op te reageren. @Femme heb je misschien voorbeelden van zulke energimeters? ik moet er misschien bij vermelden dat het niet de bedoeling is dat dit project duizenden euro's gaat kosten, maar een paar honderd euro is wel te besteden.

Verder zie ik meerdere mensen suggesties van stroomtangen of stroomtrafo's sturen. In de basis is het niet het probleem hoe ik de stroom kan meten, maar meer hoe ik deze waardes kan uitlezen en eventueel op kan slaan om later terug te kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door stefdej op 29-09-2022 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:38
Als je 3x250A stroom kunt verbruiken zal een paar duizend euro klein geld zijn op het totaalverbruik.

m.a.w. oplossingen kosten geld.

[ Voor 14% gewijzigd door nachtnet op 29-09-2022 14:38 ]

• donny007
  • Laatst online: 18:10

donny007

Try the Nether!

stefdej schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:24:
[...]

Ik kan inderdaad op een dashboard van het meetbedrijf het verbruik inzien, alleen gaat dit met intervallen van een kwartier,
Aangezien je statistieken per kwartier in kunt zien heb je een slimme meter, en dus een P1-poort...

Via de P1-poort kun je meestal realtime (per 10 seconden of soms per seconde) stroom, spanning en vermogen per fase uitlezen. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een interfacekabeltje (max. twee tientjes) en een datalogger die overweg kan met DSMR data (bijvoorbeeld een Raspberry Pi met Home Assistant of Domoticz).

Er bestaan ook plug-en-play wifi-adapters om de P1-poort uit te lezen, alleen geven die niet altijd inzicht in de low-level data (anders dan de totaaltellers voor (terug)levering).

Dit is wel de "laaghangend fruit" oplossing, als je per verbruiker wil gaan meten ontkom je niet aan stroomtransformatoren en bijbehorende meetapparatuur/dataloggers.

/dev/null

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

donny007 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:55:
[...]

Aangezien je statistieken per kwartier in kunt zien heb je een slimme meter, en dus een P1-poort...
Het gaat om een grootverbruikersaansluiting, die hoofdmeters hebben geen p1-poort. Wel een p4-poort voor het meetbedrijf om de meter uit te lezen. De eigenaar van de aansluiting heeft een contract met een meetbedrijf dat voor kwartierdata kan zorgen.
stefdej schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:24:
[...]

Ik kan inderdaad op een dashboard van het meetbedrijf het verbruik inzien, alleen gaat dit met intervallen van een kwartier, en is deze meting niet snel genoeg om op te reageren. @Femme heb je misschien voorbeelden van zulke energimeters? ik moet er misschien bij vermelden dat het niet de bedoeling is dat dit project duizenden euro's gaat kosten, maar een paar honderd euro is wel te besteden.

Verder zie ik meerdere mensen suggesties van stroomtangen of stroomtrafo's sturen. In de basis is het niet het probleem hoe ik de stroom kan meten, maar meer hoe ik deze waardes kan uitlezen en eventueel op kan slaan om later terug te kijken.
Ik heb wat ervaringen met het leveren van dit soort oplossingen.

Als je het liever zelf doet en het moet cheap: pak een Eastron SDM630MCT of SDM630MV met externe CT's en koop er de juiste CT's bij. De CT's klem je om de fasedraden. Dat kan terwijl de installatie onder spanning staat. Je moet wel die energiemeter van spanning voorzien.

Fortop zal je ook wel kunnen helpen met mooie Janitza's en software om de meter uit te lezen (maar dan is het snel niet meer goedkoop).

Zo'n meter lees je uit via modbus over RS-485 of een sommige gevallen ethernet. Voor Eastron zal er wel iets zijn dat werkt in Home Assistant.

[ Voor 9% gewijzigd door Femme op 29-09-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@Femme Dat ligt er aan welk type meter er hangt, er zijn al diverse grootverbruik meters ( Indirect ) met P1 aansluiting. Echter wordt dit niet standaard aangeboden via het meetbedrijf. Je zou ook met een optische kop gegevens uit de meter kunnen halen. Afhankelijk van het type meter.

@stefdej Toevallig al eens contact gehad met het meetbedrijf hierover?

Je zou ook een Sineax o.i.d. kunnen inlussen in het meercircuit. Dan hoef je niet zelf CT's te plaatsen. ( dit moet natuurlijk wel in overleg met het meetbedrijf, i.v.m. controle en verzegeling )

• stefdej
Omdat wij inderdaad een grootverbruikmeter hebben zit er geen p1 poort op. Ik zal informeren of het mogelijk is om deze te vervangen voor een met p1 poort.

@Racer89 ik heb vanmiddag contact met het meetbedrijf gehad, zei zeggen niet meer data uit te kunnen lezen dan wat ik op hun portaal in kan zien. Verder zitten ze niet echt in de meewerkstand wat betreft verdere opties bespreken.

@Femme zo'n oplossing spreekt mij wel aan. Hoe zou dat in zijn werk gaan met het uitlezen van de modbus?

• Racer89
  • Niet online
@stefdej Welke type meter hangt er als ik vragen mag?
Pagina: 1